Robbielb schreef:Ik snap het systeem wel ivm de lage lonen van de bediening maar als Nederlander kijk je er toch steeds vreemd tegen aan
Dat komt inderdaad doordat je het door een NL bril bekijkt: een Nederlandse
fooi is namelijk niet helemaal hetzelfde als een Amerikaanse. Als je een biertje bestelt dat $4 kost, moet je eigenlijk al automatisch denken dat het $5 kost. En je rondt het dus ook niet naar boven af zoals in NL, of geeft een paar kwartjes als de barman aardig is. Het geven van een
fooi is gewoon inbegrepen. En als je een
fooi wilt geven als de service uitstekend was, dan komt dat daar nog eens bovenop. Dat zul je in een kroeg bij een enkel biertje natuurlijk niet zo snel doen, maar in een restarant is dat weer anders.
Ruud2004 schreef:Systeem of geen systeem, in mijn ogen moet je fooi "verdienen". Zal wel afwijkend zijn, maar dat is dan maar zo.
Ik blijf dat raar vinden, zo'n houding. Als je reist zou je het principe van "'s lands wijs, 's lands eer" moeten aanhouden. En als je over de service of eten niet tevreden bent, zeg er dan wat van, dan kan men het tenminste in orde maken. Het niet geven van een
fooi is echt uiterst onbeschoft. In NL kom je er misschien mee weg, maar in Amerika zal men het niet begrijpen.
Hoe dan ook is dit één van de dingen die ik niet begrijp van sommige buitenlanders die hier met vakantie komen. Dat je het niet eens bent met dit systeem is niet relevant vind ik. En je hebt je dan ook te houden aan de mores van het land waar je te gast bent. Dat koppige vasthouden aan je eigen gewoontes, terwijl je weet dat je daarmee lokale inwoners schoffeert, vind ik echt niet kunnen, of dat nou in Amerika is, of waar dan ook.