Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Een jaar naar de VS (J-1 & J-2)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
SemJes
Amerika-expert

Een jaar naar de VS (J-1 & J-2)

Bericht door SemJes »

Omdat ik het zelf altijd fijn vind om ervaringen van mensen te lezen, hier dan mijn eigen verhaal. Het is behoorlijk uitgebreid maar ik hoop dat andere mensen hier nog baat bij kunnen hebben.

Dit topic zal ik gebruiken om het verloop van ons jaar in Amerika te beschrijven. Eerst dan maar bij het begin beginnen.
Mijn man en ik zijn beide master studenten met een neuroklinische achtergrond. Als onderdeel van de studie is het verplicht een stage te volgen, en aangezien wij helemaal dol zijn op Amerika wilden we natuurlijk niets liever dan naar de VS voor deze stage. Aangezien ik al (bijna) klaar ben met mijn studie, en mijn man zijn laatste stage nog moest doen was de keus makkelijk gemaakt en zou hij aan een van zijn professoren vragen wat de mogelijkheden zouden zijn om een plek in de VS te bemachtigen. De professor had verschillende opties en we zouden een top 3 maken van plekken waar we het liefst heen zouden willen. Bethesda, MD (bij Washington D.C.) stond voor ons op nummer 1, maar helaas zaten ze daar al vol. Rekening houdend met zowel de regio waar we heen wilden, de cost of living en natuurlijk de onderzoeksplek zelf hebben we gekozen voor Buffalo, NY (ja, veel sneeuw in de winter :wink: ). De eerste email vanuit onze kant werd verstuurd in augustus, en een paar dagen later vond dan het telefonische 'sollicitatie gesprek' plaats. Dit ging gelukkig allemaal goed en een tijdje later kregen we te horen dat mijn man was aangenomen voor een fellowship met een leuke stipend er bij. Heel mooi meegenomen, die stipend, aangezien we niet verwacht hadden dat er een vergoeding zou zijn! Op een zonnige dag in september zijn we getrouwd, en na het aanvragen van een nieuw paspoort (bijna verlopen) en een international marriage certificate konden we al onze documenten inscannen en mailen naar Buffalo. Dit zal half oktober zijn geweest. Toen begon er een tijd van wachten, en dan eindelijk op 24 november kregen we een telefoontje dat de DS-2019 naar ons was verzonden. De 26ste november hadden we het pakketje al binnen, ongelofelijk snel dus! Dat weekend hebben we gebruikt om alle documenten te verzamelen en om de ellenlange DS-160 in te vullen. Gelijk de SEVIS fee (1x $180) en de application fee (2x €105) betaald, en bewijzen hiervan uitgeprint. Op 29 november hebben we naar het consulaat gebeld, en vandaag; 14 december was het dan zo ver; het interview.

We hadden om 09.15 een afspraak bij het consulaat in Amsterdam. Alle mobiele telefoons, en andere grote dingen hadden we thuisgelaten en we stapten de tram in enkel met een plastic zak met hierin de ringband vol documenten. We hadden alles in plastic mapjes gedaan en dingen onderverdeeld in tabbladen. Eerste de belangrijke dingen; zoals de DS-2019 (2x), confirmation page van de DS-160 met pasfoto's (2x), a5 enveloppen, beide met een 7 euro sticker voor aangetekende verzending (2x), en onze beide paspoorten. Het volgende tabblad bestond uit de betalingsbewijzen; 1x SEVIS fee, 2x Application visa fee. Daarna de invitation letter vanuit de universiteit in Buffalo en ons trouwbewijs. Vervolgens een financieel tabblad, met het stipend bedrag, IB-groep lening en een bankrekening overzicht. Daarna nog een tab met bewijs van terugkeren; inschrijving universiteit van ons beiden, bewijs inschrijving woningbouwvereniging, kopie paspoort ouders. En voor de zekerheid als laatste nog een tabblad met overige dingen die ze nodig zouden hebben; zoals beschrijving van de opleiding, studie resultaten, extra pasfoto's, oude paspoorten.

Rond 9 uur melden we ons bij het hek, waar we aan moesten geven wat we kwamen doen. Daarna door de tent waar we even aangaven geen mobiele telefoons bij ons te hebben, en we even kort gescand werden. Toen doorgelopen naar de volgende deur. We mochten samen naar binnen en moesten de DS-2019, DS-160, paspoorten, en de enveloppen afgeven. Hierna moesten we onze riemen etc. af doen en door de scanner lopen. Bij mij piepte er wat, en moest ik mijn jas uit doen. Het bleef maar piepen en de beste meneer concludeerde dat het waarschijnlijk het metalen bandje aan mijn laars was. We mochten door naar de volgende ruimte en kregen een ander mapje met daarin de documenten die we zojuist aan hem gegeven hadden. In de andere ruimte waren al behoorlijk wat mensen aan het wachten, en na ongeveer 10 minuten werd ons nummertje opgenoemd en mochten we naar een van de balies. Hier moesten we het mapje afgeven met de belangrijke documenten en vroeg de mevrouw om de bewijzen van betaling. Daarna was het tijd voor de vingerafdrukken, eerst linkerhand 4 vingers, daarna rechterhand 4 vingers, en tenslotte de 2 duimen. We mochten weer gaan zitten. Toen ongeveer 15 minuten later werden we naar een andere balie geroepen, een aardige man vroeg wat mijn man's taak bij de universiteit zou zijn; en hij typte alles in de computer. Ook moesten we nog een keer ter verificatie een duim vingerafdruk geven. Vervolgens was de vraag of we getrouwd waren en of we een bewijs hiervan hadden. Origineel of kopie, vroegen we. Hij zei echter dat hij het zo in de map al kon zien en dat het wel goed zat! Tenslotte vroeg hij of we gefinancierd werden door iets in NL (ja, de IB-groep). Maar ook hiervan wilde hij geen documenten zien. Dat was het, de man vertelde dat onze visa's "issued" waren en we de paspoorten binnen een paar dagen konden verwachten. Om 10 uur waren we alweer thuis. We waren een beetje zenuwachtig voor niks, alles ging zo makkelijk en snel. Erg apart dat ze geen invitation letter wilden zien, of bewijs van financiën, of bewijzen dat we weer terug zouden gaan.

Nu kunnen we ons dus voorbereiden op het vertrek. We verwachten ergens rond de eerste of tweede week van februari te vertrekken. Een appartement is gelukkig voor ons al geregeld en we zitten op loopafstand van allerlei gezellige winkeltjes en restaurants. We zijn nog nooit in Buffalo geweest, behalve als tussenstop om te tanken op weg naar de Niagara falls. Buffalo staat nu niet echt bekend als de gezelligste of mooiste plek in de US, maar de afgelopen tijd heb ik me flink verdiept in de plaats, en het spreekt me steeds meer aan. Langzamerhand leer ik de straten via streetview al kennen, en heb ik al veel restaurantjes genoteerd die we gaan proberen :lol:

Nou, het komende jaar zal ik een aanvulling geven over dingen zoals SSN aanvragen, rijbewijs en auto perikelen en andere dingen die met ons verblijf gepaard gaan.
choco
Amerikafan

Re: Een jaar naar de VS (J-1 & J-2)

Bericht door choco »

Erg herkenbaar, dat verhaal van het consulaat. Ik had ook een hele map papieren bij me en een lekkere dosis zenuwen, maar dat was allemaal niet nodig. Ze vroegen me alleen wat mijn onderzoeksgebied was, en dat was het. Financien kunnen ze aflezen aan je DS-2019, want daarop staat je stipend genoemd, en het feit dat de universiteit een DS-2019 heeft afgegeven geeft natuurlijk al aan dat de uni je een werkplek aanbied.

SSN aanvragen gaat erg makkelijk. Let erop dat het paspoort dat je meebrengt als bewijs van je leeftijd/geboortedatum officieel 6 mnd oud moet zijn. Mijn paspoort was 5 maand oud, dus ik had eigenlijk een oud paspoort mee moeten nemen...maar dat was ik vergeten. Maar gelukkig deden ze er niet moeilijk over en kreeg ik mijn SSN :-)
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Goed verhaal! Wij zitten hier met spanning te wachten op onze documenten uit de VS om het visum aan te vragen. Ik weet nu een beetje wat ik kan verwachten. Ik zit een beetje met dat bewijs van terugkeren. Wij hebben geen huis of studie meer in Nederland. Vragen ze daar echt naar?
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Bij mij is er niet gevraagd naar bewijs van terugkeer. Ik had voor de zekerheid wat familiefoto's en kopieen van de paspoorten van mijn ouders meegenomen, maar dat was niet nodig.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

@ Choco; bedankt voor de tip van het verlopen paspoort meenemen voor de SSN aanvraag. Kan geen kwaad om dit mee te nemen natuurlijk!
@ Sanne; jullie blijven twee jaar, het zou echt heel apart zijn als iemand van jullie zou verwachten dat je het huis blijft houden of iets dergelijks. Neem gewoon wat kopieën mee van familieleden om te bewijzen dat je banden hebt met Nederland. Zoals ik al zei; wij hebben helemaal niks daarvan nodig gehad, maar je kunt beter teveel meenemen dan te weinig!
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Nog een andere vraag: hebben jullie de J1 en J2 tegelijk aangevraagd? Dus het DS-2019 was hiervoor goed? Of hebben ze in Buffalo daarvoor al iets moeten doen?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

We hebben aangegeven dat er zowel een J-1 als J-2 aangevraagd moest worden. Het enige wat hiervoor nodig was, was een kopie van mijn paspoort en een internationaal trouwbewijs. Met deze gegevens hebben ze twee DS-2019's aangevraagd, een voor mijn man en een voor mij. Deze hebben we gelijktijdig ontvangen.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Ik ga zo meteen weel mailen naar de VS...
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik hoop dat voor jullie alles ook gauw geregeld wordt. Hebben jullie al een vertrekdatum in gedachten?
Ik heb zojuist de zorgverzekering hier stopgezet, nu de rest van de verzekeringen en de huur nog. Het is toch wel een vreemd idee om hier zo alles achter te laten, ook al is het in principe maar voor een jaartje.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Gisteren meteen een e-mail terug gekregen dat de formulieren dinsdag al zijn opgestuurd, dus hopelijk deze weekend nog in de bus. Ik "moet" 4 februari beginnen, dus wel willen eind januari (29 of 30) al vliegen. Met een beetje geluk kunnen we de eerste week van januari naar het consulaat voor ons visum. Ik heb geen marriage certificat naar de VS gestuurd, maar op alle formulieren staat mijn man er duidelijk op, dus dat was waarschijnlijk niet nodig. (en we waren er op onze huwelijksreis in september, dus ze hebben hem al gezien!)

Spannend om alles op te zeggen he? Ik vind het ook nog erg vreemd. Hebben jullie nog een extra (reis)verzekering afgesloten?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Oh dan kan het niet lang meer duren!
Wat betreft de reisverzekering; ik weet eigenlijk niet goed hoe het zit hiermee als je niet meer ingeschreven staat bij de GBA. We hebben nu wel een doorlopende werelddekking, maar ik verwacht dat dit automatisch opgezegd wordt bij het uitschrijven, net zoals de zorgverzekeringen claimen te doen. Mocht dit inderdaad zo zijn dan is het misschien handig om een reisverzekering bij OOM te nemen.
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Mijn resiverzekering werd automatisch opgezegd door mijn verzekeraar toen ik me uitschreef (heb toen een expat-reisverzekering bij de Goudse genomen).
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Yes, de DS-2019 voor mij en mijn man zijn binnen! :P
Ik zit ook aan een Ooms verzekering te denken. Misschien 1 maand met ziektekosten (ter overbrugging) en daarna een doorlopende voor 2 jaar. Kost wel iets, maar als je het nodig hebt is het wel fijn...
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Oh wat fijn zeg! Nu gauw maar aan de gang met de DS-160! Ik denk dat wij ook een reis en aansprakelijkheidsverzekering nemen bij Oom. Nog nooit nodig gehad, maar ik vind het persoonlijk toch wel een veilig gevoel geven.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik zou hier nog een update plaatsen over de praktische dingen, dus hier volgt het. Wederom, sorry voor het lange verhaal, ik hoop alleen dat ik er nog wat mensen mee kan helpen :D

Uitschrijven gemeente
Ging (in Amsterdam) heel gemakkelijk gewoon online. Dit mocht, als ik me het goed herinner, vanaf 5 dagen voor vertrek. Is allemaal goed gegaan, we hebben hier ook post van de SVB gekregen, dus de adreswijziging is goed verwerkt in ieder geval ;).

Zorgverzekering stopzetten
Had eind 2010 al per post doorgegeven aan de Menzis dat mijn polis in februari stopgezet zou moeten worden, maar kreeg uiteindelijk een brief dat ze het pas zouden beëindigen als ze doorkregen van de gemeente dat ik me had uitgeschreven. Een paar dagen na aankomst in de VS heb ik een mail ontvangen met de bevestiging dat ik uitgeschreven was.

Nu over naar de dingen in Amerika.

Bankrekening
We hadden via internationale collega’s te horen gekregen dat je bij HSBC een rekening kon openen zonden SSN, en aangezien we graag zo snel mogelijk een rekening wilden hebben, en niet wilden wachten tot het SSN binnenkwam, gingen we naar deze bank (en ze zitten hier op loopafstand). We hadden allerlei documenten nodig, en ze wilden graag een document zien met een adres erop, kopie van onze paspoorten, rijbewijs, en dat was het in eerste instantie. Aangezien we een joint account wilden openen, en ik geen rijbewijs heb, had ik geen secondary form of ID die ze wilden zien. Er werd ook maar weinig geaccepteerd, maar na veel gedoe werd ik dan toch eindelijk ook goedgekeurd. Helaas heeft HSBC sinds een paar maand geen secured credit card meer (dit zouden we willen om een credit score op te bouwen). We hebben wel gewoon twee debit cards gekregen. Hier laten we het verder bij zitten en gaan natuurlijk geen store credit cards of iets dergelijks aannemen.

Internet
Wat een drama! We hebben hier de keus uit Verizon of Time Warner, en aangezien Verizon $35 per maand was, en Time Warner $60, probeerden we natuurlijk Verizon als eerste. Applicatie mooi online ingevuld, maar we hadden geen SSN en moesten de verificatie lijn bellen. Nou helaas was dat niet zo simpel en hebben we meer dan 2 uur met deze beste mensen aan de telefoon gezeten. Wat was er nou aan de hand? Nou omdat we op dat moment nog geen SSN hadden konden ze ons niet verifiëren. Een optie zou zijn om een van onze paspoorten te faxen, maar deze moesten dan wel notarized worden. Blegh, niet echt veel zin in.. maar goed als dat de enige optie zou zijn.... Nou toen kwamen ze erachter dat een buitenlands paspoort niet geaccepteerd werd. Sorry? Ja ze wisten het niet helemaal zeker. We hebben het toen maar laten zitten en hebben gewacht tot mijn man zijn SSN ontvagen had. Toen konden we online wel een SSN invullen. Maar wederom kregen we het bericht dat we niet geverifieerd konden worden. Een medewerker vertelde ons toen dat dit kwam omdat er geen credit score was. Joh.. Wat een ellende. We waren er echt klaar mee! Die week hadden we via via gehoord dat als je naar de Time Warner winkel ging en je om een lagere prijs vroeg, ze dit konden aanbieden. Dus op naar de winkel, en gezegd dat we graag $35 zouden willen betalen (wat een kennis van ons ook betaalde). Ze vertelden dat het voor $33 kon, en dat het binnen 2 dagen geïnstalleerd kon worden. We hadden gelukkig een SSN bij ons, en binnen 5 min hadden we alles geregeld. Lang verhaal, conclusie: handel in persoon met mensen!

Health Insurance
We namen het plan van de universiteit, maar door wat grote fouten van een van de internationaal medewerker/contactpersoon heeft het uiteindelijk 5 weken geduurd voor ik verzekerd kon zijn. Mijn man was na 2 weken “al” verzekerd. We hebben zelf vaak naar de verzekeringsmaatschappij moeten bellen, als we het allemaal aan de universiteit hadden overgelaten dat was ik nu waarschijnlijk nog niet verzekerd.

Belastingen
De discussie over het wel of niet belasting moeten betalen is hier te lezen http://allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=33037 en tot nu toe hebben we nog geen antwoord of we moeten betalen. Ik ga er toch stiekem vanuit dat wij, net als andere J-1’ers op dit forum, geen Amerikaanse federal taxes hoeven te betalen. Afwachten dus.

EAD voor J-2
Allereerst werd me door de contact persoon voor internationals van mijn mans werk (dezelfde die ons foutieve info gaf over de belastingen, en die de health insurance niet goed had geregeld voor ons) verteld dat een J-2 nooit mocht werken. Nou, ik had toch wel anders gelezen. Ze wist het echter heel zeker. Prima, ik ook. Nadat ze wat navraag had gedaan moest ze er toch op terugkomen, het mocht wel. Heel vreselijk om te bedenken dat ze dit werk al jarenlang doet, en er meerdere J-2’s per jaar binnenkomen, die zij waarschijnlijk allemaal het foute advies heeft gegeven. Goed, brief geschreven, budget erbij gedaan, formulieren ingevuld, veel kopieën geleverd, en dan de $380 check van de bank. Aangezien het ongelofelijk lang duurde voordat we zeker wisten of onze bankrekening geopend kon worden door de verificatie van mijn secondary form of ID, konden we nog geen check uitschrijven naar Homeland Security voor mijn EAD. Na 5 weken was het dan eindelijk zo ver en op 26 maart heb ik de documenten ingestuurd. Omdat ik een G-1145 (E-notification of application) had ingevuld, kreeg ik netjes via mail te horen dat op 1 april dat mijn documenten ontvangen waren, en dat ik mijn status kon checken via de website. We hebben het via UPS verzonden naar Texas, en dit is intern doorgestuurd naar Vermont. Nu zie ik dat het in de Review stap zit. Het kan 90 dagen duren voor je je EAD krijgt, dus wederom; nog even afwachten ;).

Auto
Ons budget liet het toe dat we naar een tweedehandse auto konden kijken. Vanwege de goede betrouwbaarheid wilden we ons beperken tot Toyota en Honda. We hebben eerst gekeken hoe het zou gaan als we een auto via Craigslist zouden kopen. Dit viel voor ons al gauw af. Er zijn erg veel formulieren die ingevuld moeten worden, en daarbij komt ook nog eens dat in NYS de auto’s gekeurd moeten worden als ze op iemand anders zijn naam komen te staan. We hebben niet al te veel verstand van auto’s en we zouden dus makkelijk iets kunnen kopen, wat na betaling kan blijken dat het toch niet door de keuring zou kunnen. Te gevaarlijk voor ons. Ik weet niet of het in elke staat zoveel werk is dan hier, maar ook al zijn we best gewend veel formulieren in te vullen en dingen te regelen, dit was zelfs voor ons te veel werk. We hebben de kleinere dealers bezocht, en de grotere. De kleine gaven een NYS inspectie, de grote gaven natuurlijk ook een NYS inspectie maar gaven ook een lijst mee van wat er niet goed met de auto was (maar niet zo slecht dat hij niet door de inspectie zou komen). Helaas wilden de kleinere dealers dat niet doen en zeiden ze dat de auto’s al perfect waren (kan natuurlijk, maar hmm.. ik weet het niet). Zo gingen we bij een grote dealer naar een Toyota Corolla kijken, die al volgens NYS inspectie gerepareerd was. Toen we de auto echter aanzette hoorden we geluiden uit de uitlaat komen, en wisten we al dat de auto niet in goede conditie was. Eenmaal in het kantoortje van de dealer kon hij ons een lijst overhandigen met de “aanbevolen” dingen die gemaakt moesten worden. Dat was een behoorlijke waslijst. We konden niet geloven dat een auto door de inspectie kon komen, en alsnog in zo’n slechte staat kon zijn (we “ durfden” er niet eens een proefrit in te maken). Die viel dus al gauw af. Nou om een lang verhaal kort(er) te maken vonden we een Honda Civic in nagenoeg perfecte staat, de aanbevolen dingen waren 1) nieuwe banden 2) afstellen van de remblokken. De auto had een schone Carfax, en hierop was ook te zien dat de auto altijd goed was onderhouden, en er nooit iets mee was geweest. We hebben bijna de hele dag bij de dealer gezeten om over de prijs te onderhandelen. We wilden graag wat van de prijs af, en we wilden het aanbevolen onderhoud bij de prijs in (vooral de nieuwe banden). Dit konden ze niet voor ons doen, en we zijn wel tot 5 keer toe weggelopen omdat we niet met de prijs akkoord gingen. Het was een “pre-auction vehicle” en hierdoor was de auto al op zijn laagst geprijsd. We wilden de auto gewoon heel graag op onze voorwaarden, en de prijs die wij in het begin genoemd hadden vonden zij te laag. We wilden ook echt gaan vertrekken. Nou toen het bijna sluitingstijd was gingen ze er dan toch mee akkoord, en hadden we de prijs die we wilden, inclusief de gratis banden en het andere werk. Trouwens, hetgeen wat mis is met de auto zodat hij niet door de keuring komt, wordt al standaard door de dealer betaald, voor het geval dat iemand dat niet weet. Dit van ons ging echter om het aanbevolen werk. Conclusie: zelfs met tweedehands budget auto’s bij de grootste dealers is nog wat met de prijs te doen.

Auto verzekering
We hadden ondertussen al naar verschillende verzekeringsmaatschappijen gekeken, en helaas is het in NYS erg lastig om verzekerd te worden met je NL’se rijbewijs. Mijn man wil zijn Amerikaanse rijbewijs nog wel halen, maar heeft hier nog geen tijd voor gehad. Ik zal een lijstje maken met bedrijven die ik benaderd heb:

Geico: Niet in NYS
Esurance: Niet in NYS
Nationwide: In NYS verwijzen ze door naar Progressive (in andere states hebben ze “Victoria” die dit kan regelen
Travelers: Niet in NYS
AAA: Niet in NYS
Ik heb er nog meer gebeld, maar ik ben even vergeten welke dit waren. Het komt erop neer dat iedereen in eerste instantie zegt dat ze mensen met een buitenlands rijbewijs verzekeren, en zodra ze horen dat het om NYS gaat, ze helaas mee moeten delen dat het niet mogelijk is.

Gelukkig waren er ook wat die het wel wilden doen. Hier geef ik de prijzen voor de NYS minimale dekking, de minimale dekking is hier trouwens:
Bodily Injury Liability: $25,000/$50,000 Limit
Property Damage Liability: $10,000 Limit
Uninsured/Underinsured Motorist Bodily Injury: $25,000/$50,000 Limit
Personal Injury Protection: $50,000 Limit
21st Century: $3028 per jaar
Progressive: $2984 per jaar
Statefarm: $2454 per jaar
En toen de klapper..
Amica: $534 per jaar

Bij Amica namen ze documenten aan dat mijn man bijna 7 jaar zijn rijbewijs had, en ook al hadden we geen auto in Nederland, ze gingen akkoord met een brief dat de auto waar hij wel eens in reed, al 16 jaar lang schadevrij was (die van zijn ouders). Op het document stond natuurlijk een andere naam, en het was ook nog eens in het Nederlands, maar het werd toch binnen een uur goedgekeurd. Ik heb ze duidelijk uitgelegd dat dit officieel niet zijn auto was, en niet zijn polis, maar alsnog kregen we de goedkeuring (samen met een kopie van de achterkant van het rijbewijs waarop stond hoelang hij al zijn rijbewijs had). Het prijs verschil is zo groot, we dachten echt dat er een fout ergens gemaakt zou zijn. Na vaak gerustgesteld te zijn door de managers bij Amica, hebben we dan natuurlijk gauw voor deze maatschappij gekozen. Overigens hebben we wel een duurder pakket genomen, met hogere liability coverage. Alsnog betalen we maar iets meer dan $50 per maand. We moesten de documenten echt een paar keer doornemen om zeker te weten dat alles toch echt wel goed zat :D. Onze verzekeringspapieren werden naar de dealer verstuurd, en we hebben gisteren de auto opgehaald.

Rijbewijs J-2
Volgt voor mij hopelijk nog. Ik heb namelijk geen Nederlands rijbewijs, en ik zou toch graag wat ervaring achter het stuur krijgen. Ik weet dat een Amerikaans rijbewijs in NL niet geldig is, en dat het niet omgezet kan worden. In NYS moet je 6 punten hebben om je identiteit aan te tonen, een paspoort is hier 3 punten, je health insurance pasje is er 1, een bankafschrift met je naam is ook 1 punt waard (voor een volledige lijst zie http://www.nydmv.state.ny.us/forms/id44.pdf). Ik kom helaas maar op 5 punten. Als ik mijn EAD en daarna mijn SSN heb ontvangen heb ik 7 punten en kan dus voor mijn rijbewijs gaan. Overigens weet ik niet 100% zeker of dit mogelijk is, aangezien wij op ons DS-2019 hebben staan dat we 1 dag minder dan een heel jaar blijven, en je dan niet wordt gerekend als resident van de staat. Nu is het zo dat als je wel als resident wordt gerekend, je binnen een aantal maand je rijbewijs MOET halen. Maar er staat niets over dat als je minder dan 1 jaar blijft je je rijbewijs niet MAG halen. Er is me verteld dat je het altijd wel mag halen, maar dat het in bepaalde gevallen dus verplicht is. We zullen zien hoe het gaat.

Het leven in het algemeen
We zijn al goed aan het wennen hier en vermaken ons prima. In eerste instantie hadden we niet veel verwachtingen van Buffalo, maar het algemene beeld wat men van deze stad heeft is niet geheel terecht. Ik zal (zodra het weer eindelijk beter begint te worden) een topic openen met info over “The Queen City”. Het is waarschijnlijk geen plek waar we ons hele leven zouden willen blijven (komt voornamelijk door het weer), maar het is absoluut goed te vertoeven hier! We hopen nog steeds dat we hier langer dan een jaar kunnen blijven, en ik ben hier voorzichtig positief over :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bedankt voor de uitgebreide update! Dat kan altijd handig zijn voor diegenen die in je voetsporen volgen.
En dankzij jou heeft die ene dame weer wat nieuws bijgeleerd! Zonde toch dat ze zo'n foute info geven.

Wat vreemd zeg, dat al die verzekeringen redelijk rond dezelfde prijs liggen, en dat er dan eentje is aan 1/5 van die prijs! :shock: Zelf zou ik dat nooit vertrouwd hebben, tenzij ik mensen kende die bij hen verzekerd waren en die al een schadegeval gehad hebben dat naar behoren afgehandeld was.
Enig idee hoe het komt dat andere maatschappijen zoveel duurder zijn?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Precies. Ik heb ook de quotes van de andere maatschappijen aan Amica voorgelegd, en ze zei dat ze dit kon aanbieden omdat ze hier vonden dat mijn man schadevrij had gereden voor >5 jaar (wat een enorme korting oplevert). De andere maatschappijen keken hier niet naar, en werd hij als een risico rijder gezien. Het heeft me veel moeite gekost om dit echt te vertrouwen, maar het lijkt toch allemaal te kloppen.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Goed verhaal! Na dit te lezen besef ik me hoe goed alles geregeld bij de NIH... Een eigen bank, eigen ziektekosten verzekering...

Maar gelukkig voor jullie zijn de belangrijkste dingen geregeld. Mijn man wacht ook nog op zijn EAD, hij kreeg te horen dat hij voor 9 mei bericht krijgt!
En goede tip voor de autoverzekering, wij "huren" tot juni de auto van de huisbaas, maar eind mei gaan we er een kopen. Ik heb ook een brief van de verzekeraar met mijn schadevrije jaren erop, dus Amica ga ik zeker checken!
Avawyn
Amerika-ontdekker

Bericht door Avawyn »

Ik heb vandaag mijn J2 werkvergunning gekregen!
De aanvraag was op 31 januari aangekomen, het heeft dus een week of 9 geduurd bij mij. Ik hoop dat jullie ook gauw positief nieuws krijgen.

Dan kan ik nu beginnen aan mijn zoektocht naar een job. Toevallig niemand een Germaniste nodig in Boston of Cambridge? :D
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Even voor SemJes: je zit in Buffalo, dat is aan de Canadese grens. Je zou op een mooie dag die kant eens uit kunnen gaan, op de Peninsula zijn wineries - ze maken in dat deel van Canada hele lekker wijnen, die ik verder nergens te koop heb gevonden behalve in Can.
In de US zit je op niet te ver van Rochester. In R. zijn oa. het Eastman museum voor fotografie en het Margaret Woodbury Strong museum, beide zeer een bezoekje waard.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer