Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijden met automaat.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
trekkingfan
Amerikafan

Rijden met automaat.

Bericht door trekkingfan »

Kan er iemand mij uitleggen wanneer je in de auto de "L" gebruikt ?

En gebruik je de "D" ook gewoon in de bergen ?

Dit blijft voor mij een spannend onderwerp :oops:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Rijden met automaat.

Bericht door Dento »

Er is al héél veel over automaat rijden geschreven op het forum.

Kijk bijvoorbeeld maar eens in dit topic, waar vrijwel alles over rijden met een automaat al te vinden is, of zoek eens op automaat rijden.

Je zult zien dat in elk topic iedereen het er over eens is dat met een automaat rijden heel makkelijk is, dat het snel went, en dat je er echt niet bang voor hoeft te zijn.

Ook jouw vraag over de L-stand wordt beantwoord, al zij het met een omweg: de L (in veel (oudere) automaten ook wel 3, 2 en 1, zoals in het topic te lezen is) is een lagere versnelling die makkelijk kan zijn bij bergaf rijden om op de motor te remmen. In het dagelijks verkeer zul je deze echter nauwelijks tot niet gebruiken, enkel als je in flink heuvelachtig/bergachtig gebied gaat rijden kan het makkelijk zijn om je remmen wat te sparen (hoewel mijn auto ook in D bergaf terugschakelt om op de motor (bij) te remmen). Bergop rijd je gewoon in de D, de automaat zal zelf bepalen welke versnelling het best gebruikt kan worden, en wil je iets meer snelheid dan trap je het gas iets verder in zodat de kick-down laat terug schakelen naar een lagere versnelling.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

gewoon in D laten 99% van de tijd.
Zorg er voor dat op lange afdalingen je niet continue de rem intrapt om de snelheid constant te houden. Beter is korter maar krachtiger te remmen. Dat scheelt al een hoop hitte op de remmen.
Als de wegen haarspelbochten gaan vertonen (bijv Hwy 14 in de Bighorn mountains in Wyoming) dan is het verstandig om een paar tandjes terug te gaan. Als men voor vrachtwagens waarschuwt en je hebt een RV pas je daaraan aan.
Anders gewoon lekker naar beneden in de D
romidini
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1
Contacteer:

Bericht door romidini »

Wij rijden hier ook in automaat, tenminste de auto van mijn man heeft een automaat, de mijne gewoon een versnellingsbak. Je moet even leren je linkervoet niet te gebruiken, maar dat heb je gauw door.

De drive is makkelijk rijden, en soms, als je iets sneller moet optrekken is het makkelijk je versnelling even te gebruiken(maar ik heb zelf heb dat nooit gedaan).

Succes, en maak je er maar niet te druk over, van het went heel snel.

gr. Miranda
trekkingfan
Amerikafan

Bedankt, elke geruststelling helpt :) als je dat niet echt ziet zitten.

Dento, super, die topic, ik had al zelf wel wat gezocht op het forum maar die had ik nog niet gevonden. Handig ook met die foto's van hendeltjes enz. maakt het allemaal wat duidelijker.

Ik heb ondertussen al 5 pagina's verzameld, ook over het rijden in de bergen wat ik tot nu toe altijd aan mijn man heb overgelaten. En dan zeggen dat ik al meer dan 30 jaar met de auto rijd :)

Maar nu heb ik alles begrepen en kan ik mij weer wat storten op de andere voorbereidingen.
girliecathy
Amerikakenner

Bericht door girliecathy »

Je kunt ook rijles nemen in een automaat dan weet je hoe het voelt.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

girliecathy schreef:Je kunt ook rijles nemen in een automaat dan weet je hoe het voelt.
Als je in een schakelauto hebt gereden moet 't geen probleem zijn. Ik vind automaat heerlijk rijden, zeker met cruise control erbij. In Nederland kun je alles in de D rijden, ik weet niet hoe het in berggebieden zit. Als je nog nooit automaat hebt gereden maar wel je rijbewijs hebt, dan is het de eerste minuut even rondkijken en dan moet het daarna allemaal zonder problemen lukken.

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

de oudere automaten die drukken bij berg af, door de automaat heen. Met andere woorden, de auto gaat steeds sneller. Hier is wel zaak om terug te schakelen, en niet de "gehele bergaf' met de voet op de rem te rijden.
Modernere automaten (afgelopen November ervaren in een 2011 Ford Mustang) schakelen uit zichzelf al terug.
Sentinel
Amerikafan

Bericht door Sentinel »

Wij hadden ook nog nooit lange en bergachtige wegen gereden met automaat. Het merendeel kun je het in de D af. Mocht de weg echt te steil zijn, bergafwaarts, kun je hem in de 3 zetten. Bergopwaarts heb ik hem op een geasfalteerde weg niet hoeven terug te schakelen. Ik had er wel een overdrive knop op zitten en ik heb wel eens de overdrive eraf gehaald, dan probeert hij niet telkens op te schakelen.

Op de forest roads of onbenoemde wegen heb ik wel geregeld de 3 en 2 gebruikt in combinatie met de 4x4. Ik vond het zelf fantastisch om die wegen te rijden in combinatie met automaat, de wegen zelf zijn tenslotte al fantastisch.
trekkingfan
Amerikafan

Sentinel schreef:de 3 en 2 gebruikt in combinatie met de 4x4.
Wat bedoel je met de 4x4 ? Terreinwagen ? Sorry maar ik ken er dus echt niets van :(

Maar met elke post leer ik bij, haha.
Bushmaster
Amerika-expert

4x4 ==> 4 wielen alle vier aangedreven
4x2 ==> 4 wielen twee aangedreven
6x6 ==> 6 wielen alle 6 aangedreven (bij vrachtauto)
6x4 ==> 6 wielen vier aangedreven (bij vrachtauto)
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

En 4x5 is 4 wielen en een schoonmoeder die extra mee duwt. Wat betreft rijden in een automaat, zelf nog nooit gedaan, maar gisteren tijdens een slipcursus even geoefend. Dat is inderdaad behoorlijk simpel, je zal er echt geen probleem mee hebben. Enige waar mijn medepassagiers me op wezen is dat ik echt mijn linkervoet naast je stoel moet zetten: even wennen om harde klappen te voorkomen met de rem.
druppel
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door druppel »

o.k ...ben ik dus de enige die het vreselijk rijden vind ...in 100 meter bijna 3 keer een aanrijding omdat ik dus wel mijn linkerbeen gebruikte en als je dan denkt dat je op de koppeling trapt ....zucht zucht zucht
gymnastics; just do it !
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Maar waarom heb je de behoefte om op de koppeling te trappen? Dat doe je in de auto toch ook alleen als je een moment hebt waarop je bijna stilstaat of als je moet schakelen. Die automaten schakelen mooi op tijd en als je bijna stilstaat moet je even opletten.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

druppel schreef:o.k ...ben ik dus de enige die het vreselijk rijden vind ...in 100 meter bijna 3 keer een aanrijding omdat ik dus wel mijn linkerbeen gebruikte en als je dan denkt dat je op de koppeling trapt ....zucht zucht zucht
Linker schoen uitdoen bij het rijden. Dat wordt je eraan herinnerd
Op de forest roads of onbenoemde wegen heb ik wel geregeld de 3 en 2 gebruikt in combinatie met de 4x4. Ik vond het zelf fantastisch om die wegen te rijden in combinatie met automaat, de wegen zelf zijn tenslotte al fantastisch.
Dat heeft niks met 4x4 te maken. Het enige verschil is dat je van 2 wiel aandrijving naar 4 wielaandrijving gaat. Dat heeft niets te maken met de versnellingsbak zelf. Zeker niet als je zand en gravelwegen rijdt.

Je kan het nog veel ingewikkelder gaan maken met lage gearing en sperdifferentielen etc die op sommige auto's verkrijgbaar zijn maar dat heeft niks meer te maken met automaat rijden.
Gewoon het 4x4 verhaal negeren dus
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dento schreef: Ook jouw vraag over de L-stand wordt beantwoord, al zij het met een omweg: de L (in veel (oudere) automaten ook wel 3, 2 en 1, zoals in het topic te lezen is) is een lagere versnelling die makkelijk kan zijn bij bergaf rijden om op de motor te remmen.
Verrek dat is het dus! In mijn "oude" auto had ik 3,2,1 maar in de "nieuwe" heb ik alleen nog maar L. Ik dacht al....waar zijn die andere opties gebleven...

Ik weet niet of dit bij elke automaat kan, maar in mijn auto zit er op de pook ook nog knoppen om de afstand tussen de tandwielen in standje L aan te passen.
Nordschleife
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Nordschleife »

Het went snel, de 1e dag trap je nog met je voet op de koppeling die er niet is of juist een breed rempedaal is en dat sta je onverwachts stil, maar daar ben je zo overheen.
Verder rijd het gewoon k@t, want dat ding schakelt soms te pas en te onpas. Alleen in de stad rijd en als je rustig rijd op de snelweg is het fijn.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Nordschleife schreef: Verder rijd het gewoon k@t, want dat ding schakelt soms te pas en te onpas. Alleen in de stad rijd en als je rustig rijd op de snelweg is het fijn.

mischien in nederland met die kleine motoren. ..ik heb er niet veel last van met onze voertuigen.
Bushmaster
Amerika-expert

Ik rij in nederland met een DSG-automaat (volkswagen), rijd perfect, kan niet anders zeggen.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Te pas te onpas schakelen herken ik ook niet. Hoewel ik laatst iemand in mijn auto liet rijden en toen schakelde die ook constant terwijl ik dat zelf nooit heb. Zal misschien ook te maken hebben met hoe je het gas gebruikt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer