Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B1/2-visum na bezoek Iran goedgekeurd

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

B1/2-visum na bezoek Iran goedgekeurd

Bericht door Galapogos »

Afgelopen vrijdag zijn we naar het consulaat in Amsterdam geweest voor de aanvraag van een B1/2-visum voor onze vakantie van 3.5 week in de VS dit voorjaar. Wij hebben een visum nodig ivm onze vorige vakantie, naar Iran, vorig jaar. Inmiddels hebben we de visa in huis, gewoon voor de volle tien jaar. Dus voorlopig hoeven we als het goed is niet meer terug langs het consulaat :-).

Het gesprek op het consulaat verliep erg soepel. Er werden enkel wat standaardvragen gesteld zoals of we getrouwd zijn, wat onze beroepen zijn en hoe lang we naar de VS willen en met welke reisroute. Ook kregen we uiteraard de vraag waarom we niet met een Esta reizen, waarop we antwoordden dat we vorig jaar in Iran op vakantie zijn geweest. Nog even kort uitgelegd waar in Iran we geweest waren. Snel daarna volgden dan de woorden “Your visa have been approved”.

Al met al dus een snelle bevalling, waarbij de baliemedewerker van het consulaat ons bovendien met veel humor te woord stond. Dat was wel het laatste wat ik van tevoren had verwacht. We hebben verder ook helemaal geen bewijsstukken/documenten hoeven te overleggen. Het was vrij duidelijk dat de beambten ons niet zagen als risico-toeristen.

Ik kan me overigens voorstellen dat met een bezoek aan Iran wat soepeler wordt omgegaan dan met een bezoek aan bijvoorbeeld Syrië of Irak. In Iran is geen oorlog, geen IS, en bovendien zijn de banden tussen Iran en het westen flink aangehaald de laatste tijd.

Enfin, een bezoek aan Iran is dus niet per sé iets waar je je druk om hoeft te maken. Wel vervelend dat het überhaupt nodig is (vanwege moeite en extra kosten), maar verder dus totaal geen problemen ondervonden! Zin in de vakantie :-)
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: B1/2-visum na bezoek Iran goedgekeurd

Bericht door Vito »

Goed om te horen dat het ook allemaal soepel kan verlopen op het consulaat :thumbup:
Mag je dan na die 10 jaar wel weer op ESTA reizen of ben je nu je hele leven 'veroordeeld' tot het aanvragen van een visum?
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Mocht de wetgeving veranderen en/of Iran van het lijstje met landen worden gehaald waarvoor deze wetgeving van toepassing is, dan kan ik volgens mij gewoon weer op ESTA reizen. Over tien jaar eens kijken hoe de wereld er dan voor staat :-).
NoESTAiran
Amerika-newbie

Bericht door NoESTAiran »

Galapagos, goed om te horen! Ik heb aanstaande week een afspraak op het consulaat voor een B1/2-visum, ook vanwege een recent bezoek aan Iran. Kun je verder nog wat kwijt over het consulaat? Hoe lang moest je wachten, bijvoorbeeld? En is het raadzaam om je telefoon van te voren in een stationskluisje o.i.d. te leggen? En een rare vraag, maar zijn er toiletten binnen? Dit schijnt op het consulaat in Londen nog wel een probleem te zijn (zie hier, het laatste bericht). Ik ga er wel van uit dat ik het visum toegewezen krijg, al baart m'n lage banksaldo me nog wel een beetje zorgen mochten ze om afschriften vragen. Ik werk weliswaar fulltime, maar pas sinds kort - m'n spaargeld heb ik tijdens m'n studie uitgegeven.

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het gaat, het is jammer dat het zo moet. Als het lukt zit ik in ieder geval voor de komende acht jaar goed (paspoort is geldig tot 2024). Vorig jaar ben ik nog probleemloos op ESTA naar de VS gereisd met een Iraans visum in mijn paspoort, de immigratie in Atlanta heeft het wel gezien maar niks over gevraagd of gezegd.

Oh ja, nu je dit achter de rug hebt, geniet van je vakantie ;)
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

We hadden een afspraak om 10.00 uur. We waren er rond 9.40 uur en zijn toen in de rij gaan staan. Uiteindelijk duurde het toen nog ongeveer een uur voor we binnen waren. Binnen hebben we ook nog een half uurtje gewacht voor we naar het eerste loket moesten (afgeven paspoorten en vingerafdrukken en enkele standaardvragen). Vervolgens weer een half uurtje gewacht voor we naar het tweede loket moesten (vragen over waar we in Iran waren geweest en met welk doel). Dus al met al redelijk wat tijd doorgebracht bij/in het consulaat. De gesprekken gingen heel snel (enkele minuten) en vriendelijk. Maar het is gewoon erg veel wachten steeds. Ik heb het niet getimed, maar ik vermoed dat we alles bij elkaar zo'n twee uur kwijt zijn geweest van het moment dat we in de rij gingen staan tot het moment dat we weer buiten waren.

Het is niet slim je telefoon mee te nemen. Mensen met een telefoon worden uit de rij gehaald en moeten vervolgens nóg langer wachten voor ze naar binnen mogen. Ik zou er dus inderdaad voor kiezen je telefoon in een stationskluisje of auto te laten. Ik heb geen voor het publiek toegankelijke toiletten gezien in het consulaat. Misschien dat ze er wel waren maar ik zou niet weten waar ze die dan verstopt zouden moeten hebben. Wel is er op 100 meter van de ingang van het consulaat een openbaar toilet, in de parkeergarage Q Park Museumplein. Dat is een heel erg net toilet, waar je overigens wel één euro (contant) voor moet betalen.

Wij hebben zoals gezegd niets hoeven aan te tonen mbt inkomen/vermogen. Ze hebben ons wel gevraagd wat we voor een beroep hebben, maar verder geen aanvullende vragen over hoe lang we al werken, etc. Of dat bij jou ook zo gaat weet ik niet. Het ligt wellicht ook aan het reisdoel wat je hebt. Wij gaan een paar weken op vakantie in het zuidwesten.

Mocht je net als wij een visum krijgen voor tien jaar, dan schijnt het zo te zijn dat je dat visum ook nog na de verloopdatum van je paspoort kunt gebruiken, icm een nieuw paspoort. Je moet dan zorgen dat de visumpagina in je oude paspoort onbeschadigd is. Je visum blijft dan geldig, in combinatie met je nieuwe paspoort. Heb me er verder niet heel erg in verdiept, dus pin me er niet op vast. 2024 duurt nog even natuurlijk ;-).

Veel succes volgende week. Ben benieuwd hoe het afloopt!
NoESTAiran
Amerika-newbie

Dank, Galapogos, voor het uitgebreide antwoord :thumbup: Ik heb hier veel aan! Veel wachten en in de rij staan dus, wat dat betreft ging het er op de Iraanse ambassade wel wat makkelijker aan toe (nummertje trekken en op een stoeltje wachten tot je aan de beurt was), haha! Mijn afspraak is om 8:45 dus ik probeer wel gewoon vroeg te komen. Nog een laatste vraag: de retourzending gaat allemaal via het consulaat? Een huisgenoot van mij had het erover dat hij zelf een gefrankeerde envelop voor de aangetekende retourzending moest meenemen (begin 2014). Zelf kreeg ik tijdens het invullen van de aanvraag de indruk dat het nu allemaal via het consulaat gaat en dat de kosten voor de retourzending inbegrepen zijn.

Wat betreft de reden van bezoek: ik ga nu maar voor een paar dagen om een bruiloft te bezoeken maar aangezien de kans vrij groot is dat ik de komende jaren nog vaker naar de VS ga (zowel voor werk als privé) vind ik het nu niet erg om voor die paar dagen door alle rompslomp van het visum heen te gaan.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Een envelop meenemen is inderdaad niet nodig. Je hebt als het goed is online ergens ingevuld naar welk adres je paspoort moet worden gestuurd. De rest wordt verzorgd door het consulaat. Al met al hadden wij onze paspoorten zes dagen na de afspraak in Amsterdam weer thuis. Ze werden in ons geval door een koerier van DHL bezorgd. Ik kreeg de dag voor bezorging keurig een sms'je en mailtje, en kon toen online nog zaken als bezorgdag en bezorgtijd veranderen. Heel netjes allemaal.
NoESTAiran
Amerika-newbie

Ik ben inmiddels ook geweest, de aanvraag is goedgekeurd! 8) Mijn afspraak was om 8:45, ik stond er om 8:25 en toen stonden er ongeveer 10 mensen buiten. De beveiliging ging niet zo snel maar was wel heel vriendelijk, het scheelde in ieder geval dat ik m'n telefoon in een kluisje op station Amstel had gelegd. Veel mensen leken er toch niet van op de hoogte te zijn dat het écht niet mag. Bij loket 1 was ik na een minuut of 20 aan de beurt, ik moest een formuliertje invullen over de "probleemlanden". Het was een vrij amateuristisch formuliertje en Jemen, Somalië en Libië stonden er nu ook op (het gaat nu om zeven landen dus!), verder kreeg ik niet veel vragen. Voor m'n tweede interview moest ik een minuut of 40 wachten, hier kreeg ik wat meer vragen over Iran (Werk je voor de Iraanse regering? Heb je banden met de Iraanse Revolutionaire Garde? Wat zoekt een 22-jarige in z'n eentje twee weken in Iran? - en dat soort ongein) maar uiteindelijk heeft ook dit niet lang geduurd. Al met al ben ik zo'n anderhalf uur bezig geweest, het scheelde denk ik ook wel dat ik vroeg in de ochtend een afspraak had. Als het goed is krijg ik over een kleine week het paspoort weer thuisgestuurd, met visum :thumbup:

Overigens, ik heb binnen geen toilet nodig gehad en ik heb ook niet uitgevogeld of het nog ergens zat - wellicht zit er een in het naastliggende zaaltje waar nog meer loketten zitten.

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide beschrijving, Galapogos, hopelijk gaat het toekomstige aanvragers ook zonder al te veel moeite!
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Super, alvast veel plezier!
Itsrealityy
Amerika-newbie

Bericht door Itsrealityy »

Ben je zomaar langs gegaan naar het consulaat of ben je per afspraak gegaan en als je met afspraak daar naar toe bent gegaan hoe en waar kan je afspraak maken en zsm?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Zomaar langskomen is geen optie, je moet eerst een afspraak maken.
Itsrealityy
Amerika-newbie

Via waar maak ik een afspraak ? Moet ik als eerst een formulier invullen voordat ik langs kan komen of hoe zit het?
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ben je Nederlands? Het zou, behalve informatie die te vinden is op dit forum, ook helpen als je bv eens googled over het hoe en wat. Een visum aanvragen is niet iets waar je makkelijk over moet denken

http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_s ... ntact.html
Itsrealityy
Amerika-newbie

Ja ik ben nederlands ik heb alleen een nederlandse paspoort. Mijn moeder is iraans en mijn vader is Nederlands. Ik was 14 toen ik na Iran ging en nu ben inmiddels 18 jaar.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dan is jouw situatie wel wat anders dan van andere posters die echt alleen op vakantie zijn geweest in Iran. Hopelijk is het geen enkel probleem, maar ik zou er wel rekening mee houden dat een visum geweigerd zou kunnen worden, of dat het een lang proces kan zijn. Helaas is de ervaring dat het voor mensen van (op een of andere manier) buitenlandse afkomst wel vaker lastig is een visum te krijgen.
Terug in Texas!
Itsrealityy
Amerika-newbie

Ik ben ook alleen maar op vakantie geweest in iran ik ben hier in nederland geboren ik heb maar 1 nationaliteit en dat is Nederlands plus mijn naam is nederlands en mijn achternaam ook.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Maar wat ga je zeggen als ze vragen waarom je in Iran bent geweest? Je kunt niet liegen over je afkomst (nou ja, kan misschien wel, maar lijkt me hoogst onverstandig).
Ik zeg niet dat het gegarandeerd niet gaat lukken, ik zeg niet dat je het niet moet proberen, ik zeg niet dat het rechtvaardig is, ik zeg alleen dat je er rekening mee moet houden dat je geen visum krijgt. Een toeristenvisum is sowieso al niet heel makkelijk te krijgen, dit kan net de druppel zijn.
Terug in Texas!
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Ik zou me gewoon goed verdiepen in wat er komt kijken bij het aanvragen van een visum, de benodigde/aanbevolen bewijsstukken verzamelen en dan de procedure in gaan. Je situatie is feitelijk vergelijkbaar met die van mij, alleen heb jij daarnaast een moeder met de Iraanse nationaliteit. Grote kans dat ze daar op het consulaat überhaupt niet naar vragen, en als ze er niet specifiek naar vragen zou ik er zelf ook niet over beginnen. Wel moet je vooraf aan je afspraak op het consulaat online een "DS-160-formulier" invullen. Daarin wordt volgens mij ook gevraagd wat de nationaliteit van je ouders is. Gewoon alles eerlijk invullen is mijn advies.

Wat ben je van plan te gaan doen in de VS? Gewoon een vakantie? Zorg dat je daar een duidelijk verhaal over hebt als je op het consulaat bent, mochten ze er naar vragen. Zorg ook dat je duidelijk kunt uitleggen wat je toen je 14 was in Iran hebt gedaan. Wanneer was die vakantie precies? Hoe lang ben je op vakantie geweest? Welke plekken in Iran heb je bezocht? Dat waren vragen die ik kreeg.

Houd er rekening mee dat er enige tijd over je visumaanvraag heen kan gaan. Bij mij ging het proces zelf wel snel, maar de wachttijd om een afspraak voor een gesprek op het consulaat te maken was meer dan een maand. Als het even kan zou ik niets boeken voor je het visum binnen hebt, of in elk geval niets boeken dat je vervolgens niet weer kosteloos kunt annuleren.

Verder zou ik er gewoon vol goede moed in stappen. Succes! :thumbup:

Edit: Ik lees in het andere topic dat je vlucht al geboekt is en over een maandje vertrekt. Ik zou bij het consulaat nagaan of je in aanmerking komt voor een spoedaanvraag. Toen deze nieuwe wetgeving afgelopen januari in ging, werd er expliciet door de Amerikaanse autoriteiten gecommuniceerd dat spoedaanvragen voor visa mogelijk zijn in het kader van deze nieuwe wetgeving.
jipjap
Amerika-newbie

Bericht door jipjap »

Hoi allemaal!

Nadat ik zelf dit forum heb afgespeurd naar informatie omtrent de aanvraag van een B1/2 visum vanwege een bezoek aan Iran, wil ik graag ook mijn ervaring delen. Afgelopen feb/mrt heb ik met mijn vriend 2 weken door Iran rondgereisd - zo fantastisch, echt een aanrader! Maar goed: dat ligt in Amerika natuurlijk erg gevoelig. Hier had ik me wel op voorbereid, maar toch was het aanvragen van een B1/2 visum wel een beetje spannend, gezien de tijdsdruk.. Ik kreeg eind april te horen dat ik voor mijn werk dus zo snel mogelijk een traumacursus in Amerika moet volgen. Ik ben toen direct aan de slag gegaan om mijn visum aan te vragen, omdat de geplande cursus plaats zou vinden op 16-17 mei = minder dan een maand de tijd!!

Hierbij de tips en tricks (en hoe het in mijn geval is gegaan):

1. Kijk eerst wat voor visum je nodig hebt. Alle officiële informatie over US-visa is hier te vinden: https://travel.state.gov/content/travel ... sitor.html. Informatie specifiek voor Nederland staat op: https://nl.usembassy.gov/embassy-consulate/amsterdam/.
Onder het kopje 'nonimmigrant visa services' staan alle stappen die je moet doorlopen om een niet-immigratie visumaanvraag (in mijn geval een B1/2-visum) te volbrengen. Een visumaanvraag kost $160.

2. Via de site https://ceac.state.gov/genniv/ moet je dan eerst een online DS-160 formulier invullen, waarbij je een heleboel vragen voorgeschoteld krijgt.. Hiermee screent de ambassade of je überhaupt mag worden toegelaten tot het land. Ik adviseer om daar even goed voor te gaan zitten en alle vragen rustig door te lezen, want zodra je ergens een 'ja' invult (bijvoorbeeld op de vraag of je een terroristische achtergrond hebt), kan dat de procedure verhinderen. Als je een brave burger bent, lijken veel vragen een beetje onzinnig, maar je moet wel eerlijk blijven ;)!

3. Daarna moet je een profiel aanmaken op https://ais.usvisa-info.com/en-nl/niv/, dit is het officiële online portal (ook in het Nederlands) waar alle informatie t.a.v. je visumaanvraag staat. Hier kun je aangeven dat je het DS-160 formulier hebt ingevuld. Vervolgens wordt er een afspraak op het consulaat ingepland. Er is een wachttijd van 2-3 weken voordat je op het consulaat in Amsterdam mag langskomen.

** NB hier kwam voor mij de stress: de afspraak werd automatisch gepland op 14 mei, terwijl ik op 16 mei in Amerika zou moeten zijn! Hierdoor kwam er dus ineens een flinke tijdsdruk achter (want ondertussen had ik ook al een vertrek geboekt op 13 mei)..
MAAR: in de portal is een optie 'request expedite', waarmee je een aanvraag tot het vervroegen van de afspraak kan doen (en de voor jou gewenste datum kan invullen). De voorwaarden die worden gesteld aan het vervroegen van een aanvraag staan erbij en zijn best streng, maar je kan het altijd proberen. In mijn geval heb ik de situatie kort en duidelijk uitgelegd in het Engels én in het Nederlands. In het bericht had ik o.a. genoteerd dat de enige reden voor de visum-aanvraag was dat ik naar Iran was geweest, dat ik arts ben en die verplichte (ATLS-)cursus moest volgen op die specifieke data en dat er geen alternatief op langere termijn mogelijk was. Gelukkig werd mijn verzoek diezelfde dag nog geaccepteerd (!) en de afspraak werd dus een week vervroegd. Bovendien had ik bij de aanvraag aangegeven dat ik mijn paspoort met visum graag zou afhalen op de locatie van waar de visa worden vervoerd (in de Bilt), want dat is sneller, maar kost dus wel €30 extra.

4. Wees goed voorbereid op je visumafspraak, dus zorg ervoor dat je alle documentatie die wordt gevraagd in de mail uitgeprint bij de hand hebt. De bevestigingspagina heb je nodig om bij de beveiliging te laten zien dat je om de afgesproken tijd een afspraak hebt. Het is vaak erg druk!
Let ook op de grote 'do and don't'-lijst voor toelating tot het consulaat.

5. Zodra je de het consulaat binnen bent, moet je eerst door een detectiepoortje en wordt alles wat je niet nodig hebt voor het gesprek (sleutels, tas) achter de balie gelegd. Vervolgens mag je doorlopen en controleert een dame alle benodigde documenten voordat je naar het eerste loket gaat. Hier moest ik ook keen kort extra formulier invullen over mijn bezoek aan Iran (niet bijzonder).

**Ik had zelf voor de zekerheid nog extra's meegenomen, zoals bankafschriften, foto's dat ik met mijn vriend in Iran was, en een mailtje van mijn werk, maar dit bleek achteraf niet nodig te zijn.

6. Bij het eerste loket werd mijn paspoort gecontroleerd, gevraagd voor welk visum ik een aanvraag had gedaan, mijn pasfoto ingescand en vingerafdrukken afgenomen. Daarna moest ik weer even wachten en werd later mijn naam omgeroepen om naar het tweede loket te gaan.

7. Bij het tweede loket werden wat vragen gesteld over het doel van mijn reis naar Amerika, wat over mijn werk en waarom ik in Iran was geweest en of ik banden had met het militaire regime ('nee' op geantwoord, natuurlijk). Aan het einde van dit gesprek kreeg ik te horen dat mijn 'visa had been approved'. Hoera!

** Maar hier kwam weer stress: op de website staat dat het maken van een visum, nadat deze is goedgekeurd, ongeveer 5 werkdagen in beslag kan nemen. Mijn gesprek was op maandag en ik zou op zondag vliegen, plus dat hemelvaart op donderdag (= geen werkdag) ertussen zat.. In totaal had ik dus 'maar' 3 werkdagen om alles rond te krijgen. Heb na de aanvraag dus flink lopen stressen!! Maar gelukkig kreeg ik op woensdagmiddag (2 werkdagen later) via de portal een berichtje dat mijn visum klaar was. Mijn paspoort had ik dus binnen 5 (eigenlijk 3) werkdagen in huis.

Eind goed, al goed!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer