Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

interessant om multimedia aan te kopen in USA?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Wackicky
Amerika-ontdekker

interessant om multimedia aan te kopen in USA?

Bericht door Wackicky »

Ik overweeg om een ipad te kopen en ik vraag mij af of het interessant is om dat in de USA te kopen.
Is dat daar goedkoper en indien ja, geeft dat geen probleem voor de aansluitingen, gezien de andere netspanningen.
Iemand hier ervaring mee?
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: interessant om multimedia aan te kopen in USA?

Bericht door DVDGuy »

Een iPad2 kost daar in dollars, wat hij hier in NL kost, dus dat scheelt wel iets.

Aansluiten vraagt alleen om een andere stekker, maar levert verder gen problemen op.

Wat zou je verder eventueel willen aanschaffen?
knop
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door knop »

Hou er rekening mee, dat je volgens de EU wetgeving 2 jaar garantie hebt. Mocht je bijv. een iPad in de VS kopen, heb je maar 1 jaar, aangezien je het buiten de EU hebt gekocht.
Groet,
Frans
Wackicky
Amerika-ontdekker

Bericht door Wackicky »

Bedankt voor de reacties.
Misschien is het dan toch niet zo interessant om in USA aan te kopen.
Aangezien ik dan toch andere stekker moet kopen, zal het in prijs niet zo voordelig uitkomen denk ik.
MarcB
Amerikafan

Bericht door MarcB »

Ik heb de ipad2 vorig jaar in Kuala Lumpur gekocht, toen we op wereldreis waren. Daar was hij omgerekend 350 euro, tegenover 480 hier. We hebben bij een electronica winkel voor nog geen 10 euro een wereldstekker gekocht en die gebruiken we hier in Nederland nog steeds. De garantie is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Elvame
Amerika-ontdekker

Bericht door Elvame »

Ik heb een half jaar geleden een laptop online gekocht en laten opsturen naar het adres van een kennis in LA. Tijdens de reis langs gegaan en opgehaald. Scheelde toen 200-300 euro. Eenmaal thuis aangekomen heeft de buurman de stekker er af geknipt en gewoon een belgische stekker op gezet. Natuurlijk eerst naar de adapter en de handleiding gekeken en daar stond 100-240V op dus geen enkel probleem gehad!

Ik heb de doos achter gelaten bij het vertrekken en de factuur in mijn valies gestoken en laptop gewoon in de handbagage. Zeker niet samen gestoken want je moest maar eens gecontroleerd worden aan de grens en invoerrechten betalen.
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

knop20 schreef:Hou er rekening mee, dat je volgens de EU wetgeving 2 jaar garantie hebt. Mocht je bijv. een iPad in de VS kopen, heb je maar 1 jaar, aangezien je het buiten de EU hebt gekocht.
Volgens welke EU wetgeving hebben we in Nederland dan 2 jaar garantie.

Andre
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

2 jaar garantie is niet wettelijk geregeld.

IPad Stekker kost 7,50 euro :roll:
Elvame
Amerika-ontdekker

Bericht door Elvame »

2 jaar garantie is wel degelijk wettelijk geregeld voor alle producten die binnen Europa verkocht worden.
Apple is hier overlaatst nog voor op de vingers getikt door Europa. Apple bleef binnen Europa maar 1 jaar garantie geven terwijl er wettelijk 2 jaar is vastgesteld. Apple zou een boete krijgen indien ze de 2 jaar garantie niet gaven en nu geven ze toch 2 jaar garantie voor producten aangekocht in Europa.

Voor Apple producten kan je het Apple Care plan aankopen en dan heb je over de hele wereld garantie voor de aangekochte termijn dacht ik.
knop
Amerikafan

Bericht door knop »

andre208 schreef:
knop20 schreef:Hou er rekening mee, dat je volgens de EU wetgeving 2 jaar garantie hebt. Mocht je bijv. een iPad in de VS kopen, heb je maar 1 jaar, aangezien je het buiten de EU hebt gekocht.

Andre
Nou volgens deze. Google is je vriend

http://tweakers.net/nieuws/81044/apple- ... antie.html

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa
Groet,
Frans
knop
Amerikafan

Bericht door knop »

DVDGuy schreef:2 jaar garantie is niet wettelijk geregeld.

IPad Stekker kost 7,50 euro :roll:
Zeker wel, en in Nederland kan de verkoper zelfs nog na deze 2 jaar worden aangesproken op een ondeugdelijk product!
Groet,
Frans
Elvame
Amerika-ontdekker

Bericht door Elvame »

Het gaat hier om Europese richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen.

Omgezet in Belgisch recht op 1 september 2004:
Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen , B.S. 21 september 2004

Geen idee in welke wet dit omgezet is naar Nederlands recht aangezien ik een belg ben :D
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

NL wijkt af van deze richtlijn, natuurlijk want wij wijken altijd af van richtlijnen. In de NL wet staat deze twee jaar niet expliciet vermeld. Er staat iets van "mag niet kapot gaan in een redelijk termijn" en een ipad moet 2 jaar mee kunnen gaan dus indirect staat die er 2 jaar wel in maar niet zo keihard als in de EU richtlijn of in de Belgische wetgeving. Bij de rechter zal je 9 van de 10 keer wel gelijk krijgen maar voor een aantal merken is die 1 op de 10 keer reden genoeg om moeilijk te doen.

edit: voor de duidelijkheid, tegenwoordig krijg je bijna overal in NL wel minimaal 2 jaar maar er zijn fabrikanten en winkels bij die irritant doen. Apple was(na die tik van EU niet meer) er bijvoorbeeld 1 van.
eric44051
Amerikakenner

Bericht door eric44051 »

Hoi wij hebben de ipad uit New york meegenomen.
En hebben geen andere stekker hoeven kopen hoor.
Scheelt toch veel geld.
En anders een stekkertje kost bijna niks.
Elvame
Amerika-ontdekker

Bericht door Elvame »

@DejaVu

Dat het niet letterlijk in de nederlandse wetgeving staat wist ik niet. Maar zoals je al aanhaalde staat het er indirect wel in en krijgt je 9/10 je gelijk moest je naar de rechtbank stappen.
Indien je echt je gelijk wil halen en je bent een van de 1/10 en je krijgt je gelijk niet de eerste keer, kan je in beroep gaan en indien je dan nog steeds niet gelijk krijgt kan je naar het europees hof van justitie gaan die de eurpese richtlijn wel even voor je toepassen :lol:

Maar ik vermoed niet dat een fabrikant zo ver gaat gaan omdat ze van te voren al weten dat ze zo goed als verloren zijn. Dus als ze je 2 jaar niet geven gewoon je 'juridische kennis' boven halen en je krijgt je garantie wel :twisted:
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

En hier krijg je ook weer een verschil met Belgie. In Nederland is het niet de fabrikant die garantie geeft meer de verkoper moet de garantie geven en die mag het dan met de fabrikant gaan uitzoeken. Die 2 jaar fabrieks garantie is alleen maar leuk voor de verkoper als koper is gewoon het consumenten recht van toepassing dat je een minimale levensduur mag verwachten. Als er dus geen fabrieks garantie meer is, is het de verkoper die een probleem heeft om het op te lossen.
Daarom zijn er nog steeds fabrikanten die in nederland maar 1 jaar garantie geven en in de rest van europa wel 2 jaar.

Andre
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

Andre
Nou volgens deze. Google is je vriend

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa
Ik lees op bovenstaande link toch echt dat Nederland de europesche richtlijn van 2 jaar garantie niet heeft overgenomen. Maar zijn eigen regeling heeft verzonnen waarbij de verkoper van een product voor garantie opdraait als het naar de fabriekgarantie stuk gaat. En dan zijn er nog genoeng winkels die naar de fabrieksgarantie knap moeilijk doen over het consumenten recht.

Andre
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Hou ook rekening met sales tax, die in de ene staat hoger is dan in de andere. En in sommige staten zelfs 0%, dus als je daar in de buurt bent, is het een mooie reden om even langs een mall te rijden. Kijk van tevoren even of er een officiële Apple Store zit, daar hebben ze de nieuwe iPads vrijwel zeker op voorraad.

Ter vergelijking: de goedkoopste iPad (3e generatie, 16 Gb, alleen wifi) kost in Nederland 479 euro. In New York kost eenzelfde iPad 499 dollar, plus 44,29 dollar tax is totaal 543,29 dollar ofwel circa 435 euro. Dat scheelt dus niet enorm veel, maar toch nog 44 euro. Voor dat geld kun je er mooi een standaard hoes (39 dollar/39 euro) en/of een NL stekker (29 dollar/29 euro) bij kopen. Of benzine om een omweg te maken naar Delaware of New Hampshire, waar je die tax ontloopt.

Wij knippen bij dat soort apparaten gewoon de Amerikaanse stekker eraf en zetten er een Nederlandse aan, het zit toch altijd in het stopcontact uit zicht.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
knop
Amerikafan

Bericht door knop »

andre208 schreef:Ik lees op bovenstaande link toch echt dat Nederland de europesche richtlijn van 2 jaar garantie niet heeft overgenomen. Maar zijn eigen regeling heeft verzonnen waarbij de verkoper van een product voor garantie opdraait als het naar de fabriekgarantie stuk gaat. En dan zijn er nog genoeng winkels die naar de fabrieksgarantie knap moeilijk doen over het consumenten recht.
In Nederland is het nog beter geregeld zelfs. Na 2 jaar kan men de verkoper nog aanspreken op het product.
Groet,
Frans
manja
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door manja »

Wij hebben veel multimedia gekocht in Amerika. Het scheelt aardig in prijs en een (opzet) stekkertje kost je bijna niets.
We willen in het najaar een trip naar Amerika maken, natuurlijk om te genieten van alles wat Amerika te bieden heeft maar ook om inkopen te doen.
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer