Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

hoeveel fooi geven?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Wackicky
Amerika-ontdekker

hoeveel fooi geven?

Bericht door Wackicky »

Wat is er gebruikelijk om als fooi te geven in Amerika?
bv als ik enkel een cola en een hamburger bestel... wat wordt dan verwacht dat je er nog bij geeft?
Ik heb daar echt geen idee over en wil ook niet beledigend overkomen als ik te weinig zou geven dan wat daar gebruikelijk is. :wink:
Alvast bedankt voor de info!
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Re: hoeveel fooi geven?

Bericht door Harry »

Als je die Cola en hamburger bij een McDonalds besteld geef je helemaal geen fooi, als je in een restaurant wat besteld geven wij altijd zo'n 20% fooi, dus moet je $ 20 afrekenen dan geven we $ 24, moet je $ 50 afrekenen dan wordt het $ 60, hoe luxer en duurder je uit eten gaat hoe meer fooi je dus geeft. :D
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Ik doe meestal tussen de 15 / 20% Als het heel slecht is wil ik nog weleens 10% doen.

Als je bijvoorbeeld de kroeg in gaat is het slimmer een "tap" (rekening) te starten. Je wilt namelijk niet voor elke biertje van $3 $1 tippen. Dat is zoals je weet 33%.

Je kunt dan beter over de eind rekening 15/20% doen.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Bij een fast food keten geef je geen tip, daar moet je namelijk zelf om je eten gaan. Waar je bediend wordt, daar geef je wel tip. Zo'n 15-20%. Beetje afronden enzo. Een rekening van 55.13$ wordt bv 65$. Als het vrij slecht is: 10% of 60$.
Verder aan de buschauffeur die je naar je autohuurmaatschappij brengt, behalve als je je koffers zelf in- en uit moet laden, zo'n 1-2$ per koffer, de valet, housekeeping, ...
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Hier een website met richtlijnen voor fooien in de VS: http://tipping.org/tips/us.html
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
SeeQ
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door SeeQ »

Een amerikaanse collega van me uit Californie had volgende regel vwb t geven van fooi in restaurants: neem 't Tax bedrag van de rekening en verdubbel dat.. je komt dan meestal uit op zo'n 18% (althans in californie, waar de sales tax ongeveer 9% is).

Dus als er $5,71 aan Tax op de rekening staat, kun je als leidraad aanhouden ongeveer $11,50 aan fooi toevoegen.
Laatst gewijzigd door SeeQ op 29 jun 2012, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wackicky
Amerika-ontdekker

Bericht door Wackicky »

dankuwel voor de tips!
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Soms helpt het om de zoekfunctie (rechts boven) te gebruiken :wink:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Zie dit, dit en dit topic. Het laatste topic is het meest recent.
Robbielb
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door Robbielb »

Gisteren zaten mijn broer en ik in een bar op Bourbon Street New Orleans. Daar konden we geen rekening openen en moest er per bestelling afgerekend worden. Maar ik ga ook niet bij elk rondje een fooi geven. Ja... de 50ct aan muntgeld laat ik altijd liggen) Daar dacht de bardame dus anders over. Na 3 rondjes werd BAM de fooienpot bijna in mijn nek gegooid... Wil je dus dat de bardame jou leuk vind is een fooi van 1 dollar (papier zijn ze gek op) per rondje hier een aanrader... :mrgreen:
Maar in het algemeen ligt het idd rond de 15 a 20% voor eten in een restaurant, 2 a 3 dollar voor valet parking.
Ik heb zelf een horecazaak gehad en vind het fooien systeem nog steeds vreemd hier. Fooi is hier niet een uiting van dank, maar een (min of meer) vastgestelde en verplichte zaak.
(Ik snap het systeem wel ivm de lage lonen van de bediening maar als Nederlander kijk je er toch steeds vreemd tegen aan)
Life is what happens to you while you're busy making other plans...
2012 - 68 dagen roadtrip USA & Curacao mei t/m augustus
2013 - 16 dagen roadtrip noord oost USA september

http://www.robbiegoesamerica.nl
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Systeem of geen systeem, in mijn ogen moet je fooi "verdienen". Geen goede/nette service of wordt het eten op tafel gekwakt zodat je na een half uur al weer buiten staat, bij mij geen fooi. Niet in Europa en ook niet in de VS. Zal wel afwijkend zijn, maar dat is dan maar zo.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
martijn76
Amerika-expert

Bericht door martijn76 »

Ik ben het helemaal met je eens dat fooien verdiend moeten worden.

Maar een ding snap ik niet. Wat kan de serveerster er aan doen als het eten door de keuken snel klaargezet wordt? Op tafel smijten vind ik ook niet netjes maar als snel alle koersen opgediend worden dan betekent dat alleen maar dat de serveerster hard voor je aan het lopen is en zorgt dat het eten niet koud op tafel komt. Ik kan mij niet voorstellen dat je daarom de serveerster zou straffen door geen fooi te geven.

Ik hoor ook vaak dat mensen minder fooi of geen fooi geven als het eten niet lekker is, terwijl dit dan een probleem van de keuken is en niet van de bediening. Je betaalt de tip voor de service van de bediening, niet voor het eten.

Ik houd zelf de volgende stelregel aan:

Matig: 10%
Goed: 20%
Super: 25%

Bij buffetten in Las Vegas geef ik 3 dollar per persoon en 5 dollar als het echt goed is geweest (snel afruimen, vaak bijvullen drankjes etc.)
De schoonmaak altijd 2-3 dollar per nacht en de laatste overnachting doe ik al mijn kleingeld in een bekertje als bonus (meestal zijn het minstens 30 quarters en heel veel nickels en dimes).

Ik heb in alle reizen door Amerika slechts 1 x 10% gegeven en een paar keer 25%. Nog nooit dusdanig slechte service gehad dat ik niks heb gegeven. Sterker nog, ik vind de gemiddelde service mijlenver beter dat die in Nederland. Heb in sommige Denny's of Ihop's nog betere bediening gekregen dan in sommige luxe restaurants in Nederland. Dus ik vind het een prima systeem zo. Daarbij: uit eten in de VS is al erg goedkoop in vergelijking met Nederland. Wat boeit het dan om er een goede tip bij op te tellen? Waar ik trouwens wel van baal is als ze automatisch fooi (meestal 18%) op de rekening zetten. Onder het mom van: het zijn toeristen, dus die zullen ons anders wel tekortdoen. Daar zeg ik wel altijd wat van.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Het gaat erop vooruit :p Toen ik voor het eerst ging, las ik overal 10-12-15%. De jaren nadien heb ik 10-15-20 aangehouden. Nu is het al 10-20-25% :p
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

De meest aangehouden percentages, zoals die ook door de Amerikanen zelf worden aangehouden, zijn: 15%, 18% en 20%
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Robbielb schreef:Ik snap het systeem wel ivm de lage lonen van de bediening maar als Nederlander kijk je er toch steeds vreemd tegen aan
Dat komt inderdaad doordat je het door een NL bril bekijkt: een Nederlandse fooi is namelijk niet helemaal hetzelfde als een Amerikaanse. Als je een biertje bestelt dat $4 kost, moet je eigenlijk al automatisch denken dat het $5 kost. En je rondt het dus ook niet naar boven af zoals in NL, of geeft een paar kwartjes als de barman aardig is. Het geven van een fooi is gewoon inbegrepen. En als je een fooi wilt geven als de service uitstekend was, dan komt dat daar nog eens bovenop. Dat zul je in een kroeg bij een enkel biertje natuurlijk niet zo snel doen, maar in een restarant is dat weer anders.
Ruud2004 schreef:Systeem of geen systeem, in mijn ogen moet je fooi "verdienen". Zal wel afwijkend zijn, maar dat is dan maar zo.
Ik blijf dat raar vinden, zo'n houding. Als je reist zou je het principe van "'s lands wijs, 's lands eer" moeten aanhouden. En als je over de service of eten niet tevreden bent, zeg er dan wat van, dan kan men het tenminste in orde maken. Het niet geven van een fooi is echt uiterst onbeschoft. In NL kom je er misschien mee weg, maar in Amerika zal men het niet begrijpen.

Hoe dan ook is dit één van de dingen die ik niet begrijp van sommige buitenlanders die hier met vakantie komen. Dat je het niet eens bent met dit systeem is niet relevant vind ik. En je hebt je dan ook te houden aan de mores van het land waar je te gast bent. Dat koppige vasthouden aan je eigen gewoontes, terwijl je weet dat je daarmee lokale inwoners schoffeert, vind ik echt niet kunnen, of dat nou in Amerika is, of waar dan ook.
"Keep Georgia On Your Mind"
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Bandido schreef:Als je reist zou je het principe van "'s lands wijs, 's lands eer" moeten aanhouden.
Daarom gaan veel Nederlanders ook naar landen als Turkije of Egypte, want daar is de gewoonte om af te dingen. En dan doet de Nederlander wél vrolijk mee aan hun gewoontes :)
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
DVDGuy
Amerika-expert

Bericht door DVDGuy »

:lol: :lol: :lol:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

LOL :clap:
"Keep Georgia On Your Mind"
martijn76
Amerika-expert

Bericht door martijn76 »

LOL@SpaceAce!

Ik moet ook altijd erg lachen om de medelanders die enorm opgewonden raken van de lage prijzen in de restaurants, hotels, outlets en winkels in Amerika, maar opeens heeeeel principieel worden zodra het om de fooien-cultuur gaat. Dan hoor je al snel iets als: "Ik weiger dit foute systeem van gesubsidieerde lonen in stand te houden! Niet mijn probleem dat het er daar anders aan toe gaat dan bij ons!" En dan altijd de uitsmijter: "Ik werk al jaren bij (vul maar in), en ik heb nog nooit een fooi gehad!"
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

DVDGuy schreef:De meest aangehouden percentages, zoals die ook door de Amerikanen zelf worden aangehouden, zijn: 15%, 18% en 20%
Bad service is bij mij gewoon 10%. Of geef jij dan ook 15?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer