Nederlandse les

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 aug 2014, 07:37
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Tampa, Fl

Nederlandse les

Bericht door Mirjamhvh »

Eric zit op dit moment in zijn tweede sollicitatie gesprek hier aan de keukentafel en om mijn zenuwen wat te bewingen ben ik nog maar wat dingen aan het uitzoeken.

Als het allemaal doorgaat, zitten we al snel in de US.men dan voor minstens drie a vijf jaar. Maar manlief wil het liefst zo snel mogelijk een greencard, dus of we,ooit terug komen?

En dus nu mijn vraag. Hoe doen jullie dat met het nederlands van de kinderen? Rick en Emma zitten nu in groep 3 en 4 en kunnen beiden al goed lezen (rick op niveau eind groep 6 en Emma op niveau start groep 4)
Maar spellen hebben ze nog wat moeite mee.
Praten jullie nog Nederlands met jullie kinderen? Gaan ze naar Nederlands les?
Wat zou handig zijn voor ons om te doen?
vanhofwegen.wordpress.com
vanhofwegen1.wordpress.com
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1534
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Nederlandse les

Bericht door dutch_in_seattle »

Mirjamhvh schreef:Praten jullie nog Nederlands met jullie kinderen?
Als allebei de ouders Nederlands zijn, waarom zou je dan niet Nederlands binnen het gezin praten?
Ik spreek uitsluitend Nederlands met mijn 3½-jarige tweeling, ook buitenshuis en ook als er andere, niet-Nederlandssprekende mensen bij zijn. Mijn vrouw is Amerikaans, maar spreekt prima Nederlands. Dat maakt het wel gemakkelijk, want zij voelt zich nooit buitengesloten wanneer ik Nederlands spreek. Onze meisjes verstaan alles, maar zeggen minder in het Nederlands terug dan ik zou willen. Het is nu zo'n mengelmoesje. Hopelijk wordt dat beter naarmate ze ouder worden.
Mirjamhvh schreef:Gaan ze naar Nederlands les?
Afhankelijk van waar je zit, kan er een Nederlandse school zijn. Zo is er bijvoorbeeld hier in Seattle, waar ik woon, de Oranjeschool op zaterdagochtend.

Probeer het Nederlands van je kinderen bij te houden. Dat is echt een groot goed!
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 11 sep 2014, 06:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlandse les

Bericht door hemmie »

Onze kinderen hebben niet of nauwelijks in Nederland gewoond, maar thuis spreken we Nederlands (nou ja, mijn man Fries). Ook hebben we wat dvd's voor de eerste jaren, en zowel Nederlandse prentenboeken als Nederlandse boeken om zelf te lezen. Ook spreken ze natuurlijk af en toe via Skype met de grootouders en andere familie, en eens per jaar zijn we een paar weken in NL. Toch blijft het lastig om het Nederlands echt goed op niveau te houden, vooral hun woordenschat is beperkt, en als ze de keus hadden zouden ze alleen maar Engels spreken (maar de regel is dan ook dat er thuis geen Engels wordt gesproken, want onderling hebben ze die neiging wel). Gelukkig gaan ze hier naar een Nederlandse school eens per week, en dat scheelt al veel. Wat lezen en spelling betreft blijven ze zo wel aardig op niveau, alleen woordenschat blijft achter, maar dat is niet zo erg. In Houston ging de oudste ook al naar Nederlandse les, daar hadden we ook een goed resultaat, maar was het erg duur en logistiek lastiger, dus we genieten er van dat het hier makkelijker is. Daarnaast is er hier via de school ook meer een sociaal leven in het Nederlands, dat scheelt ook al.
Of er een Nederlandse school bij jullie in de buurt is kun je nakijken op http://www.stichtingnob.nl.

Aanvulling: als er geen Nederlandse school is kun je natuurlijk voor afstandsonderwijs kiezen, via bijvoorbeeld Wereldschool of Edufax. Hoop ik zo lang mogelijk te vermijden, want ook best duur, en ik geloof dat ik niet geschikt ben als juf, maar uiteindelijk zullen wij daar ook wel bij uitkomen als we niet terug naar NL gaan.
Terug in Texas!
Gast

Re: Nederlandse les

Bericht door Gast »

Wij spreken thuis Nederlands. De kinderen gaan niet naar een NL school (die is er ook niet) oid, en ze kennen hier geen NL kinderen waarmee ze NL kunnen spreken. Mijn oudste was 12 toen we hier kwamen wonen. Is nu 15 en heeft weinig moeite met NL. Af en toe weet hij woorden niet en gaat grammatica wat moeilijk.

Mijn jongste was destijds net 7 geworden. Nu is hij 10 en vindt het erg moeilijk om NL te spreken. Hij weet veel woorden niet en grammatica gaat op z'n Amerikaans. Nederlands lezen lukt niet goed meer, het kost hem veel moeite.

Onderling praten de jongens een mix van NL en Engels. Maar voor beide geldt dat ze het liefst Engels praten. Ze krijgen hier op school al zoveel huiswerk, dat ik niet ook nog daarnaast NL huiswerk wil geven.

Alhoewel ze er beide weinig interesse voor hebben om NL te praten, hoop ik toch dat er genoeg blijft hangen. Je kunt zoveel NLs aanbieden, maar het ligt ook aan het kind zelf. Mijn jongste houdt bv helemaal niet van lezen en films/tvseries in het NLs vindt hij stom :roll: . Het wordt dan al een stuk lastiger... Het zal ook de leeftijd zijn denk ik.

Hemmie, dus de kids spreken ook Fries? Onze jongste is in Friesland geboren :), maar is daar nooit naar school gegaan. De oudste wel, maar is de Friese taal bijna helemaal vergeten. Hij kan nog wel tot 10 tellen in het Fries :mrgreen:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlandse les

Bericht door hemmie »

Ja, mijn man spreekt altijd Fries met de kinderen, ondanks dat we nooit in Friesland hebben gewoond (oudste heeft eerst anderhalf jaar in Enschede gewoond, verder alleen in het buitenland). Onderling spreken mijn man en ik wel Nederlands, en in het Fries hebben we natuurlijk weinig boeken en tv enzo, dus dat is wel de ondergeschikte taal. Ook wel bewust, want het is natuurlijk absoluut geen noodzaak. Maar het gaat verrassend goed, de oudste 2 (jongste is pas 2, die gooit alles nog door elkaar) spreken gewoon heel aardig Fries, en spreken dat dus met hun grootouders, verder familie, maar ook met wildvreemden in een winkel bijvoorbeeld als we in Friesland zijn. Met Amerikaans accent, dat dan weer wel :-)

We hebben denk ik de mazzel dat de kinderen vrij makkelijk leren. Daarnaast heeft middelste ook wel aardig wat taalgevoel, maar ondanks dat spreekt oudste beter Nederlands en Fries. Deels denk ik doordat hij toch eerst 1,5 jaar in NL heeft gewoond, maar deels ook doordat hij het heel stoer en leuk vindt om Nederlands en Fries te spreken, en dus gemotiveerd is om het goed te doen. Maar zoals gezegd, wij zijn ook best streng thuis dat er geen Engels wordt gesproken, en we verbeteren ze ook regelmatig als ze fouten maken. Ook in het Fries.
Terug in Texas!
Gast

Re: Nederlandse les

Bericht door Gast »

Wij spreken zelf geen Fries (geboren en getogen in Drenthe), dus jammergenoeg is het Fries dat hij op school leerde weggezakt. Ik heb hier nog Tomke boekjes :mrgreen: liggen, maar hij het is gewoon te lang geleden voor hem. We hebben er ook maar een paar jaar gewoond.

Onze kids vinden Nederlands helemaal niet interessant lijkt het wel. Wij zijn zo'n beetje de enige waarmee ze Nederlands spreken. Veel familie hebben we niet achtergelaten, geen opa's en oma's meer. Thuis is dus alles wel in het Nederlands, maar zo gauw ik mij omdraai praten ze Engels met elkaar. Ik moest tegen de High school leraar Duits van mijn oudste zoon vertellen dat wij uit Nederland komen. Hij zegt dat gewoon helemaal niet! Hij vindt het niet belangrijk. Er zijn op zijn school veel kinderen met een buitenlandse achtergrond, dus het is ook niks speciaals. Alhoewel onze kids (voor zover ik het weet) samen met nog een jongen de enige Nederlanders zijn. En dat in een schooldistrict met meer dan 10.000 leerlingen.

Sinds we hier wonen (mei 2011) zijn we nog niet teruggeweest naar NL. Over een jaar of wat willen we toch een keer op vakantie gaan. Misschien gaan ze zich er dan weer wat meer voor gaan interesseren :|
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 aug 2014, 07:37
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Tampa, Fl

Re: Nederlandse les

Bericht door Mirjamhvh »

Het gaat denk ik best lastig worden om thuis Nederlands te blijven spreken. We zijn vorig jaar drie weken op familie bezoek geweest in Georgia en Alabam en halverwege de vakantie spraken Eric en ik vrijwel alleen maar engels met elkaar :D
Maar mijn ouders spreken geen engels en daarom vind ik het toch belangrijk dat hun. Nederlands goed onderhouden wordt. Dat wordt dus goed opletten.
vanhofwegen.wordpress.com
vanhofwegen1.wordpress.com
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlandse les

Bericht door hemmie »

Gewoon vooraf bedenken hoe je het wil doen, en je daar aan houden, dan blijkt het helemaal niet lastig en bijzonder effectief. Wij kunnen ook wel eens niet op een Nederlands woord komen en gebruiken het Engels, maar we verbeteren elkaar dan ook soms wel. Overigens wordt dat switchen van taal makkelijker naarmate je beide talen vloeiender spreekt, is mijn ervaring. Ons eerste jaar in het buitenland leek mijn Nederlands erg te verslechteren, nu gooi ik juist minder Engels door mijn Nederlands.
Met een eventuele terugkeer naar NL in het verschiet vind ik het toch wel heel belangrijk om het Nederlands op peil te houden, de kinderen krijgen het dan al zwaar genoeg zonder enorme taalachterstand. Daarom investeren we er nu al tijd en geld in.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18762
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nederlandse les

Bericht door kastelke »

De voertaal bij ons thuis is Nederlands, Tenzij we gezelschap hebben van Engelstalige gasten. We blijven bewust Nederlands spreken thuis, want ook al was onze zoon al bijna 16 toen we verhuisden, binnen de 2 jaar had hij problemen met het Nederlands. Ik merk dat zijn grammatical een beetje achteruit gegaan is. Zijn vervoegingen zijn soms hilarisch. :lol: Hij realiseert zich meestal wel dat er iets niet klopt, maar weet dan niet hoe het wel juist is.
De gesprekken met ons thuis zijn ook het enigste verband dat hij nog heeft met de taal. Zijn studies zijn Engels, zijn vrienden zijn Engels, interessante publicaties zijn in het Engels... (en hij woont ook al meer dan 2 jaar niet meer thuis, dus zijn contact met ons is ook beperkt). Toch wil hij wel Nederlands blijven spreken, want hij vindt talen 'leuk'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gast

Re: Nederlandse les

Bericht door Gast »

Het levert soms wel leuke uitspraken op. Ik zat laatst met mijn jongste in de auto. Hij vertelde me over zijn dag op school. Ze hadden een project gedaan en op een gegeven moment ging het over 'mice'. Om te verduidelijken zei mijn zoontje: "jeweetwel Mom, ik bedoel MICE. Dus niet de corn..... (mais).

Deze is ook leuk: de eekhoorn eet acorns. Raken ze hier helemaal van in de war :mrgreen:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlandse les

Bericht door hemmie »

Ja, die laatste is hier in huis al jaren een bron van verwarring! :-D
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Dbacks2
Amerikakenner
Berichten: 596
Lid geworden op: 03 mei 2013, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Scottsdale Arizona

Re: Nederlandse les

Bericht door Dbacks2 »

Wij hebben ook afgesproken thuis Nederlands te blijven spreken. Het leek me eigenlijk een inkoppertje; 2 Nederlandse ouders en kinderen die tussen de 10 en 20 jaar Nederlands gesproken hebben. (jongste zat zijn laatste jaar in NL in groep 6, dus dan is alle 'taal' wel zo'n beetje klaar).
Maar nu we bijna drie maanden hier zijn merk ik de eerste glibberpartijen al... zoon (oudste) text terug 'sounds good', jongste komt uit school en heeft dingen geleerd die hij in NL niet gehad heeft en blijft de Engelse termen gebruiken en jongste dochter heeft het steevast over altO's en sopraNEN :-)

Denk dat het moeilijker wordt dan ik tevoren dacht!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18762
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Nederlandse les

Bericht door kastelke »

Herkenbaar: welke onderwerpen je eigenlijk bent gaan bestuderen nadat je verhuisde. Want daar wordt hier inderdaad ook het Engelse lingo voor gebruikt. Net zoals bij mijn man en mij als we over ons werk praten. Dat is een mengeling van Nederlands met de typische Engelse termen van de job.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer