Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Anneleen: routeplanning zuidwesten USA

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Reis Anneleen: routeplanning zuidwesten USA

Bericht door Anneleen »

Hallo,

Wij plannen een rondreis met een camper met vertrek en aankomst in San Francisco, in augustus. (Wij = mijn man en ik en onze 4 kinderen (dan 16, 14, 13, 12 jaar).) Buiten vluchten en de camper ligt er nog niets definitief vast. Een eerste vraag: doen we Highway 1 het best van noord naar zuid of van zuid naar noord? M.a.w. vertrekken we vanuit SF het best richting Los Angeles of beter richting Yosemite?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Anneleen
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: SF - LA of LA - SF?

Bericht door PSVwally »

Ik zou je route eerder laten afhangen of je Yosemite niet op zaterdag en zondag zit en Las Vegas niet op Vrijdag en Zaterdag. De kustroute van SF naar LA of andersom maakt ook weer niet zoveel uit. Rij je richting LA dan kijk je wat meer op de kustlijn maar krijg je gedurende de dag de zon vol op je toet. En je rijd vaak wat meer langs de inhammen in de weg waar je kunt stoppen. Andersom moet je wat meer naar links kijken en is het soms wat lastiger om te stoppen.
elleng
Amerikafan

Re: SF - LA of LA - SF?

Bericht door elleng »

Wij reden vanuit Los Angeles naar SF. helaas was het grotendeels mistig. We waren met zn zessen, dus misschien heb je iets aan ons verslag van 2011. Ook verdere beschrijving van route, wandelingen en campings
2014 NW USA - W-Canada http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 ZW USA http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 Australie http://famdevriesdownunder.aroundtheglo ... australie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Reis Anneleen: SF - LA of LA - SF?

Bericht door Anneleen »

Bedankt voor jullie reacties! Waarschijnlijk zal het dan LA - SF worden, want anders zitten we in het weekend in Yosemite.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Anneleen: SF - LA of LA - SF?

Bericht door Mrvanilla »

Lijkt me verstandig. Ik heb zelf ook de kustweg gereden van LA naar SF en ik heb er intens van genoten. Je kan nog steeds heel makkelijk afslaan bij de bezienswaardigheden en vista points en de weg is nou ook weer niet zo breed dat je niets kan zien.
Groetjes,
Daniel
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Routeplanning zuidwesten USA

Bericht door Anneleen »

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag naar de beste route: LA naar SF of omgekeerd. We hebben beslist om van LA naar SF te gaan. Dit is onze voorlopige reisroute (ter herinnering: we gaan met een camper. We = mijn man en ik + onze 4 kinderen (dan 16, 14, 13 en 12 jaar)):

zaterdag 1/8: aankomst SF (hotel is voorlopig gereserveerd)
zondag 2/8: SF - wandeling door de stad - Golden Gate Bridge (hotel is voorlopig gereserveerd)
maandag 3/8: SF - Alcatraz - in de namiddag afhalen camper - boodschappen doen (overnachten in Marin RV Park)
dinsdag 4/8: SF - in de namiddag vertrek naar Yosemite (overnachten bij voorkeur in Tuolumne Meadows)
woensdag 5/8: Yosemite
donderdag 6/8: Yosemite
vrijdag 7/8: Yosemite
zaterdag 8/8: Yosemite - Mono Lake - via Tonopah en de I-95 naar Las Vegas (overnachten aan Lake Mead om de dure hotelprijzen in het weekend in LV te vermijden)
zondag 9/8: Las Vegas (overnachten in een hotel in LV?)
maandag 10/8: LV - Zion (overnachten in Watchman Campground?)
dinsdag 11/8: Zion - Bryce (overnachten in Bryce North Campground of Bryce Sunset Campground?)
woensdag 12/8: Bryce
donderdag 13/8: Bryce - Page (Horseshoe Bend in de ochtend doen - een permit voor The Wave bemachtigen? Of te warm in de zomer? - overnachten in Wahwheap Campground of in Page Lake Powell Campground & RV Park?)
vrijdag 14/8: Page (Lower Antelope Canyon en Upper Antelope Canyon - boottocht op Lake Powell?)
zaterdag 15/8: Page - Monument Valley (overnachten in Goulding's Monument Valley Campground?)
maandag 16/8: Monument Valley - Canyon de Chelly (of de vorige avond al doorrijden naar Canyon de Chelly en daar overnachten?)
dinsdag 17/8: Canyon de Chelly - Grand Canyon (overnachten in Trailer Village of in Mather Campground?)
woensdag 18/8: Grand Canyon
donderdag 19/8: Grand Canyon - LA (overnachten in Malibu Beach RV Park?)
vrijdag 20/8: LA
zaterdag 21/8: LA - ... (in de buurt van Hearst Castle: Hearst San Simeon State Park? Of elders?)
zondag 22/8: ... - Carmel (overnachten in Saddle Mountain Ranch)
maandag 23/8: Carmel - SF camper inleveren - vertrek naar huis
dinsdag 24/8: aankomst thuis

Tips en advies over ons reisplan zijn meer dan welkom!
Laatst gewijzigd door Aricon op 30 jan 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topics over dezelfde reis samengevoegd om overzicht te bewaren en dubbele antwoorden te voorkomen.
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Re: Reis Anneleen: routeplanning zuidwesten USA

Bericht door Hans B »

Je route :
In Yosemite is het in z'n algemeenheid in de Valley te doen.
Een camping zal nu al erg moeilijk worden.
Tuolumne is leuk, maar je zit een uur van de valley.
Dag 8/8 gaat em echt niet worden. In twee dagen is al (te) veel.
Jammer om maar een nachtje in LV te zijn er is zo veel te zien.
Bryce een dag, Zion zeker twee
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Hallo Hans B,

Een camping in Yosemite kunnen we blijkbaar pas reserveren vanaf 15/3. Ik dacht aan Tuolumne omdat het wat uit de grote drukte ligt (?), je er blijkbaar mooie wandelingen kan maken, het wat hoger ligt (minder muggen?) en ik hoopte snel met de shuttlebus op andere plekken te geraken. Welke camping zou jij dan aanraden met een RV?
Een medewerkster van TiogaTours (waar we onze camper geboekt hebben) zei dat we op 1 dag van Yosemite naar LV kunnen rijden, als we via de I-95 en niet via Bakersfield rijden, maar dat klopt dus niet?
We blijven wel 2 nachten in LV, we wilden er alleen geen 2 nachten slapen om de kostprijs wat te drukken.
Bryce doen we 2 dagen en Zion 1 op advies van vrienden. Die vonden niet veel aan Zion en waren heel enthousiast over Bryce, maar op het forum lees ik inderdaad dikwijls het omgekeerde.
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Hans B »

Hallo Anneleen,
Ik weet niet precies vanaf je wanneer de camping in Yosemite kunt reserveren, maar ik dacht 6 maand, zoals jij zegt 3 kan ook. Je zou even op hun website kunnen kijken.
Persoonlijk zou ik de valley kiezen, en dan de Pines campings (er zijn er 3).
Ik denk dat forumlid Marianne ook nog wel komt met aanbevelingen.
Ze heeft bet park als favoriet geadopteerd :thumbup:

Ik zou graag de medewerkster van het reisburo spreken welke ervaring zij heeft met de rit Yosemite Valley - Tioga Pass - Las Vegas.

De camping in Las Vegas Sam's Town kost je $23 per nacht, het zal een van de goedkopere zijn.

Als je kinderen van leuke wandelingen houden is Zion the place to be, doe de Narrows.
Bryce heeft maar 1 mooie wandeling Navajo Trail.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Als je boodschappen doet op 3/8, waarom dan pas in de namiddag op 4/8 vertrekken ?

De tijd in Yosemite lijkt me heel ruim. Ik zou daar toch een beetje mee schuiven. In ieder geval is Yosemite - Mono Lake - Las Vegas niet realistisch op één dag. Een overnachting langs de kant Mono Lake lijkt mij toch noodzakelijk.

Voor Zion is er duidelijk te weinig tijd. Voor Bryce is de tijd daarentegen eerder ruim. Ik zou Canyon De Chelly laten vallen voor een extra nacht Zion.

Grand Canyon - LA is ver voor één dag, zeker met een camper. Als je dan via route 66 wil lijkt het me echt te ver.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
elleng
Amerikafan

Bericht door elleng »

Je hebt een camper, waarom wil je dan in een hotel in Las Vegas? Wij stonden op Sams town en via gratis bus van de camping vervoerd naar de strip
2014 NW USA - W-Canada http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 ZW USA http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 Australie http://famdevriesdownunder.aroundtheglo ... australie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Fijn dat ik hier zoveel reacties krijg! Op een ander forum is dat heel anders.
Ik zal reageren volgens de route.
We doen boodschappen 3/8, maar willen pas 4/8 naar Yosemite vertrekken omdat 1,5 dag SF ons erg kort lijkt en we al vrij lang in Yosemite blijven.
Voor de reservaties in Yosemite heb ik gekeken: voor de periode waarin wij daar zijn, kan je reserveren vanaf 15/3.
We plannen eigenlijk zo lang in Yosemite te blijven om het weekend in LV te vermijden. Maar als we de rit van Yosemite naar LV in 2 splitsen, hoeft dat niet. Nog even uitzoeken waar we dan het best overnachten onderweg. Als jullie suggesties hebben...
We zouden in LV in een hotel willen slapen omdat het daar zo heet schijnt te zijn en omdat een nachtje in zo'n speciaal hotel waarschijnlijk een fijne ervaring is voor de kinderen. Maar dat zien we misschien wel verkeerd: de kamers zullen wel niet zo speciaal zijn, het zal wel vooral om de attracties en shows en zo draaien.
Zouden we dan beter 2 nachten Zion en 1 nacht Bryce doen? Dan kan Canyon de Chelly er misschien nog in. Ik heb over Canyon de Chelly gelezen in een paar gidsen en het klinkt zo mooi en interessant.
Wat is een goede tussenstop tussen Grand Canyon en LA?

Ik vind de route eigenlijk een moeilijke puzzel. Ik lees overal dat je het weekend in Yosemite (druk) en LV (druk én duur) moet vermijden, maar dat lukt moeilijk.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Routeplanning zuidwesten USA

Bericht door Martin & Marianne »

Anneleen schreef: zaterdag 8/8: Yosemite - Mono Lake - via Tonopah en de I-95 naar Las Vegas (overnachten aan Lake Mead om de dure hotelprijzen in het weekend in LV te vermijden)
zondag 9/8: Las Vegas (overnachten in een hotel in LV?)
Vanuit Yosemite lukt dit niet zoals al aangegeven. Vanaf Lee Vining/Mono Lake kan het wel. Ik zou dan op vrijdag naar Lee Vining rijden, en de volgende dag naar Las Vegas. Als je daar kampeert is het niet zo duur. Een andere mogelijk is om naar Lake Mead of Valley of Fire te rijden en Las Vegas in te plannen na de Grand Canyon. Dat is iets meer kilometers maar komt wellicht beter uit. Je hebt dan ook niet de lange rit van de GC naar LA in 1 dag.
Ik vind de tijd voor Yosemite niet te lang zo, kijk eens in onze verslagen voor mogelijke activiteiten daar. Jullie zullen wel te laat zijn om te kunnen raften.
Yosemite kun je inderdaad pas op 15 maart reserveren. Het is wel handig om op 15 februari eens te oefenen. Denk er aan dat het op 15 feb om 16.00 uur onze tijd is en op 15 maart om 15.00 uur. Zie ook http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.htm

Voor de GC zou ik kiezen voor Mather.
Waarom zowel Lower als Upper Antelope Canyon? De wave kun je proberen, maar het zal heet zijn. Met een goede voorbereiding kan het wel. Het is wel de vraag of de weg goed genoeg is om met een camper te doen.
En ja, zeker een nacht Zion er bij doen. De Narrows is leuk, en er zijn meer mooie wandelingen. Bryce is prachtig, maar heb je wel sneller gezien.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

Anneleen schreef: Bryce doen we 2 dagen en Zion 1 op advies van vrienden. Die vonden niet veel aan Zion en waren heel enthousiast over Bryce, maar op het forum lees ik inderdaad dikwijls het omgekeerde.
Wij vonden Bryce Canyon ook indrukwekkender dan Zion NP. Eigenlijk nog mooier dan Grand Canyon. Maar dat is onze mening. In Bryce Canyon zijn ook diverse wandelmogelijkheden (zie website Ontdek Amerika). Bovendien vonden we de temperatuur daar aangenamer dan in Zion NP. Toen wij er waren, hoogseizoen, was het er bloedje heet.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Marianne,

Ik ben blij dat je reageert! Volgens wat ik overal lees, ben jij een echte kenner. Ik heb ook je reisverslagen al gelezen.

Bedoel je dan vrijdag in de namiddag vanuit Yosemite naar Lee Vining vertrekken? Anders moeten we een dag in Yosemite inleveren. En dat lijkt me nu net een park waar het nog niet te warm is en er veel dingen te doen zijn (fietsen, wandelen, eventueel paardrijden, zwemmen,...).
En hoe oefen je op 15/2 voor de reservering? Kan je heel de procedure volgen zonder definitief te boeken?
Zowel Lower als Upper Antelope Canyon omdat ze allebei zo mooi schijnen te zijn. Ik kan meestal niet goed kiezen :wink: .
Ik heb de route eens herschreven met LV na de Grand Canyon. Dan zien we wel veel parken na elkaar en dan op het einde 2 steden na elkaar. Is dat geen bezwaar?
Raften willen we zeker doen, ik dacht dat we dat in Page zouden kunnen doen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt inderdaad bij Page raften.
de steden achterelkaar is misschien wat minder leuk, het was ook alleen maar een suggestie om het weekend in LV te vermijden.
Je kunt inderdaad aan het eind van de dag naar Mono Lake rijden maar dan heb je weinig tijd voor de Tioga Road en dat is ook een mooi deel van Yosemite, en qua temperatuur aangenamer dan de vallei. Je hebt dan nog steeds 3 dagen Yosemite, alleen een ander deel. Het is echt niet te doen om vanuit de vallei naar Las Vegas te rijden.
Ik zie nu staan dat je wilt overnachten bij Tuolumne Meadows; dat zou kunnen voor de laatste nacht (in plaats van Lee Vining) of voor de laatste 2 nachten, maar als je vanuit SF komt zul je zeker de eerste 2 nachten in de vallei willen staan lijkt me want vanuit TM kun je niet echt de vallei of Glacier Point bezoeken.
Zie bijvoorbeeld ons 2008-verslag: we hadden toen een paar dagen in de vallei en nog een overnachting bij white Wolf. Dat ligt aan de Tioga Road. TM ligt nog iets verder naar het oosten. Zie ook de kaart van het park op http://www.nps.gov/yose (links onder park tools).

Marianne
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

We zouden in LV in een hotel willen slapen omdat het daar zo heet schijnt te zijn en omdat een nachtje in zo'n speciaal hotel waarschijnlijk een fijne ervaring is voor de kinderen. Maar dat zien we misschien wel verkeerd: de kamers zullen wel niet zo speciaal zijn, het zal wel vooral om de attracties en shows en zo draaien.
Ik vind de kamerbeleving wel bij Las Vegas horen eerlijk gezegd. Maar je moet niet in alle kamers/hotels luxe of speciale dingen verwachten. Ik heb bv in het Planet Hollywood overnacht en die kamer vond ik een beetje vergane glorie. Maar het uitzicht op de strip, de fonteinen van het Bellagio, de ballon en eiffeltoren van Paris hotel maakte wel veel goed. Maar verder behalve een iets ruimere badkamer was de kamer niet heel erg boeiend. Het zwembad waren eigenlijk 2 10 meterbaden met vooral veel beton (voor een goed feestje, dat wel) om ligbedden te plaatsen ertussen.

Een jaar laten had ik een Grand Suite in het Mandalay Bay. Qua uitzicht keek ik neer over de strip op het vliegveld en een half afgebouwd reuzenrad (dat vliegveld vond ik overigens niet eens erg, vooral in het donker leuk om eens te kijken naar al die landende lampjes). Ergens links in een hoekje kon ik de andere hotels van de strip zien liggen en rechts in het hoekje het welcome to las vegas bord.
Maar de kamer was groot, enorm bed, heerlijk bank. Overal tv's, zelfs in de badkamer, waar ik heerlijk vanuit de jacuzzi een stuk van een NBA wedstrijd heb gekeken. Het zwembad daar is echt enorm leuk. Allerlei soorten baden aangekleed in een jungle thema.

Hiermee snap ik dus dat je de 1e keer misschien wel in een hotel wilt zitten. (ik heb geen idee hoe dat met het parkeren van de camper overal gaat, want sommige hotels hebben volgens mij alleen overdekte parkeerplaatsen). Maar als je dat gezien hebt of goedkoper wilt zitten is Sams town een goed alternatief.
Wij vonden Bryce Canyon ook indrukwekkender dan Zion NP. Eigenlijk nog mooier dan Grand Canyon. Maar dat is onze mening. In Bryce Canyon zijn ook diverse wandelmogelijkheden (zie website Ontdek Amerika). Bovendien vonden we de temperatuur daar aangenamer dan in Zion NP. Toen wij er waren, hoogseizoen, was het er bloedje heet.
Ik vond Zion leuker, maar dat kwam ook door het weer, want ik had noodweer in Bryce. Het zijn 2 totaal niet vergelijkbare parken. Maar eigenlijk ben je in Zion verplicht om de wandelschoenen aan te trekken. De mooiere plekken zijn vaak op de wat langere wandelroutes. Waar je Bryce door de viewpoints langs de weg door het park al aardig kunt bekijken. Ik heb daarbij ook de Navajo trail zo goed als kwaad dat het in die rode modder ging gelopen en ik had het eigenlijk wel gezien. Eerlijk gezegd vond ik de Grand Canyon ook niet het indrukwekkendste park van het zuidwesten, maar Bryce komt voor mij toch niet in het rijtje boven de Grand Canyon.
Ik heb wel het idee dat Zion over het algemeen wat minder bekend is en ook doordat er dus echt niet door het park kan worden gereden met de eigen auto of bus (behalve de 9) ook reisbureaus het vaak overslaan. Maar dat is mijn mening
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Idd, zoveel mensen zoveel meningen ;) ik sluit me aan bij de vrienden van Anneleen. Bryce komt wmb ook ver boven Zion en de Grand Canyon. Zulke schoonheid, echt prachtig.
Anneleen
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Anneleen »

Na de tips heb ik het schema omgegooid tot dit:

Zaterdag 1/aug Brussel - SF
Zondag 2/aug SF
Maandag 3/aug SF
Dinsdag 4/aug SF - Yosemite
Woensdag 5/aug Yosemite
Donderdg 6/aug Yosemite
Vrijdag 7/aug Yosemite - Lee Vining
Zaterdag 8/aug Lee Vining - Valley of Fire of Lake Mead
Zondag 9/aug Valley of Fire - Zion
Maandag 10/aug Zion
Dinsdag 11/aug Zion - Bryce
Woensdag 12/aug Bryce - Page
Donderdg 13/aug Page
Vrijdag 14/aug Page - Monument Valley
Zaterdag 15/aug Monument Valley - Canyon de Chelly
Zondag 16/aug Canyon de Chelly - Grand Canyon
Maandag 17/aug Grand Canyon -
Dinsdag 18/aug Grand Canyon - LV
Woensdag 19/aug LV
Donderda 20/aug LV - LA
Vrijdag 21/aug LA
Zaterdag 22/aug LA - San Simeon
Zondag 23/aug San Simeon - Carmel
Maandag 24/aug Carmel - SF
Dinsdag 25/aug thuis

Wat denken jullie?
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Mooie route, al snap ik 23/8 niet helemaal...dat is hemelsbreed 7 km rijden. Wat zijn jullie dan van plan? Een rustdag? Zo ja dan zou ik wat doorrijden en deze in de buurt van Monterey plannen.
Groetjes,
Daniel
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer