Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Na 8x VS nu toch naar HAWAII!

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
tetouani
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Na 8x VS nu toch naar HAWAII!

Bericht door tetouani »

Na 8x geweest te zijn in verschillende delen van de VS, ga ik nu eindelijk naar de 50e staat!

Ivm moeilijk verlof krijgen in het hoogseizoen, gaat mijn roadtrip van Las Vegas door Canada naar New York niet meer door.
Dus moest ik even kijken waar ik dan wel heen kan. En ja, ik las dat de maand mei in Hawaii best goed te doen is, dus why not?
Ik ben een beetje gewend aan de Amerikaanse luxe, gemak en betrouwbaarheid en dat is de reden waarom ik vaak naar de VS ga.
Stiekem ben ik ook al jaaaaren verliefd op Ford Mustangs, Chevrolet Camaro's, Dodge Challengers en Dodge Chargers en die zijn in de VS makkelijk te huren.

Goed. Ik heb gisteravond wat reisverslagen gelezen, en ook van mensen die ook van plan zijn om naar Hawaii te gaan, dus heb ik globaal een beetje een beeld gekregen over Hawaii.
Wel moet ik zeggen dat een reis naar Hawaii in mijn ogen wat moeilijker te plannen is dan een trip op het vaste land in de VS omdat ik nu van eiland moet gaan hoppen en ik geen spijt wil hebben dat ik of te lang of te kort op een bepaald eiland zit.
Dit betekent dat ik voor deze reis heel veel research moet gaan doen, wat ik overigens met veel plezier doe.

Ik zal jullie een beeld geven over hoe ik als vakantieganger ben en waar mijn interesses liggen, zodat de tips die ik krijg wat beter aansluiten op mijn reis.
- Ik reis alleen
- Ik hou niet van rustige dagen waar ik weinig te doen heb, gezien ik alleen reis en ik dus mijn dagen vol wil plannen om me niet te vervelen.
- Ik ben ook niet van plan om mensen te leren kennen om met ze op te trekken. In mijn uppie genieten van de luxe, natuur en mijn muziek is mijn ding.
- Ik huur in de VS altijd een convertible en heb zelfs in Death Valley met 50 graden met open dak gereden. Dat is no problemo for me!
- Het liefst doe ik alles zonder een touroperator, maar als bepaalde groupsexcursies echt de moeite waard zijn om te doen omdat dit in je uppie niet mogelijk is of te moeilijk is, dan sta ik daar zeker voor open.
- Ik wil zeker gloeiende lava zien, dus waar moet ik daarvoor zijn?
- Een helicoptertour waarbij ik vanuit de helicopter lava kan zien, of in ieder geval rook of een vulkaan, lijkt me echt top.
- Ik ben altijd op zoek naar de mooiste watervallen en het liefst die waar je ook in kunt zwemmen.
- Stil helder blauw water is iets waar ik echt van kan genieten.
- Musea's zijn niet voor mij gemaakt. Pearl Harbor tour trekt me ook niet.
- Ik ben niet van het uitgaan, maar als er een leuk feestje is en er is niks te doen wil ik best even kijken.
- Auto rijden is een hobby en lange afstanden vind ik totaaal niet erg.
- Groen, bergen, watervallen, blauwe stranden, vulkanen, jungle, uitzichten, drukke steden, mooie plaatsen om te kunnen baden, dieren, dat zijn mijn interesses.
- Surf lessen, LOST tour, Shark cage & Queens Bath staan bij mij tot nu toe op de to do list.

Ik heb vandaag mijn goedkeuring gekregen dus kan in de loop van aankomende week een mooie ticket uit gaan zoeken.
Ik zie dat er een ticket is voor 850 Euro met een week stopover in Las Vegas. Perfect voor mij gezien ik de eerste week even in Las Vegas, Havasu Falls en Grand Canyon voor de zoveelste keer wil bezoeken.

Mijn vliegticket:
02 mei - Amsterdam - Las Vegas
09 mei - Las Vegas - Honolulu
29 mei - Honolulu - Amsterdam

Ik zie dat veel mensen 3 of 4 eilanden aanlopen. Oahu, Big Island, Kauai en Maui.
Zijn deze eilanden nou echt het mooist? Tja, ieder heeft zijn eigen smaak natuurlijk.
Ik denk dat ik 3 eilanden ga aanlopen ivm tijd. Oahu, Kauai en Big Island. Is dit een goede keus?
En als mensen denken dat ik er ook 4 kan doen, dan zal ik dat even bekijken.

