Namen in paspoort

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 10

Namen in paspoort

Bericht door Intothewild67 »

Waarschijnlijk zijn er tal van topics over, maar ik blijf het onduidelijk vinden.
Mijn voornaam is John, in mijn paspoort staan mijn voornamen als Johannes, Gerard + mijn achternaam natuurlijk.
Normaal reisde ik naar de VS onder de naam Johannes, zoals in mijn paspoort.
Vorig jaar wilde ik online inchecken bij AirCanada, maar ik had me vergist met mijn voornaam. Ik had John gebruikt ipv Johannes.
Kleinigheid denk je dan, pas het even aan desnoods voor een klein bedrag.
Tot mijn schrik werd mijn ticket geannuleerd (dag voor vertrek), omdat ik ook een traject vloog met United.
Lekker dan, heeft me een hoop geld gekost.
Nu heb ik geboekt met United naar Anchorage en ik heb gewoon weer mijn voornaam Johannes gebruikt.
Maar toen ik mijn paspoort wilde scannen, kreeg ik telkens een melding dat mijn naam niet overeen kwam met mijn paspoort.
Met de klantenservice gebeld en daar gaf men aan dat ik ook mijn middle name moest gebruiken.
Mijn 2e voornaam, Gerard.
Deze vlucht heet ik dus Johannesgerard...... + achternaam.
Maar mijn paspoort kan ik nog steeds niet scannen, dus ik moet toch eerst naar de balie.
Er is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen.
Als ik een auto ga huren, heet ik weer gewoon John.
Als iemand Johannes of Johannesgerard zou roepen, zou ik niet eens reageren :)
Herkennen jullie dit?
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1256
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Namen in paspoort

Bericht door IngridUSA »

Je roepnaam is John. Maar voor vliegtickets moet je je voornaam of voornamen gebruiken zoals in je paspoort staat.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42165
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Namen in paspoort

Bericht door Martin & Marianne »

Je voornaam is niet John maar Johannes. Ik neem aan dat dat ook op je rijbewijs staat. Dus waarom John gebruiken bij de autohuur? Ook al luister je alleen naar John, die naam heeft geen enkele status
Mijn man heeft als roepnaam Martin maar zijn echte voornaam is anders. Dus bij vliegtickets etc worden de namen volgens zijn paspoort gebruikt.
Heb je al een ESTA? Ook daar geldt: namen zoals in je paspoort.

Marianne
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1593
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Namen in paspoort

Bericht door d_vdploeg »

Tip voor de volgende keer: Met alles wat je boekt, (ESTA, vliegtickets, hotels, autohuur, excursies ect.) altijd je namen conform paspoort gebruiken, dat is wat ze zien op je paspoort. Kun je nooit discussie krijgen over dat het afwijkt tov je ticket/bevestiging, of erger nog dat je ticket wordt geannuleerd, waar je helaas al ervaring mee hebt.

Als je alle namen gebruikt zit je eigenlijk altijd goed. Bij een hotel en excursie zal het wel loslopen maar bij tickets of autohuur wordt ie al spannender..

Voor ESTA en vliegtickets is mijn advies om ALLE voornamen in te vullen, je krijgt dan in jouw voorbeeld inderdaad JohannesGerard, dat ziet er wat vreemd uit, maar je moest eens weten bij de 4 voornamen van mijn vrouw hoe dat eruit ziet, dat past niet eens, toch vul ik het wel zo in. In de 5x dat we nu naar de VS geweest zijn (en überhaupt vliegen) nog nooit problemen mee gehad.

Amerikanen kennen het fenomeen roepnaam volgens mij ook niet.

Voor corona was je eerste voornaam op je ticket voldoende. maar sinds corona en de match met de vaccinatiebewijzen (waar ook al je voornamen conform paspoort opstaan) gaf dat problemen, is nu niet meer actueel... Maar zo is ESTA en vliegticket in ieder geval gelijk.

Mocht je iets geboekt hebben met je roepnaam dan zou ik dat (laten) wijzigen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Namen in paspoort

Bericht door Intothewild67 »

Bedankt voor de reacties en de tips.
Ik zie net dat op mijn rijbewijs ook de naam Johannes staat. Johannes G om precies te zijn.
Ik was van mening dat daar John op stond.
Vreemde is dat ik er nooit problemen mee heb gehad bij het huren van een auto.
Altijd onder de naam John gehuurd. Dit wordt de 11e keer.
En ook met vliegtickets eigenlijk nooit problemen gehad, altijd alleen Johannes gebruikt, 2e naam Gerard nog nooit gebruikt.
Ik heb nu wel een nieuwe boeking gemaakt voor de huurauto onder de naam Johannes G, gelukkig was de prijs nog hetzelfde.
MIjn Avis account niet meer kunnen gebruiken, want daar stond John. Dus dat moet ik nog zien te veranderen.
Op mijn vliegticket ben ik dus Johannesgerard en bij de autohuur Johannes G
Misschien toch eens navragen op het gemeentehuis of ik die voornamen kan laten verwijderen :D
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Namen in paspoort

Bericht door chell »

Je voornaam veranderen gaat via de rechtbank en je moet er een advocaat voor hebben.

(Het is niet verwijderen, je wilt het wijzigen, John is nu gewoon de roepnaam die je ouders je hebben gegeven maar niet officieel hebben vastgelegd, je voornaam is Johannes)
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Namen in paspoort

Bericht door Tantelotje »

Intothewild67 schreef:
02 mei 2024, 10:54
Bedankt voor de reacties en de tips.
Ik zie net dat op mijn rijbewijs ook de naam Johannes staat. Johannes G om precies te zijn.
Ik was van mening dat daar John op stond.
Vreemde is dat ik er nooit problemen mee heb gehad bij het huren van een auto.
Altijd onder de naam John gehuurd. Dit wordt de 11e keer.
En ook met vliegtickets eigenlijk nooit problemen gehad, altijd alleen Johannes gebruikt, 2e naam Gerard nog nooit gebruikt.
Ik heb nu wel een nieuwe boeking gemaakt voor de huurauto onder de naam Johannes G, gelukkig was de prijs nog hetzelfde.
MIjn Avis account niet meer kunnen gebruiken, want daar stond John. Dus dat moet ik nog zien te veranderen.
Op mijn vliegticket ben ik dus Johannesgerard en bij de autohuur Johannes G
Misschien toch eens navragen op het gemeentehuis of ik die voornamen kan laten verwijderen :D
Mijn vriend heeft hetzelfde. Roepnaam Jurgen, in paspoort Johannes en dan nog 2 namen.
Vliegtickets altijd alleen Johannes, nog nooit een probleem geweest. Bij mij ook niet trouwens. Ik heb officieel 2 namen maar mijn roepnaam en 1e naam zijn gelijk. Het is dus inderdaad voor hem op vakantie ook altijd even wennen dat hij dan ineens in dat soort situaties als Johannes wordt aangesproken :lol:
Voor mij is het dan weer even wennen dat mijn tussenvoegsel aan m'n achternaam wordt geplakt. Dat klinkt ook heel anders, zeker met Amerikaanse uitspraak.

Het Booking.com account staat dan wel weer op Jurgen. In al onze reizen (en gemiddeld zo'n 12-14 locaties per reis en voor 90% via Booking geboekt) hebben we 1 keer een vraag gehad over de naam, en of we niet beter Booking konden aanpassen want nu klopt het niet.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer