Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
14 jaar en 3-4 maanden highschool?
14 jaar en 3-4 maanden highschool?
Ik hoop dat er iemand op dit forum is die mij kan helpen met voor mij de onduidelijkheid rondom visas voor de VS.
Mijn zoon, 14 jaar, heeft zelf geregeld dat hij komende winter 3-4 maanden naar een highschool in Californië mag. Hij gaat dan wonen bij mijn broer en zijn familie. Even voor de duidelijkheid hij zit in 4VWO dus studietechnisch ver genoeg voor Highschool.
Met alleen de Esta mag hij maar 90 dagen blijven, het gaat om 100-110 dagen en daar mag hij niet mee studeren.
Wie oh wie weet wat ik moet aanvragen?
Mijn zoon, 14 jaar, heeft zelf geregeld dat hij komende winter 3-4 maanden naar een highschool in Californië mag. Hij gaat dan wonen bij mijn broer en zijn familie. Even voor de duidelijkheid hij zit in 4VWO dus studietechnisch ver genoeg voor Highschool.
Met alleen de Esta mag hij maar 90 dagen blijven, het gaat om 100-110 dagen en daar mag hij niet mee studeren.
Wie oh wie weet wat ik moet aanvragen?
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Re: 14 jaar en 3-4 maanden highschool?
Geregeld via wie?
Je hebt overigens een M visum nodig: http://amsterdam.usconsulate.gov/fm_visas.html . Je zou ook alvast hier kunnen kijken: http://www.fulbright.nl/
Je hebt overigens een M visum nodig: http://amsterdam.usconsulate.gov/fm_visas.html . Je zou ook alvast hier kunnen kijken: http://www.fulbright.nl/
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Toch gewoon een F-1 visum? Waarom zou een M visum hier van toepassing zijn - dat is voor "vocational or technical schools" en zo te lezen is deze student van plan om naar een gewone high school te gaan.
http://travel.state.gov/content/visas/e ... udent.html
http://travel.state.gov/content/visas/e ... hools.html
http://travel.state.gov/content/visas/e ... udent.html
http://travel.state.gov/content/visas/e ... hools.html
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Mijn schoonzus werkt op de school waar hij heen mag. Zijn heeft geregeld dat hij daar mag komen.
Net begreep ik via haar dat de school daar het I-20 gaat regelen. Maakt het dat het allemaal wat makkelijker?
Hij gaat naar een privat highschool en gaat bij mijn broer in huis.
Als ik zoek op internet kom ik steeds bij de volgende problemen terecht:
Zijn leeftijd 14 jaar ipv 15 jaar
Zijn verblijf bij zijn oom en tante en niet een gastouder.
Ben blij met elke informatie die jullie me kunnen geven.
Net begreep ik via haar dat de school daar het I-20 gaat regelen. Maakt het dat het allemaal wat makkelijker?
Hij gaat naar een privat highschool en gaat bij mijn broer in huis.
Als ik zoek op internet kom ik steeds bij de volgende problemen terecht:
Zijn leeftijd 14 jaar ipv 15 jaar
Zijn verblijf bij zijn oom en tante en niet een gastouder.
Ben blij met elke informatie die jullie me kunnen geven.
Heb je die links al gelezen? Daar staan toch al enkele antwoorden die je zoekt?
B.v., in de 2de link:
ETA: Ik lees net dat het een privé school is. Dan is het betalen van de "full, unsubsidized, per capita cost of providing the education" niet van belang denk ik, maar de school zal waarschijnlijk zelf eisen stellen wat betreft schoolgeld. De school moet trouwens wel SEVP certified zijn. http://studyinthestates.dhs.gov/kinderg ... te-schools
B.v., in de 2de link:
Ik kan niet direct vinden dat je geen 14 mag zijn, tenminste wat betreft het visum - waar heb jij uitgevonden dat dat een probleem zou zijn? Wat de vereisten van de school zijn qua leeftijd is mij onbekend, maar je schrijft dat dat al geregeld is via je schoonzus. Een I-20 is inderdaad vereist. Je moet ook het schoolgeld betalen; dat bedrag staat op het I-20 formulier.Can students come to live with U.S. citizen relatives while attending public school?
Foreign students may come to the United States to live with U.S. citizen relatives while attending public school. The child is limited to twelve months of study in secondary school (high school). The child may not study in elementary school. It should be noted however, that the student's status as a resident of the school district and the fact that the U.S. citizen has paid local property/school taxes is irrelevant and does not fulfill the cost reimbursement requirement of Section 214(m) of the Immigration and Nationality Act (INA). Therefore, the full tuition costs must be paid to the school or school district.
ETA: Ik lees net dat het een privé school is. Dan is het betalen van de "full, unsubsidized, per capita cost of providing the education" niet van belang denk ik, maar de school zal waarschijnlijk zelf eisen stellen wat betreft schoolgeld. De school moet trouwens wel SEVP certified zijn. http://studyinthestates.dhs.gov/kinderg ... te-schools
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Dutchy, dank je wel!
Ga kijken wat ik hier mee kan.
Wat betreft leeftijd komt dat waarschijnlijk omdat je over het algemeen 15 bent als je in de vierde (Begin van Highschool) zit
Ga kijken wat ik hier mee kan.
Wat betreft leeftijd komt dat waarschijnlijk omdat je over het algemeen 15 bent als je in de vierde (Begin van Highschool) zit
Highschool is vanaf 9th grade, normaal gesproken word je 15 gedurende dat schooljaar. Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat voor cut-off date de betreffende school gebruikt, wat de geboortedatum is, en of de school evt van die regels wil afwijken (zal bij een prive-school eerder het geval zijn dan bij public school. Ik zou het dus eerst bij school navragen. En verder natuurlijk nagaan of het visum nog daadwerkelijk leeftijdseisen heeft.
Terug in Texas!
-
- Amerika-expert
Deze zin begrijp ik niet. Mijn oudste is 14 en doet 10th grade. Ze is dus een sophomore, da's het tweede jaar van high school. Weet niet precies hoe dat in Nederland zit.Nini schreef:Wat betreft leeftijd komt dat waarschijnlijk omdat je over het algemeen 15 bent als je in de vierde (Begin van Highschool) zit
Het verschilt idd per staat. B.v. in Utah moeten ze volgens de wet 5 jaar zijn op 1 september om in de kleuterklas te komen (groep 2 in NL). Als je dat doortrekt, moeten ze dus 14 zijn voor 9th grade (= 1ste jaar high school, oftewel freshman) en 15 voor 10th grade (sophomore).
Maar de scholen zelf verschillen nog wel eens. Wij hebben bevoordeeld districten met Junior High (7th - 9th) + High School (10th - 12th) - daar beginnen ze op hun 15de met High School. Het kan zijn dat dit het geval is bij de high school waar Nini's zoon naar toe wil - maar zoals Hemmie schreef wil die school misschien een uitzondering maken. Andere districten hebben Middle School (7th - 8th) + High School (9th - 12th) - daar beginnen ze op hun 14de met High School. Ongeacht de constructie, tellen de cijfers van 9th - 12th mee voor het high school diploma (en voor high school sports moeten ze ook minstens in 9th grade zijn).
Dus LittlePhoenix, heeft jou dochter misschien ergens een klas overgeslagen (ik meen me te herinneren dat ze hoogbegaafd is)? Of hebben ze een andere cut-off date?
Maar de scholen zelf verschillen nog wel eens. Wij hebben bevoordeeld districten met Junior High (7th - 9th) + High School (10th - 12th) - daar beginnen ze op hun 15de met High School. Het kan zijn dat dit het geval is bij de high school waar Nini's zoon naar toe wil - maar zoals Hemmie schreef wil die school misschien een uitzondering maken. Andere districten hebben Middle School (7th - 8th) + High School (9th - 12th) - daar beginnen ze op hun 14de met High School. Ongeacht de constructie, tellen de cijfers van 9th - 12th mee voor het high school diploma (en voor high school sports moeten ze ook minstens in 9th grade zijn).
Dus LittlePhoenix, heeft jou dochter misschien ergens een klas overgeslagen (ik meen me te herinneren dat ze hoogbegaafd is)? Of hebben ze een andere cut-off date?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoe kijkt de Nederlandse school tegen dit uitstapje aan? Erkennen ze het, of 'verliest' je zoon hierdoor zijn jaar? Als dat laatste het geval is, dan is het misschien interessanter om een langere periode dan 3-4 maanden te gaan? Zodat hij tenminste een gans semester kan afmaken en de testen kan meedoen?
Of als het allemaal niet officieel moet gaan, dan kan je ook minder dan 90 dagen gaan, gewoon op VWP. Terwijl hij zegt dat hij op vakantie gaat bij zijn oom. Wel nagaan hoe het zit met ziekteverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, en repatriëring in geval van ongeval of ernstige ziekte.
Of als het allemaal niet officieel moet gaan, dan kan je ook minder dan 90 dagen gaan, gewoon op VWP. Terwijl hij zegt dat hij op vakantie gaat bij zijn oom. Wel nagaan hoe het zit met ziekteverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, en repatriëring in geval van ongeval of ernstige ziekte.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Amerika-expert
@Dutchess, ja, ze heeft een klas overgeslagen. Of beter gezegd, ze heeft 2 jaren in 1 jaar gedaan. Maar onze ervaring is dat de leeftijd niet meer uitmaakt als je eenmaal kan bewijzen dat ze het voorgaande jaar in een bepaale grade hebben gezeten. Als je kind dus met 4 in Nederland begint telt dat als K, en dat betekent dat ze met 5 naar 1st kunnen gaan en zo verder.
Minimum leeftijd is alleen belangrijk voor het eerste schooljaar. Onze jongste zoon is in November jarig en wordt in November 6, maar is net met K begonnen. Hij is dus 'oud' voor z'n klas.
Minimum leeftijd is alleen belangrijk voor het eerste schooljaar. Onze jongste zoon is in November jarig en wordt in November 6, maar is net met K begonnen. Hij is dus 'oud' voor z'n klas.
Ook hier dus een zoon die groep 4 in Nederland heeft overgeslagen. Vandaar dat hij 14 jaar is en in 4 VWO zit.
Zijn huidige school staat volledig achter zijn plan.
Hij zit op een Vrije School in Nederland en gaat in Los Angeles naar een Waldorfschool. Dit is de zelfde filosofie wat betreft school en anders dan het regulier onderwijs.
De school in LA gaat nu voor hem het I-20 document regelen daarmee moeten wij dan naar het consulaat. Zoals het er nu uitziet gaat het dus allemaal lukken! Spannend!
Zijn huidige school staat volledig achter zijn plan.
Hij zit op een Vrije School in Nederland en gaat in Los Angeles naar een Waldorfschool. Dit is de zelfde filosofie wat betreft school en anders dan het regulier onderwijs.
De school in LA gaat nu voor hem het I-20 document regelen daarmee moeten wij dan naar het consulaat. Zoals het er nu uitziet gaat het dus allemaal lukken! Spannend!
Hij heeft een F1 visum gekregen.
Nu een ticket kopen en dan gaat hij in oktober richting de VS om daar naar Highschool te gaan.
Nu een ticket kopen en dan gaat hij in oktober richting de VS om daar naar Highschool te gaan.
Fijn dat je het nog even laat weten en blij dat het gelukt is. Ik hoop dat we ook nog wat over zijn Amerikaanse ervaringen zullen horen. Veel succes voor je zoon!
- Max Kool
- Amerikakenner
Even los van de praktische complicaties en niet om je te ontmoedigen, maar als je zoon 14 is, komt hij zeer waarschijnlijk in 10th grade.
Hij doet nu VWO 4 zei je? Dat is hij een snelle leerling en heeft hij waarschijnlijk ergens een klas overgeslagen, klopt dat? (hummm, ja dus
)
Ik heb zelf een (stief)zoon van 14 (in sept jarig) en hij zit in 9th grade. Hij ging na de basis school in Nederland naar 8th grade hier in LA, en dat was voor hem goed te doen (straight A's). Hij had eigenlijk naar 7th grade moeten gaan als je het NL'se en Amerikaanse onderwijssysteem naast elkaar legt. Echter, hij heeft door een taalaanpassing van Engels naar Nederlands op 4 jarige leeftijd een jaar langer op de basisschool doorgebracht maar qua leeftijd paste hij beter in 8th grade vond men toen hij zich aanmeldde op Middle School. Er werd dus niet naar schoolresultaat on NL gekeken. Zoals gezegd, zijn cijfers in 8th grade waren desondanks goed.
Als ik zijn huidige huiswerk in 9th grade bekijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat 10th grade boeiend genoeg is voor een jongen die nu 4 VWO doet. Ik raadt je aan om zoveel mogelijk vakken op honors niveau te doen, zeker biologie en wiskunde.
Ik schat dat je zoon met gemak 11th grade aan zou moeten kunnen en misschien wel senior year. 4 VWO is echt een stuk zwaarder dan 10th grade.
Ik denk dat het voor je zoon een geweldige ervaring wordt, met veel lol, en ach, dat is ook wat waard. Sowieso leuk dat hij deze kans krijgt! Verwacht echter niet teveel van school.
Hij doet nu VWO 4 zei je? Dat is hij een snelle leerling en heeft hij waarschijnlijk ergens een klas overgeslagen, klopt dat? (hummm, ja dus

Ik heb zelf een (stief)zoon van 14 (in sept jarig) en hij zit in 9th grade. Hij ging na de basis school in Nederland naar 8th grade hier in LA, en dat was voor hem goed te doen (straight A's). Hij had eigenlijk naar 7th grade moeten gaan als je het NL'se en Amerikaanse onderwijssysteem naast elkaar legt. Echter, hij heeft door een taalaanpassing van Engels naar Nederlands op 4 jarige leeftijd een jaar langer op de basisschool doorgebracht maar qua leeftijd paste hij beter in 8th grade vond men toen hij zich aanmeldde op Middle School. Er werd dus niet naar schoolresultaat on NL gekeken. Zoals gezegd, zijn cijfers in 8th grade waren desondanks goed.
Als ik zijn huidige huiswerk in 9th grade bekijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat 10th grade boeiend genoeg is voor een jongen die nu 4 VWO doet. Ik raadt je aan om zoveel mogelijk vakken op honors niveau te doen, zeker biologie en wiskunde.
Ik schat dat je zoon met gemak 11th grade aan zou moeten kunnen en misschien wel senior year. 4 VWO is echt een stuk zwaarder dan 10th grade.
Ik denk dat het voor je zoon een geweldige ervaring wordt, met veel lol, en ach, dat is ook wat waard. Sowieso leuk dat hij deze kans krijgt! Verwacht echter niet teveel van school.

LA, LA, LA....
Beste Max,
Inderdaad mijn zoon heeft groep 4 overgeslagen. En hij is hoog begaafd. Dus wat dat betreft zijn er weinig middelbare scholen die hem een 'echte' uitdaging kunnen bieden. Hij roept al jaren dat hij na zijn VWO een jaar naar Amerika wil, dit zal een mooie voorbereiding zijn en stimulans om te slagen met een mooie cijferlijst.
Hij gaat in Los Angeles naar een 'Vrije School' Waldorfschool,net als dat hij hier in Nederland doet.
Engels zal voor hem geen probleem zijn. Hij heeft vorig jaar met goed gevolg zijn eerste Cambridge English FCE, certificaat gehaald. De Waldorf school heeft een andere insteek wat betreft leerstof dan een gewone highschool.
Leertechnisch zal het hem inderdaad niet veel nieuws opleveren, maar de ervaring op zich is al een ding. Het leven in een Amerikaans gezin is echt wel anders dan hier. Mijn broer woont al ruim 30 jaar in Los Angeles en getrouwd met een Amerikaanse. Dus veel Nederlands is daar niet meer.....
Het visum war uiteindelijk zo gepiept. Wat veel lastiger was waren zijn inentingen!!!!
Behalve dat zijn inentingsbewijs officieel vertaalt moest worden door de huisarts, moest zij ook verklaren dat hij de waterpokken als peuter heeft gehad. Ook moesten we hem laten inenten voor hep B. Ook dat moest weer in het Engels worden vertaalt door de huisarts....... Best een gedoe en hee en weer gemail...
Maar nu is alles in orde en vertrekt hij over 2 weken! Hij heeft er ontzettend veel zin in!
Inderdaad mijn zoon heeft groep 4 overgeslagen. En hij is hoog begaafd. Dus wat dat betreft zijn er weinig middelbare scholen die hem een 'echte' uitdaging kunnen bieden. Hij roept al jaren dat hij na zijn VWO een jaar naar Amerika wil, dit zal een mooie voorbereiding zijn en stimulans om te slagen met een mooie cijferlijst.
Hij gaat in Los Angeles naar een 'Vrije School' Waldorfschool,net als dat hij hier in Nederland doet.
Engels zal voor hem geen probleem zijn. Hij heeft vorig jaar met goed gevolg zijn eerste Cambridge English FCE, certificaat gehaald. De Waldorf school heeft een andere insteek wat betreft leerstof dan een gewone highschool.
Leertechnisch zal het hem inderdaad niet veel nieuws opleveren, maar de ervaring op zich is al een ding. Het leven in een Amerikaans gezin is echt wel anders dan hier. Mijn broer woont al ruim 30 jaar in Los Angeles en getrouwd met een Amerikaanse. Dus veel Nederlands is daar niet meer.....
Het visum war uiteindelijk zo gepiept. Wat veel lastiger was waren zijn inentingen!!!!
Behalve dat zijn inentingsbewijs officieel vertaalt moest worden door de huisarts, moest zij ook verklaren dat hij de waterpokken als peuter heeft gehad. Ook moesten we hem laten inenten voor hep B. Ook dat moest weer in het Engels worden vertaalt door de huisarts....... Best een gedoe en hee en weer gemail...
Maar nu is alles in orde en vertrekt hij over 2 weken! Hij heeft er ontzettend veel zin in!
- Dbacks2
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Ja inderdaad... allemaal honors klassen laten doen. Eindexamen VWO staat gelijk aan highschool met 4 AP classes... en dat was volgens onze zoon nog steeds een makkie (en getuige het niet aanwezige huiswerk en zijn plek binnen 2 maanden na verhuizen uit NL in de top 20% van de klas klopt dat wel.... niet dat ie trouwens niet zijn best deed hoor!!) Maar ook op de uni heeft ie veel dingen alsnog in VWO6 (gezakt) gehad.
Dus wat dat betreft kan hij lekker genieten.
Waterpokken daar mag je een waiver voor tekenen (voor al het andere dat je niet wilt geven ook trouwens) maar ze blijven wel een beetje proberen... vaak is prikken de snellere oplossing.
Het Engels zal geen enkel probleem zijn.. zou eerder voor zijn Nederlands vrezen
.
Dus wat dat betreft kan hij lekker genieten.
Waterpokken daar mag je een waiver voor tekenen (voor al het andere dat je niet wilt geven ook trouwens) maar ze blijven wel een beetje proberen... vaak is prikken de snellere oplossing.
Het Engels zal geen enkel probleem zijn.. zou eerder voor zijn Nederlands vrezen

Dbacks, ja zijn Nederlands zal veramerikaansen. Ik denk dat ook zijn Cambridge english docent niet blij met hem zal zijn...

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 1106 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 29 Reacties