Hoi allemaal!
Nadat ik zelf dit forum heb afgespeurd naar informatie omtrent de aanvraag van een B1/2 visum vanwege een bezoek aan Iran, wil ik graag ook mijn ervaring delen. Afgelopen feb/mrt heb ik met mijn vriend 2 weken door Iran rondgereisd - zo fantastisch, echt een aanrader! Maar goed: dat ligt in Amerika natuurlijk erg gevoelig. Hier had ik me wel op voorbereid, maar toch was het aanvragen van een B1/2 visum wel een beetje spannend, gezien de tijdsdruk.. Ik kreeg eind april te horen dat ik voor mijn werk dus zo snel mogelijk een traumacursus in Amerika moet volgen. Ik ben toen direct aan de slag gegaan om mijn visum aan te vragen, omdat de geplande cursus plaats zou vinden op 16-17 mei = minder dan een maand de tijd!!
Hierbij de tips en tricks (en hoe het in mijn geval is gegaan):
1. Kijk eerst wat voor visum je nodig hebt. Alle officiële informatie over US-visa is hier te vinden:
https://travel.state.gov/content/travel ... sitor.html. Informatie specifiek voor Nederland staat op:
https://nl.usembassy.gov/embassy-consulate/amsterdam/.
Onder het kopje 'nonimmigrant visa services' staan alle stappen die je moet doorlopen om een niet-immigratie visumaanvraag (in mijn geval een B1/2-visum) te volbrengen. Een visumaanvraag kost $160.
2. Via de site
https://ceac.state.gov/genniv/ moet je dan eerst een online DS-160 formulier invullen, waarbij je een heleboel vragen voorgeschoteld krijgt.. Hiermee screent de ambassade of je überhaupt mag worden toegelaten tot het land. Ik adviseer om daar even goed voor te gaan zitten en alle vragen rustig door te lezen, want zodra je ergens een 'ja' invult (bijvoorbeeld op de vraag of je een terroristische achtergrond hebt), kan dat de procedure verhinderen. Als je een brave burger bent, lijken veel vragen een beetje onzinnig, maar je moet wel eerlijk blijven

!
3. Daarna moet je een profiel aanmaken op
https://ais.usvisa-info.com/en-nl/niv/, dit is het officiële online portal (ook in het Nederlands) waar alle informatie t.a.v. je visumaanvraag staat. Hier kun je aangeven dat je het DS-160 formulier hebt ingevuld. Vervolgens wordt er een afspraak op het consulaat ingepland. Er is een wachttijd van 2-3 weken voordat je op het consulaat in Amsterdam mag langskomen.
** NB hier kwam voor mij de stress: de afspraak werd automatisch gepland op 14 mei, terwijl ik op 16 mei in Amerika zou moeten zijn! Hierdoor kwam er dus ineens een flinke tijdsdruk achter (want ondertussen had ik ook al een vertrek geboekt op 13 mei)..
MAAR: in de portal is een optie 'request expedite', waarmee je een aanvraag tot het vervroegen van de afspraak kan doen (en de voor jou gewenste datum kan invullen). De voorwaarden die worden gesteld aan het vervroegen van een aanvraag staan erbij en zijn best streng, maar je kan het altijd proberen. In mijn geval heb ik de situatie kort en duidelijk uitgelegd in het Engels én in het Nederlands. In het bericht had ik o.a. genoteerd dat de enige reden voor de visum-aanvraag was dat ik naar Iran was geweest, dat ik arts ben en die verplichte (ATLS-)cursus moest volgen op die specifieke data en dat er geen alternatief op langere termijn mogelijk was. Gelukkig werd mijn verzoek diezelfde dag nog geaccepteerd (!) en de afspraak werd dus een week vervroegd. Bovendien had ik bij de aanvraag aangegeven dat ik mijn paspoort met visum graag zou afhalen op de locatie van waar de visa worden vervoerd (in de Bilt), want dat is sneller, maar kost dus wel €30 extra.
4. Wees goed voorbereid op je visumafspraak, dus zorg ervoor dat je alle documentatie die wordt gevraagd in de mail uitgeprint bij de hand hebt. De bevestigingspagina heb je nodig om bij de beveiliging te laten zien dat je om de afgesproken tijd een afspraak hebt. Het is vaak erg druk!
Let ook op de grote 'do and don't'-lijst voor toelating tot het consulaat.
5. Zodra je de het consulaat binnen bent, moet je eerst door een detectiepoortje en wordt alles wat je niet nodig hebt voor het gesprek (sleutels, tas) achter de balie gelegd. Vervolgens mag je doorlopen en controleert een dame alle benodigde documenten voordat je naar het eerste loket gaat. Hier moest ik ook keen kort extra formulier invullen over mijn bezoek aan Iran (niet bijzonder).
**Ik had zelf voor de zekerheid nog extra's meegenomen, zoals bankafschriften, foto's dat ik met mijn vriend in Iran was, en een mailtje van mijn werk, maar dit bleek achteraf niet nodig te zijn.
6. Bij het eerste loket werd mijn paspoort gecontroleerd, gevraagd voor welk visum ik een aanvraag had gedaan, mijn pasfoto ingescand en vingerafdrukken afgenomen. Daarna moest ik weer even wachten en werd later mijn naam omgeroepen om naar het tweede loket te gaan.
7. Bij het tweede loket werden wat vragen gesteld over het doel van mijn reis naar Amerika, wat over mijn werk en waarom ik in Iran was geweest en of ik banden had met het militaire regime ('nee' op geantwoord, natuurlijk). Aan het einde van dit gesprek kreeg ik te horen dat mijn 'visa had been approved'. Hoera!
** Maar hier kwam weer stress: op de website staat dat het maken van een visum, nadat deze is goedgekeurd, ongeveer 5 werkdagen in beslag kan nemen. Mijn gesprek was op maandag en ik zou op zondag vliegen, plus dat hemelvaart op donderdag (= geen werkdag) ertussen zat.. In totaal had ik dus 'maar' 3 werkdagen om alles rond te krijgen. Heb na de aanvraag dus flink lopen stressen!! Maar gelukkig kreeg ik op woensdagmiddag (2 werkdagen later) via de portal een berichtje dat mijn visum klaar was. Mijn paspoort had ik dus binnen 5 (eigenlijk 3) werkdagen in huis.
Eind goed, al goed!