Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
JJ88
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2023, 16:19
Aantal x V.S. bezocht: 3

Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JJ88 »

Goedemiddag,

onlangs ben ik na 15 jaar geremigreerd vanuit de US naar Nederland. Ik woon nu dus terug in NL maar werk op dit moment nog voor mijn Amerikaanse werkgever. Nu zit ik alleen met mijn zorgverzekering... Doordat ik een buitenlands inkomen ontvang kan/mag ik geen Nederlandse zorgverzekering afsluiten. Wie heeft er nog meer in deze situatie gezeten en hoe hebben jullie dit opgelost?
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1261
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door IngridUSA »

Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door hemmie »

Of een andere expatverzekering, zoals de Goudse?
Terug in Texas!
JJ88
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2023, 16:19
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JJ88 »

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga me hier even in verdiepen. Als er iemand nog andere tips of ideeen heeft, dan zijn deze altijd welkom :wink:
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JeroenB »

Volgens mij moet je je verplicht in Nederland verzekeren met een basis zorgverzekering als je er WOONT, maakt niet uit dat je voor een werkgever in een ander land werkt.

Een vriend van mij reist de wereld over voor zijn Amerikaanse werkgever, woont in Nederland en is ook gewoon in Nederland verzekerd, net als iedere andere Nederlander met een Nederlandse werkgever.

Ben je door een verzekeraar geweigert want dat zou dan onjuist zijn aangezien iedereen die WOONT of WERKT in Nederland een zorgverzekering moet kunnen afsluiten.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1261
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door IngridUSA »

JeroenB schreef:
01 aug 2023, 17:25
aangezien iedereen die WOONT of WERKT in Nederland een zorgverzekering moet kunnen afsluiten.
Het is iets minder zwart-wit: in beginsel wel, maar dat hangt dus van de persoonlijke situatie af, net als bij topicstarter.
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JeroenB »

IngridUSA schreef:
01 aug 2023, 18:31
JeroenB schreef:
01 aug 2023, 17:25
aangezien iedereen die WOONT of WERKT in Nederland een zorgverzekering moet kunnen afsluiten.
Het is iets minder zwart-wit: in beginsel wel, maar dat hangt dus van de persoonlijke situatie af, net als bij topicstarter.
Zoals gezegd woont een vriend van mij in Nederland en werkt voor een Amerikaanse werkgever en staat ook op de US loonlijst en die is gewoon in NL verzekerd net als iedere andere Nederlander.

Misschien moet TS het dan bij een andere verzekeraar proberen, de expat verzekeringen zijn nml. veel duurder.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door hemmie »

@JeroenB volgens deze link klopt het wel dat hij niet on der de zorgverzekering valt als hij in de VS werkt. https://www.cz.nl/zorgverzekering/buite ... buitenland
Terug in Texas!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1261
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door IngridUSA »

JeroenB schreef:
01 aug 2023, 19:18
Zoals gezegd woont een vriend van mij in Nederland en werkt voor een Amerikaanse werkgever en staat ook op de US loonlijst en die is gewoon in NL verzekerd net als iedere andere Nederlander.

Misschien moet TS het dan bij een andere verzekeraar proberen, de expat verzekeringen zijn nml. veel duurder.
Dat geloof ik ook wel. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen ‘gewoon’ een NL zorgverzekering kan afsluiten. Denk ook bv aan studenten, au-pairs of emigranten met een machtiging tot voorlopig verblijf.

Proberen bij een andere verzekeraar heeft in dit geval geen zin. Als je bij de ene terecht kunt mag je normaal gesproken ook bij de andere komen. Dan heb ik het over de gewone verzekeringen van jou en mij. Maar TS geeft al aan dat hij daar nu nog niet terecht kan, dus zal hij toch elders naar een andere aanbieder moeten uitkijken. Een dergelijk product kun je niet vergelijken met onze reguliere zorgverzekeringen.
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JeroenB »

Wat ik lees is dat TS in Nederland woont en werkt, maar wel werkt voor zijn US werkgever. Ik lees niet dat hij nog in de USA werkt en daar zit een verschil.

Lijkt me niet dat je terug emigreert naar NL en dan in de USA blijft werken.

@hemmie Waar jij naar verwijst is als iemand fysiek in het buitenland werkt voor meer dan 3 maanden.

Afwachten of TS meer duidelijkheid geeft over zijn situatie.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door hemmie »

Die 3 maanden staat niet genoemd voor de VS. En verder lijkt de situatie niet echt genoemd te worden, hij mag dan wel fysiek in NL zijn, hij heeft een amerikaanse werkgever en wordt vanuit de VS betaald, het lijkt er op dat er geen duidelijke regels zijn voor die situatie.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JeroenB »

Hemmie, Dat doet een vriend van mij ook, die werkt wereldwijd voor een Amerikaanse werkgever, krijgt vanuit Amerika betaald maar is gewoon verzekerd bij een Nederlandse zorgverzekering aangezien hij woont in Nederland en elke keer enkele weken weg is voor zijn werk maar dan weer terug gaat naar huis in Nederland. Naast de zorgverzekering heeft hij wel een doorlopende reisverzekering vanwege de vele weken in het buitenland.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1261
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door IngridUSA »

JeroenB schreef:
03 aug 2023, 04:37
Naast de zorgverzekering heeft hij wel een doorlopende reisverzekering vanwege de vele weken in het buitenland.
Ik neem aan via zijn werkgever voor zakenreizen. Alleen reguliere particuliere dekking is voor hem ook niet voldoende.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door goldenhills »

Moet TS niet in het land van de werkgever verzekerd zijn en in Nederland een zgn verdragspolis afsluiten? Zie ook link.

De vraag is ook of de Amerikaanse werkgever zich in NL moet registeren [link].
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 288
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door jeppiepruts »

TS komt toch niet in aanmerking voor een verdragspolis, aangezien de VS geen verdragsland is (cf de dropdown)?
U kunt zich registreren voor de Verdragspolis als u:
-in het buitenland werkt of een uitkering of pensioen uit het buitenland ontvangt, en
-in Nederland woont en verzekerd bent in een EU-, EER- of ander verdragsland
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3217
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door goldenhills »

Hmm, inderdaad. De VS is wel een verdragsland voor belastingen en social security, maar blijkbaar niet voor dit. :?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42205
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door Martin & Marianne »

Heb je al geïnformeerd bij de gemeente of de SVB?
Van rijksoverheid.nl:
Komt u in Nederland wonen, maar niet werken? Schrijf u in bij de gemeente. De Sociale Verzekeringsbank bepaalt dan of u verzekerd bent.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ga-werken

Marianne
JJ88
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2023, 16:19
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JJ88 »

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zal het verhaal nog even verder verduidelijken.
Een maand geleden ben ik terug geemigreerd naar Nederland. Een dag na aankomst heb ik me direct ingeschreven bij de gemeente, van de gemeente helaas nog steeds geen bevestiging gehad dat de inschrijving nu afgerond is.
Ik woon nu dus terug in Nederland en werk van hieruit remote voor mijn Amerikaanse werkgever. Het bedrijf is niet in NL geregistreerd en ik sta dus op de Amerikaanse loonlijst.
Bij het inschrijven van de zorgverzekering, moet je opgegeven uit welk land je loon ontvangt en ze vragen zelfs om een loonstrook.
Wanneer je eenmaal bij een zorgverzekering geregistreerd staat (en zelfs wanneer je overstapt naar een andere) vragen ze blijkbaar nooit meer om een loonstrook. Misschien stond de vriend van @JeroenB al ingeschreven bij een zorgverzekering voordat hij voor een Amerikaanse werkgever ging werken? Als dat niet het geval is, zou U dan misschien eens bij uw vriend kunnen informeren of ik eens contact met hem mag opnemen voor een paar praktische tips?
Omdat de CZ inderdaad met een verdragspolis (voor Europa) werkt, heb ik ook met hen contact opgenomen om te vragen of zij een en ander kunnen verduidelijken, maar nee helaas ook wisten zij geen oplossing.
Bij de SVB wil ik een onderzoek laten starten, maar dat kan tot 8 weken duren en aangezien de inschrijving bij de gemeente nog niet is afgerond, kan ik nog geen DigiD aanvragen en die heb ik daarvoor wel nodig.
Het is allemaal erg ingewikkeld :wink:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4980
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door hemmie »

Als je nog niet in NL ingeschreven staat, kun je dan niet via de procedure voor nederlanders in het buitenland een DigiD aanvragen?
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 354
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Werken in US, wonen in NL. Welke zorgverzekering?

Bericht door JeroenB »

Mijn vriend werkte voorheen in NL en was al verzekerd daardoor in NL.

Maar dan nog, er staat duidelijk dat je moet WONEN OF WERKEN in Nederland om recht te hebben op de NL zorgverzekering. Dat je op de loonlijst staat bij een buitenlands bedrijf zou toch niet mogen uitmaken, je maakt immers gebruik van de zorg in Nederland omdat je daar woont. En als je nu geen werkgever meer had en terug verhuist was naar NL ?

Ik zou even wachten tot je inschrijving gereed is en dan opnieuw de zorgverzekering aanvragen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer