Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis mrvanilla : Noord- en zuidwesten september 2015

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Reis mrvanilla : Noord- en zuidwesten september 2015

Bericht door Mrvanilla »

Nog niet zo lang terug uit de VS maar toch maar weer beginnen om de reis van 2015 vast voor te bereiden. Na twee keer september willen we nu graag in mei die kant op, en dan met name het noordwesten te verkennen.

De vraag die het meest prangt; is mei een geschikte periode? Ik lees dat het alle kanten op kan, dus ben benieuwd naar de ervaringen. We zouden graag via Canada (Banff, Jesper etc) en Glacier NP en regio Rapid City (Badlands, Mt Rushmore) naar Denver rijden, maar ik ben bang dat we dan nog te afhankelijk zijn van het weer.

Vandaar dat we nu tot de volgende initiële opzet zijn gekomen:

1. Ams – Seattle
2. Seattle – North Cascades NP
3. North Cascades - Port Angeles
4. Port Angeles – Forks
5. Forks - Elma
6. Elma – Mt Rainier NP
7. Mt Rainier NP
8. Mr Rainier NP – Mt Saint Helens
9. Mt Saint Helens – Eugene
10. Eugene – Crater Lake NP
11. Crater Lake NP – Redwood NP – Eureka
12. Eureka – Redwood NP – Lassen Volcanic NP
13. Lassen Volcanic NP – South Lake Tahoe
14. South Lake Tahoe – Yosemite
15. Yosemite
16. Yosemite – Sequoia NP
17. Sequoia NP / Kings Canyon
18. Kings Canyon – Morro Bay
19. Morro Bay – SF
20. SF
21. SF
22. SF – AMS

Zo pakken we ook een stukje Zuidwesten mee. Vragen: schiet ik zo te snel door de NP's heen? Welke parken zijn het eventueel de moeite waard om langer te blijven? Wat we eigenlijk iets minder willen in vergelijking met vorige reis zijn de lange(re) rijdagen. Dat ging ons wat meer tegenstaan, zeker aan het einde van de reis als je toch wat vermoeider raakt.

Benieuwd naar de reacties, alvast dank!
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis mrvanilla : Noordwesten mei 2015

Bericht door Martin & Marianne »

Ha, leuke plannen! Maar mei is veel te vroeg lijkt me. Niet zozeer vanwege het weer, maar je zult nog veel afgesloten trails en ook afgesloten wegen hebben. Wij deden in 2006 iets vergelijkbaars en hadden toen zelfs half juli nog onbegaanbare trails bij Mt Rainier, Hurricane Ridge en Lassen en de wegen bij Crater Lake waren toen nog maar net open.

Ik denk ook dat het vrij gehaast is. Met North Cascades heb ik geen ervaring maar dat lijkt me krap. Voor Lassen heb je te weinig tijd. Sequoia/Kings Canyon kan, maar is niet ruim.

Kijk eens naar ons 2006-verslag om een idee te krijgen hoe lang je overal zou kunnen blijven. En zie ons 2013-verslag voor Yosemite in Seki begin juni.

Marianne
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Ik was er al bang voor ja. Op sommige bronnen lees ik wel dat het kan, maar dat de kans groot is dat veel voorzieningen nog gesloten zijn en wegen etc lastig begaanbaar.

Het hoogseizoen willen we liever niet induiken i.v.m. drukte en een toch redelijk groot prijsverschil.

Ik heb jullie reisverslagen (net als die van Stan) ook als bron geraadpleegd, maar zal er nog wat dieper induiken. Thanks!
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Kijk ook eens naar het 2013 verslag van Hans En Henriette, zij waren in mei in het noordwesten.

Marianne
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Mrvanilla schreef:N
De vraag die het meest prangt; is mei een geschikte periode? Ik lees dat het alle kanten op kan, dus ben benieuwd naar de ervaringen. We zouden graag via Canada (Banff, Jesper etc) en Glacier NP en regio Rapid City (Badlands, Mt Rushmore) naar Denver rijden, maar ik ben bang dat we dan nog te afhankelijk zijn van het weer.
Wij waren vorig jaar ongeveer half mei in deze omgeving. Er zijn natuurlijk nog een heleboel trails afgesloten vanwege de sneeuw maar het is er dan wel heel mooi! Kijk eens in ons 2013 verslag :D
Wij hadden prima weer, de meeste tijd mooi helder zonnig weer.
Afbeelding

Elly
lyan
Amerikakenner
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 29
Contacteer:

Bericht door lyan »

Wij deden 2 jaar geleden het Noordwesten en Canada van eind mei tot eind juni. In Oregon en Washington hadden we regen, maar het was niet koud. Mt. St Helens lag helaas in de wolken, North Cascades was nog erg besneeuwd, maar wel erg mooi. In Canada deden we Wells Gray, Jasper en Banff, ook hier nog veel sneeuw, maar de wegen waren goed begaanbaar. Glacier: de going to the Sunroad was nog dicht, Yellowstone daarentegen had bijna geen sneeuw meer. Lassen hebben we moeten laten schieten, want die was ook nog dicht. Daarom gaan we het volgend jaar maar weer proberen :)
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

en regio Rapid City (Badlands, Mt Rushmore) naar Denver rijden, maar ik ben bang dat we dan nog te afhankelijk zijn van het weer.
Ik had vorig jaar Mei wel jammer genoeg veel regen in deze regio, maar het was er verder wel nog erg rustig. Volgens mij, ik kan hier even mijn eigen verslag niet openen, was ik er rond 20 Mei en ik had toevallig de eerste avondceremonie bij Mount Rushmore. Ik zou als je wel besluit deze kant op te gaan niet kiezen voor Rapid City, maar echt IN de black hills en bij Badlands te overnachten. Maar ik zou dan ook Rocky Mountain NP meepakken als je toch naar Denver gaat.
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

michelly schreef: Wij hadden prima weer, de meeste tijd mooi helder zonnig weer.
He, wat een leuk reisverslag, Elly. Leuk dat interview op TV...dutch tourist :lol: Dat het nog wat koud is en dat er nog sneeuw ligt vinden wij niet zo erg, maar de wegen moeten natuurlijk wel begaanbaar zijn.

Als ik het verhaal van Lyan lees dan is het toch wel erg veel kans op zaken die dicht zijn, wat zonde is omdat we er dan in de buurt zijn. Toch maar even kijken of we de vakantie niet een maandje kunnen opschuiven.
PSVwally schreef: Maar ik zou dan ook Rocky Mountain NP meepakken als je toch naar Denver gaat.
He Paul, ja dat zou dan ook op de planning staan. Het is nu vooral inventariseren wat wel en niet kan in mei. Anders moeten we of later gaan, of een andere regio ontdekken
Groetjes,
Daniel
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Ja, dutch tourist... :lol:
We moesten hier echt even van bijkomen en lagen in een deuk.
Er waren inderdaad wel een aantal wegen nog afgesloten. Wat ik me zo snel herinner was dat Mt Edith Cavell in Jasper, de weg naar Moraine Lake in Jasper en natuurlijk de Going to the sun road in Glacier. De doorgaande wegen waren overigens allemaal prima te doen incl. de schitterende Icefields Parkway.
Als je de kans hebt om een maandje op te schuiven zou ik dat dan ook doen.
PSVwally schreef:
en regio Rapid City (Badlands, Mt Rushmore) naar Denver rijden, maar ik ben bang dat we dan nog te afhankelijk zijn van het weer.
Ik had vorig jaar Mei wel jammer genoeg veel regen in deze regio, maar het was er verder wel nog erg rustig. Volgens mij, ik kan hier even mijn eigen verslag niet openen, was ik er rond 20 Mei en ik had toevallig de eerste avondceremonie bij Mount Rushmore.
Zo zie je maar weer dat er geen pijl op te trekken is want wij hadden op 10 mei vorig jaar mooi helder, korte broekenweer in de Badlands.

Elly
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Leuke plannen, Daniel.
De meeste bestemmingen vind je terug in onze blogs van juni 2013 en 2014.
Zoals hierboven ook al geschreven is mei, "bij normale omstandigheden", veel te vroeg.
In 2011, begin juli, waren bvb nog wegen afgesloten bij Mt Rainier en Mt Saint Helens.
De volledige loop rond Crater Lake gaat meestal maar pas begin juli open.
Dit jaar, begin juli, waren nog ganse stukken afgesloten van North Cascades.
Yosemite, Tioga pass, ook twijfelachtig.

Het zou bijzonder jammer zijn als je zo'n mooie route plant, dat er dan zoveel zou moeten geschrapt worden :( .
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Inderdaad Michelly. April doet wat hij wil, maar Mei ook :D

Ik schreef trouwens als je in Denver eindigd je ook RMNP mee zou moeten pakken, maar eigenlijk is Mei ook nog net wat te vroeg voor dit park.
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

kalaman schreef: Het zou bijzonder jammer zijn als je zo'n mooie route plant, dat er dan zoveel zou moeten geschrapt worden :( .
Inderdaad, helemaal mee eens. Dus dat wordt of de vakantie wat opschuiven, of een andere regio verkennen. Gelukkig hebben we nog even.

Dank voor de info allen!
Groetjes,
Daniel
K&N
Amerikakenner

Bericht door K&N »

Hoi Daniel. Mooie route maar zoals anderen al schreven misschien iets te snel. Wat de anderen ook al aangaven waarschijnlijk ook te vroeg in het jaar. Wij hebben een gedeelte van de route gedaan in 2013 maar dan van San Francisco naar Seattle. Van Half juni tot eind juli. Sommige locaties en trails waren toen nog maar net open als gevolg van de sneeuw. Als je deze reis wil maken kijkt dan eens of je het om kan draaien. Dan reis je met het voorjaar mee. Dan op zijn vroegst eind mei of begin juni. Maar ook dat is een gok. Hangt heel sterk af wat voor winter ze daar hebben gehad. Misschien heb je ook iets aan ons reisverslag. Succes met de voorbereiding en we hopen te lezen wat voor reis het wordt. Klaas
Afbeelding
Utah-Wyoming 2009 http://reisverslag2009usa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
San Francisco-Seattle 2013 http://amerika-reisverslag2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Hallo Klaas, wat een mooi en uitgebreid reisverslag. Het is ons nu inderdaad duidelijk dat we te vroeg zijn, dus het zou goed kunnen dat we deze route laten voor wat het is en voor een andere route, elders in het land kiezen.

Een andere optie is om de vakantie bv anderhalve maand op te schuiven, maar stiekem willen we volgend jaar wat eerder in het seizoen vertrekken (na twee maal september).
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Mei is echt een prachtige maand om te gaan, net als juni. Heerlijk voor het zuidwesten, maar dat hebben jullie al twee keer gedaan. Misschien vertrekken in Denver, zoiets als wat wij vorig jaar deden? Wij reden via Moab maar jullie zijn daar geweest dus je kunt je op een ander deel richten (New Mexico, zuidelijk Arizona), en dan eindigen in Seki/Yosemite.

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Het voorjaar is inderdaad een mooie tijd om te gaan. Voor het noordwesten lijkt me echter eind augustus/september de betere tijd buiten het hoogseizoen. Ik denk dat je dus zult moeten beslissen of de prioriteit ligt bij het gebied dan wel bij het seizoen.
Ook wij hadden in 2008 half juli nog te maken met veel sneeuw op de wandelpaden in Mount Rainier N.P. Daarom zijn we daar in september 2012 nog een keer heen gegaan. In Mount Rainier N.P. kun je mooi wandelen, ik kan m.n. de Naches Peak Loop Trail aanbevelen.

Je kunt niet met de auto in North Cascades N.P. komen. State Route 20 loopt tussen de twee gedeeltes van het park, je bent dan in Lake Ross N.R.A. Dit is een hele mooie weg met de mogelijkheid om enkele niet al te lange wandelingen te maken. Wij reden van Seatle via US-2 over Stevens Pass naar Winthrop voor een overnachting. De volgende dag reden wij over genoemde State Route 20 naar Mount Vernon.

Succes bij de keuze en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

Leuk!
Ik lift even mee, wij willen volgend jaar misschien ook naar het noordwesten. Eind augustus, begin september.
Ik ga denk voor een rondje Seattle en beprek mij tot Washington en Oregon. Onze route komt tzt wel.

Succes :thumbup:
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Old Faithful schreef: Ik denk dat je dus zult moeten beslissen of de prioriteit ligt bij het gebied dan wel bij het seizoen.
Bedankt voor je info, en inderdaad; hier komt het wel op neer. Het 1 jaar moeten wachten op onze volgende vakantie beviel ons laatste keer niet echt, vandaar dat we nu graag wat eerder in het jaar wilden gaan. Zoals Marianne ook al aangaf is de regio Phoenix/New Mexico dan interessant, maar of we daar nu heen willen betwijfel ik. We hadden juist zin om het noordwesten te verkennen. Dus wat dat aangaat heeft de regio de prioriteit. Maar goed, we hebben nog even om erover na te denken.
Hinko schreef:Leuk!
Ik ga denk voor een rondje Seattle en beprek mij tot Washington en Oregon.
Mooie plannen. Jullie nog fijne tijd in the States en benieuwd naar de shots van de nieuwe GoPro ;)
Groetjes,
Daniel
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Dat was eigenlijk ook mijn idee, waarom niet in september/oktober gaan? September is prima voor de te plekken waar je in mei/juni nog redelijk wat sneeuw tegen komt. Seattle en Olympic NP zijn het hele jaar door te doen, dus die dingen op het laatste van de reis zetten? Dus in dat geval zou ik SF beginnen en in Seattle eindigen. Het weer is meestal ook nog heel goed rond die tijd (voor Washington en Oregon toch).

Succes met de beslissingen en plannen!
Ann
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

Mrvanilla schreef:[
Hinko schreef:Leuk!
Ik ga denk voor een rondje Seattle en beprek mij tot Washington en Oregon.
Mooie plannen. Jullie nog fijne tijd in the States en benieuwd naar de shots van de nieuwe GoPro ;)
ja de bedoeling was om mijn eerste beelden te maken tijdens een whalewatch. Toch maaar besloten om die hier in Boston ook niet te doen.
Volgend jaar in Washington of Oregon maar eens op zoek naar een whalewatch.

Dus nog even geduld :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer