Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rolstoelvriendelijkheid en hulphond

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
AA1989
Amerika-ontdekker

Rolstoelvriendelijkheid en hulphond

Bericht door AA1989 »

Beste forum bezoekers,

Mijn moeder woont inmiddels al weer bijna 10 jaar in Amerika samen met mijn zusje, stiefvader en oma.
Nu ga ik omdat de tickets voor een student zoals ik erg prijzig zijn niet vaak naar Amerika maar dit jaar ga ik gelukkig weer van 30 april t/m 5 juni.

Nu is alleen het probleem dat ik sinds 2,5 jaar door een ongeluk en sinds 1 jaar door een spierziekte in een rolstoel zit en gelukkig sinds 2 jaar een hulphond heb.
Alleen weet ik nu niet precies hoe het zit met de rolstoelvriendelijkheid en de hulphond toegankelijkheid in Amerika.
Mijn moeder woont in Detroit in de staat Michigan, mijn oma in de staat Kentucky

Ik kan dit natuurlijk aan mijn moeder vragen maar ze praat niet meer zo heel veel Nederlands en het is daarom allemaal wat lastiger te volgen, ik heb het liever even duidelijk.

Mijn hulphond heeft momenteel de benodigde inentingen, papieren en pasjes om volgens de regels Amerika binnen te komen maar als jullie hier nog tips voor hebben zijn ze welkom natuurlijk.

Zijn hulphonden toegankelijk?
Mogen hulphonden loslopen?
Hoe zit het met opruimen van de ontlasting?
Hoe zit het met uitlaten? Zijn er gebieden waar je de hond niet mag uitlaten?
Hoe zit het in restaurants? Mag een hulphond dan naar binnen?
Zijn er in supermarkten en winkelcentrum's invalidetoiletten
Zijn er kassa's waar je met de rolstoel door heen kunt?
Hoe zit het met een invalide parkeerplaats?

Alles wat jullie weten over de rolstoel toegankelijkheid en hulphonden in Amerika is van harte welkom!

Super bedankt!!
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Rolstoelvriendelijkheid en hulphond

Bericht door DVDGuy »

Als er één land is dat rolstoelvriendelijk is, dan is het de USA; overal krijg je hulp aangeboden en je mag bij attracties, samen met je begeleiders, via een aparte ingang -dus zonder wachtrijen- naar binnen.

Hoe het met hulphonden zit, weet ik niet uit eigen ervaring, aar er zijn vast wel Neder-Amerikanen die daar iets over kunnen vertellen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En ik denk dat je moeder vast ook een heel goede bron van informatie is!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
AA1989
Amerika-ontdekker

Bericht door AA1989 »

Natuurlijk is mijn moeder een goede bron van informatie alleen aangezien mijn moeder bijna geen Nederlands meer spreekt kan ze mij dus alleen de informatie in het Engels geven en mijn Engels is wel goed maar niet zo goed dat ik precies begrijp wat de regels zijn.
Dit had ik ook al uitgelegd bij mijn vraag!

Vandaar dat ik het jullie vroeg.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik ben zelf nog nooit in Kentucky of Detroit geweest, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Doch als Californië niet afwijkt van deze twee plekken dan zijn de kassa's breed genoeg voor rolstoelen en hebben supermarkten en winkelcentra en restaurants invalidetoiletten. Evenzo zal je overal invalideparkeerplaatsen vinden. Doch om hierop te mogen staan zal je of een nummerbord met invalidentekentje moeten hebben, of een aparte kaart die je aan de achteruitkijkspiegel hangt.

Over je hulphond durf ik helaas niets te zeggen. Daar heb ik geen ervaring mee.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Hulphonden mogen mee in restaurants en winkels. In het algemeen zal de hond aangelijnd moeten zijn. Overal in parken staat er ook wel een bord dat de hond aan de lijn moet, hoewel er wel hondenparken zijn waar ze los mogen rennen. Hoe dat in het vliegtuig gaat kun je bij de maatschappij informeren.
Alle openbare gebouwen zijn toegankelijk voor rolstoelen, overal zijn er invalidetoiletten te vinden bij winkels, en invalideparkeerplaatsen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
AA1989
Amerika-ontdekker

Bericht door AA1989 »

Beste Hockey,

Weet je toevallig ook hoe je dan aan een nummerbord komt met een rolstoeltekentje? of een kaart die je aan de achterruit hangt?

Beste Any,

Bedankt voor de antwoorden, weet u zeker dat hulphonden ook aan de lijn moeten?
Ik meen namelijk op de Amerikaanse hulphonden site gelezen te hebben dat het in Amerika wel toegestaan is om hulphonden los te laten lopen omdat ze dan beter hun baasje kunnen helpen.
Omdat mijn Engels op dit soort vlakken niet zo heel erg goed is kan ik het natuurlijk verkeerd gelezen hebben.
En in iedere staat kunnen de regels anders zijn natuurlijk.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik durf niet te zeggen hoe je hieraan komt. Ik denk dat jouw moeder bij de Department of Motor Vehicles (DMV) deze aan moet vragen. En wat zij hiervoor als eis stellen dat dit ook echt nodig is durf ik niet te zeggen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Yahoo is je vriend.

De officiele naam voor hulphonden in de VS is 'service dog.' Daarop zoeken levert ten minste 1 informatiepunt op: http://servicedogcentral.org/content/

Je Engels moet wel redelijk zijn om alles uit te zoeken, maar daar is natuurlijk altijd wel een mouw aan te passen (bijvoorbeeld een leraar/lerares Engels van een dichtbijzijnde middelbare school of de afdeling Engels van een naburige universiteit, waar ongetwijfeld behulpzame studenten rondlopen).

De site heeft ook informatie over de wetten in verschillende staten en beantwoordt vragen.

En inderdaad: Amerika is zeer minder valide (of hoe je dat ook zo aardig mogelijk zegt) vriendelijk, met onder meer op- en afritten van de stoep naar de straat op alle kruispunten (is een federale wet, Americans with Disabilities Act).

Goede reis.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
flbc1
Amerika-ontdekker

Bericht door flbc1 »

In Nederland een gehandicapte parkeerontheffing aanvragen bij je gemeente. Die kun je overal en ook in Amerika gebruiken.
Rita
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Volgens mij moeten hulphonden wel aangelijnd zijn in winkels en restaurants maar zeker in winkels zijn ze wat ik heb gezien erg makkelijk als de hond even losgelaten wordt om iets te doen. Zolang de hond maar geen andere mensen lastig valt eh? Weet niet precies wat de regels zijn maar ik heb in Texas, Utah, en New Mexico hulphonden gezien. Blindegeleidenhonden zijn natuurlijk altijd aangelijnd omdat ze via hun tuig info doorgeven maar rolstoelgeleidehonden (is vast geen echt woord) zijn er in alle soorten en maten en met verschillende outfits. Dus gewoon met een riem, met een tuigje, met een hard tuig, met een gentleleader enz.

Enige honden die wel eens problemen geven zijn epilepsiehonden omdat het zo onduidelijk is wat ze doen. Veel personeel bij winkels en restaurants wil/durft niet te geloven dat dat ook servicedogs zijn omdat de baas/bazin er zo normaal uitziet.

Heeft je hond een jasje aan? Hier is dat volgens mij niet verplicht maar ik zie regelmatig hulphonden met een reflecterend jasje aan en daar dan met grote letters een waarschuwing op over niet aaien. Maar dat zal je in Nederland ook wel hebben, hulphonden zijn zo beleefd en vriendelijk dat ze altijd mensen aantrekken die even willen aaien. En net als in Nederland heb je hier ouders die hun kinderen geen manieren leren als het om honden gaat. Zo zag ik een keer een hond met PTSD (honden die in Irak of Afghanistan hebben gewerkt komen soms terug met PTSD) en dat stond heel duidelijk op z'n jas en toch dook er een kind op en werd de moeder boos omdat de eigenaar dat echt neit wilde hebben. Ja hallo, zo'n waarschuwing staat er toch niet voor niets op?! Bovendien vind ik het altijd irritant als mensen zonder te vragen een hond aanraken.

Gehandicaptenkaart voor de auto gaat moeilijker worden tenzij je je Nederlandse kaart meeneemt. In Amerika is het makkelijk om zo'n kaart te krijgen dan in Nederland maar het kost tijd en je moet gekeurd worden enzo. Bovendien moet je persoonlijk langs dus je kunt ook niet aan je moeder vragen om het te regelen.

Al met al denk ik dat het je zal meevallen in Amerika. Vergeleken met Nederland is Amerika veel gehandicapten-vriendelijker.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Zoals al is gezegd: dit is een erg rolstoel-vriendelijk land. En ik zie overal service dogs die altijd en overal bij je blijven, maar aan de lijn omdat dat in de staat waar ik woon moet. De meeste amerikanen zijn nogal van de 'common courtesy' en opruimen van ontlasting wordt bijna altijd gedaan. Je hebt overal er af en toe een jerk tussenlopen.

Ik veroordeel niet hoor, maar was verbaasd te lezen dat na nog geen 10 jaar hier, jouw moeder haar nederlands al bijna kwijt is. En ik begrijp dat jouw engels maar zozo is, dus dat lijkt me erg lastig communiceren.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Verschillende wetten staan hier over aanlijnen http://www.animallaw.info/articles/ovusdogleashlaws.htm
Je kunt eens specifiek zoeken op de staten die je wilt bezoeken, of anders een service dog organisatie emailen om de vraag over het aanlijnen te stellen.
Ik geloof dat ik alleen nog aangelijnde diensthonden gezien heb.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

dutchie_in_boston schreef: De meeste amerikanen zijn nogal van de 'common courtesy' en opruimen van ontlasting wordt bijna altijd gedaan. Je hebt overal er af en toe een jerk tussenlopen.
Dat is hier in ons stadje in Utah heel anders, bijna niemand ruimt hondenpoep op. Sterker nog, de meeste mensen vinden het heel normaal om hun hond in de speeltuin uit te laten en dan de troep gewoon te laten liggen. Of bij iemand anders in de voortuin, mijn kinderen mogen niet op het gras in onze eigen voortuin omdat het vol ligt met hondenpoep.
Gisteren was ik op bezoek bij een vriendin en toen we naar buiten stapten kwam er net een vrouw met een grote hond langs. Toen m'n vriendin iets zei over het feit dat de hond bij de buren op het gras z'n behoeften deed snapte de vrouw echt niet wat het probleem was. Ze probeerde m'n vriendin gerust te stellen dat de hond niet zou bijten omdat het een lief beest was. Was ook een lief beest maar dat heeft toch niets te maken met even een plastic zakje gebruiken en op te ruimen?

Wij hebben ook een hond en we hebben altijd een paar zakjes bij ons als we een blokje om gaan. Kleine moeite en wel zo netjes vind ik.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

AA1989 schreef: Dit had ik ook al uitgelegd bij mijn vraag!
Mijn excuses, maar daar heb ik over gelezen omdat ik begon te lezen, en zowat exact hetzelfde las dan wat je al in je andere topic geschreven had. Ik heb dus niet opgemerkt dat er nog iets extra stond.
Lijkt me vooral heel lastig als je moeder haar Nederlands al zo snel kwijt is. :-(
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
AA1989
Amerika-ontdekker

Bericht door AA1989 »

nou ja ik kan best Engels, kan goed een gesprek voeren in het Engels over huis tuin en keuken zaken maar wetten in het Engels lezen vind ik iets heel anders op dat gebied is mijn engels gewoon heel slecht en ik wil niet risceren dat ik het zelf ga vertalen, alles verkeerd lees en dan in Amerika opgepakt word.
Dan kan ik het beter navragen bij mensen die het mij wel goed kunnen uitleggen.

Even over het poep opruimen, het is niet dat ik geen poep op wil ruimen sterker nog wil het heel graag maar als ik vanuit de rolstoel bij de gron had gekund had ik ook geen hulphond nodig gehad.
In Nederland hebben mensen die in een rolstoel zitten met een hulphond geen opruimplicht, wel als er iemand bij je loopt dan word er vanuit gegaan dat die het opruimt maar als je alleen bent hoeft het niet opgeruimd te worden.
Hulphonden leren daarom altijd standaard om op het gras/zand en geleidehonden in de goot hun ontlasting te doen zodat mensen er niet in kunnen trappen.

Mijn moeder besloot 10 jaar geleden om naar Amerika te vertrekken met mijn zusje die toen nog 2 was en te trouwen met een Amerikaanse man, ze had ons verteld dat ze 3 maanden op vakantie zou gaan toe wij met z'n alle 3 maanden later op het vliegveld stonden kwam er niemand opdagen.
We hebben toen 2 jaar niets van haar gehoord en zelfs rouwtherapie gekregen om het verlies (gedacht werd dat ze overleden was) een plekje te kunnen geven.
Mijn moeder heeft 7 kinderen, 1 daarvan heeft ze meegenomen de andere 6 alleen thuis gelaten en wij zijn daardoor allemaal in pleeggezinnen en internaten terecht gekomen.
Door deze actie heeft mijn moeder helemaal geen contact meer met haar familie in Nederland, van alle kinderen en familieleden ben ik nog de enigste die contact onderhoud.
Tegen mij in de e-mails praat ze alleen Engels, heel af en toe Nederlands maar dit word zo verkeerd geschreven en meer Engels al Nederlands dat mijn voorkeur uit gaat naar het Engels om dat dan beter te begrijpen is.
Ik vind het dus niet heel gek dat ze na 10 jaar geen Nederlands meer kan.
En daar kunnen een hele hoop vragen over gesteld worden, ik vind ook dat je een moedertaal bijna niet kunt verliezen maar als iemand niet wil dan pas ik mij daarop aan het blijft toch je moeder.

Even over het aanlijnen.
Je kunt een hond vanuit de rolstoel gemakkelijker uitlaten als hij losloopt, ik moet er niet aan denken om met de rolstoel en een hond aan de lijn over een grasveld te banjeren je komt dan bijna niet vooruit.
Mijn labrador van net 27 maanden oud heeft er ook echt niet genoeg aan om even langs de rand van het gras te lopen, zou dus echt niet weten hoe ik haar uit kan laten aan de riem.
Hier in Nederland mogen hulphonden gelukkig wel los lopen, ze loopt dan netjes naast de rolstoel op de zelfde afstand als dat ze aangelijnd zou lopen, ook in de supermarkt loopt ze los dit omdat sommige boodschappen gemakkelijker te pakken zijn zonder riem (de riem is maar 1,5 meter, voordat een hond dan voorbij de rolstoel is ben je al 1 meter verder)
Als ik haar uitlaat krijgt ze het commando vrij en mag ze zich zelf uit laten.
Buiten dat om ben ik sommige dagen ook niet in staat om mijn hond aan te lijnen, dan zal ik in Amerika nooit alleen zijn dus kan ik het altijd wel vragen of iemand de hond kan aanlijnen.
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Een heel verhaal, heel dapper ook hoe je met je beperkingen en verleden omgaat. Je vragen zijn echter heel specifiek, zeker omdat regelgeving per staat en county verschillend kunnen zijn. Daarnaast zul je in je achterhoofd moeten houden dat dit forum bestaat uit behulpzame Neder/Belgo-Amerikanen (emigranten) en verslaafde toeristen. Engels en juridisch Engels zijn 2 dingen, want ook al is Nederlands mijn moedertaal, dat wil niet zeggen dat ik je alle Nederlandse wetten uit kan leggen. Als ik dat kon, was ik jurist en dat ben ik niet. Ik denk echt dat je moeder je het beste kan helpen door na te vragen bij de lokale autoriteiten wat je rechten en plichten zijn wat betreft de hond en het parkeerbeleid op basis van je Europese gehandicaptenkaart. Mocht je dan de Engelse tekst niet begrijpen, dan kun je die hier plaatsen in de hoop dat we er met zijn allen uitkomen wat er bedoeld wordt.

De rolstoel zelf is geen enkel probleem, hotels bijvoorbeeld hebben disabledrooms en als ze die hebben, worden ze gecontroleerd en approved conform de ADA-wet. De ADA-wetgeving regelt federaal de rechten voor mensen met een beperking. Kijk anders eens op https://www.disability.gov/ en http://www.ada.gov.

Voor het invoeren van de hond in de VS zijner deze site: http://www.aphis.usda.gov/import_export ... pets.shtml. en http://www.cdc.gov/animalimportation/dogs.html Jouw hond valt zover ik het begrijp onder het begrip service animal. Ik geef je trouwens bewust .gov sites dat zijn overheidssites.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Dezelfde ADA wet die hier al eerder is aangehaald stelt ook dat service dogs moeten worden toegestaan met de disabled person overal naar binnen te kunnen. De regelgeving (op federaal niveau) hiervan kun je hier lezen: http://www.ada.gov/qasrvc.htm

Voor wat betreft vliegen in de US is er een ander wet, de ACAA hetgeen staat voor Air Carriers Accessibilties Act. Een quote uit deze wet: "Carriers must permit a service animal to accompany a traveler with a disability to any seat in which the person sits, unless the animal obstructs an aisle or other area that must remain clear in order to facilitate an emergency evacuation, in which case the passenger will be assigned another seat."

De enige aanvullende mbt reizen eis is dat de hond in de laatste 30 dagen is ingeent tegen rabies.

Mogelijk dat verder nog iets hebt aan deze site ( het is wel in engels): http://sdog.danawheels.net/travel.shtml
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Na het lezen van jouw verhaal, AA1989, kan ik alleen maar zeggen dat ik het heel erg triest vind, en onbegrijpelijk. En dat jouw moeder dolgelukkig mag zijn dat jij haar nog steeds als moeder ziet, en zoveel moeite doet. 't Is te hopen dat zij nu ook een beetje meer moeite doet om jou verder te helpen met je verblijf ginder. Als haar Engels zo goed is dat ze nog maar amper Nederlands kan, dan moet zij wel begrijpen wat die teksten allemaal bedoelen, en dan zou je er samen ook moeten kunnen uitkomen. Maar ach, geen probleem, hier op het forum zijn hulpvaardige mensen genoeg die jou ook willen helpen. Dus als je vragen hebt, of stukken Engelse tekst waar je niet zeker van bent, dan post je het hier maar.
Elke
AA1989
Amerika-ontdekker

Bericht door AA1989 »

Over het invoeren van de hulphond bestaan er helaas meer eisen dan alleen de rabies inenting.
Dit zijn alle papieren die ik moet regelen om mijn hond door de doune te krijgen in Nederland en daarna in Amerika

* paspoort (anders mag ze het vliegtuig niet in)
* chip (anders mag ze het vliegtuig niet in)
* rabies inenting van minimaal 3 maanden oud (anders komt ze Amerika en het vliegtuig niet in)
* gezondheidsverklaring ingevuld in het paspoort door een dierenarts van 1 tot 3 dagen oud (vereiste van de vliegtuigmaatschappij)
* 14 dagen en 3 dagen voor binnenkomst van het land Amerika behandeling van wormen door een dierenarts ingevuld in het paspoort (douane regels)
* behandeld tegen tegen maximaal 1 maand voor binnenkomst van het land ingevuld door een dierenarts in het paspoort (douane regels)
* Amerikaans hulphond pasje (hiervoor moet de hulphond ingeschreven staat in het Amerikaanse hulphonden registratie systeem) (Regels van Amerika)
* Amerikaans hulphond houder pasje (regels van Amerika)
* Amerikaans hulphonden certificaat (regels van Amerika)
* Nederlands hulphond pasje (regels van de vliegtuigmaatschappij)
* Nederlands hulphond houder pasje (regels van de vliegtuigmaatschappij)
* Nederlands hulphonden certificaat (regels van de vliegtuigmaatschappij)
* Brief van de arts in het Nederlands en Engels met hierin de uitleg waarom ik een hulphond nodig heb (zodat ze in het vliegtuig bij mij mag blijven zitten)
* Brief van de hulphond stichting in het Nederlands en Engels met hierin uitleg van wanneer tot wanneer de hond getraind is, waarin de hond getraind is door wie, hoeveel uur, uitslag van de gedragstest en de uitslag van het examen. (regel van ??)

Niet alleen een simpele inenting dus helaas zoals hier eerder in dit topic verteld werd.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar een hulphonden organisatie in Michigan, deze zouden de regels wel moeten weten.
Ook heb ik een mail gestuurd naar de Amerikaanse hulphonden organisatie waar mijn hulphond nu ook staat ingeschreven met de vraag wat de gewoontes, wetten en regels zijn omtrent een hulphond.
Op deze site vond ik ook een document waarin de regels staan vastgelegd waaraan een hulphond moet voldoen tijdens zijn examen en hierin lees ik dat er beschreven staat onder het kopje riem.
"De hond moet om zijn baas goed te kunnen helpen altijd los van de riem kunnen lopen, als de hond los loopt moet hij binnen hand afstand van de gebruiker zijn, niet afgeleid zijn door de omgeving, geen aandacht vragen van andere mensen of gaan spelen.
Ook moet de hond wachten met het door de deur gaan en achter de rolstoel lopen in smalle gangen"

Het lijkt mij dat als de hond helemaal niet los mag lopen er ook geen examen op gedaan hoeft te worden, maar ik wacht rustig op antwoord.

In mijn omgeving verklaarde ze mij voor gek dat ik nu al begon met de voorbereidingen maar als ik kijk wat er allemaal geregeld moet worden begin ik bijna te laat.

Ik heb het aan mijn moeder gevraagd en haar opmerking was dat er in de winkel waar hun normaal boodschappen doen een sticker op de deur zit waarop staat dat hulphonden welkom zijn, op de vraag of de hond los mag lopen kreeg ik de reactie terug wij gaan wel met de hond wandelen.
Nu dient een hulphond een strikte behandeling en ben ik er eigenlijk geen voorstander van om mijn moeder 4x per dag met de hond te laten wandelen.
Hopelijk gaat ze er na de shabbat (joodse rustdag) dieper op mijn vraag in.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer