Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Fraa
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 jan 2010, 11:25
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Genk, Limburg, België
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Fraa »

SpaceAce schreef:
Fraaa schreef:Een identiteitskaart wordt simpelweg een "pas" genoemd, omdat dat korter bekt & al decennia zo ingeburgerd is.
Dat is toch goed? Je noemt het in ieder geval geen pasPOORT!
Fraaa schreef:Voor jullie Nederlanders is een pas geen identiteitskaart, maar een internationaal paspoort. Jullie gebruiken de technisch correcte termen voor beide documenten, wij niet, simpelweg omdat dat zo ingeburgerd is.
Ik ben Nederlander en zeg ook gewoon pasje tegen mijn Identiteitskaart hoor... Daar ging de discussie ook niet over...
Als ik zeg tegen iemand: heb je je pasje bij je, bedoel ik de ID-kaart, niet het paspoort...

Wellicht niet goed gelezen?
Ah, ja dan zal't in Nederland weer van de persoon of de streek afhangen, de meeste Nederlanders die ik ken zeggen meestal gewoon "ID" hehe
Reisblog: thisisfraa.be
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door markro »

* Note als mod:

Vriendelijk verzoek om on-topic te blijven.

Het deel over het taalverschil, anders dan over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart, is hier terug te vinden:
http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=6&t=41143
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
agha
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 apr 2012, 20:08

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door agha »

Ja, een Belg moet een reispas of paspoort hebben om naar de VS te gaan (zo’n donkerrood boekje.)
Elke Belg heeft een identiteitskaart. We zijn dat zo gewoon dat we niet kunnen voorstellen dat je er geen hebt. Overkomt iemand iets, je kunt ze meteen identificeren.

Kom daar nog bij dat in fout Nederlands vaak naar de ID-kaart verwezen wordt als pas.
De politie vraagt mag ik je pas zien. En ze bedoelen identiteitskaart. Ik weet het, ik weet het ……stom.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Dude »

Ik kwam net dit tegen in de nieuwsbrief van onze stad en misschien wel goed om dat hier ook even te melden al heeft het niet meteen met een aanvraag zelf te maken.
Ik typ het korte artikel gewoon even over:

Jouw reis in de war gelopen omwille van een defecte internationale reispas?

Ten gevolge van een productiefout in jouw internationale reispas, is jouw reis niet verlopen zoals voorzien en je meent schade te hebben geleden:
-Je moest je vertrek uitstellen of annuleren
-je moest in het buitenland blijven in afwachting van een nieuwe reispas
-je moest je reis onderbreken en naar huis terug keren

Je kan in dat geval aan de FOD Buitenlandse Zaken een schadevergoeding vragen voor de geleden schade.
Meer inlichtingen aan het loket paspoorten op de dienst Bevolking of op http://www.schadevergoedingpaspoort.be


Let wel: het gaat hier alleen over een defecte paspoort en dus niet een te laat afgeleverde paspoort of een andere reden.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door harryvanrooy »

Ja jongens, voor Ons Belgen is dit doorgaans simpel, wij moeten altijd een identiteitskaart bij ons
hebben, als de politie er naar vraagt moeten we ze laten zien, als we buiten Europa reizen, moeten we een REISPAS aanvragen( duurt drie weken max en kost wel wat, maar kun je op enkele dagen krijgen als je echt vermogend bent.)Nu , de problemen voor buitenstaanders beginnen hier: Belgen zeggen niet identiteitskaart, maar" pas" en tegen een reispas zeggen we ook" pas" De normale mensen zeggen tegendie identiteitskaart"id" heb ik begrepen, dus die spraakverwarring is voor hen ook niet te begrijpen. Bottomline, jullie Nederlanders zijn veel te slim om ons te begrijpen, zou ik verder niet proberen :lol:
Btw normaal weet je bij ons echt wel wanneer je een REISPAS moet hebben, ik verbaas mij soms nog over sommige mensen die op reis gaan naar Azië of zo en geen REISPAS hebben :shock:
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Njit »

Tijd voor het plaatje:

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Stan.Gobien »

harryvanrooy schreef:Belgen zeggen niet identiteitskaart, maar" pas" en tegen een reispas zeggen we ook" pas"
Antwerpenaars, Limburgers en misschien ook de inwoners van Vlaams-Brabant zijn niet de definitie van Belgen, we hebben ook nog de inwoners van West en Oost-vlaanderen en natuurlijk nog de franstalige Walen en de Brusselaars.

Waarmee ik gewoon wil zeggen dat niet alle Belgen pas zeggen tegen een identiteitskaart. Wij in West-Vlaanderen zeggen zelfs passport :lol: maar toch kent bijna iedereen wel het verschil tussen een identiteitskaart en reispassport. ;)

Trouwens op de luchthaven heb je wel nog je identiteitskaart nodig, al kan je misschien ook door de grenscontrole met enkel je reispassport, nog niet zelf getest.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door DejaVu »

Volgens mij is dit al een keer gezegd. In NL staat op de achterkant van het pasje de landen waar je heen kan met de pas. Doen ze daar in België niet aan?
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door sachasenne »

Een paspoort gaat boven een identiteitskaart. Die hoef je zelfs niet mee te nemen.
Wij nemen de onze in ieder geval nooit mee naar Amerika.
Nee, in Belgie staan de landen er niet op.
Groetjes,
Carine
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door harryvanrooy »

Neen hoor, buiten Europa meestal je reispassport, er heeft nog nooit iemand een reispassport en een identiteitskaart samen aan ons gevraagd, toen wij deze zomer naar Portugal gingen moesten we zelfs onze identiteitskaart niet meer laten zien, blijkbaar is deze controle afgeschaft?
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door dimona »

Het idee van controles bij het vliegen, is dat ze willen weten of jij echt degene bent die je zegt te zijn. Dat kan - en nu gebruik ik even de Nederlandse terminologie - met je paspoort óf met je identiteitskaart. De VS verlangen een paspoort, dus dan heb je die identiteitskaart niet nodig.

Dat er in België op luchthavens blijkbaar standaard om een identiteitskaart werd gevraagd (als ik het goed begrijp althans) is ongewoon. Een paspoort zou ook moeten volstaan. Is die Belgische identiteitskaart eigenlijk wel een reisdocument, of heeft het ding alleen binnen België waarde?
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door DejaVu »

Harry dat noem je Schengen
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door dimona »

De Belgische overheid blinkt ook niet uit in duidelijkheid:

"Als u naar het buitenland reist, moet u altijd uw Belgische identiteitskaart meenemen. Voor sommige landen is uw gewone identiteitskaart voldoende als reisdocument. Dat geldt zeker voor de landen die bij de Europese Unie horen."
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door Dude »

De Belgische overheid blinkt in niets uit Dimona :lol: :wink:

Ik heb op zavemtem nog nooit mijn Belgische identiteitskaart moeten laten zien (op 5 Amerika reizen)
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door dimona »

Ik vroeg me steeds al af waarom er in België toch zo vaak verwarring lijkt te zijn om iets simpels als een paspoort, maar ik begin het langzaam te begrijpen nu :lol:
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door harryvanrooy »

Ja schengen, dat weet ik ook wel, maar tot voor een jaar terug werd jeidentieitskaart nog wel gecheckt hoor, dat is nu helemaal verdwenen, vind ik prima
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door harryvanrooy »

Ja dimona, we are only scratching the surface hier, onze overheid kan nog veel beter hoor :roll:
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door harryvanrooy »

Neen DejaVu
Wij doen daar niet aan, aan die landen achter op die kaart, wij moeten namelijk altijd een identiteitskaart bij ons hebben voor identificatie, ons rijbewijs is niet geldig hiervoor. Naar ik begrepen heb moet men in Nederland alleen een identiteitskaart hebben als je wil reizen( binnen de EU) , anders is jullie rijbewijs oke, dus is het ergens wel logisch dat die landen er niet opstaan. Is bij ons niet perse nodig om te reizen, wij hebben die kaart sowieso. Ik denk dat dit ook wel een beetje aanleiding voor al die misverstanden is tussen Nederlanders en Belgen :wink:
Gebruikersavatar
bluemoon
Amerikakenner
Berichten: 650
Lid geworden op: 21 aug 2007, 02:41
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door bluemoon »

harryvanrooy schreef: als we buiten Europa reizen, moeten we een REISPAS aanvragen
Nou moet je het niet verkeerd vertellen he. :lol:
Je moet een paspoort hebben voor buiten Europa geen reispas.

Kijk maar op het plaatje van Njit, het Nederlandse (1 van de officiele talen in Belgie) woord is paspoort, er staat ook wel Reisepass op maar dat is Duits :occasion5:

Ik woon zelf 1 km van de Duitse grens, regelmatig ga ik even boodschappen doen in Duitsland, soms vergeet ik wel eens om mijn paspoort mee te nemen (ID-kaart heb ik niet).
Dan ben ik natuurlijk ook in overtreding, de Duitse politie heeft denk ik weinig aan een rijbewijs.
Crisis ? What Crisis ?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vraag over Belgisch reispas/paspoort/identiteitskaart

Bericht door kalaman »

Ik neem mijn Belgische identiteitskaart ook altijd mee nr de VS, gewoon omdat die veel kleiner én dus handiger om tonen is als men, zoals meestal, een "photo-ID" vraagt bij het betalen met creditcard of bij het tonen van de annual pass bij de Nationale Parken. In Zaventem echter, bij vertrek en aankomst, vragen ze die inderdaad nooit.

Nog zo'n frappant verschil : bij het reizen naar bvb Tunesië heb je een REISpas nodig als je vliegt met Tunisair, óf je moet een hotelreservering kunnen voorleggen. Als je een pakketreis geboekt hebt met bvb Jetair, dan is de Belgische identiteitskaart voldoende.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer