Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Motor rijden in Californië

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
stefanrox
Amerika-newbie

Motor rijden in Californië

Bericht door stefanrox »

Goedeavond allemaal,

Mijn naam is Stefan en ik ben 20 jaar en ben een trotse bezitter van een motorrijbewijs! In januari ga ik 6 maanden naar Californie (Santa Barbara) om een stageopdracht te doen. Zeer leuk dus maar aangezien ik erg van avontuur houd wil ik graag een mooie ronde rijden met de motor. De precieze route weet ik nog niet maar aangezien ik de laatste maand pas heb uitgetrokken om te reizen heb ik nog tijd zat om daar achter aan te gaan! Alleen stuit ik op twee problemen:

1) Aangezien ik nog maar 20 ben heb ik een licht motorrijbewijs, bij de anwb-winkels hebben zij me verteld dat ze geen onderscheid in de USA maken tussen licht en zwaar maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen. Weet iemand hoe dat zit? (wordt in februari 21, weet niet of dat uitmaakt..)
2) Verzekering. Over verzekeringen hoor ik uiteenlopende verhalen, de een zegt dat het verschrikkelijk duur is terwijl de ander vindt dat het wel mee valt.. Heeft iemand ervaring hiermee? Ook hoorde ik dat het misschien verstandig was om in Californie mijn rijbewijs te halen zodat ik goedkoper kon verzekeren en de motor op mijn naam kan zetten zonder veel gedoe?

Een hoop vragen van mijn kant, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! Alvast bedankt voor de moeite om mijn verhaal te lezen.

Groeten Stefan
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Motor rijden in Californie

Bericht door ned in MO »

Huren zal zeer waarschijnlijk niet lukken.
Het kopen van een motor hoeft niet veel te kosten.
Wat het verzekeren kost weet ik niet. Ik denk echter wel de hgoofdprijs
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

ik heb 2 motoren ...een touring Bike en een Sport Bike...maar de zekering van een Sportbike is vele malen hoger dan van een Touring Bike...dus ga voor een gewone motor...de verzekering van een sport bike kun je waarschijnlijk niet op brengen als je nog maar 20 bent.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

In principe kun je als non-resident op je NL rijbewijs rijden (en ik begrijp dat de beperkingen op je NL rijbewijs in theorie ook van toepassing zijn in de USA, maar daar is tegenstrijdige info over). Een motor huren kan meestal pas vanaf 25, en is al gauw $100 per dag. Het kan wel eens lastig worden om met een NL motorrijbewijs een verzekering te vinden, zeker als je onder de 25 bent. Uit de info van de DMV begrijp ik dat je een M1 license (en verzekering) moet hebben om een motor te kunnen registreren. Als het goed is kun je met je paspoort en visum een rijbewijs aanvragen als je aan de verdere voorwaarden voldoet (zonder visum kun je dacht ik geen rijbewijs aanvragen).

Aan te bevelen (en verplicht onder de 21) is om een zgn. Basic RiderCourse te doen, dan hoef je geen rij-examen bij de DMV te doen (en hoef je dus ook geen verzekerde motor te regelen terwijl je nog geen CA license hebt, wat erg lastig kan zijn), heb je meteen je volledig (M1 - zwaar) motorrijbewijs en je krijgt een certificaat waar je bij veel motorverzekeringen korting krijgt. Als je in NL al je motorrijbewijs hebt gehaald is een Basic RiderCourse een eitje (en je schrikt gelijk als je ziet wie er allemaal slagen). Je moet wel je theorie-examen bij de DMV doen; het theorie-boek kun je online bij de CA DMV vinden. Wellicht dat je bij een van de verzekeraars een online quote kunt aanvragen (bijv. Progressive, Geico). Onder de 25 jaar is verzekeren meestal significant duurder. Zoals Color01 aangeeft kun je het beste een lichte tourmotor kiezen, en geen zware snelle motor.

Succes met de plannen. Motorrijden in California is inderdaad erg leuk, zeker rondom Santa Barbara. (FYI, ik heb een BMW R1200GS).
Laatst gewijzigd door goldenhills op 30 nov 2011, 01:09, 2 keer totaal gewijzigd.
goldenhills
Amerika-expert

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Wij hebben vorig jaar via usareisen.de een Harley gehuurd in Las Vegas, je kunt er huren vanaf 21 jaar en het koste ons ongeveer 110 euro voor 1 dag. Je haalt je motor dan op bij Eagle rider in de VS.
stefanrox
Amerika-newbie

Bericht door stefanrox »

Heel erg bedankt voor al jullie snelle reacties, ik heb er wat van opgestoken!

@ Ned in MO
Huren was inderdaad ook niet mijn intentie omdat ik 6 maanden blijf en graag vanaf de eerste maand al een voertuig tot mijn beschikking wil hebben. En dat verzekeren de hoofdprijs kost was ik al bang voor :( bedankt voor je reactie in ieder geval!

@Color01
Op ebay had ik al een aantal leuke motoren van rond de 1500 dollar gezien: Suzuki Intruder en een Kawasaki Vulcan. Rond de 800cc allemaal, wordt dit verstaan onder een normale motor?

@Golden Hills
Het visum is al geregeld, het is een J-1 visum (stage/werk visum). Dat Basic Rider Course is dus een aanrader om te doen, weet je wat voor kosten daar aan verbonden zijn? Op de site staat dat dat nogal kan verschillen waar je het doet.. Ook kan je een Basic Rider Course 2 doen, geeft dit voordelen met zich mee?

Je vertelt ook over:

"Wellicht dat je bij een van de verzekeraars een online quote kunt aanvragen"

Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je een offerte?

Heel erg bedankt voor je informatie en je nuttige links! Ben je zelf woonachtig in de USA? Of ben je er op vakantie geweest?

@Harry
Huren wordt voor mij veel te duur, zeker omdat ik voor langere tijd blijf. Desalniettemin bedankt voor je reactie!
goldenhills
Amerika-expert

stefanrox schreef:Dat Basic Rider Course is dus een aanrader om te doen, weet je wat voor kosten daar aan verbonden zijn? Op de site staat dat dat nogal kan verschillen waar je het doet..
Je zou de zip code van SB kunnen invullen en dan kijken hoeveel het kost. Iets van $150 voor onder de 21 dacht ik.
stefanrox schreef:Ook kan je een Basic Rider Course 2 doen, geeft dit voordelen met zich mee?
Je moet de Basic Rider Course doen als je het certificaat wilt halen waarmee je je CA M1 rijbewijs kunt aanvragen. De andere cursussen zijn vooral voor jezelf.
stefanrox schreef:Je vertelt ook over:

"Wellicht dat je bij een van de verzekeraars een online quote kunt aanvragen"

Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je een offerte?
Inderdaad. Quote is de Engelse term die daarvoor wordt gebruikt.
stefanrox schreef:Heel erg bedankt voor je informatie en je nuttige links! Ben je zelf woonachtig in de USA? Of ben je er op vakantie geweest?
Sure thing! Ja (zie mijn info, rechts). Ook!
stefanrox
Amerika-newbie

Bericht door stefanrox »

@ golden hills

Bedankt voor de info! Klopt het dat ik nou ook de mogelijkheid heb om een motor op mijn naam te zetten omdat ik een visum heb? Color01 had het erover dat een normale motor een stuk goedkoper met verzekering is. Op het oog heb ik een Suzuki Intruder 800, valt dit onder een normale motor (Dus ook een goedkopere verzekering :P ) uiteraard is de kans groot dat deze motor al verkocht is tegen de tijd dat ik er ben, maar dan weet ik voor wat voor modellen ik kan kijken.

http://www.cycletrader.com/listing/1997 ... -100433621

Nu zie ik inderdaad aan de rechter kant dat je in SF bent! Super gaaf om daar te wonen zeg! Misschien zie ik je volgend jaar wel op je BMW rijden als ik met mijn rondrit bezig bent :wink:
goldenhills
Amerika-expert

Het lijkt me inderdaad dat je tijdens je stage hier je rijbewijs kunt halen en een motor kunt kopen en (mits je een verzekering kunt vinden) registreren. De grootste vraag is wat de verzekering zal kosten. Ik begrijp dat ze hier vrij gedetaileerde schalen hebben voor voertuigverzekeringen, afhankelijk van het model, leeftijd, plaats waar je woont, man of vrouw, getrouwd of single, aantal opgelopen boetes, hoeveel mijlen per jaar je denkt te gaan rijden, etc. Hoe minder cc / Pk en hoe minder sportief, hoe goedkoper het zal zijn. 800cc zal duurder zijn dan 600cc, en een Yamaha R6 zal aanzienlijk duurder zijn dan een XJ6. Uiteraard is een volledige verzekering duurder dan een WA-achtige verzekering. Met een goedkope 2e hands motor zal een goede WA afdoende zijn, en dat zal een stuk schelen in de kosten. Uiteraard ben je met een WA alles kwijt als je zelf je motor in de prak rijdt.

Ik heb geen flauw idee wat de verzekering zal kosten, maar stel dat het $1000 per jaar is (ik betaal minder voor mijn 1200cc BMW met een volledige verzekering, maar ik ben 40+, getrouwd en vrouw), dan is dat nog geen $100 per maand... Zelfs als het $200 per maand is zou ik het er nog voor over hebben! Een auto huren kost meer... Zelf een motor kopen en weer verkopen, en eventueel wat onderhoud kost natuurlijk ook geld. Ik zou ook geen oud barrel kopen; liever een nette 600 dan een oude 800. Je wilt tenslotte niet midden in de Mojave met pech komen te staan...

BTW, je kunt het beste de Basic Rider Course doen voordat je 21 wordt, omdat ze dan korting geven (zeg $150 ipv $250).
laguna62
Amerikafan
Partner van: Lyan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door laguna62 »

Goldenhills schreef,
Zelf een motor kopen en weer verkopen, en eventueel wat onderhoud kost natuurlijk ook geld. Ik zou ook geen oud barrel kopen; liever een nette 600 dan een oude 800. Je wilt tenslotte niet midden in de Mojave met pech komen te staan...

Valt mee denk ik,hij wil een japanner kopen ,geen Harley :clap: :lol:
Albert.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

je kunt ook nog op graigslist kijken voor motoren...dan kun je nog een beetje handelen over de prijs.
goldenhills
Amerika-expert

craigslist is inderdaad handig voor 2e hands spullen, woon ruimte zoeken, ed. Zie oa: http://santabarbara.craigslist.org/mca/
stefanrox
Amerika-newbie

Bericht door stefanrox »

@color 01 en Golden hills
Bedankt voor de bruikbare tips en die site is ook erg handig! Heb al zeker wat leuks voorbij zien komen en ik kan haast niet wachten om het vliegtuig in te stappen! Ik moet maandag 30 januari beginnen met mijn stage en wil er proberen woensdag 25 januari aan te komen. Dan heb ik nog de mogelijkheid om dat rijbewijs te halen en voor een leuke motor te kijken! Heel erg bedankt voor al jullie moeite en voorlopig weet ik genoeg. Als jullie nog bruikbare tips hebben m.b.t. Californie/vliegtickets/wat ik moet gezien hebben, let me know!~

Groeten
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

als je aan de oostkust kwam..dan zou ik de motor wel eventueel over willen kopen als je weer terug ging naar nederland...maar dat moet wel een motor zijn naar m'n smaak.
stefanrox
Amerika-newbie

Re: Motor rijden in Californië

Bericht door stefanrox »

t wordt naar alle waarschijnlijkhei een redelijk jonge Suzuki Intruder, maar de oostkust ligt net een beetje te ver uit de richting :P Het zijn behoorlijke afstanden heb ik gelezen en ik wil binnen 2 weekjes eigenlijk wel weer lekker in Santa barbara terug zijn.. Dus dat gaat helaas niet lukken. Toch bedankt voor je aanbod!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer