66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2260
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Big Al »

Het is droevig gesteld met de kennis van de vaderlandse geschiedenis in de VS. Onder 'jongeren' (tot 30 jaar) weet de meerderheid (66%) niet in welk jaar de Onafhankelijkheid is afgekondigd. In dezelfde leeftijdsgroep weet een derde zelfs niet van welk land men onafhankelijkheid verklaarde...

http://maristpoll.marist.edu/71-indepen ... enty-when/
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door kaap koraal »

Nou nou dat is bij onze NL jeugd niet anders hoor.
Dan heb ik dan wel geen mooi onderzoek voor handen maar ik hoor wel eens dat er een hoop kids zijn die niet eens de 2e Wereld oorlog kunnen plaatsen in een tijdframe.
De 4th of July is nog eens 200 !! jaar eerder gebeurd.
Of als ze op vakantie zijn en niet op een kaart kunnen aanwijzen waar ze nu zijn ! :)
Dus so what ??
Tinkerbell
Amerikakenner
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 apr 2007, 12:28

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Tinkerbell »

En wat dacht je van de overtuigingen dat Kerstmis uitgevonden is om cadeaus uit te wisselen en Pasen voor lekker eten. :clap:
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Hockey »

Het is triest dat het zo slecht gesteld is met de historische kennis. Maar zoals al gezegd is het in Nederland niet anders. De historische kennis is hier bij de jeugd net zo slecht.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Njit »

Tinkerbell schreef:En wat dacht je van de overtuigingen dat Kerstmis uitgevonden is om cadeaus uit te wisselen en Pasen voor lekker eten. :clap:
En dat terwijl iedereen toch wel weet dat Kerstmis voor de Kerstboom is en Pasen voor de Paashaas :roll:
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Texas Boy »

kaap koraal schreef:Dan heb ik dan wel geen mooi onderzoek voor handen maar ik hoor wel eens dat er een hoop kids zijn die niet eens de 2e Wereld oorlog kunnen plaatsen in een tijdframe.
Laatst een filmpje gezien van oudere kids (18 jaar) die studeren op een InHolland school, en groot deel kan niet vertellen wanneer de 2e wereldoorlog plaats gevonden heeft, ook de winnaar was onduidelijk. Misschien moeten ze in die Xbox games wat data langs laten komen, want in welk Level ze zitten weten ze denk ik wel.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Bandido »

Tinkerbell schreef:En wat dacht je van de overtuigingen dat Kerstmis uitgevonden is om cadeaus uit te wisselen
Ik las ergens dat een groot deel van de kinderen denkt dat Kerstmis er is om de verjaardag van de Kerstman te vieren. Maar het geldt inderdaad net zo goed voor andere landen. Zo stond laatst in een Duits onderzoek dat een percentage Duitse kinderen uit de binnenstad van Frankfurt dacht dat koeien paars waren. You can't make this up... :roll: :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18765
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door kastelke »

Ha ja, dat zijn toch die Milka koeien?! Al vind ik de chocolade(meld) die zij produceren niet zo heel lekker.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door dutchie_in_boston »

kaap koraal schreef:Nou nou dat is bij onze NL jeugd niet anders hoor...Dus so what ??
da's toch triest, dat zovelen de grote zaken in onze wereldgeschiedenis niet kennen?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2260
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Big Al »

Ik hoor ook steeds weer van scholen waar niet (of zo min mogelijk) over oorlog onderwezen wordt, omdat "oorlog zo vreselijk is"...
Tinkerbell
Amerikakenner
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 apr 2007, 12:28

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Tinkerbell »

Big Al schreef:Ik hoor ook steeds weer van scholen waar niet (of zo min mogelijk) over oorlog onderwezen wordt, omdat "oorlog zo vreselijk is"...
Volgens mij heeft dat niks met oorlog zelf te maken. Er worden aan de meest belangrijke vakken veel te weinig aandacht gegeven. Zelfs rekenen en taal is iets wat ergens achteraan komt als het gaat om belangrijkheid van les. Ze hebben immers toch een zakjapanner en spellingscontrole is de redenatie van veel scholen.
Groepsgesprekken ,ronde tafel conferenties en crea bea spelen is uiteraard veel belangrijker.
Laatst gewijzigd door Tinkerbell op 05 jul 2011, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Texas Boy »

Onderwijs word ook verpest door al die religies die vinden dat blahblahblah straks moet je de oorlog in Afghanistan / Irak etc vanuit de diverse religies beschrijven, have fun with that :?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2260
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Big Al »

Texas Boy schreef:Onderwijs word ook verpest door al die religies die vinden dat blahblahblah straks moet je de oorlog in Afghanistan / Irak etc vanuit de diverse religies beschrijven, have fun with that :?
Of het weglaten van belangrijke informatie - zoals de religieuze overtuigingen van de daders van 11 september...
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Texas Boy »

Big Al schreef:Of het weglaten van belangrijke informatie - zoals de religieuze overtuigingen van de daders van 11 september...

Correct en gebeurt van 2 kanten, word een groot deel van de lesstof niet in Texas gemaakt en heb je elk jaar weer de discussie welk geloof, hoe en wat interpreteert, is trouwens niet nieuw, de hele Egyptische historie is ook flink veranderd in de loop der jaren door o.a. geloof. discriminatie en sexisme :?
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door kaap koraal »

dutchie_in_boston schreef:
kaap koraal schreef:Nou nou dat is bij onze NL jeugd niet anders hoor...Dus so what ??
da's toch triest, dat zovelen de grote zaken in onze wereldgeschiedenis niet kennen?
Ik doelde meer op de vergelijking van de USA jeugd en de NL jeugd dat het dus geen echt topic is maar (waarschijnlijk) een wereldwijd issue.
Tuurlijk vind ik het ook triest dat ze dat haast nergens meer schijnen te kennen.
Dat ligt dan vooral aan het onderwijs/ouders/intresses ...wat Hans al zei .. Tussen de levels van een X-box game doen.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19663
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Petra/VS »

Even X-Box verdedigen. Wij zijn dus op vakantie in Italie en laat onze negentienjarige zoon nu toch enorm geinteresseerd zin in allerlei plekken in de steden, die we bezoeken, en ons zelfs een heel oud dorpje uit 1213 aanraden. Hoe kent hij die allemaal? Door het spel Assassin's Creed op X-Box! Misschien, dat hij er niet meer geschiedenis door leerde, maar zijn interesse werd er wel door aangewakkerd. Ikzelf ben een geschiedenis freak, dus misschien, dat onze kinderen er daarom toch wel meer van weten. Overigens heb ik in de VS pas geleerd, hoe subjectief geschiedenis is, m.u.v. de data. Daar wordt toch voornamelijk vanuit het Britse oogpunt onderwezen en dat is toch wel anders, dan het Nederlandse ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2260
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Big Al »

Petra/VS schreef:Even X-Box verdedigen. Wij zijn dus op vakantie in Italie en laat onze negentienjarige zoon nu toch enorm geinteresseerd zin in allerlei plekken in de steden, die we bezoeken, en ons zelfs een heel oud dorpje uit 1213 aanraden. Hoe kent hij die allemaal? Door het spel Assassin's Creed op X-Box! Misschien, dat hij er niet meer geschiedenis door leerde, maar zijn interesse werd er wel door aangewakkerd. Ikzelf ben een geschiedenis freak, dus misschien, dat onze kinderen er daarom toch wel meer van weten. Overigens heb ik in de VS pas geleerd, hoe subjectief geschiedenis is, m.u.v. de data. Daar wordt toch voornamelijk vanuit het Britse oogpunt onderwezen en dat is toch wel anders, dan het Nederlandse ;).
Interessant. Een uitdaging: stel de volgende vragen:

1 ) Wie heeft de Nederlandse grondwet geschreven en wanneer?
2 ) Wie was Alva?
3 ) Wie was Bonifatius?
4 ) Wie waren de Heren 17?
5 ) Wat betekent VOC?
6 ) Welke Nederlandse admiraal heeft een belangrijke overwinning op de Spaanse Armada behaald, en waar?
7 ) Wie was Seyss-Inquart?
8 ) Op welke datum vond Dolle Dinsdag plaats?
9 ) Waarom was Nederland niet betrokken bij de Eerste Wereldoorlog?
10 ) Hoeveel ministers zijn er in Nederland?

Dit zijn allemaal dingen die ik me herinner van de lagere school (m.u.v. vraag 9). Laat ons weten hoe het gaat!
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Texas Boy »

Big Al schreef:1 ) Wie heeft de Nederlandse grondwet geschreven en wanneer?
2 ) Wie was Alva?
3 ) Wie was Bonifatius?
4 ) Wie waren de Heren 17?
5 ) Wat betekent VOC?
6 ) Welke Nederlandse admiraal heeft een belangrijke overwinning op de Spaanse Armada behaald, en waar?
7 ) Wie was Seyss-Inquart?
8 ) Op welke datum vond Dolle Dinsdag plaats?
9 ) Waarom was Nederland niet betrokken bij de Eerste Wereldoorlog?
10 ) Hoeveel ministers zijn er in Nederland?

Dit zijn allemaal dingen die ik me herinner van de lagere school (m.u.v. vraag 9). Laat ons weten hoe het gaat!
Er zijn een hoop mensen die alle antwoorden weten zonder Google en dan denken dat ze erg slim zijn, maar in weze hebben een stukkie geschiedenis onthouden wat de boeken hen leert. Vraag ze eens welke Spice Girl met David Beckham is getrouwd of van welke band Bono the lead singer is dan is de kans redelijk groot dat men dit niet weet, terwijl juist deze mensen over 50 jaar in de geschiedenisboeken staan als grote invloeden in dit tijdperk. Geschiedenis is belangrijk, de toekomst echter belangrijker, vrees dat veel jongeren niet echt op de toekomst worden voorbereid, is een beetje van dag tot dag leven en als je iPhone niet opgeladen is staat opeens je wereld stil :?
Laatst gewijzigd door Texas Boy op 10 jul 2011, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Hockey »

Big Al schreef:Interessant. Een uitdaging: stel de volgende vragen:
1 ) Wie heeft de Nederlandse grondwet geschreven en wanneer? Geen idee.
2 ) Wie was Alva? Spaanse hertog ten tijde van de 80 jarige oorlog. In essentie baas van Nederland in die tijd. Geen idee wat zijn titel was.
3 ) Wie was Bonifatius? Geestelijke, vermoord in Dokkum, rond 784.
4 ) Wie waren de Heren 17? Raad van bestuur en aandeelhouders van de VOC.
5 ) Wat betekent VOC? Verenigde OostInidsche Compagnie.
6 ) Welke Nederlandse admiraal heeft een belangrijke overwinning op de Spaanse Armada behaald, en waar? Piet Hein, Caraïbisch gebied.
7 ) Wie was Seyss-Inquart? NSB man voor en tijdens WO 2, bijnaam zes-en-een-kwart.
8 ) Op welke datum vond Dolle Dinsdag plaats? Geen idee.
9 ) Waarom was Nederland niet betrokken bij de Eerste Wereldoorlog? We verklaarden ons neutraal en dat werd gerespecteerd.
10 ) Hoeveel ministers zijn er in Nederland? Geen idee, gokje is ongeveer 10.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2260
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: 66% jongeren kan jaar Onafhankelijkheid niet noemen

Bericht door Big Al »

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het nu toch niet eens met Texas Boy...

Wat heeft Bono nu bijgedragen aan de samenleving (afgezien van "ventielzeden")? Van geschiedenis kun je leren (fout of goed) en het resultaat heeft een grote invloed op de samenleving. Ik huiver als mensen niet meer weten wie Seyss-Inquart was.

Een paar jaar geleden wilde een Duitse schoenenfabrikant een nieuwe sportschoen op de markt brengen. De Marketingafdeling gaf het de naam "Zyklon"... En wij ons maar afvragen hoe het neo-nazisme toch zo kan groeien.

Als een volk haar geschiedenis niet kent is het gedoemd om de fouten uit het verleden te herhalen.

Karl Marx zou gezegd hebben: "Als mensen hun geschiedenis niet kennen kun je ze alles vertellen - en ze zullen je geloven".

Bono, Doe Maar, Herman Brood, The Beatles, Koeman, Gullit, noem ze maar - geen van deze lieden hebben bijdragen geleverd die gelijk staan aan bijvoorbeeld Alva, Willem van Oranje, Admiraal Tromp, Seyss-Inquart, of Wilberforce (wie?).

Ik ontken niet dat ze een grote invloed hebben, maar het is op een heel ander vlak.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer