Een automaat is heel makkelijk te rijden. Daarom heet het ook automaat
Een automaat heeft doorgaans 4, 5 of 6 versnellingen.
Starten gaat normaal in P (parkeerstand) maar kan ook in N (neutraal)
Een automaat heeft of een handle aan de stuurkolom of staat op de vloer.
Als hij in P staat altijd eerst de rem in trappen anders wil ie niet (beveiliging zodat kleine kindjes hem niet in de versnelling kunnen krijgen)
P parkeerstand
R reverse(achteruit)
N neutraal (gebruik je niet tenzij je moet duwen

D soms met rondje er omheen is drive(rijden dus
Vervolgens heb je nog 3, 2, 1.
Dit zijn de bergversnellingen.
Als je met een handbak in oostenrijk van de berg afgaat zet je hem wel eens in 3 of 2 om op de motor af te remmen
Zo ook met een automaat. Normaal zoekt die de hoogste vernelling waar ie zich het lekkerst voelt. Om nu niet net 160 naar beneden te rijden en je remmen te oververhitten jun je hem dus handmatig een tandje lager zetten zodat ie net als je eigen auto beter op de motor remt.
Ook berg op is dit soms handig omdat ie dan beter op toeren blijft. Zodra je bergop even het gas loslaat denkt de automaat opschakelen en dat wil je soms niet. Dit dus ter vookoming van het continue op en terugschakelen van de automaat
Dan zijn er ook nog automaten waarbij je zelf kan schakelen
Hierbij kan je de pook als ie in D staat naar links of rechts duwen.
vervolgend heb je dan + en _ om op en terug te schakelen.
Kan je leuk mee spelen maar in dagelijks leven is D wat je gebruikt
De handmatig heid komt weer van pas in de bergen zodat je hem in BV 3 vast kunt zetten en weer op de motor kan remmen.
gebruik van de voeten.
GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!
Links remmen kan ook maar alleen als je daar langdurig aan gewend bent. je remt automatisch met rechts.
Probeer maar eens thuis met je linkervoet te remmen.
Doe je gordel om want je zit dan gegarandeerd met je neus tegen de voorruit(met links is het heel moeilijk doseren)
Hellingproef
Voet op de rem automaat in D. rem los en gas geven Als je dit normaal doet(niet op het gas gaan staan) dan zal de auto door de kruipneigingen van de automaat niet achteruit rijden.
Als het heel steil is (in San Fran BV) dan kan je je linkervoet op de rem zetten, beetje gas geven, rem loslaten en weg rijden. Een kind kan de was doen.
Perkeren.
Stoppen en automaat in P. Doe je dit niet dan wil de sleutel niet uit het slot.
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P
Hoop dat dit helpt