Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
help!! met een arachnofobie naar californie!!!!
help!! met een arachnofobie naar californie!!!!
Hoi, ik ben vertrek eind september naar californie, ik zie echt al lang uit naar de deze reis!!
we hebben volgende route uitgestippeld: SF - yosemite - death valley - vegas - zion - bryce - lake powel - grand canyon - la
Nu heb ik 1 probleem, ik ben een enorme arachnafoob, echt een panische angst heb ik voor deze dieren. Ik droom ervan ooit van deze angst
verlost te worden maar voorlopig nog geen succes. Voor de rest is alles normaal hoor, slangen, schorpioenen, insecten, allemaal geen probleem.
Nu zoals ik al zei, zie ik echt hard uit naar deze trip en probreer ik al zoveel mogelijk te plannen, tot ik op deze webpagina uitkwam
http://www.nps.gov/zion/naturescience/tarantulas.htm
Bij dit te zien ben ik echt bijna gek geworden, ik dacht wel dat het er mss zou voorkomen, maar deze grootte!!!!
Ik zeg het je de moeite dat ik al moest doen om deze link te copy pasten, zonder al te veel naar het fotootje te kijken...
Nu is mijn vraag voor de hand liggend, moet ik me echt zoveel zorgen maken dat ik er één ga tegenkomen, ik lig er al dagen over te piekeren,
zo hard zelfs dat dat ik me afvraag of ik nog wel moet gaan.
Nu heb ik verscheiden forums bezocht en de verhalen die ik daar gehoord heb, zijn nogal verschillend
Een enkele hebben ze al gezien, voor al in sequia en zion, maar dit waren kennelijk meer mensen
Die daar rondtrekken met een tent. Klopt dit??? Ik ben niet van plan om echt de natuur in te trekken, we blijven steeds op de toeristische paden en slapen
enkel in hotels.... Langs de andere kant heb ik wel gelezen dat eind september paringseizoen is voor deze dieren en het op sommige plaatsen krioelt ( vooral zion en sequia)
Zoals je leest ben ik al serieus aan het piekeren geslagen, kan iemand me een eerlijk antwoord geven omtrent zijn ervaringen??
we hebben volgende route uitgestippeld: SF - yosemite - death valley - vegas - zion - bryce - lake powel - grand canyon - la
Nu heb ik 1 probleem, ik ben een enorme arachnafoob, echt een panische angst heb ik voor deze dieren. Ik droom ervan ooit van deze angst
verlost te worden maar voorlopig nog geen succes. Voor de rest is alles normaal hoor, slangen, schorpioenen, insecten, allemaal geen probleem.
Nu zoals ik al zei, zie ik echt hard uit naar deze trip en probreer ik al zoveel mogelijk te plannen, tot ik op deze webpagina uitkwam
http://www.nps.gov/zion/naturescience/tarantulas.htm
Bij dit te zien ben ik echt bijna gek geworden, ik dacht wel dat het er mss zou voorkomen, maar deze grootte!!!!
Ik zeg het je de moeite dat ik al moest doen om deze link te copy pasten, zonder al te veel naar het fotootje te kijken...
Nu is mijn vraag voor de hand liggend, moet ik me echt zoveel zorgen maken dat ik er één ga tegenkomen, ik lig er al dagen over te piekeren,
zo hard zelfs dat dat ik me afvraag of ik nog wel moet gaan.
Nu heb ik verscheiden forums bezocht en de verhalen die ik daar gehoord heb, zijn nogal verschillend
Een enkele hebben ze al gezien, voor al in sequia en zion, maar dit waren kennelijk meer mensen
Die daar rondtrekken met een tent. Klopt dit??? Ik ben niet van plan om echt de natuur in te trekken, we blijven steeds op de toeristische paden en slapen
enkel in hotels.... Langs de andere kant heb ik wel gelezen dat eind september paringseizoen is voor deze dieren en het op sommige plaatsen krioelt ( vooral zion en sequia)
Zoals je leest ben ik al serieus aan het piekeren geslagen, kan iemand me een eerlijk antwoord geven omtrent zijn ervaringen??
- lelie
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Re: help!! met een arachnofobie naar californie!!!!
Ik ben 3 keer in Zion geweest en heb er nog nooit één gezien. Wel van anderen gehoord. Ik hou er ook niet van en zou echt gaan gillen denk ik als ik er één zie (en mijn fototoestel pakken), maar dat weerhoudt me er niet van om het mooie park te bezoeken.
Ik denk dat je je verstand op nul moet zetten, anders maak je jezelf alleen maar gek.
Ik denk dat je je verstand op nul moet zetten, anders maak je jezelf alleen maar gek.
Durf de link niet eens te openen (ben ik daarna een half uur m'n huis aan het checken
) maar wij hebben in juni een groot deel van jullie route gedaan. Om heel eerlijk te zijn heb ik geen spin gezien. Wij hebben in een camper geleefd en ook wel eens naar wc's en douches geweest op de camping maar gelukkig helemaal niets.
Hoop dat dit je een beetje gerust stelt.

Hoop dat dit je een beetje gerust stelt.
2008: Zuid-West: SF-Yosemite-Sequioa-DV-Zion-Bryce-Moab (Arches)-Mesa Verde-Monument Valley-Page-Grand Canyon NR-Grand Canyon SR-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben zelf ook geen held met spinnen, maar heb er jammer genoeg nog nooit één gezien van dit formaat in het wild, dat lijkt me wel weer apart eigenlijk.
Maar even van de site naast de spinnenfoto, die jullie dus vast niet lezen:
Tarantulas are rarely seen in Zion—they are nocturnal and spend most of their time in underground burrows--but sightings are most common on park roads in late summer and fall, when the males are out cruising for females. The females are basically homebodies who don’t travel far from their individual burrows during their lifespan of up to 25 years. Males may live up to 10 years—and are the tarantulas most frequently seen—during their perilous journey in search of a mate.
Dus nachtdieren, die je vermoedelijk niet gaat zien.
Als laatse staat er trouwens bij die foto:
If you do see a tarantula during your park visit, consider yourself lucky!
Maar daar zullen we dan maar niet vanuit gaan.

Maar even van de site naast de spinnenfoto, die jullie dus vast niet lezen:
Tarantulas are rarely seen in Zion—they are nocturnal and spend most of their time in underground burrows--but sightings are most common on park roads in late summer and fall, when the males are out cruising for females. The females are basically homebodies who don’t travel far from their individual burrows during their lifespan of up to 25 years. Males may live up to 10 years—and are the tarantulas most frequently seen—during their perilous journey in search of a mate.
Dus nachtdieren, die je vermoedelijk niet gaat zien.
Als laatse staat er trouwens bij die foto:
If you do see a tarantula during your park visit, consider yourself lucky!
Maar daar zullen we dan maar niet vanuit gaan.

Jammergenoeg in een aantal reizen naar het zuidwesten er nog geen eentje tegengekomen. Ook niet in Zion. Ik zoek er ook niet naar 

- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Ik dat je niet er niet teveel over moet piekeren.If you do see a tarantula during your park visit, consider yourself lucky!
Flickr foto albums
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
-
- Amerikakenner
Ook nog nooit eentje gezien daar.
Wel in Mexico, bij het klimmen van een piramide. Bijna direct van de piramide afgerold!

Wel in Mexico, bij het klimmen van een piramide. Bijna direct van de piramide afgerold!

Groetjes, Ilona
Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Staat ook bij ons na 11 reizen naar Amerika nog steeds op het "nog te spotten wildlive" lijstje zou dus maar rustig gaan slapen 

Ik ben ook al zo panisch voor spinnen, heb je link dan ook maar niet gekeken, want dat zou bij mij voor slapeloze nachten zorgen. Ik heb ook een soort van ' spider-sense'. Geloof me, als er ergens een zit, dan voel ik hem gewoon, ik VIND ze dan ook altijd!
Wij hebben op onze reis ook jullie route grotendeels gedaan, zijn alleen niet in death valley geweest. De enige plek waar ik spinnen heb gezien was bij red rock, toen we over stenen het water over wilden steken. Dat waren van die kleine waterspinnen die door de beweging ook op de rotsen kropen.....bbrrrr, horror voor mij met mijn teva's!!
Groter dan een lieveheersbeestje heb ik ze in elk geval niet gezien, al was ik daar ook wel wat bang voor!
gewoon lekker op reis gaan dus!!!
Wij hebben op onze reis ook jullie route grotendeels gedaan, zijn alleen niet in death valley geweest. De enige plek waar ik spinnen heb gezien was bij red rock, toen we over stenen het water over wilden steken. Dat waren van die kleine waterspinnen die door de beweging ook op de rotsen kropen.....bbrrrr, horror voor mij met mijn teva's!!
Groter dan een lieveheersbeestje heb ik ze in elk geval niet gezien, al was ik daar ook wel wat bang voor!
gewoon lekker op reis gaan dus!!!

-
- Amerikakenner
Vier jaar geleden liep er eentje (zo'n uber vogelspin, tarantula) voor mijn voeten in Tucson, Arizona
Ik heb ook echt een fobie voor (grote) spinnen en ik heb daar keihard staan scheeuwen en janken. Dat beest deed natuurlijk helemaal niks en liep hard weg van mijn kabaal. Dit was trouwens in een hotel op een ranch. Het was vlak voor de ingang van de receptie en die dude achter de balie zei dat ik geluk had want hij werkte er al tig jaar en had er nog NOOIT eentje gezien. Nou, wat een geluk had ik zeg
Maar goed, de kans is dus erg klein dat je er eentje tegenkomt, want die dude die daar al tig jaar werkte en woonde had er dus nog nooit eentje gezien.
Je kunt je misschien wel voorstellen dat ik niet zo lekker heb geslapen die nacht.....vooral omdat ik overdag de deur naar het terras (op beganegrond) open had laten staan, er had er met gemak dus eentje naar binnen kunnen lopen. Ik heb geen oog dicht gedaan die nacht, elke 10 minuten deed ik het licht aan (tot ergernis van mijn ouders en broertje, we lagen op 1 kamer met z'n vieren), om te kijken of er geen spin was.
Ik wil je hier niet bang mee maken, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de kans klein is dat er bij jou ook ineens eentje voor je voeten loopt.
Ohja, grappig verhaaltje nog. Toen mijn broertje en ik (doodsbang) in het donker terugliepen van de receptie naar onze hotelkamer, zagen we op het pad voor ons ineens allerlei grote 'dingen'. We kwamen dichterbij en zagen dat het enorme padden waren, maar we dachten dat ze nep waren, omdat ze te groot waren om echt te zijn, dachten we. Ineens begonnen ze alledrie te springen en wij schrokken ons weer helemaal dood, vooral mijn broertje, want die heeft een fobie voor kikkers en padden. Die padden waren echt huge gewoon, nog groter dan een konijn. Man, man, wat een avond!
Mijn vader had mij trouwens niet verteld dat er daar tarantula's zitten, omdat hij weet dat ik er een fobie voor heb en dat ik dus anders steeds op mijn hoede zou zijn. De dag erna gingen we naar Sedona en nu beweerde hij weer dat daar ECHT geen spinnen zitten. Zo dom als ik was geloofde ik hem. Toen we 's avonds in een souvenierswinkeltje waren zag ik van die opgezette spinnen in zo'n glasachtig ding. Ik kon het niet laten om aan de vrouw achter de toonbank te vragen of die spinnen hier ook zitten. 'Ja hoor', zei ze, 'ze zitten vaak zelfs op de muren'.
Ook in Sedona heb ik weer geen oog dicht gedaan.....

Je kunt je misschien wel voorstellen dat ik niet zo lekker heb geslapen die nacht.....vooral omdat ik overdag de deur naar het terras (op beganegrond) open had laten staan, er had er met gemak dus eentje naar binnen kunnen lopen. Ik heb geen oog dicht gedaan die nacht, elke 10 minuten deed ik het licht aan (tot ergernis van mijn ouders en broertje, we lagen op 1 kamer met z'n vieren), om te kijken of er geen spin was.
Ik wil je hier niet bang mee maken, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de kans klein is dat er bij jou ook ineens eentje voor je voeten loopt.
Ohja, grappig verhaaltje nog. Toen mijn broertje en ik (doodsbang) in het donker terugliepen van de receptie naar onze hotelkamer, zagen we op het pad voor ons ineens allerlei grote 'dingen'. We kwamen dichterbij en zagen dat het enorme padden waren, maar we dachten dat ze nep waren, omdat ze te groot waren om echt te zijn, dachten we. Ineens begonnen ze alledrie te springen en wij schrokken ons weer helemaal dood, vooral mijn broertje, want die heeft een fobie voor kikkers en padden. Die padden waren echt huge gewoon, nog groter dan een konijn. Man, man, wat een avond!
Mijn vader had mij trouwens niet verteld dat er daar tarantula's zitten, omdat hij weet dat ik er een fobie voor heb en dat ik dus anders steeds op mijn hoede zou zijn. De dag erna gingen we naar Sedona en nu beweerde hij weer dat daar ECHT geen spinnen zitten. Zo dom als ik was geloofde ik hem. Toen we 's avonds in een souvenierswinkeltje waren zag ik van die opgezette spinnen in zo'n glasachtig ding. Ik kon het niet laten om aan de vrouw achter de toonbank te vragen of die spinnen hier ook zitten. 'Ja hoor', zei ze, 'ze zitten vaak zelfs op de muren'.

Laatst gewijzigd door Magnolia87 op 29 jul 2009, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog nooit (jammer genoeg) een tarantula gezien in de VS ! Wél een ratelslang (van een veilig afstandje) op een snikhete parkeerplaats in de Mojave.
PS: als je bang bent voor spinnen, NOOIT naar Cuba of Kenia gaan.....
PS: als je bang bent voor spinnen, NOOIT naar Cuba of Kenia gaan.....

EENkeer eentje gezien. In Big Bend in Texas. Wijbe zag 'm de weg oversteken en bedacht dat het leuk was het beestje(ongeveer zo groot als een flink vloerkleed
) van dichtbij te gaan bekijken. Ik heb hem gezegd dat als hij er prijs op stelde getrouwd met mij te blijven we gewoon door zouden rijden (het liefst OVER het beest heen). Aan mijn lijf geen polonaise en stel je doet je portier open en dat ding springt erin. Ik moet er niet aan denken.

http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, alleen al het lezen van dit topic bezorgd mij rillingen en ik voel overal vanalles kriebelen... Ik was hier ook heel erg bang voor, maar we hebben ze ook nog nooit gezien. Let wel op: Op het foldertje van Zion staat een plaatje van zo'n leuk exemplaar... Was voor mij al genoeg om manlief dat foldertje subtiel de camper uit te laten verwijderen.....
We hebben wel een keer in oktober in een restaurantje in Mariposa gezeten (na een bezoek aan Yosemite) waar mensen allemaal tarantula's langs de weg hadden gezien ivm de trek van die beesten. Ik heb ze toen serieus niet gezien, maar ik heb die nacht geen oog dicht gedaan!
Moraal van het verhaal: no worries!!
We hebben wel een keer in oktober in een restaurantje in Mariposa gezeten (na een bezoek aan Yosemite) waar mensen allemaal tarantula's langs de weg hadden gezien ivm de trek van die beesten. Ik heb ze toen serieus niet gezien, maar ik heb die nacht geen oog dicht gedaan!
Moraal van het verhaal: no worries!!
-------------------------------------------------------------------------------------------
New York: 2004-2006-2008-2010
Westen: 2007-2009
Florida: 2008
Oosten: 2004
http://vangeldrop.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
New York: 2004-2006-2008-2010
Westen: 2007-2009
Florida: 2008
Oosten: 2004
http://vangeldrop.reismee.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- MichelH
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Laat ik vooropstellen dat ik in Amerika geen tarantula's heb gezien maar in Zion hebben we wel een andere spin op de badkamer gehad. Ik ben ook echt als de dood voor die beesten, waarom weet ik echt niet want ik weet dat ze in principe niks doen. Gelukkig heeft een van de dames (!) het beest gevangen in een glas en hem buiten gezet.
Niet om je bang te maken maar het toeval wilde dat ik een paar weken geleden een documentaire zag op Discovery over een man die was gebeten door een zeer giftige spin en daardoor bijna zijn been was kwijt geraakt en de foto van die spin waar hij door was gebeten leek wel verdacht veel op de spin die bij ons op de kamer lag. Schijnbaar komen deze giftige spinnen wel voor in het zuidwesten van Amerika. Ik weet de naam van die spin niet meer, maar ik hoop niet dat het de Brown Recluse Spider was.
Voor meer info: http://www.termite.com/spider-identification.html
Niet om je bang te maken maar het toeval wilde dat ik een paar weken geleden een documentaire zag op Discovery over een man die was gebeten door een zeer giftige spin en daardoor bijna zijn been was kwijt geraakt en de foto van die spin waar hij door was gebeten leek wel verdacht veel op de spin die bij ons op de kamer lag. Schijnbaar komen deze giftige spinnen wel voor in het zuidwesten van Amerika. Ik weet de naam van die spin niet meer, maar ik hoop niet dat het de Brown Recluse Spider was.
Voor meer info: http://www.termite.com/spider-identification.html
-
- Amerikafan
Ik denk dat je je pas echt zorgen moet maken als je een squirrel-fobie hebt!
Het enige dat ik reeds ben tegengekomen zijn enkele schorpioenen op een ZEER elementaire camping ten zuiden van Sedona (snachts toen ik naar de wc ging), enorm veel kevers en vliegbeesten. In Zion NP een ratelslang die over het pad kroop, tegen de avond aan op terugweg van Angels Landing. In Guadalupe Mountains NP (Texas) kregen we bij het avondeten bezoek van een stinkdier en in Joshua Tree NP liepen er snachts coyotes in de buurt. Op de camping in Yosemite NP krioelde het van de dikke mieren.
Als je in hotels verblijft gaat de kans zeer klein dat je een (gevaarlijke) spinnensoort tegenkomt. Tijdens het kamperen slapen wij geregeld buiten de tent (als het snachts echt te warm wordt) op de grond of op een picnictafel. Over de voorbije jaren hebben we zo al minstens 20 keer in open lucht geslapen en nog nooit snachts last gehad van beestjes. Ik hoop dat dit je een beetje geruststelt.
edit: zo te lezen zijn er in Sedona het meeste "sightings" van bugs

Het enige dat ik reeds ben tegengekomen zijn enkele schorpioenen op een ZEER elementaire camping ten zuiden van Sedona (snachts toen ik naar de wc ging), enorm veel kevers en vliegbeesten. In Zion NP een ratelslang die over het pad kroop, tegen de avond aan op terugweg van Angels Landing. In Guadalupe Mountains NP (Texas) kregen we bij het avondeten bezoek van een stinkdier en in Joshua Tree NP liepen er snachts coyotes in de buurt. Op de camping in Yosemite NP krioelde het van de dikke mieren.
Als je in hotels verblijft gaat de kans zeer klein dat je een (gevaarlijke) spinnensoort tegenkomt. Tijdens het kamperen slapen wij geregeld buiten de tent (als het snachts echt te warm wordt) op de grond of op een picnictafel. Over de voorbije jaren hebben we zo al minstens 20 keer in open lucht geslapen en nog nooit snachts last gehad van beestjes. Ik hoop dat dit je een beetje geruststelt.
edit: zo te lezen zijn er in Sedona het meeste "sightings" van bugs

alvast bedankt voor de spoedige reacties, ik ben nu toch een beetje gerust gesteld.
Ik zou precies echt al veel pech moeten hebben, voor zo een beestje tegen te komen, mss kan ik
er wel een ranger aanspreken en kan die me mss zeggen welke paden ik beter kan mijden???
Ik zou precies echt al veel pech moeten hebben, voor zo een beestje tegen te komen, mss kan ik
er wel een ranger aanspreken en kan die me mss zeggen welke paden ik beter kan mijden???
-
- Amerikafan
bwah ik denk niet dat een ranger kan voorspellen waar er al dan niet kans is op een 'close encounter'
Schorpioenen, spinnen, slangen etc zitten er overal, maar de kans dat uitgezonderd jij er 1 gaat tegenkomen is bijzonder klein.
Ga overdag, blijf op het pad, blijf weg uit struiken en kruip niet op rotsen waar spleten zijn...
Schorpioenen, spinnen, slangen etc zitten er overal, maar de kans dat uitgezonderd jij er 1 gaat tegenkomen is bijzonder klein.
Ga overdag, blijf op het pad, blijf weg uit struiken en kruip niet op rotsen waar spleten zijn...
Laatst gewijzigd door markro op 29 jul 2009, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten -> Quote verwijderd.
Reden: Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten -> Quote verwijderd.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Wij zijn dit jaar een ratelslang tegengekomen op weg naar Moab.
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
- dimple
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Magnolia, oei.............. jouw verhaal over de padden. Ik ben daar vreselijk angstig voor en hoop ze dan ook niet tegen te komen hoor! Je kunt me dan echt wegdragen
In USA nog nooit een spin gezien, niet in het hotel of park! Wees gerust!

In USA nog nooit een spin gezien, niet in het hotel of park! Wees gerust!
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
hier ook nog nooit een spin gezien in de USA
Wel in Mexico, een echte tarantula..kroop zo voor m'n voeten over het pad.. AAAAAAHHHHH
Je kon me echt wegdragen
Maar in de VS nog nooit, en zo te lezen vrijwel niemand hier dus de kans is echt heeel klein.
Wel in Mexico, een echte tarantula..kroop zo voor m'n voeten over het pad.. AAAAAAHHHHH

Maar in de VS nog nooit, en zo te lezen vrijwel niemand hier dus de kans is echt heeel klein.
Blog: http://www.eyerisphotography.nl
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
Reisverslag: http://irisgoesny.waarbenjij.nu" en http://irisgoessanfran.wordpress.com/"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 970 Weergaves
-
Laatste bericht door Pete.Z
-
- 19 Reacties