Mijn planning:

02 mei: Vliegen naar Las Vegas. Auto ophalen, naar hotel.
03 mei: Volle dag Las Vegas en/of een snelle autorit naar
04 mei: Hoover Dam en slapen in Peach Springs.
05 mei: Auto parkeren op Hualapai Hilltop, met een mule naar Supai Village. Havasu Falls bekijken. Overnachten in Supai.
06 mei: Havasu Falls, Mooney Falls volle dag. Overnachten in Supai, of een late helicoptervlucht terug naar Hualapai Hilltop.
07 mei: Rijden naar Grand Canyon, zonsondergang meemaken en overnachten in Williams.
08 mei: Terug naar Las Vegas.
09 mei: Vliegen naar Honolulu.

10 mei: Oahu. Nog geen planning.
11 mei: Oahu. Nog geen planning.
12 mei: Oahu. Nog geen planning.
13 mei: Oahu. Nog geen planning.
14 mei: Oahu. Nog geen planning.
15 mei: Oahu. Nog geen planning.

16 mei: Big Island. Nog geen planning.
17 mei: Big Island. Nog geen planning.
18 mei: Big Island. Nog geen planning.
19 mei: Big Island. Nog geen planning.
20 mei: Big Island. Nog geen planning.
21 mei: Big Island. Nog geen planning.
22 mei: Big Island. Nog geen planning.

23 mei: Kauai. Nog geen planning.
24 mei: Kauai. Nog geen planning.
25 mei: Kauai. Nog geen planning.
26 mei: Kauai. Nog geen planning.
27 mei: Kauai. Nog geen planning.

28 mei: Naar Oahu.
29 mei: Terug vliegen naar Amsterdam.

De dagen die ik voor de eilanden heb ingepland zijn gewoon een schatting naar aanleiding van wat ik tot nu toe heb gelezen uit de reisverslagen.
Hier ben ik nog erg flexibel in en kan alles nog aangepast of omgegooid worden.

Ik hoop dat jullie met wat tips and tricks komen.
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Na 8x VS nu toch naar HAWAII!

Bericht door Bravy »

Mooie plannen!
Eerst een wedervraag: ben je een wandelaar? Hoeveel uur achter elkaar kun je aan?
Wandelen is namelijk erg tijdrovend, maar bij uitstek geschikt om afgelegen delen van de eilanden te ontdekken. 4 eilanden aandoen in 3 weken is eenvoudiger in te plannen als je liever per auto de bezienswaardigheden aandoet (als je van lange wandelingen houdt heb je méér tijd nodig om 1 eiland te bekijken).
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: (Alaska)
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Ik ben niet echt een wandelaar maar ik kan wel als een echte wandelaar wandelen. Ben militair. Dan moet het namelijk wel iets bijzonders zijn.
Een uur of 6 stevig doorwandelen zie ik als een max.

Op elk eiland zal ik in het bezit zijn van een voertuig.
lauravanderklugt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door lauravanderklugt »

Je kunt in 3 weken best 4 eilanden doen. Hebben wij de eerste keer ook gedaan en toen zijn we er ook nog getrouwd. Maui is bij mij ook zeker favoriet vanwege Road to Hana en Haleakala. Road to Hana is voor mij een van de hoogtepunten, veel bochten, bruggen en watervallen, maar ook prachtige uitzichtpunten. We nemen elke trip meer tijd voor die route. Je kunt dan wat dagen afsnoepen van Oahu en Kauai. Je kunt je op elk eiland weken vermaken, maar als je voor het eerst gaat, zou ik kiezen voor de hoogtepunten van de 4 eilanden die toch heel divers zijn.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Als je graag een druk schema hebt, dan kan 4 eilanden wel op 20 dagen, al zullen de meeste zeggen dat het een beetje haastig is en het liever bij 3 houden.

Big Island is het grootste eiland. Hier zijn meerdere overnachtingsplekken aangeraden.
Je hebt de droge kant (Kona) die absoluut niet tropisch maar droog aandoet. Hier zijn er veel activiteiten zoals surflessen, manta ray zwemmen, snorkelen, duiken, .... Je hebt hier verder ook nog een aantal historische bezienswaardigheden (& heiau's) over de native Hawaiians en koning Kamehameha.
Langs de natte kant (Hilo) zijn er veel watervallen (Rainbow Falls, Akaka Falls, ...) die de moeite zijn om te bezoeken. Verder is er daar ook nog Waipio Valley.
In Volcano aan de zuidkant heb je dan Volcanoes National Park met de actieve vulkaan en de vele kraters, tubes en nog meer. Met een gids hiken naar actieve lafaflow was echt de max en kan ik zeker aanraden als het nog mogelijk is.
Verder heb je nog de noordkant met Waimea en Hawi en Pololu Valley
Vergeet ook niet de Saddle Road van oost naar west (of omgekeerd) die de moeite is om te rijden. Daarlangs heb je ook Mauna Kea waar je het visitor center kunt bezoeken en doorrijden naar de top als je auto het toelaat en je het durft.
Verder is er in het zuiden nog een groen strand (hike er naartoe of 4WD) en een zwart strand.

Kauai is het kleinst maar mooiste eiland.
De Na Pali Coast is gewoonweg adembenemend, zeker vanuit de lucht (helikopter) en vast ook vanaf zee. En je kan de Na Pali coast ook bewandelen via de Kalalau Trail! Je hebt er verder nog Polihale State Park, Waimea Canyon National Park, Koke'e State Park. Er zijn hier ook prachtige watervallen en zeer mooie hikes. Hanalei en Poipu zijn mooie leuke plaatsen en verder heb je nog Princeville en Kapa'a.

Oahu is het eiland met de hoofdstad Honlulu en het strandistrict Waikiki.
Waikiki is toeristisch en druk maar je toch zeker eens bezoeken.
Oahu is naast druk ook zeer mooi met prachtige routes en kliffen langs de oostkant. ook vind je hier veel filmlocaties van Lost en Jurassic Park die je kunt bezoeken. Je hebt hier ook een grote keus aan Luau's (traditioneel avondfeest met dans) en je kunt het Polynesian Culture Center bezoeken.
Wij zijn ook geen museum mensen, maar de USS Arizona in Pearl Harbour heeft indruk nagelaten. Verder kun je ook nog een duikboot (USS bowfin) bezoeken en een immens battleship de USS Missouri, allemaal dienst gedaan in WOII.

Maui is vooral bekend van The Road to Hana een prachtige bochtige autorit met vele interessante stops langs de route, een zwart en rood strand nabij Hana, en iets verder nog the Oheo Gulch met zwempoelen en Pipiwani Trail.
Je kan er ook de top van Haleaka'la Crater National Park bezoeken met zonsopgang (of zonsondergang voor ons die graag slapen). Je hebt verder nog stranden aan de droge kant (Kihei) en een zeer leuk stadje Lahaina. De routes langs de noordkust helemaal tot aan de luchthaven is ook een leuke rit.

Er zijn op Hawaii een aantal bijzondere (moeilijke) wandelingen. Denk maar aan:
- Kalalau Trail op Kauai
- Stairs to Heaven op Oahu
- Kilauea Iki Trail op Big Island
- Sliding sands trail op Maui

Ons mini verslag van onze reis met 4 eilanden in 21 dagen:
http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag178
Een selectie van onze beste foto's:
https://www.flickr.com/photos/gobien/se ... 232316676/
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Bedankt Stan Gobien. Ik heb al je foto's bekeken op Flickr, ziet er goed uit.
Ik ga morgen de hele dag met jouw info even Googlen en kijken wat ik voor mezelf nuttig kan maken.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Om je een idee te geven wat mogelijk is op 19 dagen, inclusief alle vluchten, zie m'n blog op https://qbic66.wordpress.com/usa-2011-overzicht/ en foto album op https://qbic.smugmug.com/Travel/Hawaii-2011

Wij hebben de 4 (bekendste) eilanden gedaan: 4 dagen Big Island, 3 Maui, 2 Kauai & 4 Oahu, met daartussen telkens 1 dag voor de verhuis naar het andere eiland & de nodige shopping; op die dagen bezochten we niet echt iets meer. Laat ons zeggen dat dit een minimum is voor elk eiland.
Hierbij moet ik wel duidelijk maken dat ik er net als jij ook graag een gevulde planning op na hou, maar ik geen grote wandelaar ben, geen strandligger en geen zwemmer/duiker/snorkelaar/...

Het is natuurlijk wel al 5 jaar geleden, maar ik denk niet dat we in onze planning veel hebben moeten overslaan. Wat ik wel nog herinner is dat je de afstanden op Big Island heel gemakkelijk onderschat. Het was daar dan ook denk ik bijna altijd al donker als we terug bij ons huisje/condo aankwamen, maar daar moet ook wel bij verteld worden dat we geen vroege vogels zijn en een groot huisje hadden met elk een eigen kamer en met terras vlak aan het water, dus ondanks de gigantische jetlag was vertrekken 's morgens moeilijk :p

Qua tijd denk ik dat we op Big Island & Maui wel voldoende hadden om te doen wat we wilden doen. Op Kauai mocht er misschien wel een rustdagje bij, alhoewel het ook perfect te doen is op 2 dagen, mits je niet de Kalalau Trail wil gaan wandelen. Op Oahu hadden we op 4 dagen voldoende, al hebben we de westkust niet bezocht wegens autoproblemen en omdat Pearl Harbor meer tijd innam dan gepland.

Wij hebben 2 helikoptervluchten gemaakt met Blue Hawaiian, omdat we niet konden kiezen welke van de 2 we wilden :) 1 over west Maui + Oost Molokaï en 1 over Kauai, omdat daar de zeekliffen veel spectaculairder zijn dan op Big Island of Oahu.
De lavastroom op Big Island was bij ons kort voor ons vertrek stilgevallen, dus daar kan ik je niet veel over vertellen.

Ik zie dat jij 2 dagen extra hebt tov van mij. Persoonlijk zou ik er dan toch nog Maui bij steken. Ik vond die juist bij de mooiere eilanden behoren... De "Road to Hana"/"Hana Highway" en de Kahekili Highway mag je niet missen! Zeker niet als ik lees dat je graag auto rijdt.

Onze inter-island vluchten vonden trouwens altijd plaats rond het middaguur, zo schonken we onszelf toch wat rust (geen haast in de voormiddag en geen haast in de namiddag/avond), maar je zou ook vroege vluchten kunnen nemen zodat je op de dag van aankomst nog wat kan doen.
Met jouw 2 dagen extra, en als je er Maui bij neemt, en je zou de helikoptervlucht boven Big Island nemen en/of daar meer tijd voorzien voor de lava flow, if any, dan zou ik daar dus sowieso een dag extra nemen tov ons: 5 volle dagen dus. Stel dat je de Kalalau Trail zou willen wandelen, dan zou ik op Kauai je 2e extra dag zetten tov van ons, dus 3 volle dagen. Maui laat je op 3 en Oahu op 4. Wil je daar toch nog wat meer doen, neem dan je inter-island vluchten zo vroeg mogelijk. Zo kan je bv Pearl Harbour eventueel op je dag van aankomst reeds bezoeken. Hetzelfde met de rit naar Haleakala bijvoorbeeld. Wij deden die telkens maar de dag ná aankomst.

Je vindt op de overzichtspagina van 2011 die ik hierboven linkte ook een korte samenvatting van m'n bevindingen die reis. Voor meer info kan je in de tabel op elke reisdag doorklikken.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Ook jij Q-Bic. Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie.

Er zijn vorderingen gemaakt!
Ik heb namelijk gister mijn vlucht geboekt naar Hawaii, dus dat betekent dat ik de planning nu kan gaan maken met behulp van jullie reactie en de komende reacties. :D

Mijn vlucht is dus net iets anders dan ik jullie eerder heb medegedeeld, maar dan in positieve zin.
Ik vlieg namelijk niet op Honolulu, Oahu maar op Kona, Big Island.
Wel vlieg ik terug via Oahu.
Dit betekent (hoop ik) dat ik de planning logischer in kan delen.
Ook vlieg ik niet op 2 mei naar de VS maar op 30 April. Weer een paar dagen erbij voor mijn reis!

Mijn vlucht geboekte vlucht:

30 april: Amsterdam - Las Vegas
7 mei: San Francisco - Kona, Big Island
29 mei: Honolulu, Oahu - San francisco
31 mei: Thuis!

En dit voor 900 Euro met United via Cheaptickets.nl

Omdat ik op Big Island begin, ga ik in deze reactie alleen de bezienswaardigheden opnoemen die mij hebben aangesproken en dan kijk ik met behulp van jullie hoeveel overnachtingen ik op Big island nodig heb om dit allemaal te zien.
Ik weet nu in ieder geval dat ik op Big Island niet op 1 plaats moet overnachten maar dat ik mijn overnachtingen moet verdelen tussen Oost en West.

Ik land op Kona, dus denk ik dat het logischer is om de eerste deel van mijn vakantie op Big Island ergens aan de Westkant overnacht.

Westkant Big Island:
- South Point Park. Groene strand zoals Stan Gobien mij vertelde. 3 mile hike naar het strand of $15,- met een terreinwagen. (wandelen natuurlijk!). Locatie: Meest Zuidelijkste puntje van Big island.
- Kua Bay Beach / Manini'owali Beach. 6,6 miles ten noorden van Kona International Airport. Mooi blauw helder water en witte stranden. Dit kwam ik tegen op honolulu.nl
- Kahalu’u Beach Park. Ik las dat hier een grote kans bestaat om schildpadden te spotten tijdens het snorkelen! een MUST voor mij!.
- Pu’uhonua o Honaunau National Historical Park. 30 miles ten zuiden van Kona International Airport. Best bewaarde vrijstad van Hawaii. Met leuke totempalen of hoe je dat ook noemt. Ook dit kwam ik tegen op honolulu.nl

Oostkant Big Island:

- Rainbow Falls - Akaka Falls
- Lava State Tree Park. Een bos dat ooit door lava is verwoest. 22 miles ten Zuiden van Hilo.
- Volcano National Park. Hier wil ik zoals Stan Gobien adviseerde, een wandeling met een gids doen om lava te spotten.
- Waipio Valley met Waipio Lookout. 50 miles ten Noorden van Hilo.
- Ik wil ook hier een helikoptertour maken om lava/vulkanen te zien.
- Saddle Road. Omdat Stan Gobien iets mer durven heeft gezegd, wil ik dit maar al te graag doen. Ik hou van uitdagingen.

Zo, dat zijn de bezienswaardigheden op Big Island die ik tot nu toe heb gevonden mede dankzij jullie.
Ik denk dat dit wel zo'n beetje de highlights zijn op dit eiland? Ik hoor graag wat ik zou missen.

Hoeveel nachten heb ik hier minimaal voor nodig? Ik denk dat er een aantal bezienswaardigheden makkelijk te combineren zijn.
Ik heb namelijk zelf 5 a 6 nachten in gedachte.

En als laatste. Is een Mustang conertbile te doen op dit eiland? En zonee, welke plaatsen kan ik niet komen met een Mustang?
lauravanderklugt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door lauravanderklugt »

Je kunt South Point en groene strand samen met Kahalu u Beach Park doen als je van West naar Oost rijdt, want het is best nog wel een afstand om te rijden. South Point vond ik tegenvallen, maar groene strand is leuk om gezien te hebben. Wij hadden een 4WD en zijn zelf naar het groene strand gereden. Big Island is wel het eiland om een 4WD te hebben. Dan kan je zelf Waipio Valley in en de Mauna Kea op. Dat is zeker een aanrader, maar vindt de excursies erg duur en vond het veel leuker om zelf te rijden.

Saddle Road zelf vond ik niet echt spectaculair. Officieel mag je er niet met je huurauto rijden, maar als je terugrijdt van Oost naar West zou je die kunnen nemen. Zelf vind ik de officiele route door Waimea leuker, maar verwacht op beide routes niet veel bijzonderheden te zien.

Bij Volcanoes NP zou ik zeker de twee routes rijden en Lava Tube en andere punten bezoeken. Dat is zeker een aanvulling op de helicoptervlucht. Wij zijn ook met een boot 's morgens vroeg naar de lava gevaren. Dat was het erg indrukwekkend om het de oceaan in te zien stromen en te voelen hoe heet het oceaanwater daar is. Check in ieder geval vantevoren goed of de lava stroomt als je dure excursies zoals helikopter of boottocht gaat boeken.

De noord westkust zie ik niet op je programma. Daar zijn wat interessante bezienswaardigheden zoals historische sites en Polulu Valley en de beste sushi zaak van de wereld Sushi Rock ;-) En als je met wilde dolfijnen wilt zwemmen dan zijn er leuke excursies net boven Kona. Je wordt dan een aantal keer in de oceaan gezet terwijl wilde dolfijnengroepen voorbij zwemmen. Je raakt ze niet aan, maar ziet ze in hun natuurlijke omgeving. Heel bijzonder.
Aan de oostkant heb je nog de Hamakua Coast waar je ook een mooie route kunt rijden van Hilo naar Waipio door het tropisch woud. Lava Tree was laatste keer dat ik er was afgesloten, maar zie dat hij nu weer open is. Dat is indrukwekkend, wel een stukje omrijden, dus misschien nog te combineren met wat andere attracties in dat gebied.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Bij onze reis landden wij ook op Kona en vertrokken uiteindelijk vanaf Honululu. Dus dat is gelijk aan ons.
Wij hadden voor onze inter island vluchten allemaal rechtstreeks vluchten dus je verliest dan geen tijd.
Wij vlogen vanaf Hilo op Big Island door naar Maui, van Maui dan naar Kauai en van Kauai naar oahu met Hawaiian Airlines.
Doordat we vanaf Hilo vertrokken hoefden we niet terug te rijden naar Kona waar we de eerste dagen verbleven hadden.

Pu’uhonua o Honaunau National Historical Park: Vonden wij ook een leuke stop en inderdaad met leuke totempalen met groot geschapen ahum ...
Saddle Road: deze weg zelf is perfect berijdbaar (overdag) en oudere verhalen van een slechte weg zijn niet meer relevant. De weg naar de top van Mauna Kea voorbij het visitor center is een bochtige gravel weg met afgrond naast, er staat een bordje dat 4WD aangeraden is maar dat hadden wij niet, wel een high clearance SUV.

Wat je nog niet staan hebt en misschien wel wilt:
Punaluu County Beach Park: Dit is een zwart strand en meestal ook zeeschildpadden te zien.
Moʻokini Heiau: Een verlaten en spooky heiau (oude tempel overblijfselen) waar mensenoffers gebeurd zijn.
Kaloko-Honokohau National Historical Park: Hier kun je schildpadden spotten.

Wat betreft Volcanoes NP en de lava flow, zeker eens checken hoe het zit met de actieve flow en craters. Het is van ons van 2013 geleden en dat veranderd regelmatig.
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Thanks for the tips!
Ik ga denk ik toch geen SUV nemen op Big island. Ik ben niet van plan om bij green sand beach te komen. Ik doen de 3 mile wel lopend.
De Noord-Oost kust laat ik denk ik even voor wat het is, tenzij ik een open spot heb gevonden in mijn planning ter plaatse. Dan neem ik dat mee.

Ik weet alleen niet hoe ik die Volcano NP moet plannen. Hoe groot dat is en wat ik allemaal op 1 dag kan doen.
Ik hoor over Lava Tubes en over een wandeling om lava te zien met een gids. Lukt dit in 1 dag? Ik hoop van wel. Heb je bij Lava Tube ook een gids nodig? Op Google kom ik uit op meerdere Lava Tubes. Welke moet ik nemen?

Ik moet globaal een planning gaan maken met hoeveel dagen per eiland en tot nu toe heb ik allen Big Island een beetje uitgepland.
Dit is hoe het er tot nu toe eruit ziet:

Overnachting westkant:
8 Mei: Kua Bay Beach /Manini Owali Beach. 6 Mile ten Noorden van Kona Int. Airport.
- King Kamehameha standbeeld. Noordelijke punt.
- Kaloko Honokohau. 6 Mile ten Zuiden van Kona Int. Airport.
9 Mei: Kahalu’u Beach Park. Snorkelen met schildpadden.
- White Sands Beach Park. Maybe surfen.
10 Mei: Flexibele dag.
11 Mei: South Point Park. 3 mile wandeling naar groene strand.
- Punaluu County Beach Park schildpadden spotten. Rijden naar Hilo.

Overnachting Oostkant:
12 Mei: Rainbow Falls & Akaka Falls & Lava Tree State Park.
13 Mei: Volcano National Park wandeling door lava.
14 Mei: Helikopter boven vulkaan.

15 Mei: Vliegen naar Maui.
16 Mei: Haleakala Crater Trail en sunset meemaken.
17 Mei: Road to Hana rijden en in Hana overnachten.
18 Mei: Flexibele dag. Moet nog gepland worden.
19 Mei: Flexibele dag. Moet nog gepland worden.

20 Mei: Vliegen naar Kauai.
21 Mei: Flexibele dag. Moet nog gepland worden.
22 Mei: Waimea Canyon.
23 Mei: Flexibele dag. Moet nog gepland worden.

24 Vliegen naar Oahu
25 Oahu
26 Lanikai Beach.
27 Oahu
28 Oahu
29 Terug naar NL.

Heb ik de dagen een beetje eerlijk ingedeeld? Ik weet dat ik Maui en Kauai & Oahu niet volledig heb gespecificeerd. Maar om van elk eiland iets te kunnen zien in ieder geval? Oahu heb ik meerdere dagen ingepland dan de gemiddelde forummer zo te lezen, maar dat heb ik bewust gedaan. Ik hou wel van de drukkere Amerikaanse plaatsen en vooral aan het eind van m'n vakantie om een beetje uit te rusten.

Ik hoor van de kenners of dit ongeveer te doen is. Zoja, dan kan ik alvast mijn binnenlandse vluchten boeken. In totaal kom ik op $280,- met Hawaiian Airlines en dat is verdomd goedkoop, dus wil het liefst niet te lang wachten.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Gewoon ter illustratie ons schema uit 2013

Code: Selecteer alles

Datum	Dag	Van	Naar	Eiland	Tijd	Todo	Hotel
vr 21 jun 13	1	Brussel	Kaliua-Kona	Thuis-->Big Island		n/a	Nancy's Hideaway B&B
za 22 jun 13	2	Kaliua-Kona	Kaliua-Kona	Big Island		Planning dag 2	Nancy's Hideaway B&B
zo 23 jun 13	3	Kaliua-Kona	Kaliua-Kona	Big Island		Planning dag 3	Nancy's Hideaway B&B
ma 24 jun 13	4	Kaliua-Kona	Volcano	Big Island		Planning dag 4	End of the road B&B
di 25 jun 13	5	Volcano	Hilo	Big Island		Planning dag 5	Aaron's Cottage B&B
wo 26 jun 13	6	Hilo	Kihei	Big Island-->Maui		Planning dag 6	Maui Coast Hotel
do 27 jun 13	7	Kihei	Kihei	Maui		Planning dag 7	Maui Coast Hotel
vr 28 jun 13	8	Kihei	Kihei	Maui		Beach + Haleakala NP afternoon	Maui Coast Hotel
za 29 jun 13	9	Kihei	Kihei	Maui		relax, beaches, black rock	Maui Coast Hotel
zo 30 jun 13	10	Kihei	Kapa'a 	Maui-->Kauai		Planning dag 10	Hotel Coral Reef in Kapa'a
ma 1 jul 13	11	Kapa'a 	Kapa'a 	Kauai		Helikopter, Planning dag 11	Hotel Coral Reef in Kapa'a
di 2 jul 13	12	Kapa'a 	Kapa'a 	Kauai		Planning dag 12	Hotel Coral Reef in Kapa'a
wo 3 jul 13	13	Kapa'a 	Kapa'a 	Kauai		Planning dag 13	Hotel Coral Reef in Kapa'a
do 4 jul 13	14	Kapa'a 	Waikiki	Kauai-->Oahu		Planning dag 14	Equus Hotel
vr 5 jul 13	15	Waikiki	Waikiki	Oahu		Planning dag 15	Equus Hotel
za 6 jul 13	16	Waikiki	Waikiki	Oahu		Planning dag 16	Equus Hotel
zo 7 jul 13	17	Waikiki	Waikiki	Oahu		Planning dag 17	Equus Hotel
ma 8 jul 13	18	Waikiki	Vlucht			Planning dag 18	
di 9 jul 13	19	Vlucht	Las Vegas	Mainland		Planning dag 19	Aria 5* Resort
wo 10 jul 13	20	Las Vegas	Las Vegas	Mainland		Planning dag 20	Aria 5* Resort
do 11 jul 13	21	Las Vegas	Brussel			Planning dag 21	Hotels totaal:
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Hier ook nog voor Big Island en Maui de dagplanning die ik voorzien had met alle mogelijkheden. Een aantal van die puntjes zijn niet gelukt maar de planning was sowieso zeer ambitieus.
Bijlagen
Dagplanning-Maui.pdf
(49.51 KiB) 125 keer gedownload
Dagplanning-BigIsland.pdf
(57.02 KiB) 134 keer gedownload
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Thanks Stan Gobien.

Mijn planning lijkt zowat op die van jullie, haha grappig. Ook de aantal dagen komt bijna overeen.
Het moet dus goed te doen zijn, vind je ook niet Stan Gobien? Ik ga dan morgen de binnenlandse vluchten boeken, als jij er ook mee eens bent :D

PS: WOW, je dagplanning met al die punten in 1 dag. Het lijkt zoveel. Je lijkt mij wel met alles willen zien en zoveel mogelijk uit een dag halen.
Kijk hier heb ik wat aan. Gezien ik in mijn eentje reis en ik vroeg wil beginnen met de dag ga ik ook zoveel mogelijk uit jouw punten halen. Thanks.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Zeer ambitieuze dagplanning, maar veel is toch gelukt hoor.
Lees even vlug ons mini-verslag door en je leest wat we allemaal gedaan hebben:
http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag178
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Ik heb inderdaad je minireisverslag gelezen Stan.
Ik sta echt verbaasd van jouw planning in vergelijking met wat ik graag wil.

Het lijkt erop dat ik in jullie voetsporen ga treden.
We beginnen op hetzelfde punt en werken de eilanden met ongeveer dezelfde aantal dagen op volgorde af.

Wat ik mij nog afvraag. Hoe heb je het met autohuur gedaan, oppikken in Kona en afleveren in Hilo? Kwamen daar extra kosten bij?

Ik boek ook altijd via Dollar vanwege de Mustangaanbod.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Je dagindeling ziet er ok uit. Bij Big Island zou er eventueel nog een dag uit kunnen, moest dat nodig zijn. Die helitour op 14 mei zal heus geen 12u duren ;) Op Maui & Kauai, imho de 2 mooiere eilanden, heb je ook 1 dag meer dan ik had, dus dat komt daar ook wel in orde.

Mo’okini Luakini Heiau vond ik heel mooi en sereen, maar het ligt wel vrij afgelegen (in het uiterste noorden van het eiland, linksaf voor het luchthaventje) en om er te geraken kan iets met high clearance wel aan te raden zijn, al kan dat natuurlijk altijd veranderen...

Verder lees ik ook nog niets over de Mauna Kea summit (4205m), die moet je zeker doen! Het is wel een stijl klimmetje, onverhard, maar was vrij goed berijdbaar. Er wordt wel aangeraden om, komende van de kust en de Saddle Road, eerst bij het visitor center een half uurtje te acclimatiseren aan de hoogte voor je verder rijdt (pas vanaf hier onverhard). Prachtig om daar tussen de telescopen de zon te zien ondergaan. Wel ijskoud :p Op de terugweg kregen we bij het visitor center van een ranger nog een gratis sessie stargazing :)

Verder: Wailuku River State Park bij Hilo? Je hebt daar de Rainbow Falls en verderop gigantische Banyan bomen. Je hebt daar ook nog ergens Pe’epe’e Falls.

Verder: Laupahoehoe Point County Park? Heel mooi plekje met rotskust & woelige oceaan.

De "Hamakua Coast waar je ook een mooie route kunt rijden van Hilo naar Waipio" waar lauravanderklugt over praat, is de Onomea Bay Scenic Drive trouwens.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Voor de autohuur op Big island werd er toen geen drop-off gerekend van Kona naar Hilo maar ik dacht omgekeerd wel, ik dacht toen bij National.
We huurden voor Big Island een midsize SUV wegens Mauna Kea Summit, Mo'okini heiau.

Op Maui was het inderdaad een mustang. De andere eilanden was het weer een mdisize SUV, op kauai heb je die nodig voor Polihale State Park.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

lauravanderklugt schreef:Saddle Road zelf vond ik niet echt spectaculair. Officieel mag je er niet met je huurauto rijden, maar als je terugrijdt van Oost naar West zou je die kunnen nemen.
Saddle Road is tegenwoordig een mooie gladde snelweg. Het gedeelte van de Mauna Kea Access Road langs het Mauna Kea visitors center naar de top met de telescopen is nog wel onverhard, en een 4WD een aanrader maar inderdaad meestal niet verzekerd. Horden mensen doen het evengoed. De zonsondergang kan er echt spectaculair zijn!
tetouani
Amerikakenner

Bericht door tetouani »

Thanks Q-Bic voor de extra bezienswaardigheden & goldenhills voor de wegupdate.

De belangrijkste zaken heb ik nu geboekt.
Ik heb 1 dag van Maui afgesnoept en deze bij Oahu bijgedaan, omdat Oahu mijn laatste stop is en ik daar wat rustiger aan wil doen.
Ook heb ik alle auto's op alle eilanden geboekt. Een Ford Mustang cabrio voor alle eilanden dus.
Dit betekent dat ik die Mauna Kea acces road niet kan rijden. Das wel jammer. Moet dan ff kijken hoe ik er anders kom.
En als ik voor me een voertuig zie rijden die net zo hoog is als de mijne dan ga ik er gewoon achteraan :P

Dit zijn mijn geboekte dagen. Ik volg Stan.Gobien met zijn/haar dagen en volgorde :D

7 mei aankomst Big Island
15 mei aankomst Maui
19 mei aankomst Kauai
23 mei aankomst Oahu
29 mei vertrek Oahu

Van Big Island heb ik geen dag afgesnoept omdat ik vind dat ik die 8 nachten wel nodig heb op zo'n groot eiland en het feit dat Big Island mij meer trekt dan Maui.

Nu moet ik alleen nog overnachtingen gaan regelen. Ik kom erachter dat het op booking.com erg prijzig is op de eilanden.
Misschien maar dat ik ook bij AirBnB ga kijken. Kun je bij AirBnB ook iets reserveren met grais annulering?
Dat doe ik namelijk met booking.com en vind dat erg handig en zit je nergens aan vast nu het nog geen mei is.

Alleen de laatste paar nachten in Oahu ga ik het luxe doen en heb ik in het Sheraton Waikiki Beach geboekt met Oceanfront kamer :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer