Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verhuizen naar Amerika: vragen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
AnnAdores
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Verhuizen naar Amerika: vragen

Bericht door AnnAdores »

Hoi!

Ik kom heel vaak op dit forum uit omdat ik, zoals velen van jullie, de droom koester naar Amerika te verhuizen. Ik ben een meisje van bijna 20 en ik heb tot nu toe Amerika al voor 4 keer bezocht. Die 4 keren dat ik er was, was ik o.a. ook bij familie en zat ik er ook ietsjes langer dan een maand. Ik denk dat ik een klein beetje begin te snappen hoe een 'Amerikaans leven' eruitziet. Nou heb ik altijd al graag naar Amerika willen verhuizen, zelfs al vóórdat ik Amerika ooit had bezocht. Maar na alle reisjes begint dat gevoel steeds sterker te worden. Ik zit er echt heel erg mee dat het emigreren zo ongelooflijk moeilijk is!

Ik weet alleen niet hoe en wát ik allemaal moet doen? Ik zat te denken om mee te doen aan de Green Card lottery, maar:
1) Maak je dan wel genoeg kans als je alleen je mavo en havo diploma hebt?
2) Ik zoek me rot op internet, maar kom alleen uit op de uitslag of zoiets voor 2014 (en daarvoor had je al vorig jaar al mee moeten doen), hebben wij dit jaar ook dezelfde loterij? En zo ja, wanneer is dat ongeveer? Ik zou graag mee willen doen dit jaar!

Ik heb mijn mavo diploma gehaald, heb vervolgens 2 jaartjes havo gedaan en gehaald. Nu wil ik nog 2 jaartjes vwo gaan doen. Ik wil heeeeeeeeel erg graag mijn opleiding in Amerika doen. Ik zie het echt niet zitten om hier nog na de 2 jaartjes op vwo, nog 4-6 jaar een opleiding doen. Dat zou me echt kapot maken denk ik.

Ik vraag me alleen af: is het eigenlijk wel 'nodig' om mijn vwo diploma te halen? Of is dat compleet overbodig? Aangezien je dat niet in Amerika hebt, vraag ik mij af of ze dan überhaupt gaan letten op wat voor niveau ik heb gedaan. Vinden jullie het niet raar/dom om eerst mijn vwo diploma te halen om vervolgens naar Amerika te gaan? Of maakt dat wel degelijk verschil?

Het enige wat ik weet is dat ik een oom heb in de VS die het financieel ontzettend goed heeft en die mij ook bereid is te helpen. Ik kom nu waarschijnlijk echt heel dom over (ik weet het :(), maar hebben jullie enig idee wat hij voor mij kan doen? Of kan hij helemaal niks doen?

Ik weet dat dit een beetje een onsamenhangend verhaal is met een heleboel vage vragen, maar ik vraag me echt af wat jullie denken! Echt heel erg bedankt alvast! :D
SemJes
Amerika-expert

Re: Verhuizen naar Amerika: vragen

Bericht door SemJes »

AnnAdores schreef:Hoi!
Ik weet alleen niet hoe en wát ik allemaal moet doen? Ik zat te denken om mee te doen aan de Green Card lottery, maar:
2) Ik zoek me rot op internet, maar kom alleen uit op de uitslag of zoiets voor 2014 (en daarvoor had je al vorig jaar al mee moeten doen), hebben wij dit jaar ook dezelfde loterij? En zo ja, wanneer is dat ongeveer? Ik zou graag mee willen doen dit jaar!
Welkom op het forum!

1) De loterij is random. Mensen met een hogere opleiding hebben dus net zoveel kans dan iemand met een lagere opleiding. Het enige wat telt is dat je moet voldoen aan de minimale opleidingseisen. Zolang je 12 jaar educatie hebt gevolgd (dat lijk je dus te hebben), is het prima.
2) De inschrijving voor DV-2014 (verhuizen in 2014) was in oktober 2012. De uitslagen werden in mei 2013 bekend gemaakt, en de meeste mensen zullen dus in 2014 klaar zijn om te verhuizen.

Voor meer informatie over de green card loterij kun je een kijkje nemen in de links die genoemd worden in bijvoorbeeld dit topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=43441.
De kans dat de loterij nog meerdere jaren doorgaat is klein, en de kans om te winnen is nog kleiner.

Helaas is het niet mogelijk voor je oom om je te sponsoren voor een green card op familie basis. Zijn financiële situatie kan verder helaas ook weinig uithalen hiervoor.

Het beste wat je kunt doen is een Nederlandse studie uitkiezen en proberen op uitwisseling te gaan naar een Amerikaanse universiteit. Er zijn veel studies die zo'n uitwisseling of stage aanbieden. Op die manier kun je op een makkelijke manier tijdelijk in het land verblijven, en alvast contacten opdoen die je mogelijk kunnen helpen met een permanentere oplossing. Wie weet krijg je na het einde van je stage een baan aangeboden.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hallo Ann, wees welkom hier. Ik begin met een kort overzicht van de meest gebruikelijke manieren om naar de VS te emigreren:

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaanse van het andere geslacht, waarbij het een echt huwelijk moet zijn, en zij genoeg moet verdienen om jou te kunnen supporten. Inmiddels schijnt ook een same sex huwelijk te mogen, alhoewel ik geen informatie heb of er al mensen zijn die het gelukt is.
3) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
4) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
5) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer.
6) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.

Dit zijn de meest gebruikelijke wegen.

En zie ook dit plaatje.
AnnAdores schreef:Ik weet alleen niet hoe en wát ik allemaal moet doen? Ik zat te denken om mee te doen aan de Green Card lottery, maar:
Mits je het kan compenseren met een stuk werkervaring wel, doch dat zal voor jou lastig worden. Bij de DV Lottery wordt 12 jaar school geëist. Lagere school, of nu de basisschool, telt voor 6 jaar, en middelbare school dan ook 6 jaar. Havo telt als 5 jaar, dus met 4 jaar mavo en 2 jaar havo telt dit toch als 5 jaar. Hier vwo doen zal je helpen.
AnnAdores schreef:2) Ik zoek me rot op internet, maar kom alleen uit op de uitslag of zoiets voor 2014 (en daarvoor had je al vorig jaar al mee moeten doen), hebben wij dit jaar ook dezelfde loterij? En zo ja, wanneer is dat ongeveer? Ik zou graag mee willen doen dit jaar!
Als het nog doorgaat gaat het 1 oktober weer open, de inschrijving.

Voor je vervolgvragen qua studie, ja, vwo is nodig. Ga er niet van uit dat havo genoeg is om in de VS te mogen studeren. Behalve community college. Vanuit daar zou je eventueel naar een echte opleiding college/university kunnen doorstromen.
De officiële site zegt:
What are the requirements for the education or work experience ?

You must have at least a high school education or its equivalent or, within the past five years, have two years of work experience in an occupation requiring at least two years training or experience. A "high school education or equivalent" is defined as successful completion of a twelve-year course of elementary and secondary education in the United States or successful completion in another country of a formal course of elementary and secondary education comparable to a high school education in the United States. Occupations that require at least two years of experience are determined from a list published by the Department of Labor. The Do I Qualify page will walk you through these options.
Hou er rekening mee dat je na een studie niet in de VS mag blijven. Afhankelijk van de studie mag je eventueel 1 jaar nog werken, onder het OPT. Daar weet ik helaas weinig vanaf, volgens mij betekent OPT Optional Practical Training. Maar dan moet je toch echt weer weg. Tenzij iemand je een baan wil aanbieden die aan de voorwaarden voldoet, en die organisatie zo'n baan ook mag aanbieden. Een privé persoon mag jou geen baan aanbieden die kwalificeert voor een visum.

Wat jou oom kan doen is jou helpen met het betalen van de studie en eventueel financieel garant staan als je zou gaan trouwen, dus optreden als sponsor van jouw partner. Maar wat hij niet kan is jou binnenhalen. Doch, ik durf dit niet met 10% zekerheid te zeggen. Dat kan hij het beste navragen bij een immigration lawyer. Doch, als dit mogelijk is dan nog kost het zeer veel tijd. Zodanig veel dat het pas ruim jouw studie mogelijk zou zijn.
Wat is jouw oom, zelf een Amerikaan? Iemand die een green card heeft?

De tip die ik je wel kan geven, maar die je niet zal willen horen, is dat je je moet instellen op niet naar de VS kunnen emigreren binnen afzienbare tijd. Het is heel moeilijk om daar echt als immigrant binnen te komen, en het lukt vaker niet dan wel.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

@hockey: je kunt je (overigens zeer nuttige) lijstje met hoe in de VS te geraken bijstellen. Mevrouw Napolitano heeft officieel verklaard dat zelfdegeslachtshuwelijken nu officieel gelijkgesteld zijn met heterohuwelijken.

http://www.dhs.gov/topic/implementation ... rriage-act

En Goldenhills gaf laatst een bericht door dat het inderdaad lukt:

http://www.domaproject.org/2013/08/gree ... olina.html
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

AnnAdores schreef:Ik denk dat ik een klein beetje begin te snappen hoe een 'Amerikaans leven' eruitziet.
Niet om 't een of 't ander, maar wat vind jij een "Amerikaans leven"?
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hoop dat de aanzwengelaar van dit onderwerp niet denkt dat Amerika het land van de ongebreidelde vrijheid is. En het goud dat hier de straten zou bedekken, is ook al een paar jaar opgebroken en omgesmolten.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

maar er zit toch nog een zilveren fundering onder? :lol:
KBaak
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door KBaak »

Met betrekking op je keuze om VWO te gaan doen; realiseer je goed dat je met een VWO diploma niets bent op de arbeidsmarkt. Zowel in Amerika als in Nederland, het is tenslotte 'slechts' een diploma middelbare school, hetzij op het hoogste niveau. Voor een baas heb je echter geen concrete ervaring of belangrijke kennis opgedaan die je tijdens een HBO opleiding wel zou krijgen. Ook als je een HBO opleiding gaat volgen heb je in Amerika veel meer kansen op een baan. Het VWO is een voorbereiding op universitair onderwijs, niks meer, niks minder; je kan er dus geen baan mee uitoefenen als je daarna niet naar de uni gaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer