Ervaringen naamswijziging?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
OscarG
Amerikakenner
Berichten: 1432
Lid geworden op: 25 feb 2009, 06:34
Locatie: Franklin,NH

Ervaringen naamswijziging?

Bericht door OscarG »

Ik moet binnenkort mijn I-751 insturen om mijn conditional greencard om te zetten naar een 10-jarige. Hierbij heb ik op het internet gelezen dat je in je cover letter kan aangeven dat je graag je getrouwde naam wilt gaan gebruiken. Dit leek mij op zich wel handig, want dan staat die maar meteen op die green card.

Toevallig moet ik ook mijn NL paspoort vernieuwen, want die verloopt ook binnenkort. Ik heb een mailtje gestuurd naar het consulaat in Boston met de vraag of ik ook mijn getrouwde naam op mijn paspoort kan hebben. Dan passen de greencard en mijn NL paspoort weer netjes bij elkaar. Ik werd vervolgens gebeld door een medewerker van het consulaat met de vraag of ik ook de getrouwde naam op mijn marriage license had. Want als dat zo was, dan kon ik mijn geboortenaam aan laten passen. Anders werd de naam toegevoegd op een aparte regel onder mijn geboortenaam.

Ik vond het eigenlijk apart dat ik mijn NL geboortenaam kan laten aanpassen, want volgens mij kan dat met een huwelijk in NL niet. Volgens de website van de overheid kan je wel de naam van je partner aannemen, maar je geboortenaam blijft altijd gelijk en blijft ook op je paspoort staan. (Plus de naam van je partner).
Na navraag kreeg ik het volgende te horen:
Voor zover wij het kunnen bezien wordt uw naamswijziging bij huwelijk in Gala Grano op grond van de Wet conflictenrecht namen (WCN) van 1989 erkend. Dit op grond van een buiten Nederland tot stand gekomen wijziging in de persoonlijke staat van uzelf. U dient hiertoe de bijgevoegde Verklaring Naamskeuze na Huwelijk in te vullen en te tekenen.
Naamswijziging is eenmalig en kan niet herroepen worden.
Het is dus een aparte wet die dit mogelijk maakt in mijn situatie. Ik heb vervolgens het bijgevoegde formulier gelezen en daarin staat de volgende text waar ik niet helemaal uit kom. Met name het vetgedrukte gedeelte:
in het geval u een Nederlandse geboorteakte heeft of uw buitenlandse geboorteakte al
eerder heeft laten registreren bij Bureau Landelijke Taken, wordt u sterk geadviseerd uw
buitenlandse huwelijksakte op te laten nemen in de registers van de burgerlijke stand van
de gemeente Den Haag en deze door de ambassade afgegeven verklaring mee te sturen*.
De correcte geslachtsnaam zal door de Gemeente dan verwerkt worden in uw geboorteakte
indien die voorkomt in de registers van de burgerlijke stand in Nederland.
Deze keuze zal ook doorwerken in de persoonsgegevens in de Gemeentelijke
basisadministratie gedurende de periode van registratie in Nederland
.
Wat zouden ze daar nu precies mee bedoelen? Verdwijnt mijn geboortenaam dan van mijn Nederlandse geboorteakte en van alle persoonsgegevens die ze van mij hebben in Nederland? Dat is eigenlijk ook wel weer een beetje apart, of niet? Dan is het net alsof ik nooit mijn geboortenaam heb gehad?
En stel dat we ooit zouden scheiden (ga ik niet vanuit natuurlijk), dan kan ik mijn originele geboortenaam ook niet meer terug krijgen?

Heeft iemand ervaringen met dit formulier en dit proces?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Ervaringen naamswijziging?

Bericht door DixieChick »

Ik heb er geen ervaring mee, maar voor zover ik het begrijp, wordt je naam overal veranderd. Dus ook op je geboorte akte. Het lijkt erop alsof je "geboortenaam" dat inderdaad verdwijnt. Als je gaat scheiden, dan hou je dus deze naam. Ondanks dat ik niet van plan was te scheiden, vind ik dit soort dingen toch altijd wel een beetje ongemakkelijk. Hyphenaten, je mans naam aannemen op je groene kaart, ok, maar mijn geboorte akte veranderen? Dat vind ik toch best wel creepy.
Ik was dan ook erg blij dat Nederland in 2009 de regel die stelde dat de naam op je naturalisatie certificaat ook de naam op je paspoort en je geboorte certificaat werd afgeschafd heeft. Hadden ze dat niet gedaan, dan weet ik niet of ik mijn mans naam had gehouden. Niet dat ik niet harstikke gek op hem ben, maar om nou helemaal mijn eigen "roots" kwijt te zijn, dat vond ik toch niet lekker voelen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Ervaringen naamswijziging?

Bericht door heidem »

De geboorteakte zou volgens boek 1 van het Burgerlijk Wetboek wel de geboortenaam blijven bevatten, maar worden voorzien van een "latere vermelding" die voor de geboortenaam in de plaats komt. Elke overheidsregistratie in Nederland zal daarmee aangepast worden. De enige manier om dat desgewenst weer te veranderen is een verzoek om wijziging van de geslachtsnaam.
OscarG
Amerikakenner
Berichten: 1432
Lid geworden op: 25 feb 2009, 06:34
Locatie: Franklin,NH

Re: Ervaringen naamswijziging?

Bericht door OscarG »

Dat idee heb ik dus ook, ik hou van mijn vrouw hoor en ik vind het helemaal top dat wij twee en onze kids later allemaal dezelfde familie-achternaam hebben, maar om nou mijn geboortenaam compleet uit alle gegevens in NL te laten wissen voelt ook niet echt goed. Mijn vrouw denkt hier overigens hetzelfde over. Ik heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij het consulaat in Boston en dit was hun antwoord:
Zo heb ik inderdaad eea ook begrepen. Indien u een “2nd opinion” zou willen hebben, raad ik u aan met de Netherlands Information Desk (NID) te bellen op +1-877-388-2443.

U kunt overigens inderdaad uw paspoort laten uitmaken als :
<geboortenaam>, met op de 2e lijn echtgenoot van <partner naam>.
Ook voor deze verandering in uw paspoort dient u een recente huwelijksakte (niet ouder dan 12 mnd) met Apostille te tonen.

Het bijgeschreven echtgenoot van kan in geval van scheiding of overlijden van de echtgenote gewijzigd worden.
Ik denk dat ik gewoon voor die optie ga!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer