Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door roelb »

Bandido schreef:In Atlanta komen bv I-75 en I-85 samen, wat resulteert in een 18-baans weg. En dat is echt even schrikken,
Overdrijven is ook een vak he :-). 2x6 plus wat parallelrijbanen maakt inderdaad 18, maar zo uniek is dat niet.

Als het nu echt 2x18 was geweest, oke, dan is het inderdaad een brede weg.

Roel.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Bandido »

roelb schreef:Overdrijven is ook een vak he :-). 2x6 plus wat parallelrijbanen maakt inderdaad 18, maar zo uniek is dat niet.
Een weg met twee keer 9 banen noem je voor zover ik weet een "18 baans weg". Dat bedoelde ik, niets meer en niets minder. Wat ik er ook alleen maar mee wilde zeggen is dat rijden in een grote drukke stad gewoon een ervaring apart is. Het is hier gewoon best chaotisch als je dat niet gewend bent. En misschien ben jij dat wel, maar ik reageerde op de TS en die is dat niet.
"Keep Georgia On Your Mind"
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door roelb »

Bandido schreef:
roelb schreef:Overdrijven is ook een vak he :-). 2x6 plus wat parallelrijbanen maakt inderdaad 18, maar zo uniek is dat niet.
Een weg met twee keer 9 banen noem je voor zover ik weet een "18 baans weg". Dat bedoelde ik, niets meer en niets minder.
Klopt niet helemaal. Het zijn dan rijstroken. Een rijbaan is een stuk asfalt met een of meer rijstroken in dezelfde richting. Ik begrijp het wel hoor, maar het beeld dat menigeen heeft is denk ik 18 rijstroken zonder verdere scheidingen in dezelfde rijrichting. En dat is inderdaad wel een aardig complexe situatie, vooral als je op de linkerrijbaan zit en iets te laat door hebt dat je afrit er aan komt :-) Dat zou hier iig nooit gebouwd worden. RWS is al angstig om meer dan 3 rijstroken op een rijbaan te leggen. Vandaar ook de diverse oplossingen die hier de laatste tijd zijn aangelegd rond steden met een scheiding van lokaal en doorgaand verkeer zodat je 2x3 + 2x2 krijgt ipv 2x5.

Maar die breedte is ook in NL niet enorm uitzonderlijk hoor. De A2 Utrecht-Adam is inmiddels ook helemaal 2x5, de A16 bij Rotterdam is al heel lang 2x6 en bij Ridderkerk is er een heel stuk tussen de knooppunten in waar het in totaal ook wel 18 rijstroken haalt, alleen dan wel met rijbaanscheidingen. Zelfs de A2 bij Den Bosch is op een aantal plekken in totaal 12 rijstroken breed.

Voor wat betreft de vraag van de OP, een weg is een weg, en ik vertrouw er volledig op dat iemand die hier een rijopleiding achter de rug heeft in de hele wereld prima kan autorijden. Ook op complexe knooppunten en in drukke steden. Tuurlijk kun je een keertje fout rijden. En dat lost zich vanzelf wel op. Volgens mij is een stad als Amsterdam trouwens een grotere uitdaging dan NY met de auto :-). Ik herinner me nog dat ik vele jaren geleden voor het eerst met de auto Manhattan in reed. Ook bang gemaakt door allerlei verhalen. Na 2 minuten dacht ik: wat een onzin en dat vind ik nog steeds.

Om te nuanceren, wat ik van verschillende Amerikanen al heb gehoord die hier in Europa zelf gaan autorijden is geklaag dat we hier als gekken rijden en dat ze niet snappen waarom er hier niet veel meer ongelukken gebeuren. En dat dan vooral gebaseerd op de snelheid op de snelweg, maar vooral ook doordat men vaak verrast wordt door de voorrangssituatie.

Roel.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19663
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Petra/VS »

Hoe dan ook heb ik in dit gebied met Nederlanders, die hier pas waren, ervaren, dat zelfs vier banen aan iedere kant van de snelweg overweldigend is. En die mensen hadden allemaal al jaren een rijbewijs.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Njit »

Het probleem is als je er links op komt en iets verder er rechts weer af moet. En dat binnen een korte afstand.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Georgie »

Njit schreef:Het probleem is als je er links op komt en iets verder er rechts weer af moet. En dat binnen een korte afstand.
Ja dat merkten Larissa en ik ook twee jaar geleden. Ik had toen zelf nog geen rijbewijs maar was wel 'haar navigatie', en het duurde even voordat we die veelbaanse wegen doorhadden. Dan reden we alweer te ver naar links om zo snel weer een afslag te pakken. Ach, toen zijn we best vaak verkeerd gereden, maar 't ging steeds beter.
Ik merkte wel dat het 'kijken in het verkeer' toen steeds beter ging na verloop van tijd.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door roelb »

Petra/VS schreef:Hoe dan ook heb ik in dit gebied met Nederlanders, die hier pas waren, ervaren, dat zelfs vier banen aan iedere kant van de snelweg overweldigend is. En die mensen hadden allemaal al jaren een rijbewijs.
Wat ik me dan afvraag is of waar deze mensen in NL wonen en of ze wel eens op of ten westen van de A2 komen. Want 2x4 is echt geen uitzondering. De A12 ten westen van Utrecht tot Gouda is 2x4, de A2 tussen Den Bosch en Amsterdam (Utrecht Amsterdam is 2x5), een groot deel van de A16, de A15 in de buurt van Dordrecht/Rotterdam, een deel van de A20, een flink stuk van de A4, de A27 bij Utrecht. En er zijn nog talloze knooppunten waar grote stukken 2x4 of breder zijn. Maar de trend hier is vooral meer rijbanen per rijrichting zodat er per rijbaan niet meer dan 3 of soms 4 rijstroken zijn. De A12 bij Utrecht en de A15/16 bij Rotterdam zijn al lang zo ingericht, maar bij de recente ombouw van de A2 in Eindhoven en Den Bosch is ook voor een dergelijke oplossing gekozen.

Voor mensen die niet vaak over de grens komen met de auto is het wellicht lastig dat afritten in het buitenland meestal geen lange uitvoegstroken hebben zoals in Nederland. Daarmee zijn we hier echt verwend. Maar dat geldt niet alleen voor de VS, maar ook al voor bv Duitsland.

Roel.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Georgie »

Klopt het dat de uitrit in Amerika ook korter van te voren wordt aangegeven? Dus wanneer er een plaatsnaam komt te staan met een pijl naar rechts, dat je dan al vrij snel moet reageren (in elk geval al richting de rechter rijstrook). Dat viel ons op, dat je sneller moet reageren dan wanneer in Nederland. Maar weet niet of dit klopt hoor, zo ervoeren/ervaarden (??) wij het in elk geval.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door RiverCola »

Ik weet in ieder geval dat in de steden (bv in LA) de verschillende uitritten al lang van tevoren opgesomd worden, dus bv: Van Nuys Blvd 1/4 mijl, daaronder Woodman Ave 1/2 mijl, en daar weer onder Coldwater Canyon Ave 1 mijl. Zo weet je al ruim van te voren wanneer je eraf moet.

Ik vind dit altijd reuze handig en zelfs veel overzichtelijker dan in NL.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Georgie »

RiverCola schreef:Ik weet in ieder geval dat in de steden (bv in LA) de verschillende uitritten al lang van tevoren opgesomd worden, dus bv: Van Nuys Blvd 1/4 mijl, daaronder Woodman Ave 1/2 mijl, en daar weer onder Coldwater Canyon Ave 1 mijl. Zo weet je al ruim van te voren wanneer je eraf moet.

Ik vind dit altijd reuze handig en zelfs veel overzichtelijker dan in NL.
Oh wat grappig dat je dat zegt want ik ervaarde het dus precies omgekeerd. Bij steden weet ik niet echt, omdat we niet echt in grote steden zijn geweest, maar ik miste die aanduiding die jij als voorbeeld gaf juist enorm in de States. Voor mijn gevoel was het dan meer van ooh oeps daar was de uitrit al, we hebben m al gemist!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Dento »

In de meeste gevallen heb je toch wel minimaal 1 tot 3/4 tot een 1/2 mijl, vaak zelfs nog langer. In de grote steden staat het meestal nog verder van tevoren aangegeven. Hier in Denver zijn er afslagen die al 4 mijl vantevoren al staan aangegeven, en ook 2 1/2 is zeer gebruikelijk. Ik vind het hier eigenlijk ook fijner dan in Nederland (en het is hier in de meeste gevallen ook veel makkelijker om nog (snel) even van baan te verwisselen om naar de afslag te gaan).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Rob »

Dus wanneer er een plaatsnaam komt te staan met een pijl naar rechts,
Een plaatsnaam zal je niet vaak tegenkomen op de borden, meestal wordt er een wegnaam en/of wegnummer met de windstreek aangegeven.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Georgie »

Rob schreef:
Dus wanneer er een plaatsnaam komt te staan met een pijl naar rechts,
Een plaatsnaam zal je niet vaak tegenkomen op de borden, meestal wordt er een wegnaam en/of wegnummer met de windstreek aangegeven.
Hmm ik kom op zich vaak genoeg plaatsnamen tegen, ook op de interstates. Maar ook straatnamen inderdaad.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Rob »

Plaatsnamen kom je inderdaad wel tegen maar dan meestal op een bord wat aangeeft dat het nog ***mile naar Las Vegas en *** mile naar Los Angeles is, op de borden die de exit aangeven staat in 99 van de 100 keer dat je daar naar weg bijvoorbeeld I-10 of US-95 kan.
Gebruikersavatar
cadarora
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 mei 2010, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door cadarora »

Ik reis alleen en zal tot die tijd af en toe oefenen met rijden in NL.

Als rij-instructrice maak ik me juist zorgen om dit zinnetje. Dat af en toe is voor mij heel veel zeggend. Ik ga er vanuit dat je een goede rij-instructeur hebt gehad en dat hij/zij echt heeft gehamerd op het ver vooruit kijken. Want op onbekende wegen ga je korter (dichterbij) kijken en dan moet je ook nog je aandacht verdelen tussen tomtom/verkeersborden en dan ook nog zijdelings verplaatsen om de juiste rijstrook te volgen.

Op de snelwegen maak ik mij niet zo druk, het is heel makkelijk, stay in your lane............ ook al heb ik vorig jaar van amerikanen begrepen dat ze dat willen veranderen in zoveel mogelijk rechts rijden. Over het algemeen zal het gewoon nog stay in your lane zijn. Waar ik me wel druk om zou maken is het naderen van de grote steden en de drukte, je bent dan denk ik nog te onervaren. Luister naar de andere forummers die je het advies geven om 300 km te rijden aan één stuk maar niet door het rustige gedeelte van Nederland, maar een doordeweekse dag door de randstad, pak alle grote steden en kijk hoe je het ervaart.


Het is een moeilijke beslissing, maar bedenk wel dat het veilig moet zijn............... Ik raad het je niet aan maar natuurlijk ligt de beslissing bij jou.

Ramona
Leer van andermans fouten, het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
http://www.cadarora.com
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Texas Boy »

Goede tips, laatst hadden we een onervaren bestuurder en sommige hier vonden dat je gewoon de drukke stad in kan, dan leer je gelijk autorijden :? Ik had al meer dan 15 jaar rijervaring, vloog naar Orlando en was toch even kompleet anders, je rijd niet meer zo relaxed als in Nederland, 4-baans wegen, links en rechts schiet verkeer voorbij, veel minder straatverlichting, tolpoorten en geen klein geld bij je. Miami is druk, New York is een heksenketel en een verkeerde afslag in je zit in een buurt waar je niet graag wilt zijn 8)
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Dento »

cadarora schreef:ook al heb ik vorig jaar van amerikanen begrepen dat ze dat willen veranderen in zoveel mogelijk rechts rijden. Over het algemeen zal het gewoon nog stay in your lane zijn.
In verschillende staten is de wet nu al (enkele jaren) "Stay right except to pass" (met soms enkele voorwaarden eraan vast); dat bijna niemand zich daar aan houdt (zoals bijvoorbeeld hier in Colorado) is een tweede... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
cadarora
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 mei 2010, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door cadarora »

dat bijna niemand zich daar aan houdt (zoals bijvoorbeeld hier in Colorado) is een tweede.
Voor zover ik weet is het hier in Nederland al heel erg lang : plaats op de weg is rechts. Volgens mij kijken ze hier te veel naar amerikaanse films/series want ze blijven maar op de tweede en linker rijstrook hangen.

Maar............dit is nu even off topic.
Leer van andermans fouten, het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
http://www.cadarora.com
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door Texas Boy »

Amerikanen rijden ook veel op Cruise-Control en als Jan Kees inhaalt met 69 mile en Kees rijd 68,5 mile dan geeft men heus geen gas, inhalen duurt wat langer :lol:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Net rijbewijs gehaald: rijden van Miami - New York?

Bericht door roelb »

Texas Boy schreef:Amerikanen rijden ook veel op Cruise-Control en als Jan Kees inhaalt met 69 mile en Kees rijd 68,5 mile dan geeft men heus geen gas, inhalen duurt wat langer :lol:
Doe ik hier ook hoor.. Alleen meestal rijdt de persoon die je aan het inhalen bent hier niet op de cruise control en gaat dan regelmatig iets versnellen of vertragen waardoor je eeuwig bezig blijft met inhalen. Dan wil ik nog wel eens wat gas bijgeven om er snel voorbij te zijn. En meestal blijven ze daarna achter je, of komen ze je 5 minuten later voorbij en begin je weer van voor af aan..

Roel
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer