Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
druppel
Amerikafan
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 aug 2008, 16:31
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: arnhem
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door druppel »

hiep hiep....ik laat overal een leuk verjaardagspakketje van maken ; nog nooit opgemaakt ! Zo laat ik zelfs de medicijnen van mijn dochter ( die in nederland niet zijn goedgekeurd maar die ze wel nodig heeft ) opsturen . Spullen voor mijn bedrijf worden bijna standaard wel opgemaakt maar omdat het bijna altijd "swatches "of "sampels "zijn ( niet dus...maar dat zet mijn leverancier er netjes op ) hoef ik nooit wat te betalen !
gymnastics; just do it !
TurboTijn
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2010, 11:29

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door TurboTijn »

Ik lees hier en daar dat je tot 430 euro btw-vrij mag invoeren (kleding).
Nou heb ik onlangs 2 Harley Davidson truien besteld via Ebay.com met een waarde van in totaal nog geen 100 euro en mocht daar gewoon nog even btw en invoerkosten over betalen !
Handje contantje aan de postbode.
Gebruikersavatar
SanneN
Amerikakenner
Berichten: 592
Lid geworden op: 28 sep 2010, 17:39
Locatie: Friese platteland

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door SanneN »

Er is een verschil met zelf meenemen en bestellen via een bedrijf geloof ik. De 430 euro regel is alleen als zelf reist!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door RiverCola »

klopt! IK heb het net even nagelezen op de website van de douane, omdat ik het nu ook weleens wilde weten. Inderdaad 430 euro als je zelf reist en over alles wat per post komt mogen invoerbelastingen gerekend worden (bastards!).
Gebruikersavatar
Grandu
Amerika-expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: 06 aug 2008, 00:39
Locatie: Londen
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door Grandu »

Volgende zomer ben ik 5,5 weken in Amerika, ik neem aan dat ik dan wel het e.e.a. koop (en mogelijk/waarschijnlijk voor meer dan €430). Ik heb me altijd voorgehouden dat zolang ik de kaartjes eraf haal en het als ''gebruikt'' in m'n koffer doe men niet zo argwanend is met kleding en me door zal laten lopen omdat ze meer op zoek zijn naar grote Apple computers die mee de grens over worden gesleept.
Moet ik me voor €430 aan kleding zorgen maken bij de douane?

Ik ben van plan de week vóór vertrek een Apple laptop aan te schaffen en die mee te nemen. Bonnetje meenemen als bewijs lijkt me voldoende?

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Gebruikersavatar
john ny
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 02 jun 2010, 15:29
Locatie: Rotterdam , Barcelona en New York (veel te weinig)

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door john ny »

Ik doe inderdaad ook veel dragen, kaartjes etc verwijderen... ik had laatst voor ca 3000 aan kleding bij me... geen probleem :wink: . Je nota van je apple zou ik inderdaad meenemen, dat kan je veel problemen voorkomen. Als je (dure) fotospullen meeneemt is het ook geen overbodige luxe om de aankoopbonnen vanuit nederland mee te nemen.
Laatst gewijzigd door Rob op 29 okt 2010, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
De overwinnaar wordt nooit gevraagd of hij de waarheid vertelde
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door roelb »

john ny schreef: Ik doe inderdaad ook veel dragen, kaartjes etc verwijderen...
Dit heb ik nooit gesnapt: labels van kleding knippen. Hoezo verdacht..

Waarom zou een kledinglabel ook bewijs zijn dat je iets in de VS hebt gekocht of dat datzelfde kledingstuk eerder geimporteerd is en verkocht in de EU? Of dat het niet eerder onder de EUR 430 vrijstelling binnen gekomen is in de EU?

Natuurlijk valt het op als je met een koffer vol met nieuwe, netjes opgevouwen en nog ongebruikte kleding terugkomt, inclusief verpakking, kartonnetjes, speldjes, etc. Maar de douane zal echt niet door je vuile was heen gaan en van elk kledingstuk van een amerikaans merk vragen om aan te tonen dat je het al had voor vertrek.

Voor elektronica en andere zaken ligt het wat anders. Maar over een enkele iPad hoef je je echt geen zorgen te maken, net als dat ik me geen zorgen maak dat ik elke keer bij terugkomst moet aantonen dat ik mijn laptop, telefoon en ipad al bij me had bij vertrek. Als je echter meerdere nieuwe apparaten bij je hebt, netjes in de doos, dan wordt het een ander verhaal en is het klaarblijkelijk niet meer voor prive gebruik bedoeld en kun je ook niet met droge ogen beweren dat je die al bij vertrek bij je had.

Roel.
Gebruikersavatar
john ny
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 02 jun 2010, 15:29
Locatie: Rotterdam , Barcelona en New York (veel te weinig)

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door john ny »

Er staat geen labels maar (prijs) kaartjes :roll:
De overwinnaar wordt nooit gevraagd of hij de waarheid vertelde
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door roelb »

Eerder in dit topic (openingspost) ging het wel over de labels. En dat komt vaker terug op het forum. Maar je hebt gelijk, dat stond niet in de post die ik citeerde. Oeps :-).

Roel.
Gebruikersavatar
Grandu
Amerika-expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: 06 aug 2008, 00:39
Locatie: Londen
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door Grandu »

Wat maakt het uit: labels of prijskaartjes? Als er een kaartje of label aanhangt is toch sowieso te zien dat het nog niet gedragen is? Dan haal ik voor de zekerheid alle mogelijke kaartjes, labels, stickers eraf en doe alsof ik het al een jaar heb.

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door kastelke »

Ik knip vaak de labels uit mijn kledij (vooral die in je hals staan), omdat ik dat irritant vindt. Dus ongeacht of het nu Amerikaans is of niet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door Texas Boy »

roelb schreef:Waarom zou een kledinglabel ook bewijs zijn dat je iets in de VS hebt gekocht of dat datzelfde kledingstuk eerder geimporteerd is en verkocht in de EU? Of dat het niet eerder onder de EUR 430 vrijstelling binnen gekomen is in de EU?
Amerikaanse labels zijn anders dan Europese :? :wink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door roelb »

Grandu schreef:Wat maakt het uit: labels of prijskaartjes? Als er een kaartje of label aanhangt is toch sowieso te zien dat het nog niet gedragen is? Dan haal ik voor de zekerheid alle mogelijke kaartjes, labels, stickers eraf en doe alsof ik het al een jaar heb.

Derk
Wat ik bedoelde zijn bijvoorbeeld maatlabel, waslabel, etc. Dingen die je normaal gesproken niet uit kleding knipt maar wat veel mensen wel doen als ze kleding in de VS kopen en meenemen hiernaartoe.

De redenering die vaak gevolg wordt is dat het ontbreken van europese maatvoering op het maatlabel zou aantonen dat het kledingstuk in de VS is gekocht. Dat is natuurlijk niet waar. Ook als dat datzelfde kledingstuk hier in Nederland gekocht is, en er dus gewoon importheffing en BTW over is betaald zal er over het algemeen geen zichtbaar verschil zijn. Spijkerbroeken hebben ook hier maten in inches en overhemben van de amerikaanse merken hebben gewoon een nekmaat in inches, met op de verpakking een extra stickertje met de maat in centimeters. Behoudens de echt grote merken, die voor de europese markt apart fabriceren. Maar dan nog kun je het kledingstuk op een vorige reis gekocht hebben en onder de vrijstelling de EU hebben binnengebracht.

Roel.
Gebruikersavatar
Bramster
Amerika-expert
Berichten: 2440
Lid geworden op: 24 nov 2005, 14:14

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door Bramster »

> Dat kan jij vinden, Hans. Maar zolang jij niet diege bent die de wetten maakt, doet
> het er niet toe wat jij vindt, maar telt enkel wat de wetgevende macht vindt.

Wel een leuke toon om op een discussie forum te zeggen dat het niet uitmaakt wat iemand anders vind :?

Ik neem trouwens altijd een boel mee, was mijn kleding soms omdat ik ze reeds gedragen heb en geen vuile was wil meenemen. Maar labels verwijderen heb ik nog nooit gedaan. Als ze vragen of ik iets aan te geven zeg ik "dat weet ik niet zeker". Ik ken namelijk de wetten in NL niet (je wordt in Nl geacht de wet te kennen maar op school leer je die niet) :D Plus dat het mijn laatste kans is er zonder grote problemen vanaf te komen. Na controle (wat overigens maar 2 keer is gebeurt) was eigenlijk alles ok. Komt wellicht ook daar ik wel veel meeneem, en daardoor algauw rond de 1500 á 2000 dollar zit, maar dat de spullen niet allemaal nieuw zijn en ik niet stapels van het zelfde dingen meeneem. Ook helpt mij wellicht dat ik niet de zaken meeneem die iedereen meesleept en/of die niet in NL te koop zijn.

Trouwens, als ik ik Amerika aangeef (op het customsformulier) dat de ingevoerde waarde boven het grensbedrag ligt word ik daar nooit op aangesproken.
woutertje6
Amerikafan
Berichten: 160
Lid geworden op: 08 sep 2010, 12:27

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door woutertje6 »

Ik ga 5 maanden studeren in de VS en ga daar een Macbook kopen, denk maar niet dat ik iets aan ga geven :P
Januari 2011 - juni 2011 ( Northern Arizona University, Flagstaff)
Juni 2012 - augustus 2012 (Harvard Summer School)
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door Texas Boy »

Groots gelijk :thumbup: je hebt het al betaald en ook de Belasting in Amerika en het hele Belastingstelsel is corrupt als de pest, dus soms moet je aan de goede kant zitten :wink:
Gebruikersavatar
Bramster
Amerika-expert
Berichten: 2440
Lid geworden op: 24 nov 2005, 14:14

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door Bramster »

> je hebt het al betaald en ook de Belasting in Amerika

In sommige staten en online betaal je echter volgens mij vaak geen sales tax.
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt

Bericht door ned in MO »

Je betaalt on line geen sales tax als dat bedrijf geen locatie heeft in de staat waar het naartoe gestuurd wordt
Daarom moet je bijv op apple altijd salestax betalen omdat apple in iedere staat wel een vestiging heeft
Ataturk007
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 nov 2015, 11:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door Ataturk007 »

Hey!
Sorry voor de bump maar nu wil ik vragen hoe het zit voor in België.
Ik weet dat je in sommige landen de btw geld kunt terugkrijgen op het vliegveld, dus als je 100 euro aan btw hebt betaald in Amerika en je facturen kunt bewijzen krijg je een kleine 70 euro terug.
Véél mensen weten dat niet maar dit lukt dus, ook voor dure spullen zoals horloges ( die moet je wel niet in je valies steken maar in je handtas om het te laten bewijzen dat je degelijk een horloge hebt gekocht).

Ik kan toch zoveel kleren meenemen en zeggen dat ik ze in België had gekocht? Kleren zijn goedkoop in Amerika maar zijn ze het ook waard?
#1: 6 februari - 15 mei 2016 - California
#2: 2 Juli - 21 Juli 2017 - Arizona, Nevada, California
#3: 12 september - 22 september 2017 Miami, Florida: geannulleerd, Irma
#4: 17 April - 23 April 2018 Coachella
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door Max Kool »

Je wilt als ik je goed begrijp bij vertrek uit de VS de belasting terugvragen over aankopen die je in de VS gedaan hebt, maar ga je deze artikelen ook aangeven bij aankomst in Belgie en weer belasting en invoerrechten betalen?

Of wil je alleen je tax in de VS terugvragen en verder niks?
LA, LA, LA....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer