Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rijden met automaat

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Rijden met automaat

Bericht door ned in MO »

Ik zat net een topic te lezen waar mensen vragen hadden over de automaat.

Een automaat is heel makkelijk te rijden. Daarom heet het ook automaat
Een automaat heeft doorgaans 4, 5 of 6 versnellingen.
Starten gaat normaal in P (parkeerstand) maar kan ook in N (neutraal)

Een automaat heeft of een handle aan de stuurkolom of staat op de vloer.

Als hij in P staat altijd eerst de rem in trappen anders wil ie niet (beveiliging zodat kleine kindjes hem niet in de versnelling kunnen krijgen)

P parkeerstand
R reverse(achteruit)
N neutraal (gebruik je niet tenzij je moet duwen :x )
D soms met rondje er omheen is drive(rijden dus

Vervolgens heb je nog 3, 2, 1.
Dit zijn de bergversnellingen.
Als je met een handbak in oostenrijk van de berg afgaat zet je hem wel eens in 3 of 2 om op de motor af te remmen
Zo ook met een automaat. Normaal zoekt die de hoogste vernelling waar ie zich het lekkerst voelt. Om nu niet net 160 naar beneden te rijden en je remmen te oververhitten jun je hem dus handmatig een tandje lager zetten zodat ie net als je eigen auto beter op de motor remt.

Ook berg op is dit soms handig omdat ie dan beter op toeren blijft. Zodra je bergop even het gas loslaat denkt de automaat opschakelen en dat wil je soms niet. Dit dus ter vookoming van het continue op en terugschakelen van de automaat

Dan zijn er ook nog automaten waarbij je zelf kan schakelen
Hierbij kan je de pook als ie in D staat naar links of rechts duwen.
vervolgend heb je dan + en _ om op en terug te schakelen.
Kan je leuk mee spelen maar in dagelijks leven is D wat je gebruikt
De handmatig heid komt weer van pas in de bergen zodat je hem in BV 3 vast kunt zetten en weer op de motor kan remmen.

gebruik van de voeten.

GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Links remmen kan ook maar alleen als je daar langdurig aan gewend bent. je remt automatisch met rechts.

Probeer maar eens thuis met je linkervoet te remmen.
Doe je gordel om want je zit dan gegarandeerd met je neus tegen de voorruit(met links is het heel moeilijk doseren)

Hellingproef

Voet op de rem automaat in D. rem los en gas geven Als je dit normaal doet(niet op het gas gaan staan) dan zal de auto door de kruipneigingen van de automaat niet achteruit rijden.

Als het heel steil is (in San Fran BV) dan kan je je linkervoet op de rem zetten, beetje gas geven, rem loslaten en weg rijden. Een kind kan de was doen.

Perkeren.

Stoppen en automaat in P. Doe je dit niet dan wil de sleutel niet uit het slot.
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P

Hoop dat dit helpt
Lauren
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lauren »

Ned, dank je voor deze uitleg. Het wordt onze eerste keer rijden in een automaat! Ik ben benieuwd.

Lauren
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Nu we het toch over de auto en san franc. hebben.
Bij het parkeren op de hellingen daar mag je je voorwielen niet in de "rechtuitstand" laten staan.

Is de rijrichting naar beneden dan moet je je voorwielen "naar het trotoir" richten

Is de rijrichting uphill dan de voorwielen anticurbside
jackybeertje
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door jackybeertje »

haha ik kan je zeggen dat volgens mij hier wel veel mensen met hun linkervoet op de rem zitten (laten rusten) of ze zijn erg rem happy, want je ziet zo vaak de reamlichten oplichten zonder dat het nodig is. Zo irritant om achter te rijden.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

jackybeertje schreef:haha ik kan je zeggen dat volgens mij hier wel veel mensen met hun linkervoet op de rem zitten (laten rusten) of ze zijn erg rem happy, want je ziet zo vaak de reamlichten oplichten zonder dat het nodig is. Zo irritant om achter te rijden.
en dus om de maand nieuwe remmen :roll:
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

jackybeertje schreef:haha ik kan je zeggen dat volgens mij hier wel veel mensen met hun linkervoet op de rem zitten (laten rusten) of ze zijn erg rem happy, want je ziet zo vaak de reamlichten oplichten zonder dat het nodig is. Zo irritant om achter te rijden.
Dat was ons ook al opgevallen, wij hadden bedacht dat dit was om de cruissecontr. uit te schakelen
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Oh ja, bij elke auto geldt LEES DE GEBRUIKSAANWIJZING.

Wat ook wel vaak gebeurd in het begin is de graai in het luchtledige naar de pook en de pogingen met de linkervoet door het schutbord te trappen.
Of erger op de rem
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Sommige automaten hebben ook een knop om de overdrive uit te schakelen,of een comfort/sport knop waarmee je het schakelpatroon iets kan aanpassen.

Met de linkervoet remmen,ik weet niet beter,maar inderdaad,even goed oefenen....maar beter niet doen,en nooit die voet op de rem houden tijdens het rijden.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Het "schakelen" (dus naar 3,2 en 1), mag dat gewoon tijdens het rijden, of moet je eerst stoppen?
En is er net zoals bij een handgeschakelde auto een richtlijn van hoe snel je moet rijden voor welke vitesse je gebruikt? (bv 1ste tem 20 mph, 2de tem 35 mph... )
In het Zuid Westen heb ik dat nooit moeten gebruiken, maar ga nu de bergen in, dus dan kan het wel is handig zijn als ik weet hoe het werkt.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

ned in MO schreef:Oh ja, bij elke auto geldt LEES DE GEBRUIKSAANWIJZING.
Helaas krijg je die nooit bij een huurauto. Meestal weten we pas op het einde van de vakantie waar alle knopjes voor dienen...
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Njit schreef:
ned in MO schreef:Oh ja, bij elke auto geldt LEES DE GEBRUIKSAANWIJZING.
Helaas krijg je die nooit bij een huurauto. Meestal weten we pas op het einde van de vakantie waar alle knopjes voor dienen...
Toch heb ik wel eens het instructieboekje van de huurauto in het handschoenenkastje gevonden en anders toch wel tussen de bekleding, of in een kastje, in de achterbak, tezamen met de sigarettenaansteker en eventuele afstandsbediening van de deuren.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

markro schreef:of in een kastje, in de achterbak, tezamen met de sigarettenaansteker en eventuele afstandsbediening van de deuren.
Daar heb ik nog nooit gekeken :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Chi Sin X schreef:Het "schakelen" (dus naar 3,2 en 1), mag dat gewoon tijdens het rijden, of moet je eerst stoppen?
En is er net zoals bij een handgeschakelde auto een richtlijn van hoe snel je moet rijden voor welke vitesse je gebruikt? (bv 1ste tem 20 mph, 2de tem 35 mph... )
In het Zuid Westen heb ik dat nooit moeten gebruiken, maar ga nu de bergen in, dus dan kan het wel is handig zijn als ik weet hoe het werkt.
Die richtlijn klopt wel een beetje
Als je gewoon in D rijdt merk je wel wanneer hij schakelt
De meeste huurautmaten hebben een 4 of 5 bak en als je bijv met 50 mijl/uur naar beneden gaat kun je heb rustig in 3 zetten en ja dit kan allemaal tijdens het rijden.
Die automaten zijn tegen zichzelf beveiligd dus met 70 mijl naar een kan niet en als het technies wel kan zal de bak toch pas terugschakelen

ik heb het zelf nooit geprobeerd want ik ben zuinig op mijn spullen
Je zal de handbak van je eigen auto ook niet met 120 km/h in een willen zetten.
Hier dus ook. het gaat eigenlijk vanzelf

Zoals ik al zei lekker in D latenstaan, alleen op hele steile hellingen er mee spelen
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Een moderne automaat zal automatisch de snelheid eruit nemen als jij hem in een verkeerde versnelling zet of eventueel doorschakelen.

Overigens krijg ik onze Volvo S80 echt niet aan de praat als de pook in N staat hoor. Die moet absoluut in de P stand staan.
- Mike
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Als je niet bekend bent met rijden met een automatische versnelling en daarmee bedoel ik met name "Wat doe ik met mijn linkervoet", is het wellicht handig voor je als je in het begin even je linkerschoen uittrekt.

Als je iets NIET wil, is het "onbewust" toch proberen te ontkoppelen met je linkervoet. (zoals Ned in Mo al schreef)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ruud2004 schreef:Als je iets NIET wil, is het "onbewust" toch proberen te ontkoppelen met je linkervoet. (zoals Ned in Mo al schreef)
Ik denk ook dat je dat gauw genoeg afleert. Tenminste, zo was dat bij mij wel. Ik weet nog dat ik enkele jaren geleden net de auto opgehaald had en het Hertz-terrein wilde verlaten. Bij het controlehokje gebruikte ik per ongeluk mijn linkervoet omdat ik wilde ontkoppelen wat natuurlijk niet nodig is. Ik stond gelijk stil.... :lol: Ze zullen wel gedacht hebben, heb je weer zo'n domme Europeaan.... :wink:

Maar ik had het wel gelijk voor de rest van de vakantie afgeleerd. :D

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
ZeroXX
Amerikafan

Bericht door ZeroXX »

Ik ga dit stukje maar printen en bestuderen in het vliegtuig, heb nog nooit met een automaat gereden :lol:
Weblog: http://weworldwide.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Zet je linkervoet weg, was het eerste advies wat ik kreeg toen we in 1993 onze eerste automaat kochten. Deze Ford Explorer (ja ja, in Nederland, dat was stoer hoor :P ) had ook nog eens flinke rembekrachtiging en ook dat was ik niet gewend. Dus één keer de beruchte fout gemaakt en klap, bijna tegen de voorruit.

Daarna heb ik inderdaad mijn linkervoet zo ver mogelijk aan de zijkant tegen de deur geparkeerd en dat hielp absoluut.

Ik rijd hier in Nederland trouwens dus al vanaf 1993, met een onderbreking van krap anderhalf jaar, automaat. De meeste auto's van Amerikaanse merken, 't is een verslaving.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Njit schreef:
markro schreef:of in een kastje, in de achterbak, tezamen met de sigarettenaansteker en eventuele afstandsbediening van de deuren.
Daar heb ik nog nooit gekeken :)
Ik heb al heel vaak de aansteker,asbakken en alle boekjes en reservesleutels gevonden in de reservewielbak,of onder de mat van de kofferbak inderdaad....
ZeroXX
Amerikafan

Bericht door ZeroXX »

Nou ja, er staat in mijn weblog vast wel te lezen als het een gevalletje boem is ho gebeurt is :lol:

Moet namelijk wel de auto ophalen in Manhattan :shock: :roll:

Zal wel loslopen allemaal, maar je weet het nooit.
Weblog: http://weworldwide.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer