Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

opheffen 2 year rule bij J1 visum na winnen Diversity Lotery

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
SemJes
Amerika-expert

opheffen 2 year rule bij J1 visum na winnen Diversity Lotery

Bericht door SemJes »

Nou voor ons gaat het nog wel spannend worden ben ik bang. Op formulier DS-230 staat (in het rijtje van "ben je ooit crimineel bezig geweest etc.) "ben je momenteel aan een 2 jaar regel bezig". Hier moeten we natuurlijk "Ja" op antwoorden. Maar worden we dan überhaupt nog opgeroepen voor een interview? Er is ook geen ruimte voor een opmerking daar (dat je met de waiver bezig bent bijvoorbeeld).
Okey, dus moeten we dan wachten tot we de waiver hebben voor het terugsturen van de papieren, en zijn we dan nog op tijd (het kan een aantal maanden duren)? Dat is een van de vragen die ik morgen bij Kentucky wil aankaarten.

Dan de andere optie, Adjustment of Status (AOS) aanvragen. Ik geloof dat we dan moeten bepalen of we aan de emigratie eisen kunnen voldoen. Klinkt een beetje vaag, maar ik denk dat we hier ook de waiver voor nodig hebben. Ik denk dat je dan moet wachten tot je casenumber aan de beurt is en je dan pas de documenten mag opsturen. Maar we hebben een erg laag casenumber. Ze beginnen in oktober 2012 met de interviews? Waarschijnlijk zijn we dan in oktober aan de beurt. Maar hebben we de waiver wel voor oktober?

Wat betreft de waiver, wat moeten we invullen als reden dat we de 2-jaar regel "gewaived" willen hebben? Ik denk dat het afgekeurd zal worden als we schrijven dat dit om het winnen van de DV-lottery is. Je verklaart namelijk met je J-1 dat je geen intentie hebt om te emigreren, en dit voor de komende 2 jaar ook niet zal doen. Ik dacht eraan om iets algemeens in te vullen zoals "Carriere mogelijkheden vergroten". Het nadeel hiervan kan zijn dat ze om zogenaamde "sponsor views" kunnen vragen van je J-1 sponsor. Misschien zullen zij vertellen dat er geen baan aanbod is, en dat hiermee de waiver wordt afgewezen. Ik weet niet wat we hier het beste kunnen schrijven dus, erg moeilijk. Ik heb ook gelezen dat iemand schreef "Omdat het thuisland geen objectie heeft" als reden aangaf, en dit ook goedgekeurd werd. Aangezien we de "no objection from home country" waiver aanvragen, zou het toch eigenlijk niet veel uit moeten maken wat onze reden is, zolang Nederland maar goedkeuring geeft? Helaas ben ik bang dat het niet zo simpel ligt.

Ik ben bang dat jullie ook niet weten hoe we nu verder moeten, maar ik wilde het toch even delen. Hopelijk weet ik morgen, na Kentucky gebeld te hebben, meer.
SemJes
Amerika-expert

Re: Winnaars DV-2012: SemJes. Gewonnen op J1/J2 visum

Bericht door SemJes »

Okey nu ik de beschrijving bij de "Reason of statement" beter bekijk, denk ik dat we hier wel zouden kunnen invullen dat de reden dat de ontheffing plaats kan vinden is omdat de Nederlandse staat ons toestemming gaat geven omdat we o.a. geen belastingschuld hebben, of een dergelijk verhaal.

Wat denken jullie?
Please write a statement demonstrating why "vul naam in" is eligible to receive a waiver of the two-year home residency requirement of section 212(e) of the Immigration and Nationality Act. The length of the statement may vary.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: opheffen 2 year rule bij J1 visum na winnen Diversity Lo

Bericht door kastelke »

Het lijkt me een goed idee om deze vraag voor te leggen op het KCC! Maar de eerstkomende dagen zal je daar misschien moeilijk binnen geraken...
En eerlijk gezegd zou ik misschien ook wel eens informeren bij een ervaren immigratie advocaat...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Is de reden achter de 2 year rule niet dat men op die manier niet permanent in de VS kan blijven door telkens een visum verlenging aan te vragen? Dan lijkt me dat het winnen van de GC loterij geen probleem moet zijn, maar ik ben natuurlijk geen advocaat dus ik zou dat inderdaad even bij een advocaat navragen.
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik geloof dat de reden is dat jouw verblijf in de US mede financieel gesponsord werd door de Nederlandse overheid, en dat je daarom terug 'je land moet gaan dienen' nadat je meer kennis vergaard hebt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Wat interessant, dat heb ik dus nooit geweten. Raar eigenlijk, waarom wil de VS andere landen met een bron van inkomsten voorzien als zij daar zelf van zouden kunnen profiteren?
Afbeelding
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Klopt, van de inkomsten. Helaas krijgt nu haast iedereen de regel, ook al ontvang je geen IB-groep beurs (meer). Het idee is geloof ik dat je dit wel ontvangen hebt, en dat Nederland daarom een belangstelling in je heeft, en je terug moet komen om je ervaringen die je in het buitenland opgedaan hebt in Nederland toe te passen. Hier is Nederland echter niet zo streng in dan andere landen, en daarom geven ze de goedkeuring nadat je een goed betalingsgedrag verklaring hebt ontvangen van de Belastingdienst.

Betreft het verlengen van een visum. Tja ik weet het eigenlijk niet. Want we zouden ons J-1 nog een keer kunnen verlengen, dus dat mag dan weer wel. Denk dat het echt is zodat je je kennis in Nederland gaat toepassen.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Wat ik niet helemaal snap is dat jij de vraag "Are you under the 2-year rule" met ja beantwoord. Want die "2-year rule" begint toch pas als je teruggaat? Of heb ik het nu mis? Ik heb begrepen dat je na je J1 ook een H1b kan krijgen zonder terug te gaan? Of is daar die waiver dan voor?

Ik heb wellicht te verwarring te groot gemaakt, veel succes met uitzoeken!
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Hmm er staat "Are you an alien who is a former exchange visitor who has not fulfilled the 2-year foreign residency requirement". We zijn een "current" en geen "former" exchange visitor. We hebben de 2 jaar nog niet volgemaakt natuurlijk, en ben bang dat het daar om draait.
Overigens, van J-1 naar H1-B heb je ook de waiver nodig.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Okey zojuist naar KCC gebeld (ze wisten niets specifieks) en naar de Department of State afdeling Waiver 2 year rule. Ik heb uitgelegd dat we de 2 jaar regel hebben, dat we de DV gewonnen hadden en gevraagd of dit een valide reden voor de waiver zou zijn. Ik vroeg gewoon letterlijk (heb niet mijn naam of andere gegevens genoemd), J-1 is geen dual intent, meedoen aan de DV is dat misschien wel, zou dit een reden zijn om onze waiver af te keuren. Haar antwoord was dat het winnen van de DV-lottery JUIST een valide reden is om een waiver goed te keuren. Bij de waiver hoef je namelijk alleen aan te tonen dat je wil blijven, en het liefst dat je kunt blijven. Ze zei verder dat eigenlijk elke reden goed gekeurd zou worden, zolang je natuurlijk goedkeuring van je thuisland krijgt (maar dat is niet waar we ons druk om maken). Eigenlijk dus best goed nieuws denk ik zo.
We gaan nu formulier DS-3035 invullen.
newengland
Amerikafan

Bericht door newengland »

SemJes schreef:Okey zojuist naar KCC gebeld (ze wisten niets specifieks) en naar de Department of State afdeling Waiver 2 year rule. Ik heb uitgelegd dat we de 2 jaar regel hebben, dat we de DV gewonnen hadden en gevraagd of dit een valide reden voor de waiver zou zijn. Ik vroeg gewoon letterlijk (heb niet mijn naam of andere gegevens genoemd), J-1 is geen dual intent, meedoen aan de DV is dat misschien wel, zou dit een reden zijn om onze waiver af te keuren. Haar antwoord was dat het winnen van de DV-lottery JUIST een valide reden is om een waiver goed te keuren. Bij de waiver hoef je namelijk alleen aan te tonen dat je wil blijven, en het liefst dat je kunt blijven. Ze zei verder dat eigenlijk elke reden goed gekeurd zou worden, zolang je natuurlijk goedkeuring van je thuisland krijgt (maar dat is niet waar we ons druk om maken). Eigenlijk dus best goed nieuws denk ik zo.
We gaan nu formulier DS-3035 invullen.

Wij hebben ook besloten hoe we verder gaan:
-We gaan mijn Casenummer gebruiken, gezien ik niets met de 2 year rule te maken heb
-We gaan over precies 2 weken trouwen
-We gaan voor mijn vriendin vandaag de waiver aanvragen met dezelde reden (thanks voor het bellen :thumbup: )
-Zodra we getrouwd zijn sturen we het huwelijkscertificaat op naar het Kentucky consulate center om mijn vriendin aan mijn dossier te laten toevoegen
-Als het goed is zijn we dan met alle procedures en aanvragen klaar voor het interview wat waarschijnlijk in September/Oktober zal zijn.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Klinkt goed! Denk er wel aan dat je bij een van de formulieren de vraag tegenkomt of je vriendin nu onder de 2 jaar regel valt. Weet nog steeds niet wat je daar in moet gaan vullen. Wij gaan een Adjustment of Status doen, en voor ons komt die vraag (nog) niet voor. Maar we moeten dan ook tot 30 september wachten met het grote eind formulier opsturen, en die dag moeten we ook de waiver in de hand hebben.
newengland
Amerikafan

Bericht door newengland »

SemJes schreef:Klinkt goed! Denk er wel aan dat je bij een van de formulieren de vraag tegenkomt of je vriendin nu onder de 2 jaar regel valt. Weet nog steeds niet wat je daar in moet gaan vullen. Wij gaan een Adjustment of Status doen, en voor ons komt die vraag (nog) niet voor. Maar we moeten dan ook tot 30 september wachten met het grote eind formulier opsturen, en die dag moeten we ook de waiver in de hand hebben.
Mijn vriendin kan ik pas opgeven als we getrouwd zijn, dus ik kan de vraag nu gewoon nog met "nee" beantwoorden. Zolang ik maar tijdens het gesprek op het consulaat de waiver in handen heb.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

SemJes schreef:Okey zojuist naar KCC gebeld (ze wisten niets specifieks) en naar de Department of State afdeling Waiver 2 year rule. Ik heb uitgelegd dat we de 2 jaar regel hebben, dat we de DV gewonnen hadden en gevraagd of dit een valide reden voor de waiver zou zijn. Ik vroeg gewoon letterlijk (heb niet mijn naam of andere gegevens genoemd), J-1 is geen dual intent, meedoen aan de DV is dat misschien wel, zou dit een reden zijn om onze waiver af te keuren. Haar antwoord was dat het winnen van de DV-lottery JUIST een valide reden is om een waiver goed te keuren.
Dan lees ik ook tussen de regels door dat het niet dual-intent zijn van de J-1 geen probleem oplevert voor de DV GC, toch?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

@NewEngland, ach ja dat is waar ook. Heb vannacht niet kunnen slapen dus ben een beetje sloom van begrip vandaag :lol:
@Goldenhills: Ik denk dat het een gevaar kan zijn voor het verlengen van een F/J1, maar dat het los staat van het aanvragen van een GC. En zelfs met het verlengen van deze non-immigrant visas heb ik nog wat tegenstrijdige berichten gelezen. Op een internationaal forum las ik gisteren over verschillende mensen die de DV gewonnen hadden, maar dat hun J of F-1 zou verlopen voor ze AOS zouden kunnen aanvragen. Op de een of andere manier hebben ze het ook nog voor elkaar gekregen om de verlenging te krijgen. Een iemand zei zelfs dat hij gewoon eerlijk bij het interview heeft gezegd dat hij voor AOS wilde gaan maar nog niet klaar was met zijn studie, en daarom alsnog een J-1 wilde. Zo verwarrend :?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer