Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door DejaVu »

Hij bedoelt dat op een identeiteitskaart het woord "identiteitskaart" staat maar jullie noemen het geen identiteitskaart.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Njit »

Afbeelding

IK GEEF HET OP!

ik plak in het vervolg wel het plaatje en dan zoekt d'n Belg maar zelf uit of hij het juiste document in zijn/haar bezit heeft.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door DejaVu »

Las ik nou een paar pagina's terug dat er voor een paspoort(rood boekje waar paspoort op staat ;) ) een aantal weken staat in België? Nee toch?

edit: gevonden!
Dude schreef:Yep, in je gemeente een internationale reispas aanvragen. Duurt toch wel een 2-4tal weken dus vraag het op tijd aan.
Belgisch paspoort is NIET voldoende om naar Amerika af te reizen.
Is een tikfout mag ik hopen? In NL heb je een paspoort binnen 5 werkdagen en met spoed 1-2 werkdagen
Laatst gewijzigd door DejaVu op 01 apr 2012, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1763
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Lilo »

DejaVu schreef:Hij bedoelt dat op een identeiteitskaart het woord "identiteitskaart" staat maar jullie noemen het geen identiteitskaart.
Als wij AN praten, noemen wij het ook identiteitskaart. Maar de meeste Belgen spreken één of ander dialect en spreken dan over hun pas.


Wel grappig eigenlijk, deze discussie.
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1763
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Lilo »

DejaVu schreef:Las ik nou een paar pagina's terug dat er voor een paspoort(rood boekje waar paspoort op staat ;) ) een aantal weken staat in België? Nee toch?
Dat klopt inderdaad. Is gewoon belachelijk eigenlijk! Je kan er wel sneller aangeraken, maar dan moeten ze op het stadhuis een zogenoemde 'spoedprocedure' opzetten en dan kost het nog veel meer dan anders.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door DejaVu »

Hmmm ok dat zou één van de redenen zijn waarom een Belg daar minder bekend mee is. Een andere reden zou kunnen zijn dat de kosten van een ID kaart en een paspoort bijna gelijk zijn in NL beide ruim 40 euro. Dus ja dan neem je maar gelijk een paspoort.
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door SpaceAce »

Lilo schreef:
DejaVu schreef:Hij bedoelt dat op een identeiteitskaart het woord "identiteitskaart" staat maar jullie noemen het geen identiteitskaart.
Als wij AN praten, noemen wij het ook identiteitskaart. Maar de meeste Belgen spreken één of ander dialect en spreken dan over hun pas.
+poort ;)

Anders klopt de discussie niet meer... dat je een ID-kaart pas noemt, is de discussie niet. Dat men de ID-kaart een pasPOORT noemt is het discussiepunt :)

Maar ik vind eigenlijk dat Kastelke het prima uitgelegd heeft waarom dat zo ontstaan is... dus wat mij betreft is het 'opgelost'.
En in de toekomst lijkt me het plaatje van Njit de makkelijkste oplossing. Hoe men de documenten ook noemen, met dat plaatje hoef je de discussie nooit meer aan...
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Dude »

Wij betaalden voor een pas voor 5 jaar, 153 euro voor 2 personen
Ik meen me te herinneren dat er ook passen voor kortere tijd waren en dat die goedkoper waren maar dat weet ik niet meer precies, maar dat zal wel ergens online te vinden zijn


euh paspoort dus eigenlijk :mrgreen:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1763
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Lilo »

Een identiteitskaart kost in België: 12 € + eventuele gemeentetaks
Een paspoort kost in het Antwerpse 81€, een spoedprocedure zo'n 250€.
In BelgiË mag je niet kiezen, iedereen moet in het bezit zijn van een identiteitskaart.
Beiden zijn 5 jaar geldig.

Die passen voor een kortere periode zijn afgeschaft.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Dude »

Ah dat wist ik niet, dat dat inmiddels afgeschaft is. In 2008 kon dat nog, toen wij onze reispas gingen aanvragen (paspoort dus)
Als ik in 2013 nog naar de USA wil gaan, moet ik er een nieuwe gaan aanvragen.
Ik vind dat trouwens goed dat het maar 5 jaar geldig is want als ik mijn rijbewijs zie, staat daar zo een bleu'ke op met een kuif van 25 cm lang haha, terwijl ik nu een vleesmuts heb :lol:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door DejaVu »

Kijk de regelgeving in België verklaart een hoop.
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1763
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Lilo »

In de 80 € voor zo'n reispas (paspoort) is toch wel redelijk veel he. Zeker als je doet zoals ik vorig jaar: lange broek met in de achterzak 2 nieuwe paspoorten in de wasmachine. Was efkes een duur grapke.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Q-BiC »

DejaVu schreef:Hij bedoelt dat op een identeiteitskaart het woord "identiteitskaart" staat maar jullie noemen het geen identiteitskaart.
Ik ben Belg en noem het ding waar "identiteitskaart" op staat: "identiteitskaart". Het boekje waar "paspoort" op staat, noem ik "paspoort". Lijkt me wel handig & logisch zo :D
Een "Belgisch paspoort" heb ik niet, wel een "Belgische identiteitskaart" en een "paspoort" (ook wel voluit "internationale reispas" genoemd).

De benaming "Belgisch paspoort" hoor ik soms ook wel, maar is verouderd en is in een paar dialecten zo blijven plakken. Ik zeg identiteitskaart en de meeste mensen rondom mij ook...
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Dude »

Vanwaar ben jij?
En praten jullie dialect bij jullie thuis?

Want het is precies zoals jij het zegt, officieel dan :P
Rondom mij noemt iedereen het 'mijne pas' :wink:

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Stan.Gobien »

Zoals al gezegd, in west-vlaanderen noemen wij de identiteitskaart een passport (bij ons niet met lange o).
Verwarring kan dus makkelijk ontstaan, al denk ik dat de meesten wel beseffen dat die naam eigenlijk niet klopt en verwarrend kan zijn.
Maar ja zoiets leert men niet eenvoudig af.
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Q-BiC »

Dude schreef:Vanwaar ben jij?
En praten jullie dialect bij jullie thuis?

Want het is precies zoals jij het zegt, officieel dan :P
Rondom mij noemt iedereen het 'mijne pas' :wink:

Bart
Oost-Vlaanderen, regio Oudenaarde :) Wij praten wel geen plat dialect bij ons thuis.
Ik hoor de term "uwe pas" of "uwe passpaurr" (lange platte oo, zonder t op het einde), verwijzend naar de ID kaart, eerder uit de mond van bv men Oost-Vlaamse oma komen, of misschien vanuit de West Vlaamse kant van onze familie, maar ikzelf zeg het nooit zo.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1763
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Lilo »

In Antwerpen en omstreken is het zeker 'mijne pas'.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Wallstreet
Amerikakenner
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 okt 2011, 11:48
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Wallstreet »

Ik ben dus niet de enige! :D
Het wordt tijd dat dit probleem aan banden wordt gelegd!
Gebruikersavatar
Fraa
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 jan 2010, 11:25
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Genk, Limburg, België
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Fraa »

Ik heb als Belg deze topic even doorgenomen & ik heb goed moeten lachen op momenten :)

Een identiteitskaart wordt simpelweg een "pas" genoemd, omdat dat korter bekt & al decennia zo ingeburgerd is.
Zo'n woorden komen vaak voor in de Vlaamse taal, simpelweg omdat wij een hele resem aan dialecten hebben, waar zowel Nederlandse als Franse woorden vaak in verwoven zijn.
Soms levert dat dus ook wel een vrij sappig taaltje op, zeker indien er dan ook nog eens duidelijk verschillen zijn tussen de provincies.
Ik geef maar wat voorbeelden: een koppakdichting noemen wij in de volksmond een "joint de culasse", een koppeling een "embrayage", een slabbetje een "bavet", spijbelen wordt "brossen", ruiten (kaartspel) wordt "koeken", diesel wordt "mazout", een autoped noemen wij een "trottinette", een koffer wordt een "valies", een schroef een "vijs" en een identeitskaart noemen wij een "pas". Zo zie je maar ;)

Vergelijk het pakweg met bv het woord "wc". Jullie noemen het "de plee", wij noemen het "het toilet" :mrgreen:

Er worden dus ook vaak woorden gebruikt die voor een Nederlander eerder Chinees klinken, als er dan in een topic zoals deze 4 verschillende termen door 2 verschillende nationaliteiten door mekaar gehaald worden, dan wordt't ingewikkeld ;) Bij 90% van de Vlamingen is 't dan weer wel zo dat als er AN gepraat moet worden, dan gaat't wel effectief over een identeitskaart. Bv. op legale documenten, of indien ze je hem vragen in't stadhuis bv.
Het woord "pas" wordt in principe alleen informeel gebruikt, bij je vrienden, of bij mensen in je plaatselijk dialect.

Voor jullie Nederlanders is een pas geen identeitskaart, maar een internationaal paspoort. Jullie gebruiken de technisch correcte termen voor beide documenten, wij niet, simpelweg omdat dat zo ingeburgerd is.
Je mag dat belachelijk vinden, of achterlijk, of wat je ook maar wil... Het is gewoon zo. Ons taalgebruik varieert enorm & je moet toegeven, ergens heeft't zijn charmes ;)

MAAR, ik blijf erbij dat een dialect niet in de weg mag staan van je correct AN, indien er dus duidelijk gecommuniceerd moet worden over een bepaald woord, mag je de 2 in principe niet door mekaar halen.
Op fora prefereer ik AN, simpelweg om misverstanden tegen te gaan. Dat is net wat hier misgelopen is, meer niet ;)

Ik vergelijk 't een beetje met mensen die een functie in hun smartphone niet kunnen vinden, ze zoeken dan de vlaamse term via Google op, terwijl het duizend maal zo makkelijk zou zijn indien ze de correcte Nederlandse term of zelfs Engelse term zouden invoeren. Ik denk dat Vlamingen het zichzelf gewoon graag moeilijk maken, onbewust :mrgreen:
Reisblog: thisisfraa.be
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door SpaceAce »

Fraaa schreef:Een identiteitskaart wordt simpelweg een "pas" genoemd, omdat dat korter bekt & al decennia zo ingeburgerd is.
Dat is toch goed? Je noemt het in ieder geval geen pasPOORT!
Fraaa schreef:Voor jullie Nederlanders is een pas geen identiteitskaart, maar een internationaal paspoort. Jullie gebruiken de technisch correcte termen voor beide documenten, wij niet, simpelweg omdat dat zo ingeburgerd is.
Ik ben Nederlander en zeg ook gewoon pasje tegen mijn Identiteitskaart hoor... Daar ging de discussie ook niet over...
Als ik zeg tegen iemand: heb je je pasje bij je, bedoel ik de ID-kaart, niet het paspoort...

Wellicht niet goed gelezen?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer