Tips wintersport Washington/Oregon?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
erki
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 sep 2004, 15:11
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: Wassenaar, NL
Contacteer:

Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door erki »

Het forum wemelt van de tips voor 'zomerse' reizen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen met wintersport in het noordwesten. Plan is een aantal gebieden aan te doen tussen Seattle en Portland en enkele in Oregon.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1416
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door AnnInBC »

Hier is een website met ski/wintersport resorts in Washington State, genoeg keuze zou ik zeggen: http://skiwashington.com/resorts/
En deze is voor Oregon: http://www.skioregon.org/

Hopelijk heb je hier wat aan!
erki
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 sep 2004, 15:11
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: Wassenaar, NL
Contacteer:

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door erki »

Dank je. Ik had natuurlijk ook al gezocht en e.e.a. gevonden. Idd keus genoeg vandaar dat ik hoop dat anderen uit ervaring kunnen vertellen wat er mooi, leuk of niet handig is een bepaald gebied. Je hebt bijv op Mt Hood meerdere Ski Areas ... waarin verschillen die?
Jrabakker
Amerikakenner
Berichten: 804
Lid geworden op: 03 feb 2013, 14:18
Locatie: Seattle

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door Jrabakker »

Wel hopen op meer sneeuw dan vorig jaar!

Ik had een season pass voor Snoqualmie pass, maar die heb ik helemaal niet kunnnen gebruiken.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door jetusa »

Leuk zo'n winterse trip die kant op.
Helaas was er afgelopen jaar weinig sneeuw in noordwesten, dus hopelijk wordt komend jaar een beter sneeuwjaar!

Ik kan je over de skigebieden in Washington en Oregon weinig vertellen, behalve dat het allemaal wat kleinere gebieden zijn, veelal lokaal gericht, dus geen resort-bestemmingen als de gebieden in Colorado, Whistler of Canadian Rockies. Niet dat dat moet, meer om je ervan op de hoogte te brengen.
Aan de andere kant geeft dat juist weer een bepaalde charme en met 1 of 2 dagen heb je zo'n gebied wel gezien en kun je door naar de volgende.
Ik heb aan de oostkust wel diverse van dat soort gebiedjes geskied, even voor het weekend vanuit New York, vandaar dat ik enigszins iets weet en verder kom ik sinds jaren in Whistler en spreek daar regelmatig met mensen uit Washington/Oregon. Als er geen sneeuw is of als zij echt op ski-vakantie gaan, is Whistler voor hun een makkelijk bereikbaar groot skigebied.

Verder zou ik zeker de gelegenheid aangrijpen om Mnt Rainier NP en Mnt St Helen te bezoeken. Niet alle wegen in de parken zijn geopend, maar met een beetje voorbereiding kan je best wel het e.e.a zien en wandelen of huur eens snowshoes. Op de websites van de parken vind je info over toegankelijkheid in winter.
http://www.nps.gov/mora/index.htm
http://www.fs.usda.gov/mountsthelens

Weet niet of dat te ver zuidelijk wordt, maar Crater Lake is ook erg mooi en de omgeving daar (Diamond Lake) is vergeven van snowmobile routes, mocht je daar toevallig interesse in hebben.

Huur trouwens een SUV, eventueel met winterbanden of sneeuwkettingen, op veel plaatsen zijn die verplicht. Bouw flexibiliteit en voldoende tijd in je schema zodat je op tijd weer terug kunt zijn voor je terugvlucht. Doorgaande wegen worden schoongehouden, maar wegen kunnen worden afgesloten en na een sneeuwstorm kan het even duren voordat die weer vrij zijn.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door Big_Mo »

Over SUV, sneeuwbanden etc gesproken. Sta niet raar te kijken als sommige wegen afgesloten zijn door slecht weer. Colorado is zeker voor mij de place to go voor sneeuwpret
erki
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 sep 2004, 15:11
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: Wassenaar, NL
Contacteer:

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door erki »

Dank voor jullie reacties. Het gaat om tweede helft van maart, dus inderdaad wel in de gaten houden hoe de sneeuw condities zijn op de pistes en op de wegen! Een 'stevige' auto huren is inderdaad wel een goede tip.

Ik las ook dat vorige winter erg matig was en dat terwijl er doorgaans zoveel heet te vallen. Ik was vorig jaar zomer bij Mt Hood en verbaasd dat daar half juli nog steeds geskied werd. Dat was dan blijkbaar na een veel betere winter geweest. Snoqualmie ligt ook net iets minder hoog zo te zien.

Vorig jaar ook bij Crater Lake geweest. Vraag me af of dat in maart al wel open zal zien gezien de hoogte.

Ik weet dat de gebieden niet enorm groot zijn maar dat biedt juist weer leuke kansen om met een auto verschillende gebieden aan te doen. Heb dat eerder in Colorado en Utah ook gedaan. Een soort ski-road-trip dus.

Keuze nu is ingegeven door een evenement dat in die periode in Portland is waarbij ik aanwezig ben en dus plan is om skien ervoor en erna te plannen.

Vliegtickets Seattle al geboekt. Die waren dit weekend ineens flink goedkoop.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door jetusa »

Zoals ik al zei hartstikke leuk zo'n winter-road-trip! En als je daar toch al bent dan zou ik daar zeker van profiteren.

Het klopt hoor, dat er veel sneeuw hoort te vallen, bij Crater Lake bijvoorbeeld hoort 10/12 meter te vallen. En als dat valt dan heb je hoogzomer nog steeds patches sneeuw aan de rim liggen. Crater Lake zal de weg rondom de rim niet open zijn. Wat er open is en niet vind je op de sites van de parken, zie mijn vorige bericht.

Mnt Hood, Mnt Baker, Mnt Rainier zijn allemaal zo hoog dat daar 'eeuwige' sneeuw ligt en ook een Whistler heeft normaal zoveel sneeuw boven op de gletsjer dat daar t/m eind juli geskied wordt. De eerste sneeuw is trouwens gisteren alweer gevallen, maar dat kan net zo goed morgen weer weggesmolten zijn en zegt niets over het seizoen.

Ik zou de websites van de parken en de skigebieden in de gaten houden en al naar gelang het verloop je plannen maken en/of bijstellen. Overigens kan het best zo zijn dat het er in februari niet zo goed uitziet, maar dat er in maart een dump komt en je prima kan skiën. Lijkt me verstandig om met het kopen van passen te wachten tot laatste moment en als je al accommodatie wilt boeken om dan annuleerbare dingen te boeken. Dan houd je de meeste flexibiliteit.

Mocht het niets worden met het skiën (wat ik ECHT NIET hoop! eigen belang!) dan kan je altijd nog een andere wending geven aan je reis, denk aan de kust, Olympic NP, Vancouver (Island), in maart kan het daar al heerlijk voorjaarsweer zijn.
erki
Amerikafan
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 sep 2004, 15:11
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: Wassenaar, NL
Contacteer:

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door erki »

Zo gaan we het ook doen. Bij wijze van voorbereiding en voorpret al wel een plannetje maken qua gebieden, maar niets onomkeerbaars boeken en tegen die tijd pas beslissen. :thumbup:
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Tips wintersport Washington/Oregon?

Bericht door bello »

jetusa schreef:Mnt Hood, Mnt Baker, Mnt Rainier zijn allemaal zo hoog dat daar 'eeuwige' sneeuw ligt en ook een Whistler heeft normaal zoveel sneeuw boven op de gletsjer dat daar t/m eind juli geskied wordt. De eerste sneeuw is trouwens gisteren alweer gevallen, maar dat kan net zo goed morgen weer weggesmolten zijn en zegt niets over het seizoen.
Alleen jammer dat de eeuwige sneeuw van Mt Baker dit jaar niet langer lag op de plekken waar je met de auto kunt komen. We hebben een heel gezellig onderonsje gehad met een stel andere toeristen op de voor het eerst ooit zeer sneeuwvrije parkeerplaats van Artist Point (eind juli). Het was echt een extreem jaar, aldus de park ranger die onze hoop op een sneeuwballengevecht deed wegsmelten. Normaal is de weg naar de top van Mt Baker maar 6-8 weken per jaar begaanbaar, omdat er tot diep in de zomer sneeuwbanken zijn! :x
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer