Wij nemen voor het 4e jaar op rij de Tomtom mee. Werkt perfect, al moet je wel wat sceptisch blijven in meer afgelegen regio's. Zo wou hij ons bv nabij Goblin Valley het veld insturen. De werkelijke afslag lag een paar honderd meter verder. (Google Satellite View to the rescue (zie verder)).
Er zit ook een POI database in, dus bijvoorbeeld als je honger hebt: "zoek restaurant dichtbij / langs de route" en je maakt je keuze uit een lijstje. Staan zelfs telefoonnummers enzo bij.
Ik zie je dat niet op een papieren wegenatlas doen

Daarom nemen we ook geen mee. Nog nooit behoefte aan gehad. Is alleen maar gewicht. Zelfs routebeschrijvingen, dus lijstjes met wegnummers enzo, schrijven we niet uit.
Wel bevat ons roadbook per dag screenshots van de route in google maps. 1 globaal overzicht en misschien eens ingezoomed op een stad ofzo, of waar het mogelijks moeilijk kan worden. Als de GPS het laat afweten, hebben we zo toch nog iets van oriëntatie bij ons. Deze google maps screenshots gebruiken we ook om de route in de Tomtom correct in te stellen. Standaard neemt Tomtom altijd de snelste route en dat wil je natuurlijk niet altijd. Dat is de taak van de copiloot, terwijl de piloot al wegrijdt uit de stad of nog even gaat tanken bijvoorbeeld, zo hoef je geen tijd te verliezen.
Als je een smartphone/tablet hebt, heb je nog meer opties: elke morgen tijdens je ontbijt en als je wifi hebt, scroll je even in google maps over je route van die dag. Terrain View/Satellite View/Map View, wat je liefst hebt. (Satellite View kan bv handig zijn als je een dirtroad gaat rijden.) Die gegevens blijven in het geheugen beschikbaar, dus als je later onderweg, zonder wifi, even je locatie wil raadplegen (in combinatie met de GPS sensor van je smartphone), dan kan dat gewoon. Zo kan je als copiloot, zonder Tomtom aan de ruit, toch wat instructies geven, als je de route een beetje vanbuiten kent...
Ik heb nu dit jaar een app gedownload waarmee ik zeer gedetailleerde kaarten van alle staten van de VS kan bekijken. Gratis, met POI's, en offline, zonder vooraf te moeten cachen

Dit is dus in zekere zin onze digitale wegenatlas in zakformaat