Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis BiebYip: augustus 2015, toch naar Alaska ipv Denver - Seattle

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
biebyip
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis BiebYip: augustus 2015, toch naar Alaska ipv Denver - Seattle

Bericht door biebyip »

Na afgelopen zomer een prachtige reis te hebben gemaakt, kriebelt het weer. We hebben al veel gezien, maar veel ook nog niet. En de ruimte en het gemak van het reizen in US is nou eenmaal verslavend. Vandaar dat we stiekem al weer kijken naar volgend jaar. Waarbij ik weet dat ik vorig jaar de route nog wel eens heb aangepast met dank aan jullie tips en nav de goedkope tickets die we konden krijgen. Ik ben er dus op voorbereid dat een route die ik vandaag bedenk, morgen weer helemaal anders kan zijn.

Het idee? Van Denver naar Seattle met 2 volwassenen en 2 pubers van dan 16 en 13 jaar oud. Zodat we ruimte hebben om Yellowstone te bezoeken, Glacier Park te doen, en toch nog in dezelfde vakantie met onze voeten in een oceaan te staan. Een combinatie wederom van bergen, natuur en toch een of twee steden.

Dat gezegd hebbende begon het lezen in reisverslagen, voorbeeld reizen en de Rand McNally kaart. En ik vind het lastig. Het stuk van Denver naar Yellowstone heb ik nu via Vernal bedacht: Mount Rushmore en RMNP zijn gesneuveld om wille van tijd en de hoogte. (ter info: ik vond Bristlecone forest al behoorlijk pittig afgelopen zomer, voornamelijk vanwege de hoogte). In Yellowstone heb ik 4 dagen staan, verspreid over meerdere locaties. Die ik als een schot voor de boeg alvast geboekt heb, omdat ik overal lees dat ze snel uitverkocht raken.

Hieronder vind je wat ik nu bedacht heb. Ik kijk uit naar jullie reacties. En weet: het kan zomaar alsnog een rondje Denver worden, hoewel we een deel van het standaard rondje (nl Moab, Capitol Gorge en SLC) al gedaan hebben. Of toch een rondje Alaska, al vind ik dat voorlopig nog een beetje te duur aan excursies voor 4 man. Of alsnog 2 weken Zeeland, maar dat kom ik hier dan vast niet melden;-)

Dag 1 Van ? naar Denver
Dag 2 Denver --> Estes
Dag 3 Estes
Dag 4 Estes --> Vernal
Dag 5 Vernal --> Grand Teton
Dag 6 Grand Teton
Dag 7 Grand Teton --> Yellowstone (old faithfull inn)
Dag 8 Yellowstone (West of old faithfull inn) --> Yellowstone oost (Canyon Lodge)
Dag 9 Yellowstone oost (Canyon Lodge)
Dag 10 Yellowstone oost (Canyon Lodge)
Dag 11 Yellowstone oost --> Great Falls
Dag 12 Great Falls
Dag 13 Great Falls --> Glacier, Kaldispell
Dag 14 Glacier, Kaldispell
Dag 15 Glacier, Kaldispell --> COeur d'Alene
Dag 16 COeur d'Alene --> Mt Rainier / Yakima
Dag 17 Mt Rainier / Yakima
Dag 18 Mt Rainier / Yakima --> Olympic / Port Angeles
Dag 19 Olympic / Port Angeles
Dag 20 Olympic / Port Angeles --> Seattle
Dag 21 Seattle
Dag 22 Seattle --> Home
Dag 23 Home

Even los van alle zeer gewaardeerde tips, vroeg ik me specifiek af:
* 2 nachten Great Falls, noodzakelijk?
* Mt Rainier, ik lees dat het er ook vaak regent. Wat zou een (1 nachts) alternatief kunnen zijn?
* Coeur d'Alene: ik zie dat veel reizen langs Canada gaan. Noem ons verwend, maar daar zijn we ook al geweest. Is er een betere/leukere/bijzondere overnachtingsplek?
* en natuurlijk, de vraag die iedereen stelt, nog overnachtingslocaties waar het leuk is met 2 pubers. Ofwel: waar we niet met zijn vieren in een 2 Queens room gepropt worden;-)?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door markro op 17 sep 2014, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: I.v.m. routewijziging titel aangepast.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Idee voor reis BiebYip: augustus 2015 Denver - Seattle

Bericht door Old Faithful »

Je schrijft dat RMNP is gesneuveld vanwege tijd en hoogte maar je plant wel twee overnachtingen in Estes Park. :o
Mount Rainier doet inderdaad weleens zijn naam eer aan. Ik ben er twee keer geweest, beide keren met stralend weer. Kwestie van geluk hebben. Yakima lijkt me niet gunstig om Mount Rainier te bezoeken, want nogal ver weg. Packwood ligt dan al een stuk gunstiger. Wij logeerden beide keren in http://www.mtvlodge.com/ Ik vind in Mount Rainier N.P. de Naches Peak Loop Trail bij Tipsoo Lake heel mooi. Loop hem met de wijzers van de klok mee en je krijgt prachtige uitzichten op Mount Rainier.
Ik vind Olympic een moeilijk park om vanuit één plaats te bezoeken. Port Angeles ligt gunstig voor Hurricane Ridge, Lake Crescent en Sol Duc. Voor de stranden, Hoh Rain Forest en Lake Quinault ligt bijvoorbeeld Forks weer gunstiger.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
biebyip
Amerikafan

Bericht door biebyip »

Tnx voor de tip. Dat Estes ook nog hoog lag, dat heb ik waarschijnlijk verdrongen. Daarom bedachten we ons net dat het misschien, afhankelijk van ticketprijzen, ook een idee kan zijn om in Salt Lake City te vertrekken. Dan slaan we inderdaad de hele RMNP/Custer over (en Vernal, maar daar waren we in 2008 ook al), maar dat maakt het misschien net wat relaxter en minder hoog in het begin.

Behalve de naam "mtv"lodge (typisch iets wat ik de pubers maar niet vertel. Die verwachten dan iets heel anders;-), ziet die locatie er prima uit. En inderdaad, dit soort lodges en kamers zijn met pubers erg aantrekkelijk. Op Google maps zie ik dat we, vanaf Parkwood naar Forks langs de "andere kant" van Olympic rijden. Dat lijkt mij wel mooi tov Port Angeles, aangezien we daarmee voorkomen dat we 2 keer dezelfde weg rijden.

Stel dat we redelijk geprijsde (waarschijnlijk Delta) tickets zouden kunnen krijgen naar SLC, zou de route er dan als volgt uit zien:
Dag 1 Vliegen naar Salt Lake City
Dag 2 Salt Lake City, bijkomen, boodschappen doen, zwemmen. We zijn niet zo goed met jetlag, ook niet deze kant op.
Dag 3 Salt Lake City --> Grand Teton (jackson of Moran)
Dag 4 Grand Teton (Jackson of Moran)
Dag 5 Grand Teton --> Yellowstone (Old faithfull inn)
Dag 6 Yellowstone (Old faithfull inn) --> Yellowstone oost (Canyon Lodge)
Dag 7 Yellowstone (Old faithfull inn)
Dag 8 Yellowstone oost (mammoth springs)
Dag 9 Yellowstone oost (mammoth springs) --> Great Falls
Dag 10 Great Falls
Dag 11 Great Falls --> Glacier, Kaldispell
Dag 12 Glacier, Kaldispell
Dag 13 Glacier, Kaldispell --> COeur d'Alene
Dag 14 COeur d'Alene --> Packwood (mt Rainier en Mt Helen)
Dag 15 Packwood (mt Rainier en Mt Helen)
Dag 16 Packwood (mt Rainier en Mt Helen) --> Olympic / Forks
Dag 17 Olympic / Forks
Dag 18 Olympic / Forks --> Seattle
Dag 19 Seattle
Dag 20 Seattle --> Home
Dag 21 Home

Ik ben natuurlijk weer benieuwd of hier nog tips/opmerkingen bij zijn. En ik heb zojuist maar een ticketprijswaarschuwing toegevoegd aan kayak voor Salt Lake city...
lithola
Amerikafan

Bericht door lithola »

Hoe maak je een prijswaarschuwing voor een multicity ticket?
biebyip
Amerikafan

Bericht door biebyip »

Tot nu toe heb ik bij kayak.com waarschuwingen op de enkele reizen staan. En door dit forum te volgen;-)
biebyip
Amerikafan

Re:reis BiebYip: augustus 2015 Toch naar ALaska ipv Denver - Seattle

Bericht door biebyip »

De reis zoals hij hierboven stond was in mijn hoofd ver klaar. Maar omdat de tickets slc - sea of den-sea nog steeds behoorlijk prijzig zijn, er nog drop off kosten bijkomen en behoorlijke lange stukken reizen, lijken we nu toch steeds meer voorkeur te hebben voor Alaska. Dochterlief heb ik overgehaald door te vinden dat er "heus wel een outletmall is" in Anchorage, puberzoon was al weg van de weidsheid en de natuur en manlief herinnert zich nog altijd dat we in het noordelijkste puntje van Ijsland ook mooi weer hebben gehad terwijl niemand dat verwachtte. Of dat hij een goede regenbroek gaat kopen.

In elk geval: een nieuwe planning, toch maar naar een ander deel, Alaska. Ik heb al veel reisverslagen gelezen, zag dat INgrid14 een prachtig roadbook heeft gemaakt, en heb natuurlijk de filmpjes van Kalaman bekeken. Dus een opzet voor een route heb ik al. Maar die kan vast veel beter. Dus jullie reacties op deze, totaal andere, route zijn van harte welkom:

1 Vliegen op Anchorage
2 Anchorage
3 Van Anchorage naar Talkeetna.
4 Van Talkeetna naar Denali
5 Denali park. Met de hop on hop off bus hiken
6 Van Denali naar Fairbanks
7 Fairbanks. North Pole, Hete bronnen
8 Van Fairbanks naar Tangle Lake Inn. (tip reis Kalaman)
9 Van Tangle Lake naar Chitina (overnachting om volgende dag te kunnen vliegen)
10 Van Chitina naar Kennicott
11 Kennicott (gletchertocht)
12 Van Kennicott, via Chitina, naar Valdez
13 Valdez. Mogelijk een cruise langs de gletchers.
14 Van Valdez naar Seward
15 Seward. Mogelijk een cruise langs de gletchers
16 Van Seward naar Homer
17 Homer. Berendag.
18 Van Homer naar Whittier / Knik River
19 Whittier / Knik River. Ik merk dat het voor ons goed werkt als we net voor het einde van de reis op een plek zitten waar we op ons gemak kunnen doen. Knik river vond ik in een van de prefab reizen, en zag er mooi en relaxed uit. Whittier is ook een optie, die ik dan weer hier las.
20 Van Whittier / Knik River naar Anchorage --> vlucht huis

Toch levert het nog wel wat vragen op. Op dg 13, 14 en 15 staat nu een boottocht. Behalve de kosten (die zijn behoorlijk), lijkt het me ook wat overdreven. Welke zou de voorkeur hebben? Dan de "verpoos" plek op het einde van de reis: kent iemand deze locatie, of is Whittier ook een goede plek om rustig te wandelen, van de natuur te genieten, te chillen en wellicht nog wat was te doen? Bij voorkeur relatief dicht bij de luchthaven, zodat we op tijd weer terug kunnen vliegen. En zijn er plekken die ik in deze route mis en, als blijkt dat we net wat meer tijd hebben, er zeker tussen moet plakken. Zo zie ik standaard reizen waarin ook Canadees Yukon is opgenomen, maar op het eerste gezicht lijkt me dat nogal gehaast en veel lange wegen. Ik hoor graag als dat toch echt anders is.

Als laatste: de overnachtingen. Ik merk dat ALaska nogal dure excursies biedt en heb al gezien dat het aantal hotels en B&B's stukken kleiner is dan dat in Californie. Is het wel mogelijk om rond de 150 euro per nacht met zijn 4en te overnachten?
(en mocht iemand me kunnen leren hoe ik de titel van dit topic verander, dan hoor ik dat ook graag. Seattle is voorlopig echt van de baan. Al zeg ik, bij een goede ticket aanbieding, niet dat terug veranderen niet mogelijk is;-))

Topictitel aangepast i.v.m. wijziging route (ik meen dat 24 uur na het plaatsen van het eerste bericht in een topic, de auteur de tekst niet meer kan wijzigen; daarna is de tekst aan te passen door het modteam).
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis BiebYip: augustus 2015, toch naar Alaska ipv Denver - Seattle

Bericht door ingrid14 »

De boottochten:
om ze wat verdeeld te hebben, zou je het begin van je reis naar Seward en Homer kunnen gaan en dan aan het einde Valdez, en van Valdez naar Whittier

tocht in Seward vs Valdez
- Seward heeft woeliger water (een groot understatement in ons geval), bij Valdez is de zee rustiger
- volgens de locals: in Seward regent het bijna alle dagen, in Valdez is het droger

Bij het plannen van mijn reis van afgelopen zomer had ik ook Tangle Lake in gezet (ook door de tip uit het verslag van Kalaman)
Uiteindelijk niet gedaan omdat we een dag langer in McCarthy wilden blijven. Achteraf ben ik blij dat ik die stop weggelaten heb.
Het stuk Fairbanks-Chitina is goed te doen op 1 dag. Je rijdt door prachtige landschappen maar er zijn niet veel bezienswaardigheden onderweg.

In de buurt van Knik River ligt ook Palmer. Het is een regio waar je rustig kan uitbollen. En het ligt niet ver van Anchorage.

De volle dag Anchorage zou je ook aan het einde kunnen zetten.

De overnachtingen: ik heb het even voor je uitgeteld, afgelopen zomer kwamen wij op gemiddeld 166 $ / nacht
Nu dat was dus voor 2 personen per kamer, inclusief tax. Er zijn hotels die iets extra aanrekenen voor een 3de of 4de persoon op de kamer.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
biebyip
Amerikafan

Bericht door biebyip »

@moderator: dank je voor het aanpassen.

@Ingrid14: Seward en Homer in het eerste stukje van de reis kan natuurlijk ook. Waarbij ik dan overigens, met tickets en zo, ga kijken of we op een woensdag of zaterdag bij de gletcher kunnen zijn om daar (een gedeelte van) de Harding Icefield hike te doen, en dan de boottour te skippen. Wel vind ik het dan lastig om in te schatten hoe het met afstanden zit. Volgens Google maps zou dit logisch zijn:

dag 3 Anchorage --> Homer (mapquest geeft aan dat dit in 4 uur te doen is)
Dag 4 Homer
Dag 5 Homer --> Seward (3 1/2 uur)
Dag 6 Seward
Dag 7 Seward --> wasilla of een andere "tussen"stop plaats
dag 8 Wasilla --> Denali

Wasilla zou dan, volgens mapquest, een goede stopplaats zijn om de route in twee stukken te hakken. Nou zijn googlemaps en Mapquest geduldige websites, dus vraag ik me af of het slim is om het zo te doen. Met name omdat ik de meeste routes, inclusief die van jou @Ingrid14, eerst Seward en dan Homer zie doen. Dus zo:
Dag 3 Anchorage --> Seward
dag 4 Seward
Dag 5 Seward --> Homer
Dag 6 Homer
Dag 7 Homer --> Wasilla
Dag 8 Wasilla --> Denali. In dit geval is de route vanaf Homer naar Wasilla 4 uur en 51 minuten.

Is Wasilla inderdaad een handige stopplaats, of kan ik beter elders een overnachtingsplek zoeken?
Gypsygirl1
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Wat een geweldig idee om naar Alaska te gaan, misschien kan je nog wat uit ons reisverslag halen van vorig jaar, wij waren er met een camper.
Veel succes en plezier met de voorbereidingen!
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Wasilla moet je enkel als overnachtingsplaats zien. Buiten het hoofdkwartier van de Iditarod is er niets te doen.
Ik had het gekozen omdat er een Best Western is (en ik spaar daar de punten van), er liggen ook wat winkel oa Walmart, en er is een iHop.

Zelf vond ik het stuk Homer-Wasilla te lang en dus hebben wij een tussenstop in Soldotna gemaakt.
Vroeger stoppen kan ook maar dan heb je de volgende dag een langere rit naar Denali. Als je dan ook nog een tussenstop in Talkeetna doet ben je pas laat in de namiddag in Denali.

Zowel de weg Sterling-Seward als Sterling-Homer is een gewone weg met 1 rijvak in elke richting. Het schiet dus niet zo op. En er is toch wel behoorlijk wat te doen/te zien onderweg.

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
biebyip
Amerikafan

Bericht door biebyip »

Het was me al opgevallen dat er een best western in Wasilla lag - dat was dus inderdaad niet toevallig;-) De weblogs helpen me zeker.

Inmiddels hebben we tickets geboekt! Ik zag de prijzen langzaam stijgen, en nu was het nog onder het maximumbedrag dat ik had bedacht. Gevolg: we hebben 22 dagen te vullen, want dat kwam qua ticketprijs het beste uit. In overleg met manlief hebben we besloten dat we wel degelijk in Homer de beer-vlucht gaan maken, en naar Kennicott vliegen.

Dat levert me op dit moment 2 routes op. Een met een hoogtepunt (Homer) in het begin, een met die op het eind.
Optie 1:
zondag 2 augustus 2015 Amsterdam --> Anchorage
maandag 3 augustus 2015 Anchorage
dinsdag 4 augustus 2015 Anchorage --> Homer
woensdag 5 augustus 2015 Homer
donderdag 6 augustus 2015 Homer
vrijdag 7 augustus 2015 Homer --> Seward
zaterdag 8 augustus 2015 Seward
zondag 9 augustus 2015 Seward --> Wasilla
maandag 10 augustus 2015 Wasilla --> Talkeetna
dinsdag 11 augustus 2015 Talkeetna --> Denali
woensdag 12 augustus 2015 Denali
donderdag 13 augustus 2015 Denali --> Fairbanks
vrijdag 14 augustus 2015 Fairbanks
zaterdag 15 augustus 2015 Fairbanks --> Chitina
zondag 16 augustus 2015 Chitina --> Kennicott
maandag 17 augustus 2015 Kennicott
dinsdag 18 augustus 2015 Kennicott --> Valdez
woensdag 19 augustus 2015 Valdez
donderdag 20 augustus 2015 Valdez --> Sheep mountain
vrijdag 21 augustus 2015 Sheep mountain
zaterdag 22 augustus 2015 Sheep mountain --> Knik River
zondag 23 augustus 2015 Knik River
maandag 24 augustus 2015 Knik River --> Anchorage --> Amsterdam

Vragen over deze route:
* SHeep Mountain. Ik zag het bij SNP vaker terugkomen. Iemand ervaring? De highway daarheen schijnt mooi te zijn
* Ik heb nu Seward - Wasilla - Talkeetna - Denali. Of toch maar rechtstreeks Wasilla - Denali en dan daar 3 nachten?

Er is ook een optie 2. Homer op het laatst, want naar verwachting erg bijzonder, en dat is het mooist op het laatste. Nadeel: Dan zijn de dagen al een stuk korter, en op de een of andere manier kom ik er met het opvullen niet uit. Op websites van diverse reisorganisaties kwam ik Hatchers Pass tegen. Dat heb ik nu als "extra" neergezet. De reis zou er dan zo uitzien:

zondag 2 augustus 2015 1 Amsterdam, Reykjavik, Anchorage
maandag 3 augustus 2015 2 Anchorage (we hebben altijd tijd nodig om aan het tijdsverschil te wennen. Vandaar een volle dag Anchorage aan het begin)
dinsdag 4 augustus 2015 3 Anchorage --> Hatchers Pass
woensdag 5 augustus 2015 4 Hatchers Pass
donderdag 6 augustus 2015 5 Hatchers Pass --> Talkeetna
vrijdag 7 augustus 2015 6 Talkeetna --> Denali
zaterdag 8 augustus 2015 7 Denali (in elk geval met de hop on hop off bus)
zondag 9 augustus 2015 8 Denali
maandag 10 augustus 2015 Denali --> Fairbanks
dinsdag 11 augustus 2015 Fairbanks (hete bronnen)
woensdag 12 augustus 2015 Fairbanks --> Chitina
donderdag 13 augustus 2015 Chitina --> Kennicott
vrijdag 14 augustus 2015 Kennicott
zaterdag 15 augustus 2015 Kennicott --> Valdez
zondag 16 augustus 2015 Valdez Boottocht
maandag 17 augustus 2015 Valdez --> Seward, ferry
dinsdag 18 augustus 2015 Seward Geen boottocht maar hike
woensdag 19 augustus 2015 Seward --> Homer
donderdag 20 augustus 2015 Homer berentocht of
vrijdag 21 augustus 2015 Homer (andere bezigheid. Berentours geven aan om minimaal 2 dagen beschikbaar te hebben ivm weer)
zaterdag 22 augustus 2015 Homer --> Knik River
zondag 23 augustus 2015 Knik River
maandag 24 augustus 2015 Knik River --> Anchorage, Reykjavik, huis.

Vragen over deze route:
* Hatchers Pass. Iemand ooit geweest? Moeite waard om 2 nachten te blijven?
* Seward: daar doen we geen boottocht. De hike onder begeleiding is op zaterdag las ik, maar ik zie geen mogelijkheid om dat in de reisplanning in te plannen. Zijn er andere mooie hikes?
* @Ingrid: je meldt dat de Sterling - Homer weg nogal langzaam is. Is het slimmer Soldotna na Homer en voor knik River in te passen?
* Is Talkeetna misschien te veel vergelijkbaar met Denali?

En dan heb ik ook nog algemene vragen:
* Homer. Het lijkt me supergaaf om de beren te zien. Hoe hebben jullie de boekingen gedaan? Vooraf en dan op de avond van te voren zien of de vlucht inderdaad ging? Ik ben met name benieuwd of we de "andere dag" daar weten te vullen. Hoewel: het is tegen die tijd eind van de vakantie. Dan is het meestal ook wel tof om even met de benen omhoog de was te doen...
* Zijn er andere opties die ik nu mis? Ik heb gekeken om Yukon te bezoeken, (Tok - Dawson City - Whitehorse - Haines - Haines Junction - Tok), maar dat leken me alleen maar lange dagen rijden. Slimme zet of moet ik juist Hatchers Pass, Talkeetna en de extra dag Denali eruit halen om dit er tussen te voegen?

Natuurlijk kiezen we uiteindelijk zelf;-) Maar gebaseerd op de hulp die ik heb gehad bij mijn vorige reis, weet ik dat jullie kritische reacties zeker welkom zijn. Alvast bedankt!

Groetjes,
BY
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Beide routes zijn mooi volgens mij.

Route 1
De highway naar Sheep Mountain is inderdaad erg mooi. Zichten op bergen, weides, gletsjers, meren, ...
Bij Sheep Mountain Lodge zijn enkele kortere trails. Iets verder (richting Palmer) kom je bij de Matanuska Glacier.
Ik zou hier misschien de volle dag Sheep Mountain weglaten en deze bij Denali bijzetten.

Wasilla-Denali kan op 1 dag (deden wij vorige zomer) maar je bent dan wel pas in de late namiddag in Denali. (en wij hadden slecht weer dus onderweg geen wandelingen meer gedaan in Denali State Park) Wel mooi als je daar dan 2 volle dagen hebt.
Ofwel zoals je het nu hebt. Dan heb je wat meer tijd voor buurt Wasilla en Talkeetna op 10-08 en dan via Denali State Park naar het echte Denali op 11-08. Daar heb je dan een halve dag en de volledige volgende dag.

Route 2:
Hatcher Pass is een onverharde weg (door de bergen naar Willow). Wij hebben hem niet gedaan vorig jaar maar we zijn wel naar de Independence Mine gegaan. (ligt waar de Hatcher Pass begint)
Hier ligt welgeteld 1 lodge denk ik. Persoonlijk zou ik hier geen 2 nachten blijven.

Seward: hike naar Exit Glacier kan je ook op je eentje doen. De tocht met een ranger is geen geleide wandeling. Er loopt een ranger aan het begin van de groep en 1 aan het einde. Er wordt niet echt uitleg gegeven. Wij gaan hem volgende zomer ook zonder ranger doen, opnieuw doen dus. Ik wil daar echt boven geraken deze keer.

Eigenlijk zijn de wegen Homer-Portage of Seward-Portage, traag maar wel beiden prachtig.
Als je een volle dag Hatcher Pass laat wegvallen zou je een stop in Soldotna/Kenai/Sterling kunnen invoegen.

Talkeetna is een oud stadje (dorpje), Denali is een National Park (en een State Park)
Net buiten de parkgrenzen op 5 min van de parkweg liggen wel enkele hotels, ze noemen het daar downtown Denali.
Maar veel stelt dat downtown wel niet voor (kijk maar eens op google street view)

Algemeen
Homer: bearviewing ga je je niet beklagen. Kijk wel goed waar de tour die je wilt doen naar toe vliegt. Alles is eigenlijk afhankelijk van de hoeveelheid zalm in de rivieren.
Zo gingen wij naar Brooks Falls in juli (maar in augustus zit daar normaal gezien niet meer veel zalm dus zijn er ook bijna geen beren) Best is een tour te reserveren waarvan ze je nu al zeggen dat ze niet vooraf kunnen bevestigen waar ze gaan, dat wilt zeggen dat ze op het moment van de tour beslissen en vliegen naar waar wel beren zijn.
Ik had overigens wel vooraf gereserveerd (en dat was ook nodig in juli, ze hadden geen plaats meer). De avond voor je vlucht moet je je even aanmelden en word je gewogen.

2de dag in Homer: je kan naar Homer Spit, een strandwandeling doen bij Bishop's Beach, wandeling door Beluga Slough, Carl E Wynn Nature Center + Skyline Drive

Groetjes,

Ingrid
Gypsygirl1
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Wat betreft Yukon, het kunnen dan wel lange rijdagen zijn, maar wat is het rijden daar genieten! De Alaska Highway in Yukon is niet echt een opschieter maar wat een geweldige uitzichten onderweg!
Langzame wegen zijn vaak ook mooie wegen waar je intens van kan genieten. Yukon is echt nog zo puur en wild en oer... zwijmel...
Wij hebben de berenexcursie naar Katmai NP een dag van te voren geboekt (voor vier personen) omdat we vrijheid in onze reis wilden, (half juni was het toen en we zaten in Palmer) bij Bald Mountain Air .
Dat was geen probleem. Emerald Air had geen plek de volgende dag maar wel een dag later. Het was een geweldige dag die we nooit zullen vergeten...zwijmel....
Wij gingen ook pas landen nadat we beren hadden gezien, er werd gezegd dat dat iedere keer een andere locatie is. Makkelijk zo'n watervliegtuig, die zet je overal neer op water, wat daar genoeg is, en dan bindt je hem vast aan een boom. ;-)
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Lap, wij zijn ook weer "verkocht" en de kans dat het in 2015 opnieuw Alaska wordt stijgt met de minuut...

Heel mooie route hebben jullie uitgestippeld.
Yukon vonden wij ook schitterend met fantastische landschappen.
Ook de rit van Tok naar Dawson City is heel mooi, om nog te zwijgen van het goud"stadje" Chicken. Ach, eigenlijk is Alaska een aaneenschakeling van "wow" en "oo" .

Ik zie dat jullie slechts 1 bootexcursie doen, in Valdez, maar zowel deze als die in Seward waren bij ons de 2 absolute hoogtepunten van de reis. Zoveel wild life hebben we nog nooit gezien op 1 dag! Een kolos van 40 ton die ineens, met wijdopengesperde muil uit het water schiet bezorgt ons nu nog kippenvel...

Kijk ook nog eens wat ik schrijf op 25 juni betreffende de Tangle Inn: niet enkel ons verblijf/eten is memorabel, maar absoluut ook de lange dirt road Denali Highway. Daar zijn de landschappen echt verbluffend, ondanks het slechte weer dat wij ook daar hadden, net zoals 80% van onze reis :( ...

Ik volg met veel belangstelling mee om iets in elkaar te puzzelen :wink: .
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij puzzelen mee :thumbup: en zijn dankbaar voor alle tips die langskomen. We hebben nog tijd genoeg, want het zal helaas pas 2017 worden voor we kunnen, als het geen 2018 is :sadcry:
We willen echter Alaska combineren met Canada en dan niet alleen Yukon, maar ook Banff NP en Jasper NP. Hopelijk vinden we een route die past in iets meer dan 4 weken met een camper. Bearviewing en Whale watching staan sowieso op het programma, wrsch. vanuit Seward. Op dit moment denken we aan vliegen op Calgary en vanaf Whitehorse terug.
biebyip
Amerikafan

Bericht door biebyip »

Het is inderdaad een puzzel, als je ineens meer dagen tot je beschikking hebt. Hoewel het natuurlijk wel een luxe puzzel is. Gezien de enthousiaste reacties, is het eindresultaat ongetwijfeld de moeite waard. Ik neig nu steeds meer naar route 1 (dus eerst het Kenai Peninsula, dan de grote ronde om via de McGlenn Highway te eindigen). Een paar overpeinzingen:

@Kalaman: Je suggereerde zowel in Valdez als Seward een boottocht. In eerste instantie had ik dat laten vallen omdat er ook al een ferry tussen Valdez en Whittier in zat. Dan werden het zoveel boottochten achter elkaar. En gezien de opmerking van Ingrid over zeeziektes (dochterlief is er behoorlijk gevoelig voor) was de keuze voor Valdez. Nu overweeg ik toch in Seward 3 nachten te doen (1 voor de gletcher over land, 1 voor de boottocht). Die nacht snoep ik dan af van Sheep Mountain. En dan door naar Wasilla (het Best Western;-)) oid en Talkeetna.

Het auto rijden an sich is overigens niet wat me afschrikt in Yukon. Op basis van onze ervaring van reizen met pubers probeer ik echter op zo veel mogelijk locaties 2 nachten te verblijven. Als ik de "Yukonlus" zou willen doen, zou dat zo maar een dag of 6 a 7 (overnachten in Tok, Dawson -2x-, Whitehorse, Haines, Haines Junction, Tok) kosten. Waarbij ik dan alleen nog maar in Dawson 2 nachten blijf. Dat zou betekenen dat ik veel andere plekken moet laten vallen. Ik citeer mijn eigen weblog "als de kinderen dat willen zien, gaan ze maar als ze later groot zijn, met hun eigen vrienden". Ik heb inmiddels genoeg jongerenreizen gezien die een stoere tocht door Yukon en Alaska maken.

De tip over Sheep Mountain neem ik ter harte. Ik zie dat ook alleen SNP het als locatie aanbiedt, dus de kans was al klein dat er veel lodges zijn. Het lijkt me wel een mooie onderbreking, omdat anders Valdez - Knik River een erg lange rit is. Bovendien maken we zo een volledig rondje op de snelwegen van Alaska.

De route ziet er dan zoiets uit:
zondag 2 augustus 2015 Amsterdam --> Anchorage
maandag 3 augustus 2015 Anchorage , bijkomen, boodschappen doen
dinsdag 4 augustus 2015 Anchorage --> Homer
woensdag 5 augustus 2015 Homer, Iets met een beer.
donderdag 6 augustus 2015 Homer, Homer Spit, een strandwandeling doen bij Bishop's Beach, wandeling door Beluga Slough, Carl E Wynn Nature Center + Skyline Drive
vrijdag 7 augustus 2015 Homer --> Seward
zaterdag 8 augustus 2015 Seward, hike naar exit glacier
zondag 9 augustus 2015 Seward boottocht
maandag 10 augustus 2015 Seward --> Wasilla
dinsdag 11 augustus 2015 Wasilla --> Talkeetna, Denali State Park
woensdag 12 augustus 2015 Talkeetna --> Denali
donderdag 13 augustus 2015 Denali, met de bus het park in. Hop on / hop off
vrijdag 14 augustus 2015 Denali --> Fairbanks
zaterdag 15 augustus 2015 Fairbanks, hot springs
zondag 16 augustus 2015 Fairbanks -->Chitina
maandag 17 augustus 2015 Chitina --> Kennicott
dinsdag 18 augustus 2015 Kennicott, ijsklimmen op de gletcher/ raften
woensdag 19 augustus 2015 Kennicott --> Valdez
donderdag 20 augustus 2015 Valdez, boottocht
vrijdag 21 augustus 2015 Valdez --> Sheep mountain
zaterdag 22 augustus 2015 Sheep mountain --> Knik River
zondag 23 augustus 2015 Knik River, bijkomen, korte trails. Eventueel met jetboat naar knik river
maandag 24 augustus 2015 Knik River --> Anchorage --> huis

Aanvullingen? Ik ga eens vast op airbnb zoeken naar mooie cabins voor de locatie waar we 2 of 3 nachten zitten en hotels voor de andere nachten. Helaas zijn er alleen nog maar RV park reviews, dus zal ik het met tripadvisor en zoover moeten doen...
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

De boottocht van Valdez naar Whittier kan je helemaal niet vergelijken met de cruises in Valdez en Seward.
De overtocht vaart gewoon, zo kort mogelijk én met grote boten (inclusief auto's), van Valdez naar Whittier, terwijl de cruises écht tussen het ijs naar de gletsjers varen en ook voortdurend op zoek gaan naar walvissen. Daarvoor staan ze in contact met de andere boten van de vloot en die geven constant info door aan elkaar. Vandaar ook dat we zoveel wild life gezien hebben.
Die boten leggen ook, bij de gletsjers, de motoren af zodat je het ijs echt hoort kraken wat bijzonder impressionant is.
De cruise van Seward was bij ons ook veel woeliger dan die in Valdez, gewoon omdat je op een bepaald ogenblik, heel kort, in open zee terecht komt. Ik herinner mij nog dat de kapitein toen zei dat, mocht hij constant rechtdoor varen, pas over 10.000 km opnieuw aan land zou gaan (Australië).
Bij vertrek krijg je ook de mogelijkheid om pilletjes te kopen tegen "motion sickness" (Bonine). Net zoals de meesten hebben wij dat ook gedaan en we hebben (niemand trouwens) last gehad van enige misselijkheid, zelfs niet in dat stukje open zee, toen we dachten dat wij zowat in een wastobbe zaten...
Dus daarvoor zou ik het zeker niet laten :wink: .
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Sheep Mountain:
er is oa de Sheep Mountain Lodge (nemen pas reservaties vanaf januari) maar je kan ook ietsje verder rijden naar de Tundra Rose Guest Cottages (met op wandelafstand het Grand View Café, een aanrader)
Er zijn geen winkels tussen Glenallen en Palmer. Dus neem je voorzorgen.

Je route ziet er goed uit, met voldoende tijd om te genieten.

Groetjes,

Ingrid
biebyip
Amerikafan

Bericht door biebyip »

Met dank aan INgrid voor de tip over de Tundra Rose cottages (zijn geboekt), is de reis nu ver klaar. Alleen wilde ik de reis afsluiten aan de Knik River Lodge. Die blijkt in trek te zijn bij groepsreizen, want voor een van de nachten die in de planning stond, zit hij al helemaal vol. Dus ben ik op zoek naar een alternatief. Op redelijke reisafstand van Anchorage, aangezien we vanaf daar terugvliegen, en een combinatie van bijkomen en mooie natuur.

Nu vind ik op VRBO een aantal mooie cabins/huizen in Palmer. Dat had ik eigenlijk niet in mijn reis opgenomen, al zitten we met een stop in Wasilla redelijk in de buurt. Ik vraag me dan ook af wat jullie ervaringen zijn in/rondom Palmer, en of het daar de moeite van 2 nachten blijven waard is. Of dat iemand eventueel nog een ander alternatief heeft.
(het was overigens wel even wennen: ook Kennicott lodge had niet alle nachten nog de kamer die wij wilden ivm groepsreizen. Alaska is populair in 2015;-)
Alvast bedankt!
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Als ik het goed heb, vertrekken jullie morgen.
Ik wens jullie een overheerlijke vakantie toe!

Groetjes,

Ingrid
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer