Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Autokeuring in de USA ipv APK

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
RobGT
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Autokeuring in de USA ipv APK

Bericht door RobGT »

Hallo allemaal,

We bereiden ons voor op een reis door Noord- Midden- en Zuid-Amerika en we verschepen onze eigen camper naar Halifax, Canada (of Baltimore, USA). Onze reis zal ongeveer 2 tot 3 jaar duren.
Na een jaar in Noord-Amerika reizen zal de APK van onze camper verlopen. Daarom zijn we op zoek naar officieel autokeuringsstations in de USA, zodat we i.p.v. een APK-keuring onze auto toch kunnen laten keuren.
Zo kunnen we eventueel aantonen dat de auto nog aan de veiligheidsnormen voldoet. Dan kunnen we met een gerust gevoel aan het verkeer in Amerika deelnemen.

Wie kan ons helpen met informatie? :thumbup:

Groetjes, Rob en Nettie
Maak je dromen waar ...... leef nu.
www.GeoCruiser.nl
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Autokeuring in de USA ipv APK

Bericht door pbuyse1 »

Je zal per staat een DMV moeten zoeken zoals deze in California.

http://www.dmv.ca.gov/portal/home/dmv.htm

Heb je al een visum voor die reis?
mvdl
Amerika-ontdekker

Bericht door mvdl »

Kijkt de Canadese/Amerikaanse politie überhaupt of een camper met Nederlands kenteken nog apk heeft? Dat lijkt me meer iets dat het land waar het voertuig geregistreerd is doet. Gezien de toestand van het Amerikaanse wagenpark gaan ze daar echt niet moeilijk doen over de technische toestand van je camper. Amerikanen rijden met volledig kapotte auto's die in Nederland meteen van de weg gehaald zouden worden. Kijk voor de grap eens het programma 'pimp my ride', wat er in Amerika aan rotzooi rondrijdt is onvoorstelbaar. Hoe het in Canada zit weet ik niet.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het lijkt me voor buitenlandse autoriteiten niet ter zake doend of jouw auto of camper APK gekeurd is. Als het voertuig een kentekengistratie heeft en verzekerd is, is dat volgens mij genoeg. Je hebt alleen een probleem op het moment dat je je na je reis met je camper weer in Nederland op de openbare weg begeeft.

Als je voor je eigen geruststelling je camper ergens halverwege je reis wilt laten keuren, dan kun je dat gewoon bij een garage laten doen. Autokeuringen zijn in de VS geen federale aangelegenheid; de regels verschillen per staat. Hier in Maryland zie je bij garages vaak een bord "MD car inspection" staan.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Niet vergeten, elk jaar schorsen, kan ook online
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Als je de auto schorst vervalt ook automatisch de APK-plicht
Crisis ? What Crisis ?
RobGT
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door RobGT »

@pbuyse1:
Bedankt voor het DMV-site
Een visum regelen is een ander probleem, ik moet eerst zien of het reëel is om langer dan bijv. een half of een heel jaar in de USA rond te rijden.
@mvdl
Ik weet dat er heel wat auto's in de USA rondrijden die niet aan veiligheidsnormen voldoen.
Daar gaat het mij niet om.
@dimona
Als er geen keurings-systeem is in de USA of in aparte staten, dan is een keuring in een garage inderdaad de mogelijkheid.
@6foot6
Schorsen doen we dan inderdaad online en op tijd.

Mijn dilemma is: als onze auto langer dan een jaar in het buitenland is, dan moet ik eigenlijk de auto een APK-keuring laten ondergaan. Dat lukt niet want er ligt een oceaan tussen Nederland en de USA. Maar ik moet aan de wet voldoen wat betreft APK-, kenteken- en verzekeringswetgeving.
Ik kan het mezelf makkelijk maken en de auto schorsen (via internet) net voor de APK verloopt en toch doorrijden (zoals velen het doen). Je hebt dan geen APK-keurplicht meer, je hoeft geen wegenbelasting meer te betalen, maar je mag er eigenlijk niet mee op de weg rijden. En hoe goed je verzekering ook is en je hebt een ongeluk, dan ben je het haasje. We kennen allemaal de claim-cultuur in de USA. En de verzekering die zou moeten uitbetalen, vindt uit dat een geschorste auto niet op de weg mag rijden. Zeg maar dag met je handje; de verzekering zal jou niet uitbetalen en de schadeloosstelling van een tegenpartij zal op jou verhaald worden. :shock:
Dus wil ik op een verantwoorde manier toch iets kunnen aantonen (mogelijk voor de rechter) met een Amerikaans keuringsrapport, ook als we weer thuis zijn en ik beroep aanteken tegen alle boetes, die ik heb moeten betalen, omdat ik niet op tijd de APK-keuring(-en) heb laten verrichten.
Als de APK verlopen is mag je niet meer met de auto op de weg komen, alleen nog om er rechtstreeks naar een APK-keurstation te rijden en binnen één dag.
Dus met een verlopen APK voldoe je ook niet aan de wet en in het geval van een ongeval ben je weer het haasje. :shock:

Iedereen moet aan de wet voldoen, maar het lijkt er op dat het in ons geval niet makkelijk wordt gemaakt. Maar ik weet zeker dat we niet de eersten zijn met deze vraag. :scratch:

Er moet toch een oplossing zijn? :?:

Groet, Rob :wave:
www.GeoCruiser.nl
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik zei niet dat er geen keuringssysteem is; ik zei dat het niet landelijk geregeld is en dat iedere staat daarin zijn eigen regels heeft.

Ik zie het probleem niet zo. Ik heb in het verleden vaker een auto uit de wegenbelasting gehaald omdat ik er mee naar het buitenland vertrok. De verzekering was dan gewoon geldig. Ik weet dat er inmiddels wel wat veranderd is aan de regels en dat het niet meer zo gemakkelijk gaat als toen, maar je zou eerst eens moeten beginnen na te gaan of je verzekering nog geldig is als je geen wegenbelasting betaalt.

Zoals ik al zei, heb je dan alleen een probleem op het moment dat je terugkeert. Zoals het vroeger ging, kon je je auto dan bij de grens gewoon weer aanmelden, en ging je vanaf dat moment ook weer wegenbelasting betalen, maar ik weet niet hoe het dan met je verlopen APK geregeld is. Bij het importeren van een auto krijg je een paar dagen respijt; wellicht is dat in dit geval ook zo.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

RobGT schreef: Ik kan het mezelf makkelijk maken en de auto schorsen (via internet) net voor de APK verloopt en toch doorrijden (zoals velen het doen). Je hebt dan geen APK-keurplicht meer, je hoeft geen wegenbelasting meer te betalen, maar je mag er eigenlijk niet mee op de weg rijden. En hoe goed je verzekering ook is en je hebt een ongeluk, dan ben je het haasje. We kennen allemaal de claim-cultuur in de USA.

Je mag er wel mee op de weg rijden, maar niet in Nederland. Subtiel verschil.

Wat je eigenlijk éérst eens zou moeten uitzoeken, is in hoeverre jouw Nederlandse autoverzekering volstaat als je naar de VS gaat. Het kan best zijn dat je in de VS niet (voldoende) gedekt bent.
RobGT schreef:En de verzekering die zou moeten uitbetalen, vindt uit dat een geschorste auto niet op de weg mag rijden. Zeg maar dag met je handje; de verzekering zal jou niet uitbetalen en de schadeloosstelling van een tegenpartij zal op jou verhaald worden. :shock:
Dat vraag ik me dus af, of dat klopt.
RobGT
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door RobGT »

dimona schreef:Ik zei niet dat er geen keuringssysteem is; ik zei dat het niet landelijk geregeld is en dat iedere staat daarin zijn eigen regels heeft.
Dan heb ik je daar verkeerd begrepen.
dimona schreef:Ik zie het probleem niet zo. Ik heb in het verleden vaker een auto uit de wegenbelasting gehaald omdat ik er mee naar het buitenland vertrok. De verzekering was dan gewoon geldig. Ik weet dat er inmiddels wel wat veranderd is aan de regels en dat het niet meer zo gemakkelijk gaat als toen, maar je zou eerst eens moeten beginnen na te gaan of je verzekering nog geldig is als je geen wegenbelasting betaalt.
Het verzekeren is nooit een probleem, al doe je het 10x als je maar betaalt, maar als het op uitkeren aankomt, verwijzen ze naar de kleine lettertjes. Zelfs bij zaken die niet in de kleine lettertjes zijn geregeld, maar in wetgeving vastliggen, dan is wetgeving altijd doorslaggevend. Amerikaanse en Europese wetten sluiten duidelijk niet op elkaar aan, vandaar mijn vraag.
dimona schreef:Zoals ik al zei, heb je dan alleen een probleem op het moment dat je terugkeert. Zoals het vroeger ging, kon je je auto dan bij de grens gewoon weer aanmelden, en ging je vanaf dat moment ook weer wegenbelasting betalen, maar ik weet niet hoe het dan met je verlopen APK geregeld is. Bij het importeren van een auto krijg je een paar dagen respijt; wellicht is dat in dit geval ook zo.
Daar is een probleem, maar in Nederland is jurisprudentie die me ondersteunt in het plan om het kenteken niet te schorsen. Betaalde boetes worden op basis van die jurisprudentie waarschijnlijk weer teruggestort. Maar als het voor de Nederlandse rechter komt, wil ik een Amerikaans keuringsrapport kunnen overleggen, waaruit blijkt dat ik niet probeer wetgeving te ontduiken en dat ik binnen redelijke grenzen goed heb gehandeld.
dimona schreef:
RobGT schreef: En de verzekering die zou moeten uitbetalen, vindt uit dat een geschorste auto niet op de weg mag rijden. Zeg maar dag met je handje; de verzekering zal jou niet uitbetalen en de schadeloosstelling van een tegenpartij zal op jou verhaald worden.
Dat vraag ik me dus af, of dat klopt.
Ik hoop dat het niet klopt, maar we zien tegenwoordig dat banken en verzekeringsmaatschappijen zich in alle bochten wringen om geld vast te houden.
Ik weet het, een wereldreis maken staat gelijk aan risico's nemen. Maar het is goed om je goed voor te bereiden, risico's te wegen en de goede keuzes te maken en in die fase zit ik nu.
dimona schreef:Wat je eigenlijk éérst eens zou moeten uitzoeken, is in hoeverre jouw Nederlandse autoverzekering volstaat als je naar de VS gaat. Het kan best zijn dat je in de VS niet (voldoende) gedekt bent.
Dat is zo en dat behoeft ook nog enige aandacht het zal er waarschijnlijk op neer komen een (aanvullende) Amerikaanse verzekering af te sluiten.

dimona, hartelijk bedankt voor je meedenken en je reacties.

Groetjes, Rob
www.GeoCruiser.nl
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

De doorsnee Nederlandse autoverzekeringen gelden niet in het buitenland op deze basis en voor langere periode.
Je zal er in Nederland een aparte verzekering voor moeten afsluiten en dat wordt steeds moeilijker tegenwoordig. Onlangs was er nog een topic van iemand die een oldtimer mee wilde nemen en ook problemen had met de verzekering er van. Amerikaanse verzekerings maatschappijen verzekeren door gaans geen mensen zonder Amerikaans rijbewijs.

Een keuring is ook andere koek in de Usa en is op basis van kenteken registratie.
Ze gaan dus niet je auto met een Nl kenteken keuren lijkt me. Omdat je de sticker die je als bewijs van keuring per post toegesuurd krijgt op het adres wat op de Amerikaanse title (eigendoms bewijs) staat.
Wil je een Amerikaans kenteken hebben zul je een Social security nummer moeten hebben en dat krijg je niet op een B1 visa. ( dat zal het visum zijn wat je denk ik moet aan vragen en daar mag je max. een half jaar mee in Amerika blijven)
Denk persoonlijk dat je APKje minste probleem zal zijn eigenlijk. Misschien eerst eens kijken voor verzekering en een visum.
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Waarom informeer je niet gewoon bij de RDW hoe het zit met de verplichting van een APK-keuring van een auto die in het buitenland verblijft ipv op een forum op het internet, als je het zo belangrijk vindt ?
RobGT schreef: Mijn dilemma is: als onze auto langer dan een jaar in het buitenland is, dan moet ik eigenlijk de auto een APK-keuring laten ondergaan. Dat lukt niet want er ligt een oceaan tussen Nederland en de USA. Maar ik moet aan de wet voldoen wat betreft APK-, kenteken- en verzekeringswetgeving.
Ik kan het mezelf makkelijk maken en de auto schorsen (via internet) net voor de APK verloopt en toch doorrijden (zoals velen het doen). Je hebt dan geen APK-keurplicht meer, je hoeft geen wegenbelasting meer te betalen, maar je mag er eigenlijk niet mee op de weg rijden. En hoe goed je verzekering ook is en je hebt een ongeluk, dan ben je het haasje. We kennen allemaal de claim-cultuur in de USA. En de verzekering die zou moeten uitbetalen, vindt uit dat een geschorste auto niet op de weg mag rijden. Zeg maar dag met je handje; de verzekering zal jou niet uitbetalen en de schadeloosstelling van een tegenpartij zal op jou verhaald worden. :shock:
en
RobGT schreef: Dus wil ik op een verantwoorde manier toch iets kunnen aantonen (mogelijk voor de rechter) met een Amerikaans keuringsrapport, ook als we weer thuis zijn en ik beroep aanteken tegen alle boetes, die ik heb moeten betalen, omdat ik niet op tijd de APK-keuring(-en) heb laten verrichten.
:?: Verntwoorde manier :?:

En als je verhaal niet klopt (geen APK-keuring maar wel "iets van een of ander soort keuring", dus ik mag de weg op), dan zit je toch in precies dezelfde situatie als wat je eerst aangeeft ?
Dus als het eerste argument (misschien betaalt de verzekering wel niet uit) heel erg belangrijk voor je is, dan informeer je bij de officiele instanties en vraag je ze dat eventueel nog schriftelijk te bevestigen.
Dan heb je altijd meer zekerheid (en bij een ongeval gemoedsrust) dan wanneer je aankomt met het feit dat iemand op een forum je antwoord had gegeven.

Maar dat is natuurlijk maar mijn mening :wink:

Hele fijne vakantie in ieder geval :thumbup: (ik weet zeker dat het goed gaat komen)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik zou geen camper meenemen om mee te beginnen maar als je zolang rond gaat trekken er hier een kopen . Ze zit dan niet met onderhouds/reparatieproblemen, aansluitingen op de camping, de noodzaak van airconditioning (het was hier gisteren 44 graden.

Ook apk is geen probleem. Je moet alleen de camper op naam kunnen zetten en er verzekering op doen
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Is dit niet meer een verzekeringskwestie? Je wilt weten of de verzekering uitkeert als je in het buitenland een ongeluk krijgt terwijl je Nederlandse APK is verlopen. Dat zou je dus bij je verzekering moeten navragen.

Overigens, voor zover ik weet kent Californie geen equivalent van APK, alleen een smog check. Maar dat is alleen van belang als je voertuig in Californie is geregistreerd.
RobGT
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door RobGT »

@staceybeesie:
Dan zal ik in NL een verzekering voor de USA moeten zoeken. Ik heb ook gehoord dat sommigen Nederlanders dat in Canada regelen.
Een echte keuring valt dus af, dan zal het mogelijk een grote beurt moeten worden met een goede aanvullende rapportage van hetgeen er gedaan is.
Een visum is het volgende waar ik naar ga kijken. Als we slechts een visum kunnen krijgen voor een halfjaar, dan zijn we voor het verlopen van de APK de States al weer uit.
Kan dit B1-visum bijvoorbeeld vanuit Canada opnieuw aangevraagd worden, want de USA zijn te groot voor ons om alles wat we willen bezoeken en doen, in een half jaar te bezoeken?
Bedankt voor je informatie.

@US-fanboy: de RDW zegt ijskoud, breng je auto maar even terug naar Nederland of je krijgt helemaal geen antwoord.
Je mag wel de weg op buiten de APK-geldende periode om naar een keuring te rijden, het is dus geen absoluut rijverbod. In hoeverre dat rekbaar is weet ik niet. Andere wereldreizigers zijn me voor geweest en staan bij de officiële instanties nog steeds met lege handen. Als we de States verlaten naar Mexico en nog zuidelijker, dan verwacht ik verder geen problemen. Maar de USA is heel wat strikter dan de Latijns-Amerikaanse landen.
Bedankt voor je meedenken en een hele mooie vakantie op Hawaii, wij zijn er in 2006 en 2007 geweest; het is er geweldig. Zie voor onze ervaringen de reisverslagen op onze website.

@ned in MO: we hebben nu een eigen 4WD-camper en die hebben we aangepast aan onze eigen wensen, zoals een verlengd bed van 220 cm lang. Onze camper is een Toyota LandCruiser en die zijn erg degelijk en betrouwbaar. Onze camper is helemaal self-surporting, het enige wat we af en toe nodig hebben is een kraan om water te tappen en een plek om onze chemische toilet te kunnen legen. We kunnen met onze waterfilterinstallatie van Amsterdams grachtenwater drinkwater maken. Electriciteit wekken we zelf op tijdens het rijden en anders met 2 zonnepanelen. We hebben een dieselmotor met snorkel, zodat we door rivieren kunnen waden als dat nodig is. Dit zijn aantal voorzieningen die je niet zomaar in een camper in de USA tegen zult komen. Nadeel is de betrouwbaarheid van de Amerikaanse auto’s. Het verschepen van de auto is niet eens zo duur.
Maar alle opties staan nog open. Goed dat je hebt meegedacht.

@goldenhills: De verzekering zal zeker die vragen van mij krijgen en zoals US-fanboy voorstelde moeten ze hun afspraken en toezeggingen maar op papier zetten.
Goed dat we geen smog check hoeven te ondergaan. We komen wel steeds door de APK-roetmeting heen, maar gelukkig zijn ze daar coulant met auto’s uit het jaar 2000.
Bedankt voor je bijdrage.

Hartelijk bedankt voor al jullie informatie en ideeën.
Voorbereiden van een wereldreis is net zo avontuurlijk als het maken van een wereldreis. Je weet nooit wat je onderweg tegenkomt.

Groetjes, Rob :wave:
www.GeoCruiser.nl
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik zag op je website dat je auto een diesel is. Hou voor je budget in het achterhoofd dat diesel in de US duurder is dan benzine, soms tot 20% meer dan regular gas. Ook is de diesel hier vaak alleen verkrijgbaar bij grote (truck) pompstations, en van een ander kwaliteit dan in europa. Die kwaliteit kan betekenen dat je andere filters moet gebruiken en eventueel afstelling van je inspuiting iets moet bijstellen. Toyota landcruisers van jullie type heb je hier zat, dus ik voorzie geen problemen met onderhoud en eventuele reparaties.
RobGT
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door RobGT »

Hallo Loek,

Dat klopt onze LandCruiser heeft een dieselmotor. Het blok is een vrachtwagenblok en het is een 4,2 liter 6 cylinder. Daarom verwacht ik geen problemen, alleen moet ik oppassen met de snelheid van tanken, dat gaat heel wat sneller. Ik zal op een LandCruiser-forum in de States http://www.ih8mud.com verder informeren. De dieselprijs in de USA is altijd nog een stuk lager dan in Europa.
Bedankt voor de tips. :thumbup:

www.GeoCruiser.nl
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het blok is een vrachtwagenblok en het is een 4,2 liter 6 cylinder.
Dat is een kleine motor in vergelijking tot wat je hier in de US in pick-ups vindt. Het is niet ongebruikelijk dat bijvoorbeeld een Dodge Ram pick-up is voorzien van een 10 cylinder Chrysler 8.0 liter diesel (Magnum V10). Overigens wel prettig als je een paardentrailer moet trekken van 9 meter lang met 6 paarden erin :thumbup:

Met de kwaliteit bedoel ik dat je uitstoot in de normale afstelling mogelijk niet aan de importeisen zal voldoen. Het is mogelijk/waaarschijnlijk dat men bij invoer van je auto een smog test doet, en omdat de cetane nummer van diesel in de US hoger is, leidt dat tot hogere NOx uitstoot die ervoor zorgt dat ie niet door de keuring komt. Probeer bij de keuring je auto te laten classificeren als "light truck", niet als personenauto. In de laatste categorie kan ik je garanderen dat je niet door de NOx keuring komt, tenzij je heftige wijzigingen gaat aanbrengen (denk aan hoe mercedes, audi en volkswagen diesel autos hier moeten worden gewijzigd middels BlueTec-achtige technologie). Die hogere cetane nummer van diesel in de US kan er ook toe leiden dat je motor gaan voorontsteken, je merkt dat de motor erg raw loopt. Dit is bij de meeste diesels wel bij te regelen, sommige modernere diesel motoren doen dit automatisch.
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

Loek schreef:Met de kwaliteit bedoel ik dat je uitstoot in de normale afstelling mogelijk niet aan de importeisen zal voldoen. Het is mogelijk/waaarschijnlijk dat men bij invoer van je auto een smog test doet, ...
Je mag als buitenlander zonder enkel probleem je auto voor een jaar in Amerika rijden. Geen keuring, geen invoeren of helemaal niets. Dus er zal zeker geen smogtest plaats vinden als je hier als toerist komt. Dit is ook niet staat afhankelijk maar gewoon nationaal.
RobGT
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door RobGT »

@Loek: in Nederland is onze auto een zware jongen, in de USA stelt het formaat van onze auto weinig voor. Voor een wereldreis is onze auto echter prima geschikt. Wij hebben een Land Cruiser HZJ78, een auto met een absoluut minimum aan elektronica. Dit type auto wordt heel veel gebruikt door organisaties als Artsen zonder Grenzen, het Rode Kruis, de Verenigde Naties en zelfs door de organisatie van de autorally “Le Dakar”. Het is al jaren de meest verkochte 4WD in Australië.
Amerikanen willen alles groter, daar is ook alle ruimte voor.
In ieder geval zal de auto zich niet automatisch instellen op een andere dieselsamenstelling, dat wordt eventueel handwerk.
Fijn dat je me van deze informatie hebt voorzien. :thumbright:

@johan67: deze informatie stelt me gerust, bedankt :thumbleft:

www.GeoCruiser.nl
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer