Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reisverslag zuidwesten april 2012 van "kalaman".

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Reisverslag zuidwesten april 2012 van "kalaman".

Bericht door kalaman »

De eerste berichten betreffende het reisverslag komen uit het topic White Pocket.

Datum: wo apr 04, 2012 5:10 am

Vandaag een schitterende tocht gemaakt met Terry naar White Pockets. Onvoorstelbaar mooi gebied. Ter info : we hebben voor 2 personen 274 dollar betaald (incl tax).
We zijn om 8u30 vertrokken. Terry rijdt niet meer langs de House Rock Valley omdat de weg volgens hem veel te slecht geworden is. Hij rijdt nu via de 89A. Vermits we 's avonds (nu dus :wink: ) in Page slapen reden we met hem mee tot aan het punt waar de dirt road begint. Daar lieten we onze wagen achter. Het voordeel van langs deze route te rijden is dat je door een schitterend bergachtig gebied rijdt (vandaag nog sneeuw) eerst tot aan het begin van de dirtroad, en daarna richting Page door de prachtige Marble Canyon. De route zelf naar White Pockets zou ik zeker niet zelf rijden. Je hebt absoluut een high clearance nodig en liefst ook een 4x4. Maar dit is niet het enige probleem, er zijn ook oneindig veel zijwegen. De wegen zijn bijzonder zanderig met diepe sporen zodat zelfs de onderkant van Terry's wagen regelmatig sleepte. Wij (ook Terry) vielen echter bijna om van verbazing toen we op een paar km van White Pockets ineens een gewone personenwagen tegenkwamen. Het is voor iedereen een raadsel hoe die dat klaargespeeld heeft. White Pockets dan : onbeschrijflijk mooi en zowel volgens Terry als nog een andere fotograaf die daar aanwezig was, minstens zo mooi als The Wave, maar met het grote voordeel van geen permit nodig en een veel groter gebied, waar het ene hoekje al mooier is dan het andere. Vandaag zowat 600 foto's genomen...misschien zegt dit voldoende :thumbup: . Na zowat 3u genieten (Terry laat je de ganse tijd gerust, maar geeft wel tips als je het hem vraagt) terug bijna 2u zandwegen tot aan de 89A. En daarna verder genieten door Marble Canyon richting Page...

----------

Datum: do apr 05, 2012 7:00 am

Vandaag de Smoky Mt Rd, Kelly Grade en Smoky Holow Rd gereden : wat een fantastische landschappen en opnieuw iets wat je nergens anders vindt. We wilden ons eerst informeren bij BLM Big Water, maar...die zijn momenteel gesloten op dinsdag en woensdag. Anderen die daar ook waren wisten dat er momenteel grote geldproblemen zijn en dat ook andere offices maar sporadisch meer open zijn. Toen we om 15u05 bij BLM-Paria aankwamen was dit ook al dicht (om 15u), maar toen de, vrouwelijke ranger, mij zag aankomen dook ze achter haar desk en kwam niet meer tevoorschijn. Haar PC stond ook nog gewoon op. Ik heb een 'beleefd' briefje onder de deur geschoven :twisted: .
Daarna naar een nog 'maagdelijke' parel : The Nautilus.
Op de terugweg naar Page naar de Toadstool hoodoo. Die kon ons niet echt bekoren, maar daarentegen de hoodoos 270m verder naar het westen : wow! om achterover te vallen van schoonheid. We waren er rond 16u30 en de ruimte waar ze staan (tussen 2 hoge rotsen) was perfect verlicht. We zijn helemaal doorgegaan tot op het einde, achter de hoodoos en het uitzicht van daaruit was echt van een uitzonderlijke schoonheid : de hagelwitte hoodoos op de voorgrond, en op de achtergrond de vallei met de weg Page-Kanab, omboord door de hoge dieprode/witte (bedankt namiddagzonnetje :clap: ) rotsen : om sprakeloos van de worden. Als je ze wilt bezoeken, hou absoluut rekening met het uur (de vork 15-17u begin april was perfect), want anders staan die schitterend witte hoodoos volledig in de schaduw.
Vooraleer naar Page te rijden, nog de Studhorse Point en ook daar enig mooi uitzicht met de hoodoos op de voorgrond en Lake Powell en Lone Rock, mooi door de zon verlicht, op de achtergrond. Prachtige dag gehad.
Morgen stond de Cottonwood Canyon Road op het programma, maar die is na 15miles afgesloten. Toch nog dit stuk rijden en zien of we Yellow Rock en vooral de Wahweap Hoodoos kunnen bereiken. Terry wist ons gisteren te melden dat er nu blijkbaar een volledig afgesloten hek staat. We zullen het morgen weten...

----------

Datum: vr apr 06, 2012 5:35 am

de alternatieve route naar de Wahweap hoodoos is nog perfect te rijden. Wij hebben ze deze morgen gedaan en moesten enkel 2 cattle-gates openen (én opnieuw sluiten...).
Voor de rest stond er enkel een klein bordje langs de weg met "Administrative Road" maar geen enkel verbodsteken.
Eerlijk gezegd vonden we het een beetje tegenvallen en we mogen er niet aan denken dat je daarvoor vanuit Big Water meer dan 2x10km zou moeten stappen. Misschien was het ook wel omdat we deze morgen niet echt zonnig weer hadden en ze dus ook niet echt bright white waren. Gisteren waren we veel meer onder de indruk van de hoodoos die op 250m van de Toadstool hoodoo staan.
Vermits de Cottonwood Canyon Road afgesloten was zijn we via de Johnson Canyon Road naar Tropic gereden. Gans de dag een dicht wolkendek totdat we Tropic binnenreden. Vermits het dan nog maar 16u was en er ineens geen enkele wolk meer te zien was besloten we door te rijden naar Bryce. Enige tijd geleden had dit park een grote indruk nagelaten op ons, en ook nu weer opnieuw stonden we versteld van de schoonheid : die rode rotsen, op veel plaatsen nog bedekt met sneeuw :thumbup: en dan het contrast met de staalblauwe lucht was een schitterende schouwspel. Maar...koud koud koud :thumbdown: . De thermometer in de wagen gaf 9°C aan, maar er stond zo'n stormwind dat het op bepaalde plaatsen bijna onmogelijk was om te blijven staan om een foto te nemen. Maar we hebben toch opnieuw genoten van de prachtige kleuren, dit met de sneeuw, van Bryce.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Re: White Pocket

Bericht door kalaman »

vandaag natuurlijk nog eens terug naar één onze favoriete parken : Bryce Canyon. Opnieuw geen wolkje aan de lucht en bij -2°C de uitzichtpunten gaan bekijken die het ochtendlicht vragen. Wat heerlijk toch om die contrasten sneeuw/diepe rode stenen/staalblauw lucht te zien.
Van daar ging het via de gekende, maar altijd weer verbazende Scenic Route 12 tot in Boulder waar we de Hole in the Rock road namen voor een kort bezoekje aan Devil's Garden. Zelfde verhaal als in Bryce : die schitterende kleurcontrasten.
Verder door naar de Burr Trail : de eerste keer dat we die reden, maar wát een mooie route is dit zeg :thumbup: . Vooral het gedeelte van Long Canyon waar het zonlicht ook ideaal zat, voortdurend achter ons, kort na de middag waardoor de vuurrode stenen als het ware bijna in brand stonden. Natuurlijk mocht ook de Upper Mully Twist Canyon niet ontbreken. Deze route ligt er sommige plaatsen heel slecht bij, maar met high clearance konden we tocht tot aan het einde rijden. Van daar uit de korte hike naar de Strike Valley overlook en ik moet zeggen dat andere forumleden niet overdreven hebben als ze het uitzicht van hieruit beschreven : onwaarschijnlijk :clap: . Opnieuw dit contrast met de besneeuwde toppen van de Henry Mountains achter de Waterpocket Fold : wow! Dat is misschien een voordeel van in april te reizen : zeer veel kans op dergelijke blauwe luchten (vandaag wel nooit warmer dan 10°C) en natuurlijk ook nog sneeuw op vele bergen (ook Bryce).
We dachten dat het dan zo'n beetje afgelopen was, maar de Notom Bullfrog Road noopte ons weer tot een fotostop zowat om de honderd meter. Vermoeiend zeg, door dergelijke mooie landschappen rijden...
We sloten af in het park waarvan we vinden dat het beste tijdstip om het te bezoeken tijdens de golden hour is : Capitol Reef. Op dit tijdstip lijken alle rotsen wel vuur te spuwen. En vandaag was het niet anders...
Vandaag misten we eigenlijk maar 1 ding : hier en daar een héél klein wolkje om de blauwe lucht een beetje te breken... :wink:
Overnachting in het volledig vernieuwde Red Sands hotel in Torrey en morgen de Cathedral Valley Loop (eerst nog info gaan inwinnen).
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

heel vermoeiend al dat moois :lol:
veel plezier op de cathedral valley loop, ik duim mee dat het riviertje over te steken is

Met wat voor wagen rijden jullie daar overigens rond?
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 07 apr 2012, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Wat een enthousiast verslag, echt leuk om te lezen. Dus de weg naar de Wahweap Hoodoos valt nu weer mee, vorig jaar vonden wij de route best wel slecht. Jammer dat de hoodoos zelf wat tegenvielen, smaken verschillen, wij vonden ze wel prachtig. Heel veel plezier nog tijdens de Cathedral Valley Loop, dat is een van mijn grote favorieten dus jullie staat heel wat moois te wachten :thumbup:
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@Tipsy1 : we rijden met een nagelnieuwe (500miles op de teller toen we hem afhaalden) Nissan Murano. Heel comfortabele wagen maar ik twijfel nog altijd of het wel een echte 4x4 is. Bij Alamo zeiden ze dat het een permanent 4-wiel aangedreven auto is en dat we daarom geen extra knop of pook vinden. Maar er staat ook niets aangegeven op de achterkant of zo. Daarom hebben we ook de Paria River Overlook laten vallen. De Ranger in het Big Water BLM-station zei ons dat we onmogelijk door het diepe zand zouden kunnen. Of dit de waarheid was of dat ze, zoals nogals dikwijls, liever niet hebben dat er te veel langs die paden gereden wordt zullen we nooit weten...

@Henriëtte : de weg naar Wahweap is bijna een autosnelweg :wink: . Eigenlijk geen enkel heikel punt, dit in tegenstelling tot gisteren in de Upper Mulley. Daar moest mijn zoon zelfs op een bepaald moment uitstappen om te zien of de bodem van de wagen niet tegen de rotsen zou slepen. Maar ook daar zijn we tot het einde aan de parking kunnen rijden.
Ik denk dat onze indruk van de Wahweap louter met het weer te maken had. Als ik de foto's van die helwitte hoodoos zie op jullie website dan is dit toch heel wat anders dan zoals ze er bij ons bijstonden. En zeggen dat we sinds vorige vrijdag anders hier nog geen enkel wolkje gezien hebben. We prezen ons uitermate gelukkig dat we daarvoor niet die volledige hike vanuit Big Water hadden moeten doen.
Maar gelukkig had ik al jullie reisverslagen goed gelezen en hebben we wél kunnen genieten van de extra hoodoos bij Toadstool. Dit was echt prachtig, vooral op dit uur van de dag. Als we tot helemaal achter de hoodoos liepen en dan van daaruit in die dieprode vallei keken, met de witte hoodoos op de voorgrond, dit was echt een plaatje om nooit te vergeten.
Wist je dat er een schitterende arch te zien is zowat halverwege op de terugweg van de Upper Mulley? Als je heen rijdt zie je die niet, maar op de terugweg is die schuin linksboven. Voortdurend refereer ik tijdens de reis naar jullie verslagen en website, wat mij gisteren deed zeggen "ik vraag mij af of Henriëtte die arch al gezien heeft, want ik heb (denk ik) er niets van gelezen in haar verslagen :wink:
Overigens bedankt Henriëtte (en andere forumleden) voor jullie schitterende reisverslagen, want dankzij jullie beleven we een fantastische reis :thumbup: :clap:
Hopelijk vandaag de Cathedral Valley want dit is echt ook iets wat ons enorm aanspreekt.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

dit jaar hadden we een nieuwtje : mijn zoon had een GoPro ActionCam gekocht en die hangt al de ganse reis aan de buitenkant aan de voorruit. Op die manier beleven we echt onze ganse reis opnieuw. Uiteraard niet op de autosnelweg, maar zodra we de dirt roads en/of de mooie landschappen inrijden begint hij plaatjes te schieten, ofwel in HD-video ofwel met time laps foto's. 's Avonds op de kamer is het telkens weer genieten van onze dag...
laguna62
Amerikafan
Partner van: Lyan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door laguna62 »

@Kalaman,
Om er zeker van te zijn dat het een 4x4 is of een awd,ga je even onder de wagen kijken.Als er naar elk wiel een aandrijving loopt,heb je of een awd of 4x4,verder nog veel plezier daar.
Albert.

ps,heb net even op de site van nissan gekeken,de murano is er in voorwielaandrijving of in een all wheel driving,dus niet in een 4x4 versie.
Marit01
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Marit01 »

Oeh, wat genieten jullie! Ik lees met veel plezier mee, vind het vooral zo leuk dat jullie daar nú zijn, leef helemaal mee met jullie.
Wij gaan ook een hoop bezoeken van wat je de afgelopen dagen beschreven hebt.

Leuk idee van die camera op de voorruit, plaatsen jullie er ook wat filmpjes van op Youtube?? :mrgreen: (Kunnen wij ook meegenieten)
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@laguna62 : bedankt voor de info. Het blijkt een AWD te zijn. Maar is dat dan minder goed dan een 4WD?

@Marit01 : we zijn zeker van plan om dat te doen, maar we hebben op het einde van de dag telkens zo veel beeldmateriaal, en we komen ook telkens zo laat aan in het hotel dat we er zelfs zelf amper nog hebben kunnen naar kijken.

Vandaag hebben we inderdaad de Cathedral Valley Loop kunnen doen. Opnieuw een prachtige, zonovergoten dag zonder 1 wolkje, dus eigenlijk een beetje overbodig gingen we ons deze morgen informeren bij het Visitor Center van Capitol Reef. Maar wat bleek : de rangers raadden ons ten stelligste af om door de Fremont River te rijden. Het water stond veel te hoog en ze waren er zeker van dat onze Nissan Murano het niet zou halen :o . Ze stelden voor om gewoon de oostelijke kant tot helemaal boven te rijden en dan terug naar de hoofdweg langs dezelfde route. Al bij al konden we ons daar wel in vinden, we wilden geen takeldienst opbellen om onze huurwagen uit de Fremont River te slepen. Een echte all-American met cowboyhoed, boots en alles er op en er aan stond alles mee te luisteren en ging met ons mee naar buiten. Hij wist te vertellen dat hij de Loop gisteren gedaan had en dat wij zeker zonder probleem door de rivier zouden kunnen rijden. Als ik echter zijn auto zag...tja...die had bijna een ladder nodig om er in te stappen. 'Maar', zo zei hij, 'anders rij ik wel met jullie mee en mochten er toch problemen zijn dan trek ik jullie er wel uit'. Zo gezegd,zo gedaan, de ganse familie samen met een boel vrienden, in twee gigantische SUV's waarvan de paarden smeekten om al hun krachten te mogen ontbinden, reden met ons mee. Eerst gaf hij nog eens een demonstratie hoe ik er best doorreed. Wel, het water stond best hoog, vooral bij het uitrijden van de rivier, maar we waagden het er maar op. Met zoveel backup kon er weinig mislopen. De zoon vroeg ook al onze camera om alles van op de oever te filmen en toen ze onze GoPro op de voorruit zagen staan werd het helemaal 'amazing' en 'great'. We reden er inderdaad zonder probleem door. De vriendelijke man reed nog eens terug om onze camera te halen en kwam ook nog eens terug door de rivier gestoomd om hem af te geven :thumbup: . Ik zie het bij ons in België nog niet snel gebeuren...
Dan waren we dus vertrokken voor een onwaarschijnlijke trip. Eigenlijk kan ik kort zijn : voor de lezers die de loop al gereden hebben : goede wijn behoeft geen krans, dus die weten wat er te zien valt. Voor de lezers die hem nog niet reden en nog twijfelen : niet meer doen, maar direct beslissen om het onverwijld te rijden!
Enkel in het meest noordelijke gedeelte hadden we overigens onze high clearance nodig, overal elders reed het heel vlot.
Misschien nog een tip voor het schitterende uitzichtpunt Lower Cathedral Valley Overlook : je kan een uitzichtpunt links of rechts kiezen. Wij kozen voor het linkse omdat het ons een beetje dichter én minder klimmen leek. Maar ik denk dat het rechtse uitzichtpunt beter is omdat je dan zowel de Temple of the Sun als de Temple of the Moon in al hun glorie aan je voeten ziet. Bij ons was het zicht op de Temple of the Moon ietwat belemmerd door een rotspartij. Ik denk dat je op het rechter uitzichtpunt langs die rotsen kijkt en wél beide Tempels ziet staan.
Bij de Tempel of the Sun bleven we ook nog lang spreken met iemand van Aspen die er vannacht bleef slapen in zijn pickup truck om zo morgen bij zonsopgang de mooiste foto's te kunnen schieten. Hij heeft mij beloofd om er enkele door te sturen :thumbup: .
Vandaag dus alweer een schitterende dag. Nu overnachting in Whispering Sands Motel in Hanksville. Ziet er heel verzorgd en vooral heel rustig uit. Nu 19u20 en nog altijd een bijzonder aangename temperatuur. De stoeltjes staan voor de deur (het zijn cabins) en daar genieten we nog een beetje van de avondzon.
Morgen naar Chinle met uiteraard de Canyon de Chelly.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Wat een heerlijk liveverslag is dit, ik zit hier echt volop mee te genieten! Geweldig dat je zo spontaan die hulp kreeg aangeboden om door de Fremont River te rijden. Krijgen we na afloop van de reis jullie foto's nog te zien? Daar ben ik heel benieuwd naar.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

geweldig! haha toch door de rivier kunnen rijden. Hebben jullie wel geluk gehad dat jullie die man tegenkwamen!
Zouden jullie anders de loop 2 keer one way gereden hebben?
laguna62
Amerikafan

Bericht door laguna62 »

@Kalaman,
We gaan nu heel technisch worden :lol: ,ja een echte 4x4 is wel beter alleen moet je daar dan ook de juiste banden onder hebben.Dus onder normale omstandigheden is een awd voldoende,ga je echt offroad dan een 4x4 met een sperdiferentieel en dan ook nog hoge en lage gearing,in een aantal gebieden (Moab) kun je een Jeep huren die zijn speciaal uitgerust om hier offroad mee te gaan.Hopelijk is het nu wat duidelijker,veel plezier nog en je reisverslag mag er wezen,straks de foto's nog?
Albert.
Marit01
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Marit01 »

Oh, fantástisch weer! En wat geweldig dat jullie medewerking kregen van die Amerikaan, zoiets vergeet je nooit meer.
Ben ook erg benieuwd naar de foto's, jullie hebben er vast al heel wat geschoten.
(Op die filmpjes wacht ik wel tot na jullie vakantie hoor, jullie moeten nu genieten! :lol: )

De Cathedral Valley zijn wij ook van plan te gaan rijden, we beginnen er begin van de middag aan en rijden dan tot de 'camping', zo kunnen wij ook genieten van de zonsondergang/zonsopgang.
De volgende ochtend rijden we dan de 2e helft.
Maar begrijp ik dat die man die daar overnachtte, zijn auto gewoon ergens langs de Loop/weg gezet heeft en daarin ging slapen? Wij hebben een Fullsize SUV gehuurd, mijn vriend opperde ook al om in de auto te slapen (hij is als de dood voor alles wat kruipt/krioelt, en durft eigenlijk helemaal niet in een tentje te slapen :lol: )

Genietze verder!!
Toerist
Amerika-ontdekker

Bericht door Toerist »

Door al deze verslagen krijg ik hier nog meer zin om onmiddellijk te vertrekken!!! Helaas nog drie maand, als alternatief ben ik dan maar terug de planning aan het verfijnen... En heb ik er de Cathedral Valley loop dan ook maar ingesmeten :lol:

Hoop dat de rivier in de zomer niet te hoog zal staan. Indien wel, is het dan volgens jullie de moeite om het stuk naar de Temples te doen (via Caineville) en daar terug te rijden (zodat je dus niet de rivier moet oversteken)?

Weet er trouwens iemand of je tweemaal moet betalen wanneer je op twee opeenvolgende dagen (bv 's avonds en 's morgens ) een State park (zoals bv Goblin Valley State park) gaat bezoeken, of is je ticket een aantal dagen geldig?
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

bedankt allemaal voor de prettige reacties :thumbup:

aan alle reagerende forumleden :

- van de State Park weet ik het zo niet (alhoewel ik denk inderdaad maar 1 dag), maar een bij Nationaal Park is het ticket sowieso 1 week geldig, maar hier koop je meestal best een Annual Pass, vermits die maar 80$ kost en een 1-malige ingang al 25$. De toegangsprijs tot een SP is wel veel lager (rond de 10$)

- als het echt onmogelijk zou zijn om de rivier over te steken dan zou ik het inderdaad overwegen om de route langs de andere kant te beginnen, maar dan zou ik wel doorrijden tot aan de Lower South Dessert Overlook (fantastisch!). Hou er dan wel rekening mee om zeker op tijd te starten want dan rij je heel wat meer dan 60miles vermits die overlook veel verder ligt dan de helft. Ik zou ook niet echt vrezen om dan "2x hetzelfde" te zien, want door de verandering van de stand van de zon (al zal dit in de zomer wel iets minder zijn) heb je sowieso een totaal ander beeld als je in de andere richting rijdt. Enkel tot aan de Temples zou ik zeker niet doen. Ik vond dit trouwens één van de mindere (alles in zijn perspectief geplaatst natuurlijk...) punten. Alhoewel het meest bekende, zijn er heel wat mooiere stops.

- foto's en video (zeker met de GoPro) komen er zeker aan. Maar mogen we wachten tot we thuis zijn :wink: ? Inmiddels al zo veel beeldmateriaal dat we ook niet "zo maar" iets op de site willen plaatsen en de video moet uiteraard nog gemonteerd worden, want de echte dirtroads worden volledig gefilmd. Thuis ook 'iets' sneller internet dan hier.

- Marit : hou er wel rekening mee dat de "camping" maar 6 plaatsen heeft en first come first serve is. Het is ook niet zo dat die echt aan de Temples ligt, dus (zeker in de zomer) wordt dit op tijd vertrekken om de zonsopgang bij de Tempels te zien. Die man had een pickup waarbij hij aan de kant een bord liet zakken. Daar legde hij een matras op en sliep dus zo'n meter boven de grond. Hij stond echt aan de voet van de Temple of the Sun.

- bedankt Albert :thumbup: . Dit jaar zijn de echte dirt roads achter de rug. Straks naar de Canyon de Chelly en morgen Blue Canyon en Coal Mine Canyon. Dan volgt nog de route via Jerome tot in Ehrenberg (slapen) en de laatste dag Joshua Tree NP. 3 jaar geleden waren we in Moab tijdens het 4x4 weekend en je houdt het niet voor mogelijk welke "auto's" we daar dan gezien hebben. Nog nooit zoveel pk's, superbanden en extreem hoge veringen bij elkaar gezien :wink:

nu nog snel kijken hoe Boonen Parijs-Roubaix wint (Vlamingen hé :wink: ) en dan naar Chinle waar het vandaag 26 graden is...
laguna62
Amerikafan

Bericht door laguna62 »

Met nog 9 km te gaan ligt hij 1,25 voor,ik bedoel Tommetje.
Albert.
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 29
Contacteer:

Bericht door lyan »

Hou je er wel rekening mee dat voor zowel voor de Blue Canyon als de Coal Mine een permit nodig is? Wij vonden dit op een duits reisforum en het blijkt nogal serieus nodig te zijn (er waren zelfs al mensen/fotografen bedreigd met banden leeg laten lopen) zie: USAtravelcenter.de
De permits moeten te krijgen zijn in Cameron. De Navajo's en Hopi's hebben al jaren ruzie over dit gebied en sinds eind vorig jaar blijken de Hopi's permits uit te geven. Er moet ook een indianen "chief" in de buurt van Blue Canyon wonen en die controleert de permits.
Ook hier iets over de permits: http://photography-on-the.net/forum/arc ... 39411.html en hier: http://www.pbase.com/paulw/blue_canyon
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@lyan : er zijn daar omtrent blijkbaar nogal wat tegenstrijdigheden. De ene zegt permit, de andere dan weer niet. De ene zegt permit halen in Cameron, de andere in Kykotsmovi. Ik denk dat we er morgen gewoon naar toe rijden en afwachten. Moeilijkheden wens ik nu uiteraard ook niet.
Maar heb je, via de 264, eigenlijk absoluut een 4x4 nodig of is high clearance AWD voldoende?
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

verslagje vanuit Chinle

Toen ik enige tijd geleden ons roadbook samenstelde had ik een alternatief voorzien in het geval de Cathedral Valley niet zou te rijden zijn. Dan zouden we ineens doorrijden naar Farmington om, natuurlijk, de Bisti Badlands te gaan bezoeken. Ik had dus een mooie frontpage gemaakt met de schilden erop van de 5 staten waar we zouden doorrijden (Californië, Nevada, Arizona, Utah en New Mexico). Nu Bisti echter wegviel konden we het niet maken dat deze mooie frontpage niet meer zou kloppen. Toen we deze morgen vertrokken dachten we dat we vandaag een zee van tijd zouden hebben :wink: en toen mijn zoon na een tijdje op de kaart kijken ineens in een opwelling voorstelde om dan maar, naar Amerikaanse normen, een 'kleine' omweg te doen en naar de Four Corners te rijden was dit direct beslist (dan moesten we er wel voor zorgen dat we niet in Colorado zouden gaan staan, anders klopte die frontpage weer niet :D ). We konden toch niet beginnen afwijken van ons dagelijks schema van maar na 19u in het hotel aan te komen, bovendien dachten we (later beschouwd ten onrechte want de Navajo volgen, in tegenstelling tot Arizona, wél Daylight Saving Time) dat we een uur extra hadden vandaag. Dus via de Ut-95 S op weg. Maar viel dat even tegen, dat tijdoverschot :shock: : menslief wat een mooie route is dit ! We 'moesten' gewoon om de 500m stoppen voor een fotostop. En dat was dan nog allemaal voordat we aan Hite Viewpoint (Lake Powell) waren. Vanaf daar werden die 500m zelfs 250m...
Enfin, eindelijk waren we 'verlost' van al die mooie uitzichten en konden we verder. Maar toen kwamen we weer allerlei wegwijzers tegen van plaatsen die we 3jr geleden bezocht hadden : Mexican Hat, Monument Valley, Natural Bridges, Moki Dugway. Ik moest echt aan mijn stuur sleuren om nergens in te slaan, want anders zou onze planning toch wel echt dramatisch beginnen worden.
Vanaf Bluff slaat de route echt wel volledig om en reden we door een troosteloos, dor, uitgestorven landschap. Gelukkig doemde ineens, voor ons, Shiprock op. Het zou te ver geweest zijn om er naar toe te rijden, maar met de tele hebben we er toch een mooi plaatje kunnen van schieten.
Uiteindelijk kwamen we dan toch bij Four Corners. Ik had al eens op het forum gelezen dat men zich daar niet veel moet van voorstellen en inderdaad veel heeft het niet om het lijf (ter info : 3$ ingang/persoon). Maar we zijn toch blij dat we deze omweg gemaakt hebben.
We kwamen rond 16u aan bij Canyon de Chelly en toen bleek dat we ons dus vergist hadden in het uur en dat we onze klok hier géén uur achteruit mochten draaien.
Willens nillens hebben de White House trail moeten laten vallen, maar we hebben wel met ideaal zonlicht alle punten van de South Rim rustig kunnen bekijken. Vermits we nu verblijven in de Holiday Inn, pal aan de ingang, moesten we ons geen zorgen meer maken om nog ver naar het hotel te rijden. Morgen doen we dan de North Rim en hopelijk, als er geen permit-problemen zijn, Blue Canyon en Coal Mine Canyon.

Vandaag opnieuw een wolkenloze hemel en hier in Chinle 26 graden. Op een bepaald ogenblik schoven er wel, net bij Spider Rock, een aantal wolken voor de zon, maar voor de juiste foto moet men een beetje geduld kunnen opbrengen... :wink:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

in afwachting van onze video van deze reis, dit " onclick="window.open(this.href);return false; is een (heel) korte video van ons bezoek aan Yellowstone van vorige zomer (met dank aan de BBC :thumbup: ) en, ik weet dat dit niets met dit forum te maken heeft, maar dit " onclick="window.open(this.href);return false; is een langere video van onze Zuid-Afrika reis van vorige paasvakantie.
Beide zijn 'private' video's, dus enkel via deze links te bekijken. Veel plezier.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer