NL-paspoort verlengen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: paspoort verlengen

Bericht door Old Faithful »

Bennogr schreef:Ik reageerde negatief over de hindernissen die Nederland opwierp en nog steeds opwerpt voor mensen die (lang) in het buitenland wonen, maar zich toch nog steeds met het land verbonden voelen.
Jij bent al lang uit Nederland weg en sinds die tijd is er het een en ander veranderd. Met name is de maatschappij veel (neo) liberaler geworden en daar hoort bij: "de gebruiker betaalt."' In Nederland wordt steeds meer gedacht: "waarom zou ik als Nederlander in Nederland moeten betalen voor faciliteiten voor Nederlanders in het buitenland, laten ze daar zelf maar voor betalen." Er wordt steeds minder collectief en steeds meer individueel gedacht.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: paspoort verlengen

Bericht door bedeve »

@ Old Faithful kwalificeert die maatschappij ontregelende ontwikkelingen in Nederland als (neo) liberaal.
Als oprecht liberaal heb ik daar bezwaar tegen.
Los daarvan is het Nederlands paspoort in den vreemde verlengen de basis van deze thread.
Als je langer dan 5 jaar geleden Nederland hebt verlaten is het in den vreemde,vervreemd.
Zo snel is deze samenleving in zijn basis veranderd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

Ik denk dat Old Faithful inderdaad wel een punt heeft, liberaal of niet liberaal gedachtegoed.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: paspoort verlengen

Bericht door Bennogr »

Laatse opmerking van mijn kant. Ik heb de afgelopen 40 jaar geleerd: eens Nederlander, altijd Nederlander.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

Dat ben ik met je eens Benno, ik geef mijn Nederlanderschap ook niet op, maar weet dat we er soms wel wat meer moeite voor moeten doen dan in het verleden. Nederland is namelijk Nederland niet meer zoals het was. Vraag het de gemiddelde Nederlander die er nog woont ...
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: paspoort verlengen

Bericht door USInsider »

Nieuwenoord, dat deel van mijn antwoord was voor Vana.
Het eerste stukje was een reaktie op jouw reaktie op Benno.

Ik begrijp best wat de achtergronden zijn van de verminderde services. Maar ik verwacht van 'mijn' land dat men daar naar oplossingen zoekt en die zijn best te vinden. Ik zou met liefde 'consulair correspondent' willen worden voor de hele Central Valley en omstreken.

En jullie - als inwoners van Spanje - zou moeten weten hoe Ned. mensen erbuiten lat vallen, denk even aan de man die TWAALF jaar vastzat in een spaanse gevangenis voor iets dat-ie niet had gedaan. Hij kreeg ternauwernood hulp en toen men iets deed was het in feite te laat.

Als ik in staat ben mijn Ned.landerschp te behouden kan ik terugkomen. Misschien lopen we de komende jaren alsnog binnen (killer-apps !) en dan gaat dat geld mee naar huis. Anderen die terugkomen van weggeweest hebben vaak geld opzij gezet voor de oude dag en brengen dat dan in.

Ik hou me buiten de politiek. Maar het is wel zo dat er in Ned. teveel organisaties zijn die geld verdienen aan geld uitgeven voor bepaalde groepen.
Overigens zijn de kosten voor een hoog-ontwikkelde samenleving bijna overal gelijk - alleen de verdeling van dat geld is verschillend. Zo betalen we in de US stevig voor het gevangen houden van grote aantallen mede-burgers. Die daar niet op vooruit gaan.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

En zo is er inderdaad voor én tegen elk land wel wat te zeggen. Overigens, de man die 12 jaar vast heeft gezeten voor die moord, heeft de moord niet gepleegd, maar had ook 9 jaar voor andere strafbare feiten waar hij wel schuldig aan was. Tja ...

Ik snap je redenen om je Nederlandschap te behouden, wij doen dat zelf trouwens ook. En het wordt er allemaal niet makkelijker op gemaakt, zowel voor zaken in Nederland zelf (vraag daar eens naar wachtlijsten voor huurhuizen, eigen risico in de zorg, aantal verpleeguren voor ouderen etc. etc.) als voor geëmigreerde Nederlanders.

Maar persoonlijk durf ik niet eens meer dingen te ´eisen´ van Nederland, ben ik allang blij dat ik van bepaalde voorzieningen nog gebruik kan en mag maken. Tenslotte betalen we hier in Spanje belasting en heeft Nederland niet zoveel meer aan ons wat dat betreft.

Misschien ben ik wel iemand die teveel naar beide kanten van een zaak kijkt, maar ik denk dat men ervan uitgaat dat geëmigreerde Nederlanders over het algemeen de middelen en de bereidheid zullen hebben om moeite te doen voor hun Nederlandse paspoort. Het is dan aan degenen die daar echt problemen mee hebben, om dat duidelijk kenbaar te maken bij de bestaande consulaten wellicht?

In Spanje loopt dit inmiddels:

http://spanje.nlambassade.org/nieuws/20 ... -team.html
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: paspoort verlengen

Bericht door Bennogr »

Kunnen die vliegende diplomaten ook niet 'even' elders in de wereld langskomen? Voor zover ik denk te weten, zijn er speciale groepjes ambtenaren die de wereld door reizen om te kijken of AOW ontvangers in het buitenland nog leven. Zouden die dan misschien meteen paspoorten kunnen menemen? 'Iedereen' kan tegenwordig immers toch 'multitasken'?

Over die AOW overigens: ik moet elk jaar naar de 'county clerk' om die officieel te laten verklaren dat ik inderdaad nog echt leef en dat men dus door kan gaan met geld sturen. Gelukkig kan dat wel om de hoek!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

Dat laatste moeten mensen een AOW- of WAO-uitkering hier inderdaad ook Benno. Lieve dame bij de gemeente zet een stempeltje.

Ik vind het systeem van Spanje prima, zouden ze op meer plaatsen moeten gaan doen! Misschien eens een actie opzetten in de USA met Spanje als voorbeeld?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: paspoort verlengen

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten waren die andere strafbare feiten (verkrachtingen) ook niet bewezen. Er waren getuigen dat hij zich op een andere plek bevond dan waar die misdrijven plaatsvonden. Maar hij en zijn advocaat gaan daar verder geen zaak van maken aangezien hij met zijn 12 jaar de 9 jaar straf daarvoor ruimschoots heeft 'gezeten'.
Maar daar gaat het niet om. Feit is, dat hij geen hulp heeft gehad van de Ned. overheid op een moment dat hij dat zo bitter nodig had.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: paspoort verlengen

Bericht door hemmie »

Het is in de VS wel gedaan, in het jaar nadat Houston dicht was gegaan zijn ze daar een keer geweest, maar daarna heb ik er niets meer over gehoord. Ik geloof dat er wel al naar gevraagd is, maar voorlopig zijn er geen plannen.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: paspoort verlengen

Bericht door USInsider »

Het is niet alleen de kosten maar ook de logistiek. Ik moet eind van de maand een nieuwe pas aanvragen - ruim 4 uur rijden heen en idem terug. Een eitje bij anderen vergeleken. Maar ik rijd zo'n afstand niet meer en dus doet mijn man dat. Wat als over 10 jaar mijn man het ook niet meer kan ?!

Ik denk dat een van de verschillen is dat men in Ned. er snel vanuit gaat dat er wel 'een mantelzorger' is. Ik heb toen ik nog in Ned. woonde ook heel wat afgesleept met mijn moeder naar artsen, ziekenhuizen, officiele instanties. Dat ik zo'n dag niet kon werken/verdienen, ach ja - mijn probleem.
In de US is alles toch meer gericht op zelf-redzaamheid. Ofschoon ik hier bij ziekenhuizen ook oudere meisjes oudere dametjes uit auto's zie plukken.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

Maar wat wil je dan? Dat er in elk dorp in de USA een Nederlands paspoort aangevraagd kan worden? Paspoorten worden nu eenmaal uitgegeven door bevoegde instanties en je kan niet van Nederland verwachten dat ze over de hele wereld naar Nederlanders toe gaan reizen.

Het gebrek aan mantelzorg en financiële middelen kan je moeilijk de Nederlandse overheid gaan verwijten. Als mensen er zelf voor kiezen, om wat voor reden dan ook, buiten Nederland te gaan wonen, mag je ook enige vorm van zelfredzaamheid verwachten.

Nederland gaat echt het systeem niet veranderen en paspoorten per post toesturen. En terecht, in deze tijd van vluchtelingen en asielzoekers, is toch het minste wat gedaan kan worden mensen fatsoenlijk identificeren voor ze identiteitspapieren krijgen. Hoe triest jouw persoonlijke situatie ook is, daar kan je niet het hele systeem op aanpassen.

Over de zaak Van der Dussen is hier inmiddels wel meer naar buiten gekomen. Hij heeft destijds wel hulp van de Nederlandse overheid gekregen, maar die is o.a. gestopt op basis van zijn eerder gepleegde strafbare feiten en het feit dat hij juist daarvoor naar Spanje gevlucht was. Er zit soms meer achter dan direct zichtbaar is.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: paspoort verlengen

Bericht door RiverCola »

Ik ben het wel met USInsider eens dat er creatiever met dit 'probleem' omgegaan zou kunnen worden. Sowieso lijkt dat een beetje een probleem van de Nederlandse overheid, NLers in het buitenland faciliteren bij zaken die bij het Nederlanderschap horen. Zo hoor ik ook regelmatig klachten over de moeite die NLers hebben om te stemmen. Ze mogen wel stemmen voor de TK-verkiezingen, maar daar gaat een vrij ingewikkelde papieren rompslomp aan vooraf. Voor de Provinciale Staten mogen ze niet stemmen, terwijl het bepalende verkiezingen zijn voor de samenstelling van de EK (waar wetten aangenomen worden die voor NLers in het buitenland van belang zijn, bijvoorbeeld over belastingen).

Binnenkort komt er een referendum aan over het associatieverdrag met Oekraïne. Ik heb begrepen dat Nederlanders in het buitenland daar ook niet voor mogen stemmen.

Daarentegen las ik pas dat Nederland electronisch stemmen in het buitenland heeft uitgeprobeerd, maar dat er teveel glitches zaten in dat systeem. Tsja.... Onze overheid en ICT, geen goeie match :roll:
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: paspoort verlengen

Bericht door Bennogr »

Nederlanders in het buitenland mogen WEL meedoen met de volksstemming over de Oekraine. Ik heb tenminste een formulier per elektronische post opgestuurd en mij is beloofd dat ik een stembiljet krijg via de elektronische post. Ik moet dat dan wel uitprinten en opsturen naar de ambassade in Washington DC. Maar ik hoef gelukkig niet meer een hele doos kleurpotloden te kopen om een vakje rood te maken, dat mag -- zo heb ik begrepen -- nu ook met een zwarte of blauwe balpuntpen.

Dat ik alleen mag stemmen voor de Tweede Kamer en niet voor al die andere dingen (gemeenteraad, provinciale staten) vind ik niet zo erg. Is allemaal erg plaatselijk en interesseert me niet zo erg. Plus Nederland is niet ZO democratisch, de Eerste Kamer wordt getrapt gekozen, en burgemeesters mag je ook niet voor stemmen (en voor het koningsschap ook niet).

Ik heb een paar keer via het internet gestemd vele jaren geleden. Internet bankieren kan wel, maar stemmen is blijkbaar NOG belangrijker en 'dus' meer fraudegevoelig? En stembiljetten die in de post verdwijnen is dan geen probleem?

Opgeven voor stemmen: kbn.verkiezingen@denhaag.nl of http://www.denhaag.nl/kiezersbuitenland

Heel ouderwets: per slakkenpost: Publiekszaken/Bureau Verkiezingen - KBN, Postbus 84008, 2508 AA Den Haag, Nederland
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: paspoort verlengen

Bericht door Big Al »

Toen de paspoortsituatie veranderde woog dat toch wel een beetje mee in mijn beslissing om de knoop door de hakken en het Amerikaanse staatsburgerschap aan te vragen. Voorheen kon ik mijn NL paspoort nog in Denver verlengen (uurtje rijden) en opeens moest ik er een paar dagen voor uittrekken (San Francisco of Los Angeles waren de dichtstbijzijnde mogelijkheden).

Als Amerikaans staatsburger kon ik mijn paspoort 'gewoon' bij het plaatselijke postkantoor aanvragen en verlengen kan nu per post.

Ook kan ik nu meedoen aan de verkiezingen hier en petities tekenen. Met een knijper op m'n neus als het moet...
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: paspoort verlengen

Bericht door SophiaB »

nieuwenoord schreef:Nederland gaat echt het systeem niet veranderen en paspoorten per post toesturen. En terecht
Hoewel ik het er 100% mee eens ben dat we niet in staat zijn het Nederlandse systeem aan te passen, heb ik toch wat aantekeningen bij het "En terecht" :mrgreen: Hier in Canada moet je je eerste paspoort inderdaad in eigen persoon aanvragen, maar daarna sturen ze het netjes naar je huis. Dat is dus al een trip minder, want ophalen hoeft niet. Een verlenging/vervanging van je paspoort kan helemaal per post, net als in de US.

Ik kan dus ergens wel wat sympathie opbrengen voor de opmerkingen dat als het in dergelijke grote en toch ook wel 1e wereldlanden WEL kan, het toch enigszins vreemd is dat het in zo'n piepklein (maar uiterst belangrijk :lol: ) kikkerlandje als Nederland NIET kan :wink:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

Als je het in Nederland laat verlengen, kan je het ook na laten sturen per koerier. Wel binnen Nederland trouwens, kost ook nog 25 euro, maar het kan.

Het en terecht staat voor mij voor minimaal een keer per 10 jaar laten zien dat je bestaat en dat jouw papieren bij jou passen. Ik vind dat echt terecht ja.

Is er trouwens niemand van de Nederamerikanen die overweegt zijn paspoort in Nederland te vernieuwen? Op Schiphol gaat dat heel vlot, net als in een van de aangewezen grensgemeenten.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: paspoort verlengen

Bericht door USInsider »

Sophia, het paspoort wordt thuisgestuurd, het is de aanvrage die in persoon gedaan moet worden. Dus een (1) trip, geen 2. Maar wel iedere keer en totnutoe iedere 5 jaar.

Nieuwenoord. Ik stelde niet dat ik hier mantelzorg verwachtte ! Ik stelde dat in de US zaken veelal zo geregeld zijn dat je het zelf aankunt, waar je in de nederlandse aanpak vaak 'hulp & bijstand' moet inroepen.
Ik stelde evenmin dat ik 'in ieder dorp' een Consular Officer verwacht - hoewel de Italianen met hun veelheid van vestigingen aardig in de buurt komen.
(Even verlengen op Schiphol ? Waarom niet - kost maar $ 3000 voor de reis voor 2 personen.)

Ik wil ook best meer betalen, bv. dubbel tarief, voor een paspoort volledig per post zodat er additoneel security kan worden geregeld.
Er zijn in de meeste landen instanties die ID gegevens kunnen kontroleren en daar een document over kunnen afgeven. Dat hoeft echt niet - iedere keer opnieuw - door een Ned. consular medewerker te gebeuren.
Heeft een land niet dergelijke mogelijkheden, of is bewezen dat die onbetrouwbaar zijn, dan is er inderdaad reden mensen te laten opdraven.

Het is idem dito als de houding tov. dual citizenship. De voorzitter van de Tweede kamer is een 'dual' maar ik kan niet ook USer worden - wat me beperkt in wat ik wel en niet kan doen hier.
Mbt. stemmen, ik zou er geen enkel probleem mee hebben als dat voor Ned.ers in den vreemde niet mogelijk was. Van de kosten die dat bespaart kan men dan iets regelen mbt. paspoort-aanvrages in het buitenland.

Het is vooral het gebrek aan creativiteit dat me ergert. Van alles en nog wat kan goed geregeld worden, er maar een wil toe is. En die wil ontbreekt te vaak als het gaat om Nederlanders in den vreemde.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: paspoort verlengen

Bericht door nieuwenoord »

Het is duidelijk dat je niet tevreden bent. Mijn insteek is duidelijk anders, ik denk niet dat we het eens zullen worden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer