Bandido schreef:roelb schreef:Overdrijven is ook een vak he
. 2x6 plus wat parallelrijbanen maakt inderdaad 18, maar zo uniek is dat niet.
Een weg met twee keer 9 banen noem je voor zover ik weet een "18 baans weg". Dat bedoelde ik, niets meer en niets minder.
Klopt niet helemaal. Het zijn dan rijstroken. Een rijbaan is een stuk asfalt met een of meer rijstroken in dezelfde richting. Ik begrijp het wel hoor, maar het beeld dat menigeen heeft is denk ik 18 rijstroken zonder verdere scheidingen in dezelfde rijrichting. En dat is inderdaad wel een aardig complexe situatie, vooral als je op de linkerrijbaan zit en iets te laat door hebt dat je afrit er aan komt
Dat zou hier iig nooit gebouwd worden. RWS is al angstig om meer dan 3 rijstroken op een rijbaan te leggen. Vandaar ook de diverse oplossingen die hier de laatste tijd zijn aangelegd rond steden met een scheiding van lokaal en doorgaand verkeer zodat je 2x3 + 2x2 krijgt ipv 2x5.
Maar die breedte is ook in NL niet enorm uitzonderlijk hoor. De A2 Utrecht-Adam is inmiddels ook helemaal 2x5, de A16 bij Rotterdam is al heel lang 2x6 en bij Ridderkerk is er een heel stuk tussen de knooppunten in waar het in totaal ook wel 18 rijstroken haalt, alleen dan wel met rijbaanscheidingen. Zelfs de A2 bij Den Bosch is op een aantal plekken in totaal 12 rijstroken breed.
Voor wat betreft de vraag van de OP, een weg is een weg, en ik vertrouw er volledig op dat iemand die hier een rijopleiding achter de rug heeft in de hele wereld prima kan autorijden. Ook op complexe knooppunten en in drukke steden. Tuurlijk kun je een keertje fout rijden. En dat lost zich vanzelf wel op. Volgens mij is een stad als Amsterdam trouwens een grotere uitdaging dan NY met de auto
. Ik herinner me nog dat ik vele jaren geleden voor het eerst met de auto Manhattan in reed. Ook bang gemaakt door allerlei verhalen. Na 2 minuten dacht ik: wat een onzin en dat vind ik nog steeds.
Om te nuanceren, wat ik van verschillende Amerikanen al heb gehoord die hier in Europa zelf gaan autorijden is geklaag dat we hier als gekken rijden en dat ze niet snappen waarom er hier niet veel meer ongelukken gebeuren. En dat dan vooral gebaseerd op de snelheid op de snelweg, maar vooral ook doordat men vaak verrast wordt door de voorrangssituatie.
Roel.