6 maand camperen

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2013, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

6 maand camperen

Bericht door Greenhorn »

Hey iedereen,


Mijn vriendin en ik spelen met het idee om ergens van mei '24 tot november '24 naar de VS te gaan om daar rond te trekken met een van/camper/... .

Om te beginnen, we weten dat we dit niet op enkel ESTA kunnen doen en dat de B1/B2 visum blijkbaar niet zonder gevaar is bij weigering. We hebben een eigen huis met hypotheek, mijn vriendin blijft normaliter nog vast in dienst op haar werk (verlof zonder loon) en ikzelf heb mijn eigen vennootschap. Over 'banden met thuisland' maak ik me niet direct zorgen. Ook heb ik al een j1 visum gehad voor schoolstage van 3 maand en heb ik al 6 maand in Canada gezeten. Ook al maakt Canada hun niet uit, we kunnen aantonen dat het niet een out of the blue plan is (voor vriendin 2de keer Amerika, voor mezelf 7de denk ik). Als we niet direct aan uitgeraken wat onze startlocatie is, gaan we wss beginnen met vliegtickets op Atlanta te kopen heen en terug. We kunnen dan nog altijd van daar binnenlandse vlucht verderzetten (en bij vrienden slapen als er dag tussenzit).

Er zijn hier al paar gelijkaardige topics geweest, dus ik zal proberen om niet teveel zelfde teksten/vragen in deze topic te krijgen. Ik zie dit topic momenteel beetje als plannings- en tegen mezelf babbelen- tool, maar in plaats van op word te zetten op mijn pc, wil ik zoveel mogelijk van onze gedachten delen. Ongeacht de uitkomst van ons idee -is nog lang dus kan nog 101 richtingen uit-, kan het misschien een hulp zijn in de toekomst voor anderen. En ondertussen is jullie input natuurlijk ook welkom.

Ons grootste aandachtspunt momenteel is vooral vervoer daar ter plaatse. Hiervoor zien wij drie mogelijkheden:
1) Kopen/Verkopen van campervan
2) Huren van campervan
3) Mijn pickup uitrusten met daktent etc en overzetten.

Mooi in verkeerde volgorde:
2) Campervan huren.
Afgaande op hetgeen we online vinden, zal dit de duurste optie zijn. Maar in principe ook de meest zorgeloze. Eenvoudigste verzekering, verkrijging en verlossing ervan. Afgaande op dagelijkse huurprijsberekeningen onbetaalbaar. Afgaande op internet zijn er normaal wel verschillende verhuurmaatschappijen die korting geven bij dergelijke lange termijnverhuur. Maar die kortingen vind je zelf amper op de websites van verhuurbedrijven. Hiervoor gaan we dus nog emails moeten sturen om te zien of dit effectief zo is. Particulierverhuur websites zijn ook een mogelijkheid. Op het eerste zicht niet perse goedkoper (vooral vaak wegens verzekering) maar misschien dat er daar tussenzitten die sneller/groter korting geven voor lange verhuur. Start/eindregio afhankelijk van verhuurlocatie(s).

3) Eigen pickup overzetten.
Kost normaliter €5000 voor heen en weer. (1700 en 800 verzekering enkele rit laatste prijs die ik gevonden heb). Startregio oostkust (is niet erg).
Boven die 5k komt ook nog (lichte) ombouw pickup en aankoop daktent. Grootste vraag is of we dit (daktent) achteraf nog gaan gebruiken in Belgie/Europa of dat dit te koop komt staan achteraf. Voor een 5 tot 7.5k moet aankoop daktent en lichte ombouw wel mogelijk zijn. Autoverzekering eigen auto in Amerika zal ook nog wat zijn, maar lijkt me op eerste zicht vaak goedkoper dan de verzekering bij verhuurcamper.

Nadeel van daktent vinden we dat we geen echte binnenruimte gaan hebben. In principe gaan/kunnen we telkens de zomerregio's aandoen, maar sowieso zal er ook wel eens ergens regen zijn. 6maand in een daktent slapen lijkt ons ook wel zeer lang. Voordeel is dat het 4x4 is en we dus op veel meer plaatsen zouden kunnen/mogen komen (van horen zeggen).

1) Kopen/verkopen van Campervan.
In theorie de goedkoopste oplossing. Toekomen, kopen aan xxk, vertrekken verkopen aan xx-25%k. In praktijk waarschijnlijk de moeilijkste. Aankoop zelf heb ik al vernomen dat dat goed te doen is. In het topic van @RoadKing wordt er al gesproken over visitor.us. Die website ben ik ook al tegengekomen op een YT kanaal van Engelsen die via hun diensten een camper ingeschreven hebben. Papierwerk voor aankoop zelf zit ik dus minder mee in. Het vinden, controleren, overschrijven geld (toch al snel 15k) is een veel groter vraagteken en uitdaging in mijn hoofd.
Om te beginnen wil je aan ene kant niet toekomen en nog onduidelijkheid hebben over wanneer je effectief kunt beginnen reizen. 2 weken auto/hotel huren om campers te gaan uitzoeken doet de prijs zeer snel oplopen en is ook gewoon niet leuk lijkt me. Altijd een risico op gebied van hoe goed hij mechanisch nog in elkaar zit. Zelfs met een proefritje blijft dat gokken. Naar verkoop toe ook wat risicovoller/moeilijker om dat in goede timing gedaan te krijgen.

Ideaal scenario vinden we in maart in de buurt van Atlanta een campervan, kunnen we daar kennissen naar toesturen om te bekijken, kopen we het aan, staat hij daar op ons te wachten als we toekomen en is er een eventueel onderhoud geweest. Twee weken voor we terug in Atlanta zijn zetten we het online, plannen we xx bezoeken in op de dag dat we toekomen en is het op het moment zelf verkocht. Is het proberen waard, maar klinkt te eenvoudig. Eigenlijk is het ook niet de bedoeling om de oostkust te doen, dus dat zou op dat vlak (ook) al een 'tijdsverlies' zijn van twee keer een week (rijden naar (zuid)westen). Is dan wel al deel van het reizen ipv gestrest zoeken achter een camper.


Zoals gezegd zijn we niet de eerste die hierover spreken op het forum. Ik heb een email gestuurd (kan je via profiel van personen, veel effectiever dan pm sturen) naar oud posters @KH3105 (reeds antwoord gehad, zijn ons vragenlijstje nog aan het opmaken), @Nico Vaerewijck en @NicoV (valt me nu op dat dit wss zelfde persoon is, vandaag gestuurd dus nog in afwachting). Moest iemand nog andere (oud posters) weten, mag je die even vermelden en probeer ik ook contact op te zoeken.

Op yt en andere fora/internetdingen hebben we ook al anderen gevonden die voor langer dan 3 maand geweest zijn als europeaan en onder de noemer "beperkt budget". Het is dus zeker mogelijk. Meer een kwestie van zoveel mogelijk info te verzamelen en op basis daarvan te beslissen welke manier van transport we onze eerste/meeste aandacht zullen geven.

Moest er iemand van het forum een rv/campervan/truck camper back (met pickup of passend op een navara) in de aanbieding hebben in de toekomst mag dat ook altijd doorgegeven worden (zowel verkoop als verhuur). Zoals gezegd maakt onze startregio eigenlijk niet veel uit (momenteel).


Momenteel eigenlijk nog geen specifieke vragen dus. Tenzij iemand nu al weet dat hij volgend jaar een rv/campervan/... in aanbieding (huur/verkoop of misschien zelfs verkoop-terugkoop als dat verzekeringstechnisch veiliger is voor iemand) zal hebben of weet heeft van eentje.

En/of als iemand ons nog kan doorlinken naar anderen die gelijkaardige ervaringen hebben/plannen.

Alvast bedankt om 5 minuten aan deze hersenkronkels besteed te hebben :D
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7779
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 6 maand camperen

Bericht door mtl »

Forumlid @hoeksie heeft onlangs een vergelijkbaar topic geopend.
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2013, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 6 maand camperen

Bericht door Greenhorn »

Ah heb over dat topic gekeken blijkbaar, thanks! :D
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: 6 maand camperen

Bericht door Pepito »

Gaaf plan!

Ik weet niet welke YouTubers je bekeken had, maar ik moest toen ik je bericht las aan deze denken:
https://youtu.be/dwMBDamF6Lo

Ik heb het niet nog eens bekeken, en weet niet of ze het bedrijf noemen, maar ze gaan in deze of een van de volgende filmpjes de van wel ophalen en dan filmen ze daar ook.
En wie weet kan je bij hetzelfde opknap-bedrijf terecht?
En wie weet is een terugkoop optie of huur of zo ook met zo’n bedrijf af te spreken?

Succes!
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2013, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 6 maand camperen

Bericht door Greenhorn »

@Pepito

Jap was idd ook dat filmpje die ik gezien had. Degene van dat filmpje was hun tweede. Hun eerste -waarbij ze dat bedrijf die llc voor je maakt benoemen- was afgebrand. D&L heb ik al bekeken voor potentiele aankoop. Hebben er nu bv eentje staan voor 17k. Ons gedacht is aankoop 15k dus zou ideaal zijn. Zaken als geld daar krijgen vinden we ook wel iets op (wetransfer bv).

Idealiter kan je daar een lease/lening ofzo opzetten zodat we gewoon maandelijks xxx betalen en dan na 6 maand verkopen en lease stopzetten. Maar dat lijkt me op eerste zicht vrij onmogelijk/moeilijk.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: 6 maand camperen

Bericht door USInsider »

Hi - Ik heb gereageerd - in je andere topic.
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2013, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 6 maand camperen

Bericht door Greenhorn »

Onderstaande reactie op thread die geplaatst geweest is in emigratie gedeelte i.v.m. vraag van beurzen en B1/b2 visum. Aangezien dat antwoord wat uitgerekt geraakt is, is het hier mss (meer) van toepassing (ook) te zetten.

-
Openingspost komt van reactie op eigen topic in reisforum, vandaar dat de openingspost dus veel info niet heeft. Ik zie dat het in "Emigratie naar Amerika" staat, misschien iets juister om bij "tijdelijke visa voor Amerika" te staan?

Kort samengevat: is dus bedoeling om samen met mijn vriendin (dan vrouw) 6 maand in de VS met een camper(van) rond te reizen, vandaar B2 visum.

@USInsider
Thanks voor de info qua beurzen!

Exacte route zijn we nog niet aan begonnen. Komende maand vooral nog onderzoeken naar budget, hoe/wat/waar camper(van) vinden etc. Canada bezoeken staat waarschijnlijk (weer) op de planning. Zeer goede tip om dit inderdaad in onze reisplanning/motivatiebrief voor B2 aanvraag te steken.

Lijkt me best om niets te plannen van beurzen dan, het is ook niet zo dat we 2000km zouden omrijden met de camper om specifiek eentje te kunnen doen. Misschien als we in de buurt zijn kunnen we op moment zelf bekijken :)

Qua reisverzekering neem ik normaal altijd True Traveller. Zijn nog andere opties die ik wss zal navragen (onze bank met visakaart of gewoon via onze verzekeringsagent). Maar dit is iets wat we sowieso altijd nemen. Als ik vlug bekijk zouden we hierop zitten:

€901.28
Excess€90
Selected
Medical Expenses€10,000,000
Baggage (optional)€2,500
Cancellation€3,500
Personal Liability€2,000,000
en een hoop andere, waaronder bv ook search and rescue en legal expenses van beide 18k


Qua fondsen, denk ik wel dat we aan 50k zullen geraken. (eigenlijk groot stuk afhankelijk van de trouw die nog moet komen/gepland worden :mrgreen: .

Qua budget zitten we met een 20k in ons hoofd exclusief eten en kopen van dingen die we ook zouden kopen moesten we in belgie blijven wonen (kledij bv). Tijdelijk aankoop camper (rond de 15k proberen) staat hier ook los van. Die 20k is dus voor verzekering en vliegtickets (zal een 5k zijn), camperminwaarde/kosten (7.5k) en bezoeken attracties, sporadische betaalcamping, restaurant, ... (2.5k). Naft een 5k rekenen (vermoedelijk een 6.5-7k miles, met een oudere campervan zal verbruik 15mpg zijn ofzo. Eten is een 400 per persoon per maand ongeveer gerekend.

Bovenstaande prijzen zijn we nu dus wat aan het controleren naar haalbaarheid toe.


Deze post kopieer ik ook in mijn vervoer in/naar amerika topic. Eigenlijk is de vraag voor deze thread beantwoord :)
-
Nico Vaerewijck
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: 6 maand camperen

Bericht door Nico Vaerewijck »

Hoi,

We zijn inderdaad vorig jaar een 5 maand met eigen vervoer door de VS getrokken.
Ons relaas kan je hier terugvinden: https://www.polarsteps.com/RanienNico/4545398-usa-2022

Als je nog meer info wil, laat het gerust weten!
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4011
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: 6 maand camperen

Bericht door Loek »

Mooie reis, veel gezien zo te lezen. Ik ben wel benieuwd wat voor budget je moet uittrekken voor zoiets? Is het verschepen van een camper veel goedkoper dan huren? Ik lees ook weleens van mensen die hier in de US een RV kopen/verkopen, daar schijnt wel het een en ander bij te komen kijken wat registratie en verzekeren e.d. betreft. Is dat een stuk makkelijker als je je eigen camper meeneemt?
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2013, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 6 maand camperen

Bericht door Greenhorn »

Hier even niet veel meer geraakt. Maar het is bijna effectief zo ver.

Zaterdag stappen we de vlieger op en normaliter zal dit duren tot 20 oktober.

Ter controle, als je B2 visa hebt moet je niet nog een esta aanvragen hé?

dit is de route die we momenteel plannen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7779
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 6 maand camperen

Bericht door mtl »

Nee hoor, als je al een B2 visum hebt dan hoef je geen esta aan te vragen.
Greenhorn
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2013, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 6 maand camperen

Bericht door Greenhorn »

Was hetgeen we dachten maar toch even zeker willen zijn :D
Ondanks dat we van alles documentatie hebben toch wel stresske dat ze bij binnenkomst echt moeilijk zouden doen om één of andere reden.

Qua bankkaarten hebben we nu een visa op gemeenschap, heb ik mastercard debit op een privé en ben ik nog aan het kijken om bij wise een digitale kaart aan te maken. Zal wel voldoende zijn zeker?

Nu ik aan het typen ben bedenk ik me net dat ik mijn internationaal rijbewijs nog niet opgehaald heb (2 maand geleden aangevraagd). Straks stadhuis passeren en hopen dat het er nog ligt!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42163
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: 6 maand camperen

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou een extra creditcard niet gek vinden, er kan altijd iets met de kaart gebeuren. En hebben jullie allebei een kaart voor die visa rekening? Het is wat laat om het nog te regelen maar wellicht kun je wat op laten sturen.

Ik zou geen geld uitgeven voor een internationaal rijbewijs....

Een hele goede reis gewenst! Het zou leuk zijn als jullie zo nu en dan eens wat van jullie laten horen.
Hebben jullie campings geboekt of kijken jullie ter plekke waar jullie gaan overnachten?

Marianne
Bauke
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mei 2024, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: 6 maand camperen

Bericht door Bauke »

Wij rijden hier ook rond zonder internationaal rijbewijs.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer